Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите

Според тях и електрическите коли представляват проблем
12 ное 2021 21:33, Нели Христова
157
Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите
Снимка: БГНЕС

По време на Cop26 в Глазгоу, компаниите и производителите на автомобили се обединиха около нови цели за драстично увеличаване на използването на електрически превозни средства. Но активистите на срещата на върха поставиха един по-фундаментален въпрос – какво ще стане, ако просто се откажем от всички видове автомобили?

С новата цел за постепенно спиране на новите продажби на бензинови и дизелови автомобили в рамките на 20 години, десетки страни и автомобилни компании са използвали Cop26, за да възхвалят възхода на електрическите превозни средства като начин за намаляване въглеродните емисии.

"Това е огромна трансформация", каза Омар Алгабра, министър на транспорта на Канада, една от 24-те държави, които ще подпишат новият договор. Алгабра говори в сряда пред панел от държавни служители и бизнес лидери в огромния конгресен център в Глазгоу, където многоцветен състезателен автомобил Envision Formula-E бе кацнал на преден план на подиума. "Виждаме това като огромна възможност за създаване на работни места", добави той.

Синтия Уилямс, мениджър по политиката за околната среда във Ford - един от производителите на автомобили, които се присъединиха към споразумението, призова за подкрепа от правителството, за да помогне за разпространението на нова вълна от електрически превозни средства по света.

"Нуждаем се от тези превозни средства сега, имаме нужда от действия, които да отговарят на нашите амбиции", каза тя. "Едно от ключовите неща, от които ще се нуждаем, за да ускорим революцията в електрификацията, са стимулите. Имаме нужда от инфраструктура, инфраструктура, инфраструктура. Това е необходимо, за да вкараме повече хора в превозните средства, без да оставяме никой след себе си.”

Макар че тази грандиозна визия би намалила емисиите,  транспортът е отговорен за около една пета от замърсяването с въглерод в света, а електрическите превозни средства са много по-чисти от автомобилите, задвижвани от изкопаеми горива – борците за климата призоваха правителствата да преосмислят по-дълбоко ролята на автомобилите.

На поредица от протести, проведени в сряда, активисти призоваха за по-голямо финансиране на обществения транспорт и пешеходни и велосипедни алеи, като твърдят, че обещаната "зелена революция" далеч от автомобилите по време на пандемията от COVID-19, не успя да се осъществи в повечето градове.

Нанси Хендерсън, протестираща, която живее в Глазгоу, казва, че колоезденето е процъфтяло по време на локдауна, но и че много хора са се върнали обратно към колите, тъй като не чувстват, че карането на колело в трафика е безопасно.

"Това ще е проблем и при електрическите автомобили - хората все още ще се чувстват несигурни около тях", на мнение е тя. "Ел. колите няма да променят въпроса със задръстванията и броя на колите по нашите улици. Преминаването към електричество не променя вредата на автомобилите в нашите градове. Все още ще сме изолирани в нашата малка кабина, не общуваме, не се срещаме с други хора."

Хендерсън казва, че много граждани на Глазгоу са недоволни от пропуските за обществен транспорт със смарт карти, дадени на делегатите на Cop26, които позволяват неограничено използване на влакове и автобуси по време на конференцията. "Никой друг тук не е имал такава смарт карта", обяснява тя. "Това маргинализира хората, когато нямате добър обществен транспорт."

Екологичните критици на електрическите автомобили твърдят, че те все още задръстват градовете и са опасни за велосипедистите и пешеходците. Въпреки че са значително по-малко замърсяващи от традиционните автомобили, литият за батериите се добива при често противоречиви обстоятелства, а прахът от автомобилните спирачки и гуми все още отделя известно количество замърсяване на въздуха.

На отделен протест за велосипедисти, проведен в сряда, определеният ден за фокусиране върху транспорта по време на разговорите на Cop26, активистите държаха табели с надпис "Електрическите автомобили са отбиване на номера" и "Кола кола кола бла бла бла".

