Кои са най-популярните митове свързани с акумулаторите?

Малцина са онези, които разбират технологията на батериите в детайли
21 апр 2021 22:10, Нели Христова
19
Кои са най-популярните митове свързани с акумулаторите?
Снимка: Pixabay

Повечето шофьори имат най-обща представа как функционира акумулаторът и как да подадат ток, ако той неочаквано падне. Но малцина са онези, които разбират технологията на батериите в детайли. Не помага и фактът, че е пълно с всевъзможни митове за акумулатора - нелепи, но твърде устойчиви. Колегите от изданието ZR се опитват да оборят веднъж завинаги някои от най-популярните.

Мит 1: Не бива да монтирате акумулатор с по-голям капацитет

Мнозина, включително "майстори", ще ви кажат, че не бива да се монтира батерия с по-висок капацитет от предвиденото за конкретния автомобил, защото тогава тя няма да се зарежда напълно. В това няма нищо вярно. Разликата се усеща само когато акумулаторът е разреден - тогава при онзи с по-голям капацитет ще трябва повече време, докато се зареди напълно.

Мит 2: Твърде мощната батерия може да изгори стартера

Това е пълна глупост. Дори да монтирате десет акумулатора вместо един, съпротивлението на намотките на стартера си остава същото, и съответно токът, потребяван от него, не се увеличава. Законът на Ом не зависи от капацитета на батерията.

И в Русия, и в България този мит вероятно се корени в казармените порядки, които строго забраняваха на ЗиЛ-овете и другите армейски машини да се монтират по-мощни батерии. Но не защото те биха изгорили стартера, а защото, когато машината откаже да запали, неопитните шофьори може да се престараят с опитите и да го повредят механично. Колкото по-мощен е акумулаторът, толкова повече могат да продължат тези безсмислени опити за запалване, и толкова по-висок е рискът за стартера.

Мит 3: Колкото ампер-часа е, толкова часове може да отдава ток

Или по-точно: ако акумулаторът е със заряд 60 ампер-часа, значи той може да отдава ток от 1 ампер в продължение на 60 часа, или пък ток от 60 ампера за един час.

Всъщност вярна е само първата половина. Такъв акумулатор наистина може да отдава ток от 1 ампер в продължение на 60 часа, или дори малко повече. Но при натоварване от 60 ампера ще издържи чувствително по-малко от час.
Отбелязаните 60 A-h всъщност са така нареченият капацитет при 20-часов разряд. Ако разделите 60 на 20, ще получите 3 - тоест производителят гарантира, че в продължение на 20 часа акумулаторът може да отдава до 3 ампера ток.

При потребление от 60 А зарядът няма да стигне и за 40 минути.

Мит 4: В студено време батерията се разрежда по-бързо

Нищо подобно: при ниски температури всички химически реакции - а разреждането на акумулатора е именно химична реакция - протичат по-бавно. Всъщност през зимата акумулаторът се разрежда по-бързо в топло помещение, отколкото навън на студа.

Съвсем друг въпрос е, че през зимата батерията трябва да обслужва много повече потребители на енергия, а и стартерните токове порастват заради повишения вискозитет на моторното масло.

Мит 5: Калциевите батерии са по-добри

Всъщност "калциеви" батерии няма - тези, които са отбелязани с Ca, са си пак оловно-киселинни. Просто при тях оловните плочи са легирани не с антимон, а с калций, което повишава устойчивостта на корозия и намалява саморазреждането. Но това са пренебрежимо малки разлики. Някои производители използват дори сребро.

Още по темата четете на сайта на Automedia.


19
Още от Коли
Колко е лесно да излъжеш кормилната система на Tesla, че ръцете ти са на волана?
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
15 ,поне погледни че се продават даже външни батерии за телефони със стартиращ ток за коли, към 100лв струват. Иначе явно не си виждал клеми и как се подава ток от една кола на друга...
15
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
“Повечето шофьори имат най-обща представа как функционира акумулаторът и как да подадат ток, ако той неочаквано падне.“

Не разбрах “ как да подадат ток, ако той неочаквано падне”! От къде паде тока от втория или третия етаж? Как се подава ток - кофа с електрони или с лъжичка чаена, супена?

