Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?

Новите коли са скъпи, старите - забранени
17 окт 2021 22:40, Нели Христова
207
Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?
Снимка: Pixabay

"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.

Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.

Стандартите за вредни емисии

Най-съществената причина за поскъпването са опитите да се намалят вредните емисии. В името на тази цел още преди три десетилетия Европейският съюз създаде т. нар. "евростандарти". Започна се с Еuro 1 през 1992. Сега в сила е Euro 6d. Евростандартите ограничават максималните количества вредни вещества, изпускани от автомобилите - най-вече азотни оксиди, въглероден оксид, фини прахови частици. За годините от Euro 1 до 6d допустимите концентрации се понижиха в пъти. За да ги покрият, производителите трябва да изпозват нови и нови хитрости - катализатори, впръскване на урея в отработилите газове при дизелите (т. нар. AdBlue), въвеждане на филтър за твърди частици и за бензиновите двигатели (GPF) и така нататък. Естествено, всяка допълнителна технология оскъпява производството.

А отделно има и тавани за т. нар. парникови емисии - отделяните количества СО2. По сега действащия регламент 2019/631, в сила от януари 2020, те са ограничени на 95 г/км средно за автомобил. Производителите, които надхвърлят това, плащат глоби - по 95 евро за всеки допълнителен грам, за всеки автомобил. Това ще ви изясни защо по-големите двигатели внезапно изчезнаха от масовите автомобили, а цели марки, като Infiniti например, напуснаха Европа. И защо всички масово използват трицилиндрови турбодвигатели вместо по-просто устроените и по-надеждни мотори с атмосферно пълнене.

Но нещата тепърва ще стават по-сложни. От 2025 в сила ще влезе следващият стандарт - Euro 7. Чиновниците в Брюксел още не са уточнили какъв точно ще е той, но предложенията са за до 10 пъти намаляване на тавана за въглероден оксид и между 3 и 8 пъти - за азотните съединения. Много хора от автомобилната индустрия окачествиха това като реална забрана за двигателя с вътрешно горене, и дори за хибридните автомобили. След Euro 7 ще оцелеят само чистите електромобили.

Масовото електрическо задвижване

На теория електромобилите звучат като добро решение за Европа: нулеви емисии в градовете, по-ефективно използване на енергията от вятър и слънце, намаляване на зависимостта на ЕС от вноса на горива, който сега е на стойност 1 милиард евро... на ден. Има още проблеми в областта на инфраструктурата, генерацията на електроенергия и адаптирането на електропреносните мрежи, но те са решими.
Онова, за което все още няма решение, е цената на самия електромобил. "Ако се опитам да обобщя положението с електромобилите днес, то е много просто: цената на автомобила зависи от цената на батерията", каза в разговор с Automedia.bg Филип Брюне, вицепрезидент на групата Renault по задвижването (на снимката).

"Грубо казано, батерията е 50% от цената. Само батерията. Докато при конвенционалните автомобили двигателят е между 20 и 25% от себестойността. А при електромобила към батерията трябва да добавим и електромотора, и силовата електроника. Докато цената на батерията не се понижи до подобни стойности, няма да сме в състояние да предложим електромобил на наистина ниска цена... Възможен е бюджетен електромобил, но в днешните условия това означава малък електромотор и малка батерия". Добър пример е актуалният Citroen Ami - с две места, 8 конски сили, 45 км/ч максимална скорост и до 70 км пробег с едно зареждане на батерията. Но не всеки би определил това нещо като "автомобил".

Постоянно поскъпващите суровини

Постоянно повтаряната мантра в индустрията е, че с масовизацията на производството електромобилите ще поевтинеят, защото ще постигнат икономии от мащаба, и цената им ще се изравни с тази на колите с вътрешно горене. Това обаче не се случва. Себестойността на батериите действително падна над десет пъти от ранните образци преди 15 години. Но все още си остава доста над 100 долара за киловатчас. А на икономиите от мащаба противодействат растящите заради повишеното търсене цени на суровините. Mining.com прави свой EV Metal Index, проследяващ котировките на основните метали, използвани в електромобилите. За периода от лятото на 2020 до лятото на 2021 този индекс се е покачил със 167 процента. Литиевият хидроксид надхвърля 21 500 долара за тон. Кобалтът е над 60 000 долара за тон.

