Въпреки усилията: Новите автомобили бълват повече СО2

Нивата са се повишили с 1,6 грама СО2 за километър
4 юни 2021 22:15, Нели Христова
79
Въпреки усилията: Новите автомобили бълват повече СО2
Снимка: БГНЕС

Според доклад на Европейската агенция за околната среда, през 2019 година средните нива на емисиите от въглероден двуокис при новите леки и лекотоварни коли в Европейския съюз (заедно с Исландия, Норвегия и Великобритания) остават под критичните прагове. И напълно покриват целите, зададени от общността, пишат от Automedia.

Това изглежда добре, нали? Трябва, обаче, да хвърлим един по-детайлен поглед относно състоянието на нещата. И този поглед ни показва, че независимо че са по-ниски, средните СО2 емисии на регистрираните нови леки автомобили нарастват за трета поредна година (при "баничарките" нещата са стабилни).

Това усложнява предизвикателството пред производителите, които, през 2020, трябваше да посрещнат доста по-строги и тежки ограничения - границата падна от 130 на 95 гр/км. Скоро Европейската комисия ще представи на автопроизводителите временните калкулации на средните емисии СО2 за 2020, за да се види дали целите са били постигнати.

Числата говорят сами по себе си: средните емисии въглероден двуокис, измерени в лабораторни условия, при новите автомобили, регистрирани в ЕС, Исландия, Норвегия и Великобритания, през 2019 година са били 122 грама на километър. Това е под границата от 130 гр/км за годината, но се оказва, че нивата са се повишили с 1,6 грама СО2 за километър, в сравнение с 2018 година.

Средните емисии на въглероден двуокис при лекотоварните автомобили, регистрирани в Европа през 2019 година са били 158 гр/км, като остават на непроменени нива спрямо 2018 година и са под границата от 175 гр/км, заложена за 2019.

Но на какво се дължи това увеличение при колите? Причината, според специалисти, се корени в две основни пазарни тенденции. Първата се отнася към горивните системи - автомобилите с бензинови двигатели надминаха по продажба дизеловите, а се знае, че те емитират повече въглероден двуокис.

Втората тенденция, отново е свързана с бензиновите двигатели, но и с мястото им под капака на кросоувър и SUV-модели, които са по-големи и по-тежки от леките коли и по този начин замърсяват повече. Пазарният дял на подобни автомобили е нараснал от 35 на 38 процента.

Междувременно, новите регистрации на електрически и плъг-ин хибридни леки автомобили са продължили да нарастват през 2019 година, но не достатъчно - от 2 на 3,5%. Което е прекалено малко. При лекотоварните също има ръст, който макар и по-добър, отново не е достатъчен - от 0,8 на 1,4%.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


79
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
0
 
2
 
! Отговори
Всичко е измама преди 2 години
Бълва повече като го караш, като не караш не бълва. Нали за това акциза в скапания ЕС е 60 пр и ко от туй????
32
1
 
1
 
! Отговори
Симеон преди 2 години
Веско не мога,да разбера дали по рождение или ти е придобита ТЪПОТАТА ти?
31
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Зелените талибанчета вече и лекцийки ни четат. Като изчезне бензинът и дизелът и всички минат на ток какво ще се случи с цената му бандитчета зелени? Какво ще стане като изчезне естествената конкуренция м-у енергоисточниците и единствената енергия пристига от трафопост собсвеност на някоя мутричка? И само не ми дрънкайте глупости за фотоволтаици и батерии защото като изчислите какъв обем батерия ви трябва за да ви гарантира поне 3 дена захранване и ще разберете какви наивници сте.
30
8
 
1
 
! Отговори
Край преди 2 години
Човека трябва да намери начини да живее и да се развива без въглеродни емисии. Или ще страдат и загинат милиони.ТОК се нарича спасението. Добиван от АЕЦ и възобновяемите източници.Българските политици не виждат по далече от нощното си шкафче за това проекта Беляне не се реализира.ДВГ колите ги забравете. До 10-15 ще бъдат така накачулени с данъци че практически ще бъдат забранени.
29
11
 
1
 
! Отговори
Край преди 2 години
Обяснявам го просто като за недоучили. От 150 г. човека извлича въглероди от земята и ги праща в атмосферата като ги изгаря. Все повече. В момента годишно го прави между 150 и 250 ПЪТИ повече от всички вулкани и горски пожари. Процеса е необратим - дърветата се хранят с въглероден окис но в момента в който умрат го връщат в атмисферата. Резултата ще е промени в климата които заплашват съществуването на човечеството въобще.
28
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 14 - Да, нариза се развитие. Никой не те спира, да гледаш гoведа на село, да си правиш дрехи от вълна и коноп и да се лекуваш с коренчета от разни китки.
27
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И какво от това?
26
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 24Преди 20+ години, може би. Днес 2.5 е малкия мотор. Да, не е "европейско малко", но все пак.
25
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
О съжалявам - искам забавна кола. Иксам кола, кяото изглежда дорбе. Не искам овална сапуниерка с немощен двигател, направен по-скоро за мотоциклет.Онзи ден слушах едно куку 2ри курс в университета, да ми развива теории, как трябвало да се забранят кабрио автомобилите, защото горели повече!!!!!
24
11
 
3
 
! Отговори
Веско преди 2 години
До Ха-хаAbsolutno! Камионетки по 2 тона трябва да могат да влизат в градовете само с дневна винетка. И ограничени до 10 годишно. Улиците пълни с джипки дето са за село.
23
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В Америка 3.6литра му викат-малкия мотор
22
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Я да кажат за производството на батерията на една Тесла колко емисии се отделят! Колкото от 200К км пробег на средно ефективен дизел. И от там нататък са емисиите по изработката на самия автомобил. И какво излиза? Само предтекст да се утроят цените на колите, а никой не се интересува от екологията.
21
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Ха-хаЧе то има ли кола под 1.2 тона? Освен трабант и запорожец може би?
20
8
 
17
 
! Отговори
Ха-ха преди 2 години
Всичко се качва на 2 тона джипове,па после растяли емисиите...Ами нека им се сложат едни хубави данъци на колите над 1.2 тона,да видим какво ще стане.Няма как да тежи и да не гори.
19
1
 
11
 
! Отговори
тъй де преди 2 години
Е то как да стане, като са сложили 900 кубика двигателче на купе 1200кг?!
18
0
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Целта е двойни и тройни цени с предтекст екология, ефекта е нулев цените са факт.
17
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А колко въглерод отделят всички производства в Германия за храна ? Да се тъчкат дебелите вюрсове по цял ден
16
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Язък,че стопират хубави технологии. ..Ел лобито явно е силно....
15
3
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Зелената сделка ще е прецакването на хилядолетието! Дано децата и внуците ни се научат да ядат камъни. Ще им е нужно.
14
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Българите 500 години да водили уседнал начин на живот на земеделци и животновъди по селата сега какво стана градове коли мотори самолети в селата няма никой