Е-колите и електроенергията: Кой плаща?

Ще се натоварят ли мрежите, когато броят на е-колите се увеличи?
16 мар 2021 20:02, Нели Христова
39
Е-колите и електроенергията: Кой плаща?
Снимка: БГНЕС

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през февруари термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове миналия месец предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.

И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.

Зачестяват ли енергийните кризи?

Разбира се, условията в Тексас бяха всичко друго, но не и обичайни. Но не са чак толкова необичайни, че да не бъдат повторени. Миналото лято недостиг на енергия и принудителни прекъсвания на тока имаше и в Калифорния - не заради студа, а заради извънредните жеги. Щатските власти взеха мерки да осигурят допълнителни резервни мощности за това лято - но те струват пари, и то немалко.

И това, както споменахме, е ефектът върху мрежите днес, когато електромобилите все още са рядкост по пътищата. Какво ще стане след 10 години, когато и Европа, и САЩ очакват делът на колите на ток драстично да нарастне?
Защо производителите твърдят, че няма проблем?

Производителите на електромобили и различните стартъпи предпочитат оптимистичния тон и настояват, че никакви по-особени сътресения няма да има. "Ако приемем, че в Европа ще има 10 милиона електромобила по улиците, те са едва около 1 процент от достъпното електричество. Тоест производството на енергия няма да се повлияе от елекромобилите", обясни наскоро Жил Норман, вицепрезидентът по електромобилите на Renault Group, пред Automedia.bg. "Имаме уникалната възможност да скъсаме с традиционния модел, при който автомобилът еднопосочно получава енергия от бензиностанцията. Той не би могъл да я върне. Докато електромобилът може. Работим върху обратими зарядни, които ще позволяват да се връща енергия към мрежата.

В днешната 50-киловатова батерия на Zoe има енергия да захранва един нормален дом за 6-7 дни. Включително отоплението".

Но производителите са принудени да бъдат оптимисти: натискът на правителства и регулатори не им оставя друг избор, освен да правят и продават електромобили.

Защо днешните мрежи не са годни за електромобили?

Това с връщането на ток от електромобилите звучи чудесно, но има някои сериозни въпросителни. Първата се отнася до броя на електромобилите. Европейската комисия работи върху т. нар. Сценарий EUCO30, който предвижда електрическата флотилия да набъбне от по-малко от 1 милион през 2018 до над 35 милиона през 2030 година, и около 190 милиона през 2050. Към средата на века до 34% от всички енергийни нужди на транспорта ще идват от електричество, а това ще означава допълнително потребление от 356 тераватчаса - близо 11 пъти цялата годишна консумация на България в момента.

"Развитието на електромобилите ще промени мрежите. От една страна, ще ни трябват мощности да ги зареждаме. Но от друга, електромобилите могат и да отдават енергия към мрежата, когато има нужда", обясни Карел Крал, регионален мениджър на енергийната компания CEZ за България, пред Bulgaria ON AIR. "Това значи цялата мрежа да се дигитализира. Днес нашият диспечер знае откъде да прекрати захранването, когато се налага ремонт в някоя подстанция или някъде по мрежата. Но ако в този район има фотоволтаици с акумулаторни батерии, или електромобили, които връщат енергия в мрежата, ние трябва да го знаем. Това ще изисква много големи инвестиции".

Цената в Германия: по 1 евро на месец към всяка сметка за ток?

Какви точно инвестиции ще изисква адаптирането на мрежите към електромобили, никой не може да каже с точност. В Германия след няколко пилотни проекта експерти, начело с Мартин Браун от института Fraunhofer, заявиха, че при "много от местните разпределителни мрежи няма да са нужни корекции" (в разговор с Deutsche Welle). Оливер Брюкл, директор на проекта neos, оценява нужните корекции в мрежата на около 20 до 25 милиарда евро за цяла Германия - според него това "не е неразумно много". Брюкл пресмята, че цената ще е около 1 евро месечно допълнително за всеки клиент.

Цената в САЩ: до 232 милиарда долара?

Споменатото дотук обаче се отнася до Германия, която вече направи доста по оптимизацията на електропреносната си мрежа. В САЩ уважаваната Boston Consulting Group пресмята, че eдно средно електроразпределително дружество (с 2-3 милиона клиенти), ще трябва да инвестира между 1700 и 5800 долара за електромобил до 2030 година. При очакваните 40 милиона електромобила на пътя дотогава това означава между 68 и 232 милиарда долара инвестиции за цялата страна. Предвидените за момента инвестиции в мрежата обаче са едва за около 2.6 милиарда долара, според Edison Electric Institute.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Цената в Германия: по 1 евро на месец към всяка сметка за ток?"1 евро, ама забравяте, че ще го плащат хората, които зареждат. Толкова ли е трудно?
16
6
 
