Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?

Новите коли са скъпи, старите - забранени
17 окт 2021 22:40, Нели Христова
207
Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?
Снимка: Pixabay

"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.

Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.

Стандартите за вредни емисии

Най-съществената причина за поскъпването са опитите да се намалят вредните емисии. В името на тази цел още преди три десетилетия Европейският съюз създаде т. нар. "евростандарти". Започна се с Еuro 1 през 1992. Сега в сила е Euro 6d. Евростандартите ограничават максималните количества вредни вещества, изпускани от автомобилите - най-вече азотни оксиди, въглероден оксид, фини прахови частици. За годините от Euro 1 до 6d допустимите концентрации се понижиха в пъти. За да ги покрият, производителите трябва да изпозват нови и нови хитрости - катализатори, впръскване на урея в отработилите газове при дизелите (т. нар. AdBlue), въвеждане на филтър за твърди частици и за бензиновите двигатели (GPF) и така нататък. Естествено, всяка допълнителна технология оскъпява производството.

А отделно има и тавани за т. нар. парникови емисии - отделяните количества СО2. По сега действащия регламент 2019/631, в сила от януари 2020, те са ограничени на 95 г/км средно за автомобил. Производителите, които надхвърлят това, плащат глоби - по 95 евро за всеки допълнителен грам, за всеки автомобил. Това ще ви изясни защо по-големите двигатели внезапно изчезнаха от масовите автомобили, а цели марки, като Infiniti например, напуснаха Европа. И защо всички масово използват трицилиндрови турбодвигатели вместо по-просто устроените и по-надеждни мотори с атмосферно пълнене.

Но нещата тепърва ще стават по-сложни. От 2025 в сила ще влезе следващият стандарт - Euro 7. Чиновниците в Брюксел още не са уточнили какъв точно ще е той, но предложенията са за до 10 пъти намаляване на тавана за въглероден оксид и между 3 и 8 пъти - за азотните съединения. Много хора от автомобилната индустрия окачествиха това като реална забрана за двигателя с вътрешно горене, и дори за хибридните автомобили. След Euro 7 ще оцелеят само чистите електромобили.

Масовото електрическо задвижване

На теория електромобилите звучат като добро решение за Европа: нулеви емисии в градовете, по-ефективно използване на енергията от вятър и слънце, намаляване на зависимостта на ЕС от вноса на горива, който сега е на стойност 1 милиард евро... на ден. Има още проблеми в областта на инфраструктурата, генерацията на електроенергия и адаптирането на електропреносните мрежи, но те са решими.
Онова, за което все още няма решение, е цената на самия електромобил. "Ако се опитам да обобщя положението с електромобилите днес, то е много просто: цената на автомобила зависи от цената на батерията", каза в разговор с Automedia.bg Филип Брюне, вицепрезидент на групата Renault по задвижването (на снимката).

"Грубо казано, батерията е 50% от цената. Само батерията. Докато при конвенционалните автомобили двигателят е между 20 и 25% от себестойността. А при електромобила към батерията трябва да добавим и електромотора, и силовата електроника. Докато цената на батерията не се понижи до подобни стойности, няма да сме в състояние да предложим електромобил на наистина ниска цена... Възможен е бюджетен електромобил, но в днешните условия това означава малък електромотор и малка батерия". Добър пример е актуалният Citroen Ami - с две места, 8 конски сили, 45 км/ч максимална скорост и до 70 км пробег с едно зареждане на батерията. Но не всеки би определил това нещо като "автомобил".

Постоянно поскъпващите суровини

Постоянно повтаряната мантра в индустрията е, че с масовизацията на производството електромобилите ще поевтинеят, защото ще постигнат икономии от мащаба, и цената им ще се изравни с тази на колите с вътрешно горене. Това обаче не се случва. Себестойността на батериите действително падна над десет пъти от ранните образци преди 15 години. Но все още си остава доста над 100 долара за киловатчас. А на икономиите от мащаба противодействат растящите заради повишеното търсене цени на суровините. Mining.com прави свой EV Metal Index, проследяващ котировките на основните метали, използвани в електромобилите. За периода от лятото на 2020 до лятото на 2021 този индекс се е покачил със 167 процента. Литиевият хидроксид надхвърля 21 500 долара за тон. Кобалтът е над 60 000 долара за тон.