Още по темата чете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


207
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
89
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 112За Любомир Алексиев питам, шуменецо.
88
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Е.А. Блеър - Какво по дяволите означава това? Само не ми излизай със слеското "кой разрал разбрал" или с "Ти ако знайиишиии янамаши да питаааш, аз умен ти ***!"
87
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 109 - Ами знам леля Стоянка, ама май не познава много.
86
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева." - Да бе. И в София беше 800 лева средната, нали?
85
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Познаваш ли ясновидец от Шумен?
84
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
АБе, ти да не си оня лудак, дето казваше, че компютрите изяли тока и било по природо собразно, да пратаме поща на хартия :D -- hahhah Антон ли се казваше, как беше, забравих му вече името.
83
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 103 - Кажи уе!
82
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До до анонимен - А ти, жено прокелта, слушай сега - "Момче, знаеш ли какво количество енергия е необходимо за производството на един смартфон - екран, чип..., а за компютър???" -Колко! Кажи ми, жено мила, колко!
81
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И електрокарите и производството на 'зелена енерги' съществуват и мърдат само заради държавни дотации и привилегии. А знаят ли ентусиастите тук откъде идват парите за дотациите? И кой ги плаща? Същите дето ви плащат 'безплатните' ваксини и бустери.А не брюкселските зелки. Само че дотации и птивилегии за електокари няма да има ако ви принудят всички доброволно. И ще си светите със свещи по домовете.
80
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Има ли някой тук от Шумен?
79
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 100 - Eее тва от кеча, NWO, беха много луди!
78
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Ясно е! - Ясно е? КОЕ Е ЯСНО, БЕ! Как го сметна, ще ми кажеш ли? Какви източници позла за информацията, на какви разработки се позоваваш? "Въздуха ще свръши утре! Ясно е! - видиш ли и аз мога кат тебе!
77
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Този път шъ има Глобална Революшън!!! им на NWO, на Зелената им Енергия, на Цифровизацията им, на Наднационалните им Корпорации и на Толерантноста им!!!!!
76
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До до анонименНе съм момче, откакто се уволних от казармата, така че полека. "именно: Вода" - Каква Вода, бе? И защо Вода с главна? Сега какво? Мулекулите на водата ли унищожаваме? Атомите ли разграждаме! Дай ми още псвевдонаука, че да сес базикам с тебе с коелгите утре.
75
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Енергията за преработката на отпадъците от една перка е съизмерима с цялата енергия която е произвела по време на съществуването си ?" - Откъде си ги мислите тея? Значи, искаш да ми кажеш, че големите модели на Vestas, дето са до 9.5 mwh, изиската половин twh за изработката си? От какви ги правят? Антиматерия!?!?!
74
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
плюнчете се тука ама едно време се говореше че матрицата е документален филм и всички се пулеха. скоро ще живеем в него. коли ще имат само геносетата назначени от новият световен ред да ни мачкат. разбирайте полит функционерчета и шефчета на някви монополии и техните най предани слуги. другите сме на велосипеди, баня веднъж седмично, изкуствено създадена пихтия за ядене. децата ни ще ни ги взимат при раждане още и ще ги виждаме веднъж седмично на свиждане. иде защото сме слепи овце всичките.
73
2
 
10
 
! Отговори
до анонимен преди 2 години
Момче, що не потърсиш из Нета колко енергия и вода (именно: Вода) са необходими за производството на един слънчев панел??? А, колко за да бъде рецеклиран? А, какъв е КПД? Момче, знаеш ли какво количество енергия е необходимо за производството на един смартфон - екран, чип..., а за компютър??? Абе, хора, събудете се!!!!Не бъдете толкова наивни!!!! Утре (образно казано) ще ни наложат данък - Дишане!
72
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Куцо, кьораво и сакато - шофьоре. Ке се собудите, ама не знам кой ден ке е.
71
3
 
17
 
! Отговори
Ясно е! преди 2 години
Да повторя за зелените оптимисти. Дори теоритично няма как всички коли по света да са електички и да изминават 400км. Нито батерии може да има толкова. Нито толкова електричество. Особено от зелена енергия. Всичко е едни бързи пари за кратко, докато минат на следващия бизнес проект. И ще принудят хората доброволно, както с ваксините. Докато се види че не става. А журналистите ще им помагат за коричка хляб. Казвам това като фен на ел-колите.
70
1
 
5
 
! Отговори
До82 преди 2 години
Караш ти недей лъга питал съм човека който зарежда на Кауфланд един такъв мотокар вика да, си кажем честно това, си е градска кола нямам кураж на далеч да, тръгна и батерията, след третата и четвъртата година все по малко изкарва смъква едно 200 изминати км а цената на колата е колкото един апартамент