Автопилотът на Тесла е трагичен в градовете, но защо все още е позволен?

Всички край автомобила се превръщат в опитни зайчета
19 мар 2021 18:00, Нели Христова
29
Автопилотът на Тесла е трагичен в градовете, но защо все още е позволен?
Снимка: БГНЕС

Представете си, че сте инструктор по време на шофьорски изпит и оценявате кандидат за шофьорска книжка. Приблизително половин час, след като сте се качили в колата, водачът не успява правилно да избере лента, озовава се в лента за паркиране, мислейки, че е пътна лента и чака зад паркирана кола, опитва се да кара по железопътни релси, прегазва бордюр , по погрешка влиза в гараж, прегазва пилони, очертаващи пътя на велоалея и пешеходно пространство, и засича друго превозно средство, почти причинявайки катастрофа. Дали кандидатът би взел изпита?

В този случай шофьорът всъщност е бета версия 8.2 на "Full Self-Driving Beta" (FSD) на Tesla. А всичко, изборено по-горе, се случва във видео, публикувано в YouTube от потребителя AI Addict. Той шофира около Сан Хосе своята Tesla, която не успява да се качи на бордюра или да прегази пилоните, защото шофьорът успява да предотврати инцидента.

Съществува цял жанр видеоклипове в YouTube, в които хора "тестват" софтуера FSD Beta на Tesla. Някои са редактирани така, че той да изглежда по-добър, отколкото е, други са редактирани така, че да изглежда по-зле.Но именно тези видеа попадат някъде по средата. Шофьорите очевидно са впечатлени и смятат, че технологията работи добре, особено по крайградските пътища, но поведението на автомобила в градска среда е особено обезпокоително.

Автопилотът на Tesla се нарича Full Self-Driving Beta (Напълно автономно шофиране), но върви с предупреждение от Tesla, че изобщо не е самоуправляващ се. Нелегално е шофьорите да оставят колата да се движи сама, тъй като водачите трябва да следят автомобила, а ръцете им да са на волана през цялото време. Което прави името Full Self-Driving още по-нелепо, тъй като целият смисъл на "бета" е да демонстрира някаква начална версия на технологията за самоуправление.

Разпространението на "Бета" има още по-малко смисъл, като се има предвид, че вече знаем за фундаментални проблеми с обикновения продукт "автопилот", който се предлага в Tesla от години. Преди дни, това ни бе напомнено, след като Tesla на автопилот се блъсна в паркирано полицейско превозно средство, разследващо друга катастрофа. Все още не е известно дали колата е била с обикновен автопилот или FSD Beta.

Това не е първият път, когато Tesla на автопилот се врязва в паркирано аварийно превозно средство, или първият път Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) разследва подобна катастрофа. Но ако NHTSA реши да направи нещо по въпроса, за първи път ще предприеме някакви действия.

А има много неща, които биха могли да бъдат свършени, пишат от VICE. NHTSA съществува именно поради тази причина - да регулира опасни превозни средства по американските пътища. Още през декември Дейвид Ципър очерта различните начини, по които NHTSA може да се справи с полуавтономните предложения за помощ на водачите на Tesla. По закон, все още се изисква да има активен мониторинг от страна на шофьора, независимо от работещия софтуер, но компанията се отказва от почти всички претенции, че все още изисква ръцете на водача да са на воланите.

Само миналия месец NHTSA накара Tesla да изтегли 135 000 превозни средства заради проблем с безопасността, толкова незначителен в сравнение с това, че автопилотът може да те качи на тротоар - дефектната флаш памет да доведе до невъзможност на водачите да използват резервниге камери за обратно виждане.

Вече знаем, че автопилотът крие по-голям риск от нараняване и смърт по американските пътища от това, да не работят камерите за обратно виждане. А съществуването на подобни видеоклипове обърква американските граждани, които си задават въпроса, защо автопилотът на Tesla все още легално се движи по пътищата.

Има две общи защити на подхода на Tesla, всяка еднакво неубедителна.

Единият е технократичният аргумент, че софтуерът на Tesla работи чудесно и е впечатляващ инженерен подвиг, който ще се подобри само с по-голям опит в реалния свят. Но когато ицдинет с автопилот стане на пътя животът на един човек може да приключи, крайниците му да са парализирани, едно семейство - унищожето. Тоест, всеки, който вярва, че системата на Тесла е подвиг, трябва да помисли надълго и нашироко как би се почувствал, ако негов близък е на шофьорското място в момент, когато технологията "най-вече" работи, камо ли ако са в друга кола, пресичат или карат велосипед в близост, когато автопилотът на Tesla не работи.

