30 години след края: Трабантът остава безсмъртния автомобил на ГДР

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?
124

Снимка: БГНЕС

Преди 30 години е произведен последният трабант в света. Дълго време той е осмиван поради различни причини, но днес "колата от картон" е много популярна сред колекционерите на стари возила.

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?

Четири колела, малко мукава, две бутала и един будала, който си мисли, че има кола: едва ли има по-осмивана кола от трабанта. След падането на Берлинската стена повечето източногерманци побързаха да се разделят със своята "кола от картон". Но и до днес култовият ГДР-автомобил си има горещи фенове: само през последнитте 10 години са били регистрирани наново 3000 реставрирани трабанта, пише в свой материал за легендарното возило DW.

Мизерията води до изобретателност

В завода в саксонския град Цвикау са произведени над 3 милиона бройки от "пърдялника от дуропласт" с характерния и разпознаваем шум на двутактовия му двигател. Нуждата ражда каросерията от изкуствена материя - в ГДР ламарината е била дефицитна. На 7 ноември 1957 е произведен първият трабант, а на 30 април 1991 - последният, който впрочем е боядисан в розово.

Малката кола, която заради олекотената си конструкция наричат "кола от картон", е имала между 18 и 26 конски сили и е можела да развива до 110 километра в час. Движението с такава скорост обаче е произвеждало такъв силен шум в купето, че пътниците е трябвало да се надвикват. Въпреки производството на поточна лента, за ново трабантче се е чакало дълго, тъй като в ГДР колите са били дефицитна стока. От обикновените граждани на ГДР, които не са имали връзки, се е изисквало доста търпение, докато се сдобият с нова кола. Средно за трабант се е чакало по 12 години, а в някои случаи и доста повече.

Един германски символ

Мнозина свързват трабанта с лошия въздух, той обаче се превръща и символ за падането на Берлинската стена и последвалото Обединение на Германия. При преминаването на първите трабанти през отворените граници много западногерманци приветстват източните си събратя с мила церемония: с тропане с ръце по картонените тавани на пърпорещите коли от Изтока.

Трабантът си има фенове и в чужбина. Така например американският актьор Том Ханкс се сдоби през 2014 година с един небесносин трабант "P 601 de luxe", с което изпълни една стара своя мечта. Автомобилът обаче не кръстосва улиците на Холивуд, защото новият му собственик го подари за експонат на Холивудския музей на автомобилите.

Прераждане: Траби 2.0

През 2009 година на Международното автомобилно изложение беше представен един напълно нов трабант, оборудван с електрически двигател и способен да развие максимална скорост от 130 км/ч. Година по-късно "Trabi nT" ("nT" означава "new Trabi") дори получава специална награда за дизайн. Но и до днес не се е намерил инвеститор за пускане на колата в серийно производство.
Въпреки това, макар и вече част от историята, трабантът остава безсмъртният автомобил от ГДР.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


124
Още по темата: автомобилТрабантГДР
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
93
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Една безсмъртна глу.пост на инженерната мисъл в саветския съюз. Трабант през 1980 и Мерцедес 1980 кажете ми каква е разликата.-------------------------------А Трабант от 1990г и ФВ Бръмбър от 1990г каква е разликата? А Мерцедес и Ферари? Или сравняваме компоти с компютри?
92
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Трабанът за времето си е супер. Икономичен, евтин, гори малко, върши работа, надежден. Германците идваха на Черноморието с тях. 2000км. Лоша дума от човек, който е имал Трабант не съм чул. Обиждат саво тези, които не са се качвали даже.
91
21
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Айде стига сте възхвалявали тази епична бричка с двигател на мотоциклет който обаче замърсява като зил...
90
0
 
1
 
! Отговори
шопендар преди 2 години
До Анонимен браво,трабантаджия си,
89
0
 
16
 
! Отговори
Поздрави на Грета преди 2 години
До АнонименНе, пич. Това са числата на общо регистрираните автомобили от тези марки за 2021 година.Източник: Zulassungsstatistik des Kraftfahrt-Bundesamts
88
17
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 95Сложил си новорегистриранте за тази година Тесла автомобили, спрямо всички трабанти за последните 60 години ....
87
1
 
