Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?

Новите коли са скъпи, старите - забранени
17 окт 2021 22:40, Нели Христова
207
Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?
Снимка: Pixabay

"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.

Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.

Стандартите за вредни емисии

Най-съществената причина за поскъпването са опитите да се намалят вредните емисии. В името на тази цел още преди три десетилетия Европейският съюз създаде т. нар. "евростандарти". Започна се с Еuro 1 през 1992. Сега в сила е Euro 6d. Евростандартите ограничават максималните количества вредни вещества, изпускани от автомобилите - най-вече азотни оксиди, въглероден оксид, фини прахови частици. За годините от Euro 1 до 6d допустимите концентрации се понижиха в пъти. За да ги покрият, производителите трябва да изпозват нови и нови хитрости - катализатори, впръскване на урея в отработилите газове при дизелите (т. нар. AdBlue), въвеждане на филтър за твърди частици и за бензиновите двигатели (GPF) и така нататък. Естествено, всяка допълнителна технология оскъпява производството.

А отделно има и тавани за т. нар. парникови емисии - отделяните количества СО2. По сега действащия регламент 2019/631, в сила от януари 2020, те са ограничени на 95 г/км средно за автомобил. Производителите, които надхвърлят това, плащат глоби - по 95 евро за всеки допълнителен грам, за всеки автомобил. Това ще ви изясни защо по-големите двигатели внезапно изчезнаха от масовите автомобили, а цели марки, като Infiniti например, напуснаха Европа. И защо всички масово използват трицилиндрови турбодвигатели вместо по-просто устроените и по-надеждни мотори с атмосферно пълнене.

Но нещата тепърва ще стават по-сложни. От 2025 в сила ще влезе следващият стандарт - Euro 7. Чиновниците в Брюксел още не са уточнили какъв точно ще е той, но предложенията са за до 10 пъти намаляване на тавана за въглероден оксид и между 3 и 8 пъти - за азотните съединения. Много хора от автомобилната индустрия окачествиха това като реална забрана за двигателя с вътрешно горене, и дори за хибридните автомобили. След Euro 7 ще оцелеят само чистите електромобили.

Масовото електрическо задвижване

На теория електромобилите звучат като добро решение за Европа: нулеви емисии в градовете, по-ефективно използване на енергията от вятър и слънце, намаляване на зависимостта на ЕС от вноса на горива, който сега е на стойност 1 милиард евро... на ден. Има още проблеми в областта на инфраструктурата, генерацията на електроенергия и адаптирането на електропреносните мрежи, но те са решими.
Онова, за което все още няма решение, е цената на самия електромобил. "Ако се опитам да обобщя положението с електромобилите днес, то е много просто: цената на автомобила зависи от цената на батерията", каза в разговор с Automedia.bg Филип Брюне, вицепрезидент на групата Renault по задвижването (на снимката).

"Грубо казано, батерията е 50% от цената. Само батерията. Докато при конвенционалните автомобили двигателят е между 20 и 25% от себестойността. А при електромобила към батерията трябва да добавим и електромотора, и силовата електроника. Докато цената на батерията не се понижи до подобни стойности, няма да сме в състояние да предложим електромобил на наистина ниска цена... Възможен е бюджетен електромобил, но в днешните условия това означава малък електромотор и малка батерия". Добър пример е актуалният Citroen Ami - с две места, 8 конски сили, 45 км/ч максимална скорост и до 70 км пробег с едно зареждане на батерията. Но не всеки би определил това нещо като "автомобил".

Постоянно поскъпващите суровини

Постоянно повтаряната мантра в индустрията е, че с масовизацията на производството електромобилите ще поевтинеят, защото ще постигнат икономии от мащаба, и цената им ще се изравни с тази на колите с вътрешно горене. Това обаче не се случва. Себестойността на батериите действително падна над десет пъти от ранните образци преди 15 години. Но все още си остава доста над 100 долара за киловатчас. А на икономиите от мащаба противодействат растящите заради повишеното търсене цени на суровините. Mining.com прави свой EV Metal Index, проследяващ котировките на основните метали, използвани в електромобилите. За периода от лятото на 2020 до лятото на 2021 този индекс се е покачил със 167 процента. Литиевият хидроксид надхвърля 21 500 долара за тон. Кобалтът е над 60 000 долара за тон.

