Експерт: Е-колите не са единственият път към "чисто бъдеще"

Водородът е много по-ефективно решение
17 фев 2021 22:22, Нели Христова
28
Експерт: Е-колите не са единственият път към "чисто бъдеще"
Снимка: БГНЕС

Електромобилите, налагани с твърда ръка от европейските правителства, може да не са никакво решение в борбата с климатичните промени, писа Анди Палмър в коментар за The Financial Times, цитиран от Automedia. Бившият шеф в Nissan и Aston Martin днес ръководи компанията Switch Mobility, която произвежда електрифицирани автобуси. Но въпреки това Палмър смята, че търсенето на решения трябва да се остави на учените, а не да се диктува от политиците.

"Когато пандемията удари, мнозина смятаха разработването на ефективна ваксина само за далечна възможност. В края на краищата все още нямаме ваксина срещу HIV", напомня Палмър. Но днес, по-малко от година по-късно, вече имаме избор от множество ваксини, преминали клинични изпитания. Причината за това, твърди автомобилният експерт, е, че правителствата не се месиха много-много в процеса. Американската програма WarpSpeed осигури известна логистична подкрепа, но като цяло политиците по света само дадоха задачата, подписаха чековете и оставиха учените да работят. Вместо да диктуват как точно да действа ваксината, колко да струва и къде да се произвежда.

Според Палмър същият подход трябва да се приеме и в борбата с глобалното затопляне. Като мениждър с 4 десетилетия опит в автомобилната индустрия съм виждал множество политически инициативи с добри намерения, които зрелищно са се проваляли - особено в случая с дизела, подчертава той. "В началото на новото столетие Великобритания даваше стимули на хората да си купуват дизелови автомобили. Логиката бе, че те ползват по-малко гориво от бензиновите, и следователно са по-добри за околната среда. По-малко от десетилетие след това истината се оказа друга. Дизеловите двигатели произвеждат няколко пъти повече азотен диоксид от бензиновите, дразнейки белите дробове и причинявайки дихателни затруднения". Главният проблем с дизеловата сага бе, че политиците си надхвърлиха боя - вместо да очертаят проблема и да осигурят парите, те започнаха да диктуват самото решение, казва Анди Палмър.

Той самият припомня, че е сред горещите застъпници на електромобилите - в крайна сметка именно той, като шеф в Nissan, представи първия масов електромобил - Leaf. "Но въпреки това искам да отправя предупреждение към политиците, които виждат електрическите автомобили като единствения път към едно по-чисто бъдеще", пише Палмър. Според него британското правителство вече си е свършило работата, като е очертало задачата: забрана за двигателите с вътрешно горене от 2030 и създаване на въглеродно неутрална икономика през 2050. Сега то трябва да остави учените в конкурентна среда да разработват множество различни технологии за постигане на тези цели. Чистите електромобили може да не са най-добрият избор.

"Водородът например превъзхожда батериите като ефективност, що се отнася до товарните автомобили и автобусите. Синтетичните горива може да продължат да осигуряват драмата, шума и вълненията, които правят спортните автомобили толкова специални. И със сигурност ще има инженери и учени, които ще стигнат до нови, екологични горива, които никой до момента не е смятал за възможни. С две думи, политиците не трябва да слагат всичките си яйца в една кошница - или жабка", пише Палмър, и завърша така: ако пандемията имаше добра страна, тя бе създаването на прецедент за по-здравословна и плодотворна връзка между политици и учени. Нека тя не спира дотук.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


28
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А защо другите дядки в Германия, Франция и Японски не ти налага Водорода? И те ши цру го управлява хахахахахха Смешковци изобщо неразбирате от коли . Само от 8нтернет конспирациии
6
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Водородните автомобили действително са бъдещето, защото това е най-разпространеният елемент във Вселената, докато литият е сред най-редките елементи.Само че едно момченце родено в Южна Африка и понастоящем ползващо се с подкрепата на пентагона се опитва да налага литиевите електрички без никаква дългосрочна перспектива.
5
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Ако спешно ще взимате, вземете електричка от мене, ама изчакайте, ако може, докато му дойде времето и вчемете водоричка, защото съм инвестирал масивно в тази област"Това иска да ви каже ...
4
3
 
9
 
! Отговори
българина преди 3 години
ако всички мпс са на ток, мощностите трябва да се удвоят! което е мноооооого еко! просто хораста не трябва да са 7 млрд . и глобалистите това и правят.
3
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Абсолютно вярно е, че политиците нямат капацитет да се бъркат. Нашите калинки и те се напъват по повод колите, а нищо не казват за ниските заплати, пенсии, детски, те нали получават голями заплати и всичко им плащаме ние. Страните с добри доходи, карат и добри коли. Заплатите в Бг определят автопарк. Всеки иска нова кола, нали.
2
4
 
9
 
! Отговори
Майстора преди 3 години
Това са едни очарователни парни локомотивчета. Слагаш въглища, и пълен напред. Разликата е, че въглищата слагаш на няколкостотин километра от локомотивчето. Също батериите са невероятно разрушителни за природата, но природата в някоя далечна зържава, не твоята, значи е еко био. Освен това, всички природни ресурси няма да стигнат да се заменят сегашните автомобли с електролокомотиви - няма толкова литий на планетата.Но планът не е да се заменят, планът е феодалите да нямат автомобили.
1
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Скоро шефът на Тойота каза, че ако утре всички коли в Япония се заменят с електрически, през латото няма да има достатъчно ток.