Ново проучване: Старите коли са по-екологични от новите

Това се дължи на масовото производство и свръхпотреблението
18 окт 2021 21:52, Нели Христова
44
Ново проучване: Старите коли са по-екологични от новите
Снимка: Pixabay

В световен мащаб тече надпревара за намаляването на въглеродните емисии и забавянето на климатичните промени. Една от основните политики е свързана с премахването на автомобилите с ДВГ и пенсионирането на по-старите коли, неотговарящи на новите еко-норми. Основното мерило е ниското количество или липсата на вредни газове. Според политици и активисти, колкото по-бързо осъществим прехода към алтернативни горива, толкова по-добре за околната среда. Но дали това е така? Ново изследване от Япония разкрива много по-различна реалност, предава ScienceDaily, цитирано от Dir.bg

Използването на коли с бензинов двигател и с нисък разход на гориво за дълъг период от време, би намалило емисиите на въглероден диоксид значително повече от рязък преход към превозни средства, задвижвани посредством алтернативни горива.

"Колкото по-често сменяме колата, толкова повече въглероден диоксид се отделя. Това няма да се промени ако колите са електрически, защото щом търсенето на нови автомобили се усили, ще се увеличат и емисиите от производството им", заявява Шигеми Кагава, професор в Икономическия факултет на университета Кюшу и ръководител на изследването.

Подмяната на автомобили е особено бърза в Япония. Средно, животът на една кола в страната, от производството до завършването й в автоморга е 13 години. Времето, което първият собственик прекарва с чисто новата си кола, е само седем години.

Тези тенденции се дължат до голяма степен на масовото производство, свръхпотреблението и затегнатите регулации над по-старите автомобили.

"Въглеродният отпечатък на автомобила не е само горивото, което той използва. За да се произвеждат коли с алтернативно гориво, целящи намаляване на емисиите от шофиране, са необходими добив на ресурси, производство на суровини, автофабрики и мегаконтейнери за транспорт. Всички тези точки във веригата произвеждат CO2", заявява професор Кагава, допълвайки, че малкият жизнен цикъл на автомобилите влияе зле на околната среда.

Използвайки данни от икономически статистики, учените провеждат изследване за новорегистрираните и употребявани коли в Япония, в периода 1990-2016 година, проучвайки как действията на собствениците влияят над въглеродния отпечатък.

Резултатът показва, че ако колите бяха останали на пътя за 10% повече време, преди да бъдат бракувани, общия отпечатък от превозните средства щеше да намалее с 30,7 милиона тона за периода, или с един процент.

Това е така, защото намаляването на производството на нови коли спестява повече емисии, отколкото предвиждането на съществуващи вече автомобили.

"Това означава, че можем да намалим емисиите на въглероден диоксид, като просто запазим и използваме автомобилите си за по-дълъг период от време", заключва професор Кагава.

И тъй като главният кандидат за нов, по-екологичен начин за придвижване са електрическите коли, не трябва да забравяме, че производството на батериите им не просто е скъпо, но и включващо множество ценни и редки елементи. Наред с това животът им е от 2 до 11 години.

Твърде малко са моделите, успяващи да навършат 10 години, без батерията да влоши драстично характеристиките си. След това електромобилът трябва да се изхвърли или да се предприеме скъпоструваща смяна на батерията.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


44
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
7
 
! Отговори
Ооо преди 2 години
Евала, най-накрая нещо в правилната посока. Преждевременното прогмируемо стареене на материала води до много по голям въглероден отпечатък отколкото изгореното гориво на автомобила сам по себе си
36
11
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Фейк нюз, японците сравняват коли с еврокатегория 5/6 и електрички. Прочетете оригиналната статия. Тук някой просто е обобщил това със "стари" коли и айде имаме новина.
35
18
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Айде забранявайте ги тези парни автомобили че окади ха цялата страна. Японците така ще кажат щото са последни в играта и техните корпорации не са готови за прехода шевните машини (toyota) не работят на ток. Естествено българина ще се държи като удавник за неговото 1.9 tdi без дпф и ще пълни дробовете на съгражданите си с гняз - щото толкова му е акъла...
34
3
 
9
 
! Отговори
Щирлиц преди 2 години
TDI 1.9,какво му трябва на човек?Да,реколта 2007 година,но върви безотказно,не пуши,евтини части.
33
1
 
13
 
! Отговори
В. преди 2 години
Ами както винаги Япония не се връзва на шмекерии.
32
1
 
19
 
! Отговори
Бай АГУ преди 2 години
Я ме светнете ако голф 2 дъртак 85ти набор ми дава СО 0.11 на газ щото бензина грам не го яде от 12 години ми го писаха евро1 щото така било вече видиш ли
31
1
 
