Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Автомобилите имали две цени
Обновена: 25 окт 2021 11:46 | 24 окт 2021 21:46, Нели Христова
366
Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс. На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година, пишат от Automedia.

За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.

Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


366
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
199
11
 
9
 
! Отговори
Тони преди 2 години
Много се бъркате за заплатите. Като студент ходех да мия автобуси на градския транспорт в гараж "Земляне". Та си говорехме с шофьорите. Шофьор на "Икарус" в градския транспорт тогава вземаше месечно над 800 лв. - видях с очите си фишовете им / 1985 година/. Мой приятел имаше гадже, на която баща й беше шофьор в градския и стандарта им на живот действително бе в сравнение с останалите висок.
198
1
 
4
 
! Отговори
До 231 преди 2 години
Нищо не съм пропуснал. Нямам село, от София съм.
197
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тук един е подсети за телефона. Обзаведох жилище, кола си купих, деца отгледах на две обикновени заплати леко над средната след първата година, но телефон така и не можах да си прокарам доста години. Чак през 1988 получих номер, разбира се дуплекс. От тогава мразя БТК.
196
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Щом си започнал с 175 значи си млад. Аз започнах с 120. Строителен инженер. А ти пропусна да споменеш, колетите от с(и)ело идваха ли редовно? И тубичката с винце за празниците, а, пропуснах, и шишенцето с ракийка, увито в стари вестници.
195
16
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
От 31 години оправданието на некадърниците е, че не са били от БКП. Нямаше подарени апартаменти в София, нямаше привилегии при закупуването на нещо за членовете на БКП. Още ли вярвате на пещерния антикомунизъм?
194
8
 
5
 
! Отговори
До 226 преди 2 години
Защо да пестиш? Пестенето беше само за първоначалната вноска от 1500 лева. После изплащаш заем с 2% лихва за останалата сума, но през това време и заплатите се повишават. Ти си си правил сметката с пестенето при една заплата, но след 10 години заплатата ти е била двойно по-висока.
193
6
 
7
 
! Отговори
До 224 преди 2 години
Не ми пробутвай минималната заплата, която тогава се получаваше от тези, които получаваха бакшиши - бръснари, фризьори, келнери, бармани и т.н. В началото живеехме със студентски стипендии и детските. После започнахме работа с 175 лева заплата, като всички висшисти през първата година работа. На втората година взимахме 220 и 260 лева, после повече. С тези заплати си купихме колата за 7000 и нещо лева - 1500 лева вноска, още малко от нас и заем от банката, който го изплатихме без проблеми.
192
7
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А колко години трябваше да пестиш за да я купиш? Висшистите започваха с 120лв. След много години можеше да стигнат до 180-200лв. Ами ако имаш деца? Забрави! Аз съм го изчислявал на времето, трябваха години да спестиш и то ако ходиш пеш и гол на работа и не ядеш. Тези които нямаха мама и тате на село не можеха да купят!
191
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Шофьорският си курс го карах на Лада, но после си взех друга кола, по-скъпа от Ладата, защото не ми се чакаше две години за Лада. За времето си си бяха хубави коли. Возил съм се и на няколко модела западни коли по онова време и имам база за сравнение. Нещата се развиват. Не можеш сега да сравняваш Голф 1 с Голф 8. Всеки си е добър за времето.
190
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
215-мин заплата 1979г- 80лв, 1985г-110лв- средна заплата - 1979- 164лв, през 1985г- 213лв/справка в КИК/ - след удръжки падат с 10/15%- та как така си купи всичко? Родители, баби и дядовци пестяха от всичко/то и нямаше кой знае какво/ та събираха за деца и внуци, а после другарите ги откраднаха като ги раздадоха на номенклатурните кадри от ДС без обезпечение и др Румен Гечев фалира 15 банки. Не лъжи- ония години бяха гадни, а после червената мафия съвсем се умириса и заживяха като крале
189
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Сега всички коли внасяни в България от моргите на Европа са пълна трагедия в сравнение с това, което карат на запад. Изобщо няма база за сравнение. И тези кошници са отврат, като всичко западно, правено да издържи докато му изтече гаранцията .
188
1
 