20
 
! Отговори
Поздрави на Грета преди 2 години
До шопендарTесли има от 2008, така че не е баш от вчерасамо се питам колко ще са останали живи 30 години след като спрат да ги произвеждат барабар с резервните частиТака де, това не е сравнение между двете коли, просто е куриозен факт
86
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До шопендарбрат, нещо бъркаш колите, май не си разбрал, че си карал Вартбург хаха.Кви радиатори, кви три цилиндъра, ква мощност ти спадала до 25 коня хахаха, Трабанта има 26 коня общо. А па тва за фаровете се изложи още повече - Трабанта имаше първи от соц колите халогенни фарове, дори жигуладжийте крадяха рефлекторите, та нямаше трабант без сложени секретни болтчета по гривните
85
20
 
1
 
! Отговори
шопендар преди 2 години
До Поздрави на Грета регистрирани тесли за една-две години,колкото регистрирани трабанти за 60год.,добра реклама на тесла
84
19
 
3
 
! Отговори
шопендар преди 2 години
трабанта си беше уникум,е,имаше и малки проблеми с радиатора и парното му работеше само през лятото,релето му лепнеше през ден ,но с бутане палеше за не повече от 50 метра,третият му цилиндър нямаше компресия,и мощноста му падаше до 25 пс,амбриажа се скапваше на 10-15 хил.км.и най коварното беше че ръждасваше отвътре навън,а за да караш в тъмно трябваше да си сложиш поне още два фара халогени.
83
1
 
25
 
! Отговори
Поздрави на Грета преди 2 години
според статистиката в Германия за 2021 година са регистрирани по улиците:Тесла - 34 389 бр.Трабант - 38 173 бр.хахаха, Илоньеее, Илоньеее..
82
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Преди година и нещо помагах на един немец да си купи от автокъща много запазен Трабант, намерил го изгодно в БГ. В същото време един шушляк оглежда 15-20 годишно Ауди и вика на висок тон "тоя кво ще си купува трабант, ха", а швабата в същото време клати глава и ме пита "ама тоя верно ли ще купи тая скрап". Спукахме се от смях с джамбазина, сблъсък на два свята направо
81
1
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Трабантът си имаше съвсем читаво парно, стига да спазваш упътването при ремонта. Ама *** е немарлив и дори трабант не може да поддържа като хората. Иначе нямаше да бъде изнасян в северна европа и скандинавието.
80
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До BGако става дума за твоя дизеляк без катализатор, разбира се, да се забрани веднага!
79
19
 
2
 
! Отговори
BG преди 2 години
Екологични замърсители !
78
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Ядрен инженер К.Значи на 11-12 години си управлявал автомобил?!??!?!
77
22
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До ДедоСтрахотен автомобил? Срмо кое? Скапаното Юго?
76
0
 
26
 
! Отговори
Жо преди 2 години
Трабантът е кола за хора с чувство за хумор. Темерут човек трабант не кара.Трабантът е първата кола в България с безкамерни гуми и кормилна рейка. Сега всички коли са такива.Трабантът се движи без бензинова и водна помпа,Карал съм трабант с разредител за боя (коресилин). Е, малко присецваше, но ме закара на 3 километра до първата бензиностанция.Коя кола може да се сравнява Траби? Трабантът е най дългата кола в света- 16 метра (заедно с пушека).
75
2
 
32
 
! Отговори
Дедо преди 2 години
Пишете неверни неща. Купих един от последните в Мототехника 1990 за 5600 лв и го продадох 1998 на кабелната телевизия за 1000 марки. Страхотен автомобил нищо не се счупи и не съм ремонтирал за 8 години на 100 000 к., освен накладки, ремъче, бакелитови втулки на носачите и свещи. Колата беше с електронно запалване. Вдигаше с лекота 120 км. харчеше 5.5л /100 км. Имаше освен въздушно и електрическо отопление в т.ч. и на задното стъкло. Уникален автомобил, неотстъпващ по нищо на Citroen 2CV.
74
0
 
1
 
! Отговори
До 81 неистината преди 2 години
В нета се тиражира едно и също нещо - тиражен лист на Държавната лотария от април 1988 година. Нито цените отговарят на тези в Мототехника, нито годината, за която се говори. 1988 не е 1983 година