26
 
! Отговори
aa1830 преди 2 години
По тази логика трябва да сме държавата в ЕС която най-много допринася за екологията, т.к. караме най-старите коли и най-вредни са в Норвегия. Аз си карам 20 годишната Тойота и не мислям да я сменям скоро.
30
0
 
17
 
! Отговори
Николай преди 2 години
Потвърждавам, 1.9 тди 131 к.с. - показа на прегледа 0.047 вредни емисии при максимален праг 3.00.
29
1
 
27
 
! Отговори
Джаго инджинерин преди 2 години
Насила хубост не става! Ако електричките са толкова добри, ще се наложат сами на пазара, без изкуствени забрани, крайнш срокове, спекула с цените на горивата и т.н.
28
1
 
27
 
! Отговори
Ивайло преди 2 години
До АнонименИзвинявай, но много удобно си пропуснал колко замъсява добива на ел.енергията и на батериите.
27
17
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Леко е пропуснато замърсяването при добива и рафинирането на петрола.А то е сравнимо със самото му потребление,ако не и по-голямо.А за извеждането на отровните газове от гъсто населените райони...
26
15
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Емисиите идват от високата кубатура, а не от мижавите проценти газоочистка с катализатори и еконорми. Едно е да изпърдиш 100км. с 1 кубик на 1500 об. друго - 3000 куб. За да е същото, трябва да се движиш на 500 оборота.
25
5
 
22
 
! Отговори
Pitar Pan преди 2 години
Колеги,какво ще правим с тия екологични прегледи на автомобилите!?Аз съм на газ и бензин,колата ми е старичка,но все пак е много по-екологична от много по -нови дизелаци.Днес се загледах,какви "чукантии" са минали преглед!?Пак някаква далавера се заформя, когото трябва да спират не спират,а бедните-бедуини!
24
3
 
4
 
! Отговори
Икономика преди 2 години
Решението е само едно да върнем топката на отговорността в производителите !!! Чудите се как ами много е лесно коли не се продават произвеждат се от компания която ги дава под наем ако е дефектно нещо си го поправят ако е наша вина си плащаме за поправката и след 10г като ти е стара и имаш пари за по нова връщаш те си рециклират и правят по нова вече на много места го правят ама трудно е да събориш големи компании
23
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако ел.колите трудно изкарват по 10 г, тогава в БГ няма да имаме, какво да караме, защото тук трудно ще имаме пари да им купим нови батерии.
22
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Еййй тия са открили топлата вода, ц, ц, ц. Ми карай си 20 години автомобила, поддържай си го и това със сигурност е по-щадящо природата от това да си връхпотребител и да се изтрепваш на две-три години да сменяш автомобила с надеждата да ти порасне работата. За жалост хората в 95% са промити да са свръхпотребители и да драпат с всички сили за по-скъпи и по-нови вещи. За туй и ще се затрием, заради масата промити мозъци.
21
0
 
8
 
! Отговори
gergi преди 2 години
До ПорЦелан Да де ама те батериите за електричките и обикновен акумулатор нямат нищо общо като дизайн и употребени суровини
20
1
 
17
 
! Отговори
У преди 2 години
Повечето стари коли (поне след 90г) са зле, защото като се счупи нещо се маха или се лъже компютърчето, но ако всичко работи са си достатъчно чисти. Ние имаме една наследствена Астра и лятото и смених Ламда сондата, катализатор и едно гърне. Този дето ги монтира ме определи като "не си добре", защото можело със стара сонда или потенциометър да я лъжем. Аз реших да ги сменя и мина преглед ей така, даже бая се пулиха и питаха защо съм ги сменял? Колата е 93г, а баща ми я взе 98г от немсмо, върви
19
41
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това са платени статии в полза на двигателите с вътрешно горене. Няма лошо, но не по този начин. Сега тантири-минтири, видите ли , абе електричките ще ги изкарат по-вредни. Батерии, елементи, хиляди неща ще заговорят, същите простотии както за "вредните" ваксини.
18
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Хубаво е обаче пишещите статията да пояснят ясно от какво естество е тази екологичност. Напоследък се говори и пише само за емисии, но далеч емисиите не са единствения проблем. Материалите, които се влагат в автомобилите са не по-малка екологична катастрофа. Откъм гледна точка на вложените материали, американските коли са най-екологични, защото използват основно желязо и прозиводни ламарини, стомана и т.н. Европейските ползват доста редки метали и материали, които са невъзможни за рециклиране