Вторият аргумент е, че човешките шофьори също имат големи недостатъци и не можем да очакваме компютъръг да бъде безупречен. Със сигурност е по-добре да имате компютър, който, ако не е перфектен, но е поне по-добър от обикновен шофьор, който е човек? Това е аргумент, зад който застава и самият Илон Мъск. Но и той е неоснователен, тъй като няма доказателства, че софтуерът на Tesla е по-добър от човек, освен твърденията на самата компания. Всъщност, както демонстрират видеоклиповете по-горе, имаме доста неоспорими доказателства, че особено в градовете, автопилотът се справя значително по-зле от човек.

Но дори един от тези аргументи да е по-убедителен, той игнорира най-непростимия аспект от подхода на Tesla. За да се запишат в бета програмата, собствениците на Tesla трябва да подпишат договор. Но за разлика от бета версията на някое приложение на телефона ви, в което собственикът на телефона е единственият потребител, теслите се движат по обществени пътища и заемат обществени места. Когато една Tesla е част от бета тест, всички хора край нея се превръщат в бета тестери.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


29
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Мотика, Лопата, Трион, Чук и Тесла си искат майстора.
22
1
 
1
 
! Отговори
Тесла- върховна кола преди 3 години
Гроздето е кисело Хахахахахахах
21
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Варненски мутри са против.
20
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Лобизма продължава ...
19
0
 
6
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 3 години
Колите на Мъск са като ваксините.Пуснати за използване,ама те първа ще се тестват!
18
7
 
4
 
! Отговори
Въпрос преди 3 години
Автопилотя на Лада Нива 2020г. по-добър ли е?Благодаря Ви за вниманието.
17
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Къде отиде удоволствието от шофирането. Да сменяш предавки. Да ускориш, когато се налага. Да намалиш. Да гледаш в огледалата. Да се съобразяваш с пътната обстановка. Да натискаш съединител. Да подаваш мигачи. Да усещаш и контролираш автомобила.
16
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До MaйMyнaтaКой тоя сериал?
15
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
то и с ваксините е така - всичко е бета тест и всички ваксинирани са бета тестери, но това не пречи да продължават опитите под големия напън от СЗО, европейската агенциа за лекарствата и националните правителства
14
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ами то не случайно се нарича БЕТА версия. Всяка технология се нуждае от време за да я доизкусурят. И 100 години да отнеме пак си заслужава, защото няма никакъв смисъл да се ползва човешки труд за каране на ТИР, трамвай и т.н. Освен това се научете най-накрая - въпросът е не в това автопилотът да не допуска грешки, а да допуска на всеки 1 трилион километри по-малко грешки и по-леки грешки отколкото човек би допуснал.
13
3
 
13
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 3 години
Тоэи Мъск е артист, и съм го гледал в един сапунен сериал. Беше санитар в една болница, или клиника по скоро.
12
1
 
4
 
! Отговори
Георге преди 3 години
Не дърпай дявола за опашката капе трябва да те е страх и да се молиш за милост! Kinjh huida huida
11
5
 
5
 
! Отговори
До 6 хакер преди 3 години
Айде бе хакер, айде да те видим какво можеш да изтипосаш.
10
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
7 - който не иска да кара в града а и извън него - да си хваща такси, автобус, влак, метро, каквото му е удобно и да не генерира траифик само. Гледаш ю-тюбе и чатиш, без да те е страх, че може да "направиш" беля и после да почерниш твоя и нечийй друг живот от "гъзария" и най-вече тъпотия.
9
1
 
8
 
! Отговори
Ричи алибегов преди 3 години
И затова е виновен ......лакдауна!
8
2
 
7
 
! Отговори
До 7 преди 3 години
На *** нищо общо с ваксините бе сюндюк!
7
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Защото е като ваксините. Има жертви, но ползата е по голяма.
6
8
 
8
 
! Отговори
Хакер преди 3 години
До 2 "германеца"Недей да пишеш повече!Никога!Да не ти изтипосам тука телефона ,трите имена и адреса, *** ясно?!!По тихичко не философствай много много нали си знаеш ,че си слаб?
5
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
На Мъск му казаха, че за тая работа трябва LIDAR, но той не вдява. Затова ще диша прахта на такива като GM в тази област, колкото и да се напъва да създава впечатление, че "ей сегинка ще стане.".
4
3
 
17
 
! Отговори
restless driving преди 3 години
Автопилотът на Тесла кара като кифла с телефон, която бърза за промоцията в мола.