4
 
! Отговори
Влади до 11, 12 преди 3 години
Ами пиленца неграмотни, самолетите и корабите са огромни консуматори на въглеродни горива, заради които се въвеждат електрокарите. За които се доказа , че производството им( със скъпите литий и др. материали) и експлоатацията им, с производство на милиарди киловати електроенергия от перки ли, от волтаици ли, от ВЕЦ в БГ ли, е умряла работа. Четете малко, не само Сорос брошурки и ще разберете.
15
3
 
7
 
! Отговори
до 9 преди 3 години
До ВладиМалко история ,тези електрокари са били модерни 1906 година, тогава започват електрическите коли, от фирмата генерал електрик, така наречените дамски автомобили дори жената на Хенри Форд кара такава , просто жените не са си падали по въртенето на манивела и са предпочитали ел-колите, ДВГ печели войната когато отпадат манивелите, е пак се върна стария спор от началото на 20 век.
14
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До минувач И струва четвотно, на най-бързото зареждане. АКо някой е готов да дава толкова, ще се избият койда доставя. А и 300 кв/ч е, ако се топлиш на газ или дърва. Ако си на ток 200 кв къща, спокойно минаваш 1500.
13
1
 
16
 
! Отговори
минувач преди 3 години
Една Тесла 'супер чардж' станция ползва 250 Киловата на кола. Зарежда за около час. Едно средно българско домакинство изразходва на месец (по данни на EVN) 300 киловат часа. Сметката е проста - едно зареждане за час е колкото месечната сметка на едно семейство. И ако имате зарядна станция за 12 коли и те се включат изведнъж - при сегашната инфраструктура това ще изисква 4 Мегавата (!) - съответно съседните градчета ще останат 'на тъмно'!
12
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
" В САЩ уважаваната Boston Consulting Group пресмята, че eдно средно електроразпределително дружество (с 2-3 милиона клиенти), ще трябва да инвестира между 1700 и 5800 долара за електромобил до 2030"Оо, ще трябва да вложат пари, за да продължавт да взимат... ееее ... То кой не иска така. Правиш енда мрежа, псоле 60 години само вдигаш цените с минимална подръжка. Айде напанете се малко, де!
11
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ВладиНяма ги, защото ги замени нещо по-добро и по-евтино.
10
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ВладиКакво общо иам самолетите и корбаите с колите?
9
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До до 3Щом трябва, ще се внесе. Работата е, че докато натрупаме 3.5 милиона автомобила, ще минат 3.5 века.
8
3
 
12
 
! Отговори
Влади преди 3 години
Къде са плазмените телевизори! ПФФФ няма ги. Мъртъв клон на дървото, а бяха писък. Къде са парните коли? Квой туй нещо, ще питат онанистчетата-зелени по-преди. Има ло ги, ама преди 120 години. Сега тези електрокари са върха на лай.. сладоледа, но не са перспективни в тоя си вид, литият е малко. А камиони, автобуси, кораби, самолети??? Някой много бърза да ни върне в каменната ера. Deja vu.След Рим идва варваризма...
7
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Зачестяват ли енергийните кризи?<br><br>Разбира се, условията в Тексас бяха всичко друго, но не и обичайни. Но не са чак толкова необичайни, че да не бъдат повторени."Моля? Те там на 14 градуса излизат с якетата и палят печки, а за -4 никой не е готова.
6
2
 
12
 
! Отговори
до 3 преди 3 години
Всъщност намека е, че в България няма как да стане, в момента има 3,5 милиона автомобила ,ако бъдат заменени с електрически , ще трябва да върнем 4 -те блока на АЕЦ Козлодуй, да направим АЕЦ Белене и да внасяме от Турция ток. Германия и САЩ не са проблемни те такива проблеми могат да решават лесно, на за България не е характерна способността да се справя с такива проблеми.
5
2
 
4
 
! Отговори
Благой преди 3 години
Как кой!?Благой..оня къдравия!
4
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ест. че родните оператори, известни с неадекватността си ще рефтунят.
3
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Цената в САЩ: до 232 милиарда долара?"За 2019 има продадени 17 милиона коли в САЩ. Средната цена на кола е 40 000 долара. ИЗхарчили са 680 милиарда за автомобили. Мисля, че ще се справят.
2
12
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Иксам да разбера кое е нещастието, кеото ви плаща за тази аниткамапния. В цял свят искат да вкарват ел. колтие, само тук се опъват. Та дори като си регистрираш колата, трябва да я пишеш хибрид с 0 кубика двигател. Някой има ОГРОМЕН интерес, да забави това поне с 5-10 години.
1
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Уфф ...Все едно да питаш, ще се натовярат ли бензиностанциите. Елементарна пазарна логика е - има търсене, ще има и предлагане.