Кои са най-популярните митове свързани с акумулаторите?

Малцина са онези, които разбират технологията на батериите в детайли
21 апр 2021 22:10, Нели Христова
19
Кои са най-популярните митове свързани с акумулаторите?
Снимка: Pixabay

Повечето шофьори имат най-обща представа как функционира акумулаторът и как да подадат ток, ако той неочаквано падне. Но малцина са онези, които разбират технологията на батериите в детайли. Не помага и фактът, че е пълно с всевъзможни митове за акумулатора - нелепи, но твърде устойчиви. Колегите от изданието ZR се опитват да оборят веднъж завинаги някои от най-популярните.

Мит 1: Не бива да монтирате акумулатор с по-голям капацитет

Мнозина, включително "майстори", ще ви кажат, че не бива да се монтира батерия с по-висок капацитет от предвиденото за конкретния автомобил, защото тогава тя няма да се зарежда напълно. В това няма нищо вярно. Разликата се усеща само когато акумулаторът е разреден - тогава при онзи с по-голям капацитет ще трябва повече време, докато се зареди напълно.

Мит 2: Твърде мощната батерия може да изгори стартера

Това е пълна глупост. Дори да монтирате десет акумулатора вместо един, съпротивлението на намотките на стартера си остава същото, и съответно токът, потребяван от него, не се увеличава. Законът на Ом не зависи от капацитета на батерията.

И в Русия, и в България този мит вероятно се корени в казармените порядки, които строго забраняваха на ЗиЛ-овете и другите армейски машини да се монтират по-мощни батерии. Но не защото те биха изгорили стартера, а защото, когато машината откаже да запали, неопитните шофьори може да се престараят с опитите и да го повредят механично. Колкото по-мощен е акумулаторът, толкова повече могат да продължат тези безсмислени опити за запалване, и толкова по-висок е рискът за стартера.

Мит 3: Колкото ампер-часа е, толкова часове може да отдава ток

Или по-точно: ако акумулаторът е със заряд 60 ампер-часа, значи той може да отдава ток от 1 ампер в продължение на 60 часа, или пък ток от 60 ампера за един час.

Всъщност вярна е само първата половина. Такъв акумулатор наистина може да отдава ток от 1 ампер в продължение на 60 часа, или дори малко повече. Но при натоварване от 60 ампера ще издържи чувствително по-малко от час.
Отбелязаните 60 A-h всъщност са така нареченият капацитет при 20-часов разряд. Ако разделите 60 на 20, ще получите 3 - тоест производителят гарантира, че в продължение на 20 часа акумулаторът може да отдава до 3 ампера ток.

При потребление от 60 А зарядът няма да стигне и за 40 минути.

Мит 4: В студено време батерията се разрежда по-бързо

Нищо подобно: при ниски температури всички химически реакции - а разреждането на акумулатора е именно химична реакция - протичат по-бавно. Всъщност през зимата акумулаторът се разрежда по-бързо в топло помещение, отколкото навън на студа.

Съвсем друг въпрос е, че през зимата батерията трябва да обслужва много повече потребители на енергия, а и стартерните токове порастват заради повишения вискозитет на моторното масло.

Мит 5: Калциевите батерии са по-добри

Всъщност "калциеви" батерии няма - тези, които са отбелязани с Ca, са си пак оловно-киселинни. Просто при тях оловните плочи са легирани не с антимон, а с калций, което повишава устойчивостта на корозия и намалява саморазреждането. Но това са пренебрежимо малки разлики. Някои производители използват дори сребро.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


19
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Повечето шофьори имат най-обща представа как функционира акумулаторът и как да подадат ток, ако той неочаквано падне.Не разбрах как да подадат ток, ако той неочаквано падне! От къде паде тока от втория или третия етаж? Как се подава ток - кофа с електрони или с лъжичка чаена, супена?Иначе много интересна статия хвърли ме в 60-те, 70-те години по време на техникума! А сега на Витоша времето отлично!
14
0
 
0
 
! Отговори
Шофер преди 2 години
Преди много години имах 1-6литражна бензинова без екстри и за акумулатора имаше много място. Вместо фабричният 44ач бях сложил 85ач. Ама се побираше.Сегашната ми кола е 2.2дизел с претъпкан двигателен отсек.Пак бих сложил по-силен акумулатор от фабричния 105ач, ама няма място. Пробвал съм.
13
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 11Нормално.Електрическа лада.
12
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 11Нормално.Електрическа лада.
11
0
 
4
 
! Отговори
До 9 преди 2 години
Виждал съм на лада да слагат ,акумулатор от ...трактор.Сериозно.Акумулатора беше в багажника.
10
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Един мухъл се хвалеше че само батерията на теслата му струвала колкото чисто нов обикновен автомобил. Със смяната де.
9
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Виждал съм някои шофьори да слагат акумулатор за камион на лек автомобил...Винаги съм се чудил как няколко хиляди инженера в съответния завод производител не са се сетили...
8
1
 
10
 
! Отговори
Грую преди 2 години
До УПри по-ниски температури, по-малко ток отдава, заради по-бавните химични реакции. За това е полезно да се пуснат няколко консуматора за 20-тина секунди - напр.фаровете, за да се стопли електролита. И чак после да се върти на стартер.
7
0
 
12
 
! Отговори
У преди 2 години
Не смесвайте понятията. Този път се е постарала! Просто на български смесваме разреждане с друга дума саморазряд. В статията е трябвало да пише, че саморазрядът зимата е по-малък-така е! Ако в колата обаче има много пост.консуматори(компютрии,часовници,аларми..), те го разреждат, а капацитетът пада с температурата при същите консуматори-което е друго. Капацитетът зависи и от годинките и качеството. Най-важно е да изкарвате пари, за да има за нов, не му мислете много.
6
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аз се чудя защо колите масово не искат да палят зимата, а то било защото при студено време акумулатора им издържа повече... еее, да я бях прочел по-рано тази статия!
5
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Мит 4: В студено време батерията се разрежда по-бързоМного зависи колко е студено и какъв консуматор закачиш. Пробвай да закачиш голям товар на -45 градуса и сравнявай със същия товар и акумулатор на +20. Да видим колко бавно тече реакцията при по-хладно време... гаранция поне 20% по-малко работа ще бъде извършена в единия случай, познайте в кой.
4
2
 
10
 
! Отговори
Смукач преди 2 години
Очакваме с нетърпение и статия за манивелата.
3
2
 
6
 
! Отговори
Аз преди 2 години
Дайте сега една статия и за Митовете за карбураторите
2
2
 
5
 
! Отговори
дедо преди 2 години
Страхотни идеи в ерата на елктрическите автомобили! Ша взема зда си купя джиесем,вместо телефон с шайбя...
1
1
 
14
 
! Отговори
Жо преди 2 години
Много "разбирачи" бъркат капацитета на акумулатора със стартовия му ток.Капацитетът се измерва с амперчаса.Стартовият ток се измерва с ампери.Не казвайте в магазина- Дайте ми акумулатор 44 ампера, а 44 амперчаса.Капацитетът на акумулатора може да се сревни (образно) с това, колко вода събира един язовир.Стартовият ток може да се сравни с какъв дебит се излива водата от язовира. Голям дебит- силен стартов ток, слаб дебит- слаб ток.За дизелите е необходим акумулатор с по-силен стартов ток.