8
 
! Отговори
ПЕТКОВ преди 2 години
ДО 210, БАЙ ТАНЬО Е АБСОЛЮТНО ПРАВ, ПРЕДИ ПАРИ ИМАШЕ НО СТОКА НЯМАШЕ А СЕГА СТОКА КОЛКОТО И КАКВАТО ИСКАШ НО МНОГО ОТ НЕЯ НЕКАЧЕСТВЕНА НО ПАРИ НЯМА, ИМАШЕ ДРЕБНИ КРАДЦИ НА ОГЛЕДАЛА И ЧИСТАЧКИ А СЕГА ДВЕ КАТЕГОРИИ КРАДЦИ, ЕДНИТЕ КРАДАТ МИЛИОНИ А ДРУГИТЕ БИТОВИ И СЕГА КАКТО Е КАЗАЛ НАРОДА, ЗА МИЛИОН НЯМА ЗАКОН НО ЗА КОКОШКА НЯМА ПРОШКА !
187
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Сега половината българи на заплата получават чисто под 850 лева. С тях трябва да ядеш, да си плащаш сметките, а колко от тях остават за кола, особено нова? В крайна сметка купуваш на старо някакво подобие на кола. Ладата е по лиценз на Фиат, на базата на Фиат 124, кола на годината за 1967 година и за времето си си беше много добра. В България също да произведени 768 автомобила по лиценз на Фиат през 1968-1971 години.
186
5
 
3
 
! Отговори
ПУ ТИН преди 2 години
И ТОГАВА КАТО СЕГА ПО 30 000 НАШЕНЦИ МИНАВАХА ГРАНИЦАТА С ГЪРЦИЯ НА ПОЧИВКА ЕЖЕДНЕВНО ЛЯТОС. ХИЛЯДИ КАРАХА РОЛС РОИС, ПОРШЕТА, МАЗЕРАТИ, ФЕРАРИ И ЛАМБОРГИНИТА, КАТО СЕГА. СТОТИЦИ ХИЛЯДИ - МЕРЦЕДЕС, БМВ И НАЙ ПОСЕЩАВАНИ БЯХА МАЛДИВИТЕ. И ТОГАВА КАТО СЕГА ТИЧАХА ДА РАБОТЯТ В ЧУЖБИНА ЗА ПАРИ, АМА В КОМИ И ЛИБИЯ, АКО ПАРТИЙНИЯ СЕКРЕТАР ТЕ ПУСНЕ. В ЛОНДОН И МАДРИД НЯМАШЕ. АБЕ БЕШЕ СИ СЪЩОТО, ПРО/СТ НАРОД-СЛАБА ДЪРЖАВА?
185
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всички соц коли бяха пълна трагедия в сравнение с това, което караха на запад. Изобщо няма база за сравнение. И ладата си беше отврат, като всичко руско.
184
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
През 70-те и 80-те години си взех жилище, обзаведох го, кола си купих, през това време и деца отгледах и това на двете заплати в семейството без кражби, далавери или привилегии, за които един неудачник все пише. Само колата не беше най-доброто, въпреки че беше доста скъпа, т.е. не беше Лада, но я купих двайсетина дни след като направих вноската. Телевизор София--81 със списък и месец и половина чакане. Българското видео с части на Филипс по същия начин. Автоматична пералня, което беше новост и
183
4
 
1
 
! Отговори
До 209 преди 2 години
Трабант се произвежда от 1957 година, а Голф от 1974 година. От това да ти просветва нещо?
182
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Имаше най-вече мизерия. Режим на тока през зимата, режим на водата през лятото. По магазините само социалистически ***. За нищо не ставаха нито стоките, нито услугите. Един ужасен руски телевизор беше 1000 лв и за него се чакаше ред. Гадно съветско робство!
181
10
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всичко имаше преди 1989, но и хората имаха пари и стоките бързо свършваха. В крайна сметка всеки си купуваше това, което иска да си купи. Единственото изключение бяха жилищата в София, но това е проблем още от около 1918 година и не случайно софийското жителство бе въведено през 1942 година.
180
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всичко беше отвратително освен това, което се продаваше в Кореком, но той не беше за всички. Трябваха долари. Арабите и виетнамците ги продаваха по 3-4 лв за долар. Страшна скъпотия. При заплата 180-200 лв, кутия нормални цигари беше 3-4 лв. Българските цигари смърдяха на ***.