Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Автомобилите имали две цени
Обновена: 25 окт 2021 11:46 | 24 окт 2021 21:46, Нели Христова
366
Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс. На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година, пишат от Automedia.

За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.

Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


366
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
219
0
 
10
 
! Отговори
разбойническа страна преди 2 години
и бандитско правителство да грабят народа и нищо друго.Лъжци,крадци и убийци
218
3
 
10
 
! Отговори
гурбетчия преди 2 години
Миг преди да се качиш във самолета за Либия ти дават да подпишеш куп документи с неизвестно съдържание и условия и на тяхна база ти правят разни удръжки
217
1
 
7
 
! Отговори
криминалните преди 2 години
Оствят ги за контингент на МВР с оперативна разработка вместо в затвора.Затворите също се превърнаха в търговски дружества
216
1
 
6
 
! Отговори
жилфонд преди 2 години
Можех да си купя 2 апартамента, но ти ги продават заедно с квартиранти в всяка стая
215
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Гербаджиите, като деца на терористи-комунисти се учат от тях. И те както навремето техните бащи-шумкари, купуват евтини апартаменти. Тодор Живков накрая затова го осъдиха, че е подписвал раздаването на коли и апартаменти.
214
2
 
3
 
! Отговори
пристанище Бургас преди 2 години
Някои собственици на кораби даваха 4-5000 лева за почистване на трюмовете им.Номенклатурчиците се изтрепваха първи да се вредят за чистачиПървите секретари на БКП по градовете вършеха високоплатена проста надомна работа
213
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Трудно можеше да направиш кариера ако не си член на БКП. Имаше професии (главно униформени), където си беше направо задължително.
212
0
 
7
 
! Отговори
трудов семестър преди 2 години
На командирите на бригади тайно им даваха Жигули а на командантите Москвичи.Гимнастичките получаваха леки коли и апартаментиЗа Боян Радев- бореца специално с били гуми западна кола.Стефка Костадинова смайваше чуждестранните туристи с рядка мяркя лека кола
211
1
 
13
 
! Отговори
До 246 преди 2 години
Имаше едни неписани и почти невидими привилегии. При постъпване на работа, при повишение, за някоя апетитна командировка на запад... Не случайно много хора се натискаха да станат членове на БКП. Вече за активните борци си имаше абсолютно явни привилегии. Не само за тях, а и за техните деца.
210
2
 
11
 
! Отговори
висшето образование преди 2 години
Без партиен билет нямаше никаква стойност за развитие и растеж.Да знаеш западен език и от личен състав ти казват, че е за да намалят кандидатурите Обявявят свободни работни места при предварително назначени вътрешно техни хора За обяснение отговарят че антифашистите надделяха...Приемат те на работа и партийния секретар иска да докладваш какво се говори за негоДокато разбереш кои са наши,ваши,чужди и свои трудовия ти договор не се подновява
209
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ред се чакаше не само за коли, но и за перални, телевизори, хладилници... Беше отвратително защото всеки ден трябваше да ходиш в магазина и да проверяваш дали ти е дошъл реда. Ако го изпуснеш минаваш последен на опашката. Цените бяха страшно високи, а качеството ужасно. Българска пералня Перла струваше две заплати, чакаш я месец и накрая се поврежда всяка седмица. Уж имаше гаранция, но нямаше части и за тях се чакаше ред... Гнус!
208
1
 
7
 
! Отговори
трудов стаж-измама преди 2 години
При 39 годишен стаж ми начислиха най-низката заплата и рекоха МНОГО ЩЕ ВЗЕМЕШ...
207
1
 
10
 
! Отговори
Автокрадците преди 2 години
Тъкмо ми дйде реда си купих Лада-самара веднага я откраднаха и безследно изчезнаНяма дом във страната където да няма открадната кола.
206
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
НЕ ВСЕКИ МОЖЕШЕ ДА СИ КУПИ КОЛА ОТ КОРЕКОМ, ДАЖЕ И ДА СЕ БЕШЕ СНАБДИЛ С МЕЧТАНИТЕ ДОЛАРИ. ТРЯБВАШЕ ДА СЕ ДОКАЖЕ И ПРОИЗХОД НА ПАРИТЕ. ЛЕГАЛНО, В ДОЛАРИ СЕ ПЛАЩАШЕ САМО НА ЛЕТЦИ ТИРАДЖИИ И МОРЯЦИ И САМО ТЕ, КАКТО И РАЗНИ КОМУНИСТИЧЕСКИ ВЕЛИЧИЯ И ТЕХНИТЕ СИНЧЕТА МОЖЕХА ДА ПАЗАРУВАТ ОТ КОРЕКОМ. ДОЛАРИ СЕ ПРОДАВАХА НА ЧЕРНО ПО 4 ЛЕВА ЗА ДОЛАР, НО АКО ТЕ ХВАНАТ СТАВАШЕ СТРАШНО.
205
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ситуацията с колите беше много тежка през соца, както и с почти всичко друго. Чакаше се ред за всички марки освен за Москвич и Трабант, които не ставаха за нищо. При това трябваше да предплатиш 1500 лв вноска (страшно много пари за онова време) за да ти дадат номер на опашката. Чакаше се между 5 и над 10 години. Нямаше такова нещо като избор на цвят, каквото са докарали, такова. Ако не искаш ще чакаш още някоя година.
204
6
 
15
 
! Отговори
ОСТАВКА НЕКАДЪРНИЦИ преди 2 години
1995г/1997г- Виденова зима, глад, студ и погром върху държавата, сега Радева зима и пак погром, хаос и беззаконие, уж високи заплати, а то- високи цени- тия които обраха и фалираха държавата сега си играят с народа, дадоха милиони за летните протести 2020г сега си ги връщат през цени на енергоносители и от там на всички стоки- Радев предаде държавата на червената олигархия.
203
0
 
13
 
! Отговори
Никой преди 2 години
От Кореком никой не си купуваше Запорожец. Купуваха се Лади. За останалите марки се чакаше до поредната доствавка. За моя Москвич въобще не съм чакал.
202
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Започнах 1988 с 220 лв, което за тогава си беше добра заплата. Можех с нея да си купя 2 чифта джинси от Кореком с валута от арабите (4 лв за долар).
201
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Няма нужда да спорим величините на минимална и средна заплата по време на соца. Всеки може да отвори КИК и да провери минимална заплата по години, а също и средна работна заплата по години, от посочените се приспадат % за отдръжки, а и всеки има трудови книжки и може да погледни какви заплати е получавал- аз с висше- 1976г- 105лв, 1986г- 180лв,1990г- 370лв, а после едни хиляди- 12119лв за 1.1997г след деноминация се оказват- 12, 11лв за 20 рд когато другар ти пипне финансите става е те така.
200
7
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
800 лв в руското робство взимаха само висши партийни функционери, членове на ЦК и нагоре. Нормалните бачкатори взимаха най-много до около 400. Най-много взимаха миньорите, някои го докарваха с робски труд до 500, но това бяха единици. Масовите заплати към средата на 80-те бяха 180-220 лв.