Иначе много интересна статия хвърли ме в 60-те, 70-те години по време на техникума!

А сега на Витоша времето отлично!
14
0
 
0
 
! Отговори
Шофер преди 2 седмици
Преди много години имах 1-6литражна бензинова без екстри и за акумулатора имаше много място. Вместо фабричният 44ач бях сложил 85ач. Ама се побираше.
Сегашната ми кола е 2.2дизел с претъпкан двигателен отсек.
Пак бих сложил по-силен акумулатор от фабричния 105ач, ама няма място. Пробвал съм.
13
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До 11
Нормално.
Електрическа лада.
12
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До 11
Нормално.
Електрическа лада.
11
0
 
4
 
! Отговори
До 9 преди 2 седмици
Виждал съм на лада да слагат ,акумулатор от ...трактор.Сериозно.
Акумулатора беше в багажника.
10
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Един мухъл се хвалеше че само батерията на теслата му струвала колкото чисто нов обикновен автомобил. Със смяната де.
9
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Виждал съм някои шофьори да слагат акумулатор за камион на лек автомобил...
Винаги съм се чудил как няколко хиляди инженера в съответния завод производител не са се сетили...
8
1
 
10
 
! Отговори
Грую преди 2 седмици
До У

При по-ниски температури, по-малко ток отдава, заради по-бавните химични реакции. За това е полезно да се пуснат няколко консуматора за 20-тина секунди - напр.фаровете, за да се стопли електролита. И чак после да се върти на стартер.
7
0
 
12
 
! Отговори
У преди 2 седмици
Не смесвайте понятията. Този път се е постарала! Просто на български смесваме разреждане с друга дума саморазряд. В статията е трябвало да пише, че саморазрядът зимата е по-малък-така е! Ако в колата обаче има много пост.консуматори(компютрии,часовници,аларми..), те го разреждат, а капацитетът пада с температурата при същите консуматори-което е друго. Капацитетът зависи и от годинките и качеството. Най-важно е да изкарвате пари, за да има за нов, не му мислете много.
6
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Аз се чудя защо колите масово не искат да палят зимата, а то било защото при студено време акумулатора им издържа повече... еее, да я бях прочел по-рано тази статия!
5
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
“Мит 4: В студено време батерията се разрежда по-бързо”

Много зависи колко е студено и какъв консуматор закачиш. Пробвай да закачиш голям товар на -45 градуса и сравнявай със същия товар и акумулатор на +20. Да видим колко бавно тече реакцията при по-хладно време... гаранция поне 20% по-малко работа ще бъде извършена в единия случай, познайте в кой.
4
2
 
10
 
! Отговори
Смукач преди 2 седмици
Очакваме с нетърпение и статия за манивелата.
3
2
 
6
 
! Отговори
Аз преди 2 седмици
Дайте сега една статия и за “Митовете за карбураторите”
2
2
 
5
 
! Отговори
дедо преди 2 седмици
Страхотни идеи в ерата на елктрическите автомобили! Ша взема зда си купя джиесем,вместо телефон с шайбя...
1
1
 
14
 
! Отговори
Жо преди 2 седмици
Много "разбирачи" бъркат капацитета на акумулатора със стартовия му ток.
Капацитетът се измерва с амперчаса.
Стартовият ток се измерва с ампери.
Не казвайте в магазина- Дайте ми акумулатор 44 ампера, а 44 амперчаса.
Капацитетът на акумулатора може да се сревни (образно) с това, колко вода събира един язовир.
Стартовият ток може да се сравни с какъв дебит се излива водата от язовира. Голям дебит- силен стартов ток, слаб дебит- слаб ток.
За дизелите е необходим акумулатор с по-силен стартов ток.