Как могат да ни измамят при смяната на гуми?

Ето кои са най-честите трикове
12 апр 2021 18:47, Нели Христова
59
Как могат да ни измамят при смяната на гуми?
Снимка: БГНЕС

Колкото и упорита да бе последната зима, все пак дойде времето да заменим зимните гуми с летни. За повечето автомобили в променливи условия като българските ползването на два комплекта гуми е най-разумният вариант от гледна точка на безопасност (излиза ли сметката да се кара само със зимни, четете тук). За жалост обаче е свързан с немалки разходи - а нерядко недобросъвестни майстори се мъчат и допълнително да ги увеличат.

Опитът ни показва, че в България има и много добри сервизи за гуми - както големи вериги, така и малки семейни предприятия. Има обаче и от другите, където гледат на клиента едновременно като на дойна крава, и сякаш му правят услуга. Нека изброим някои от най-честите трикове, които този тип гумаджии ползват, за да изкарат повече пари.

Изправяне на джанти

Може би най-популярната "шашма" - първо, защото е най-доходна, и второ, защото е трудно да се засече. При демонтажа майсторът идва и ви казва, че джантата е крива - при толкова дупки по пътищата може да се очаква, нали?

И за доказателство ви я демонстрира на стенда - действително уредът показва сериозно отклонение.

Същият ефект обаче може да се постигне, като се лепне малко магнитче от вътрешната страна на джантата. Замяната на цяла джанта е скъпа, разбира се, затова повечето клиенти охотно приемат предложението майсторът да изправи кривата - което струва от 10-12 лева за най-малките стоманени джанти, до 50 за алуминиеви от по-голям цолаж, примерно от SUV.

"Кривата" джанта се внася някъде вътре в сервиза и след 20 минути ви се носи обратно вече "изправена" - а всъщност просто са махнали магнитчето.

Разбира се, в българските условия твърде често джантите наистина се изкривяват, и става дума за необходим ремонт. Но и измамите не са рядкост.

Надбавка за монтаж и демонтаж

Големите вериги и почтените малки сервизи си имат точен ценоразпис, в който всеки етап от подмяната на гумата - сваляне и качване от автомобила, демонтаж и монтаж върху джантата, баланс - си има обявена цена. Но в много други е обявена твърда сума, и едва след като свършат работата, се оказва, че примерно свалянето и качването не са били включени в нея. Измама за няколко лева, но по време на пролетна и есенна кампания няколко лева на клиент могат да означават няколкостотин на ден за гумаджията.

Смяна на вентили

Още една шашма, за която клиентът твърде рядко може да се усети. Съобщава му се, че вентилите са остарели и трябва да се подменят. Стандартната цена на гумен вентил е около 2 лева, на метален - десетина.
Истината е, че вентилите обикновено без проблем изкарват поне 3-4 години, и рядко се налага подмяната им.

Доплащане заради датчици

По-съвременните автомобили имат датчици за налягане в гумите - задължително оборудване за нови модели в рамките на ЕС. Някои майстори може да поискат допълнително заплащане при монтажа, защото датчиците усложнявали работата. Най-често този подход се прилага на клиенти от по-красивия пол. Истината е, че монтажът и демонтажът на гуми с датчици изисква малко повече внимание от гумаджията, но не и такова, че да е нужно доплащане за него.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Зимите са наистина много леки вече, само се огледайте колко много бмв-та пърпорят вече зимно време
33
6
 
8
 
! Отговори
До 33 преди 3 години
Аз затова съм сложил всесезонни (със снежинка), и хич не ми пука, че на сухо са малко по-тромави.
32
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ако се кара извънградско задължително зимни гуми, ако обаче караш в града може и със всесезонни. Ако питаш гумаджия той ще ти каже зимата само със зимни, те всесезонните не ги признават защото им подбиват бизнеса. Друго си е пролет и есен да взимаш за смяна на гуми. А това което най ме дразни при гумаджиите, е че като са в сезона за смяна се държат адски надменно и едва ли не ти правят услуга
31
2
 