Още по темата чете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


207
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
149
7
 
9
 
! Отговори
П.К.П. преди 2 години
Има каруци, бе!!! Или ходете пеша!
148
5
 
9
 
! Отговори
Нашата разграбена преди 2 години
от *** през последните 30г държава и без това е ъолкова обедняла. Това, че някой има Golf 3 или Астра F, не го прави да има кола, защото тези коли скоро няма да могат да се движат по улиците. Решението е в модернизация на гр. транспорт, споделени коли, скутери, модерна железница и вече някой ако е учил и изкарва 5-6 бона ще има личен автомобил.
147
1
 
4
 
! Отговори
аз преди 2 години
Метан? Водородни клетки?
146
21
 
7
 
! Отговори
Архимандрит Груйчо преди 2 години
Автомобилите са отживелица - прекалено много замърсяваме природата за лукса да си вдигнем задниците и да пътуваме където искаме и когато искаме...
145
3
 
5
 
! Отговори
8912 преди 2 години
До АнонименКато цяла Европа мине на ток кой ще е на сметка да добива и преработва нефт за да можеш ти да си караш колата с голям двигател? До 10 г. бензина и дизела изчезват от нормалните бензиностанции или цените им ще са непосилни. Така че от твоя автомобил можеш да си направиш един прекрасен гълъбарник или цветарник, а с повече фантазия може и кокошцици да си гледаш
144
1
 
12
 
! Отговори
Fool преди 2 години
До 172 Анонимен. Само, че великия социализъм се разпадна, заради великата планова икономика и изкуственото поддържане на ниски цени. Не е като демокрацията да е цъфнала и вързвала де. Двете идеологии в чистия си вид са утопия. За разлика от демокрацията обаче в социализма всички са "равни", което няма как стане и заради което бивши национали по борба получиха милионите на една цяла държава.
143
0
 
32
 
! Отговори
До 172 преди 2 години
Абе, куха манерка, ти нямаш хабер какво е било през социализма! Тогава за лада се чакаше минимум 10 години, като цената и беше около 6000 лв. Като излезеше от магазина колата поскъпваше до 8000, защото НЯМАШЕ коли . Какви ги дрънкаш, чувал-недочувал?
142
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
ако транспорта в БГ беше в ред да кажем както в една Чехия рейсовете са на всеки 5 минути на всяка спирка има електроно табло която ти показва точно след колко време идва рейса и работят денонощно тогава защо трябва да карам кола много е просто но за БГЕ НЕОСАЩЕСТВИМО защото няма да има далавера
141
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Абе баткии - не е ли да изкарам поршляка, да започна да върта гуми, да сложа ръчичка ей ткаа небрежнико на вратта, да се видат 54 санта обиколка и ркава от татусиии ... ней работа!!!
140
0
 
13
 
! Отговори
aa1830 преди 2 години
Автомобили за газарите, средната класа ще е на тротинетки, а простолюдието ще е с колела, градски или пеша.
139
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 172 - Говори за себеее сиии! Някой имаме не еди, ами ДВА нови мерцедесаааа! АААААхахахха!
138
28
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Защото през лошия социализъм всички имахме чисто нови лади, а през великата демокрация караме 30годишини немски мерцедеси и се бием в гърдите колко сме велики.
137
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Айде бе. . То па са избихти да купууати нови коли. В България купуваме по-малко нови коли, откоокотов Норвегия купуват Тесла, защото у нас минималната е 480 лева (или колото е там, не комуникирам с такива хора - LOL), а среднатадната няма и 1300...
136
8
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В Европа може и да йм мине номера, в БГ най-малко още 50г. ще си караме коли с двг. Даже съм решил да си купувам с все по-големи двигатели и харчещи повече автомобили, е така за да йм е тъпо на зелените тъпири. Ще ми забранявали и позволявали те на мене, а на дъщерите да ви го тура искате ли?
135
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Още 70-те се е говорило за екскурзии до луната летящи коли 90-те се говореше за лабораторно произведени изкуствени органи генни технологии бла бла нищо не е реализирано досега." - Товя ти го говорят журналисти, дето хал хабер си нямат. В моемтна има скъпи екскурзии в космоса (да, на до 200 км,но и това не е малко за начало), а за организиране- ами фани ги рязните"моралисти" и иг бий с пръти, защото ТЕ ПРЕЧАТ, за органите.Било неетично....
134
0
 
15
 
! Отговори
Бай Данко преди 2 години
Все по - трудно става да си европеец
133
6
 
10
 
! Отговори
Аз казах преди 2 години
Ако вземем в предвид евро-простотиите само от последните 5-6 години: то не бяха ковид истерии и локдауни, то не бяха бежанци, истанбулски конвенции, затваряхме аец блокове, изрървахме един поток, сега сме по - зелени от тревата ... Май май , пак сме на губещата страна в исторически смисъл ... Не ни върви на "партньори"
132
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 98765 - Затова е важно, да си част от тези хира!!! Учете,петвте, бъдете разумни и ще сполучите!
131
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
'Кола за всеки джоб и за всяка цел' ---- още може, другари! Трябва да станем 'от всеки според възможностите и на всеки според нуждите'!
130
5
 
7
 
! Отговори
Любен преди 2 години
Човек като е гладен няма как да кара кола,а вия ше сте доста гладни тази зима.