Още по темата чете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


207
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
109
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Away В САЩ не може да се кара, че са страшни задръствания и тапи. Имат и 50 трилиона дългове, защото петролните и авто милионерите точат държавния бюджет с помощи за фирмите.
108
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всички тия прогнози в миналото са се проваляли така че изобщо тия пропагандни глупости са мижи те лажем.Още 70-те се е говорило за екскурзии до луната летящи коли 90-те се говореше за лабораторно произведени изкуствени органи генни технологии бла бла нищо не е реализирано досега.Ако никой не купува коли автокомпаниите трябва да фалират а отде пари за издръжка на безработният персонал
107
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Много ми е студено.
106
1
 
19
 
! Отговори
Сата НАТО преди 2 години
Хуабва работа е значи, тая вятър работа. 50% от произведения ток в Дания идва от там. ----///----- А другата половина откъде идва? От вецове ли? А знаеш ли каква е разликатс между Дания и България? Това е като примерите с Холандия, как там всички карали колела. Само че Холандия е равна като теосия, и няма нито снежни зими с минус 15 градуса, нито горещини по 40градуса.
105
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всичко е дистанционно вече и ще спадне потребление на коли.
104
2
 
22
 
! Отговори
Away преди 2 години
В щатите си юркат големите коли с по 12 цилиндъра и не им пука. Дори още има модели от 60 и 70 години по пътищата. Минавайки през Тексас си направих труда да преброя на колко пикапа се пада една нормална кола. Нормална имам предвид високия клас в Европа. Съотношението е около 10:1. В Америка електрически коли има основно по големите градове, но всичко друго е Есювита, пикапи, тракове и ванове. Така че за там незнам лак ще стане това. Поне в блозко бъдеще е невъзможно
103
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
мали батките как ще си избиват комплексите без бмвцето ся
102
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Трябва да ги правят от евтина пластмаса както трабанчетата. И ако има държавен контрол на цените както преди 1989 г., за да спаднат цените а парите се сменят през 10 г. както и Костов се провали и трябваше да сменя лева.
101
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да кажете нещо за бланширания ориз?
100
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Огнян С какво някой е тровил планетата повече от тебе?
99
2
 
18
 
! Отговори
Рамзан Кадиров преди 2 години
Бъдеще без "еколози'', либерали, зелени, кому-няги, социалисти, ЛГБТ, социалдемократи и други подобни: Защо животът ще стане прекрасен когато дърветата от Лондон до Москва и от Осло до Атина бъдат окичени с *** левичарски де-ге-нерати?
98
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Огнян 124 - Според тебе, стотиците хиляди хора с Ph.D.-та и по над 140 IQ са в някаква масинва коснпирацийка, да те зтатрият, нали?
97
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
имам прозорци ветрилници
96
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аец нчма алтернатиша
95
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За Европа става въпрос, в САЩ нямат проблеми с екологията и не плащат 50% отгоре.Давам пример, вижте тук от колко започва нова Киа Соренто, вижте и там как са цените.
94
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 115 - Освен в Ню Йорк. Там имаха шофьорска книжка, която казва, че не можеш да караш кола, но я има, защото масово службите искат шофьорска книжка за идентификация.
93
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 116 - Водата има едно интеренсо качество - може да се изпарява.
92
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 116 - Дa прочета КОЕ! Интернет? Кое точно прочете, от кдъе идва, кой го е писал и колко достоверен е източника, кой го съхранява, правени ли са оптии, да се опровергае или не? Сподели кое си чел и ще говорим. И само не ми влзиай с "обща култура".
91
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 99- Да Вода! Чиста. Която вече е дори замърсена след произовдството. С тонове. Вместо да отидеш да прочетеш, се правиш на интересен. В цял Китай от години не може да се диша, за да задоволи нуждите на еко-бизнеса на Запад.
90
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В Щатите ще се вдигне гражданска война.Там без кола си нула.