1
 
! Отговори
м дааа преди 3 години
това с вентила се прави , защото се смята че за да износиш едни гуми са ги нужни 4-5 години и вентилът може да не издържи още толкова до следващата смяна - друга работа е ако връткаш гумите 2 пъти в година.
30
3
 
26
 
! Отговори
РУМЕН преди 3 години
НА АЛУМИНИЕВИТЕ ДЖАНТИ , КЪДЕ ТОЧНО СЛАГАТ МАГНИТЧЕТА?
29
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Всесезонни и толкова, иначе има и свестни гумаджии, въпроса е да полафиш с тях, ако си надменен ще те накажат.
28
0
 
4
 
! Отговори
Щерю преди 3 години
На българина му се услажда да премята другия...
27
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Няма сняг вече като едно време.
26
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
от кога думата ч у к е забранена тук?Явно компютър....
25
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
По-скоро ще удари една тежест с *** без да разбереш и ще ти покаже,че бие.После я маха и готово.
24
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Сменям само предните две гуми, задните са всесезонни. Не съм скиор, така че зимата карам основно градско. Зимите в България стават все по леки и не виждам смисъл от зимните гуми. Такива да слагат само тези които посещават планинските курорти през зимата или живеят някъде в планината. Тази работа със смяната на гумите се превърна в много доходоносен бизнес за някои и то с подкрепата на държавата.
23
10
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Най големите измами май са с гумите. Всички нови гуми са с грайфер 6-7 мм. който след 15-20 хиляди км се износва. Купувам гуми от Турция, издържат двойно повече.
22
1
 
1
 
! Отговори
mdaa преди 3 години
До АнонименЕми , ако беше гумаджия или поне журналист, да знаеш! Ама като си учил физика, сега си блъскай главата...
21
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Пинизи бол,но аз си имам ''личен гумаджия'',в смисъл от 20 години ходя при него и го гледам в ръцете.Като му остаря баланс- машината и взе да шикалкави,че са ми криви джантите,но го засякох и купи нова!
20
2
 
9
 
! Отговори
Ами преди 3 години
До Анонимен 19Ще ти лепне една 10гр. тежест за баланс без да видиш някъде по джантата и си готов! Да не говорим, ако е някоя жена!
19
1
 
19
 
! Отговори
МНЕНИЕ преди 3 години
Мен лично ме изклатиха две години подред за изправяне на Алуминиеви Джанти - смяна на гуми ми излизаше по 150 лева . *** беше че колата беше на Дъщеря ми и аз Плащах след консултация по телефона - нали знаете - Тате искат ми 150 лева , и аз плащам . Третата година се сетих че карам Опел с Алуминиеви Джанти от 15 години , и никога не е имало такива Простотии - просто смених гумаджийте .
18
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
''Същият ефект обаче може да се постигне, като се лепне малко магнитче от вътрешната страна на джантата. Замяната на цяла джанта е скъпа, разбира се, затова повечето клиенти охотно приемат предложението майсторът да изправи кривата - което струва от 10-12 лева за най-малките стоманени джанти, до 50 за алуминиеви от по-голям цолаж, примерно от SUV.''A сега който написа това да ми обясни как магнит се закрепва на алуминиева джанта?
17
18
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Статията е пълен турлюгювеч. Да смениш гума и да не смениш винтила е меко казано недалновидно, иначе за другото не виждам как можеш да бъдеш излъган е разбира се, ако не си мисирка.
16
5
 
6
 
! Отговори
аз да ви обадя преди 3 години
Купих си едни китайски гуми от Карефур, на вид са летни , обаче като се загледах да видя датата на производство и си забелязах че имат надпис M+S и сега "къпя" лято и зиме (като няма сняг и лед) , като ме спряха едни фуражки се силят да глобяват- викам "кьор мусу табелата " и тъй.
15
14
 
4
 
! Отговори
Да преди 3 години
До :-)И аз слагам летни и като се износят пак. До сега зимни гуми не съм слагал.