Йона Шепърд от парламентарните групи GoBike и Pedal, които организират протеста, посочи, че "активното пътуване дори не е на масата за дискусии" на срещата на върха за климата. "На конференцията електрическите автомобили заемат централно място, докато нашата устойчива форма на транспорт – най-евтиният и лесен начин за намаляване на емисиите от транспорта – дори не се споменава", казва тя. "Нуждаем се Cop26 да договори по-добри инвестиции и политическа воля за устойчиви видове транспорт, ако те са сериозни по отношение на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий.

Броят на електрическите превозни средства все още е по-нисък от тези на бензин и дизел по света, но продажбите се покачват през последните години и експлодират след избухването на пандемията. Очаква се глобалните продажби да надхвърлят 5 милиона тази година, увеличение от над 80% през последното десетилетие.

Покупките на електрически превозни средства в Китай, САЩ и Европа – първите три автомобилни пазара – нараснаха със 160% през първата половина на 2021 г. спрямо година по-рано, подпомогнато от ентусиазираната подкрепа на политически лидери. Джо Байдън настоява половината от всички продажби в САЩ да бъдат електрически до 2030 г. и очаква следващата седмица да подпише огромна сметка за разходите, която ще насочи милиарди долари в потребителски отстъпки за закупуване на нови автомобили с нулеви емисии.

Трябва да има преосмисляне на тази стратегия, казват активисти извън срещата на върха. "Въпреки че признаваме важния принос, който електрическите превозни средства ще имат за намаляване на въглеродните емисии в бъдеще, ние трябва да намалим емисиите сега", казва Пол Туохи, главен изпълнителен директор на Кампания за по-добър транспорт. "Убеждаването на повече хора да заменят поне някои пътувания от автомобили с обществен транспорт ще има незабавни ползи за климата."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
76
9
 
8
 
! Отговори
76 преди 2 години
Кой ти каза, че стандарта в Русия е нисък - от фондация Америка за Българи или от Отворени общество. В Русия живеят по-добре от редица западно европейски държави, да не говорим за ужасната мизерия в България.
75
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А днес наследниците на бащицата Махно гладуват и студуват.
74
2
 
7
 
! Отговори
Или си зелен-- преди 2 години
-- или не си зелен ,малко позеленял няма ! Аз във къщи водата не пестя , затрупан съм със найлон ,мисля от ток да мина на дърва ,ама и те ми са скъпи ,като гледам комшиите са по--големи голтаци и от мене -- те пък поливат със питейна вода ,ама без водомер и все такива зелени сме тука във квартала .Като си чистят двора палят всичко и пушат като Фукошима та пожарната се самосезира редовно . Със 300 лв пенсия ако им кажеш как да живеят по--еко ще те залеят със киселина .
73
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Навремето Бащицата Махно е казал: Бий червените докато побелеят и бий белите,докто почервенеят!
72
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 56Всичко е въпрос на гледна точка. Също толкова странно е да се ходи на работа до съседната улица с трошката кола, само и само да не станем смешни. И от този заседнал живот на 50г всички са затлъстели, с високо кръвно и диабет, но са тежки, возещи се на кола.
71
3
 
2
 
! Отговори
до 72 преди 2 години
Стига със тези проценти -- да си зелен найстина трябва да си богат ,това че стандарта им е нисък е достатъчно ( за Русия ) за да не са зелени .Бедния за да се топли гори каквото намери богатия няма проблем да използва висока скъпа технология--от % не разбирам това го знам във БГ и гуми горят и още много време ще горят.
70
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аз предлагам и пътищата да махнем, всички да се натъпчем в самолетите и да прэзбем мамата на целия свят както сме почнали.
69
0
 
10
 
! Отговори
Абе преди 2 години
Що не се откажем от активистите. Те дали мислеха за това, докато пътуваха със самолети, кораби и коли към въпросната среща? А колко ли пари на хората счупиха за тия глупости? Айде сега от срещата по родните места....ама ПЕША, да дадат пример. Зелени талибани...
68
0
 
1
 
! Отговори
Ток ама,,,,зависи преди 2 години
Какъв е плана ? Тези който ръководят планетата може да са решили тока за всяка къща да е автономен от собствени волтайци и прочие ,а тока който идва от вън да ти е страшно скъп и неизгоден за домашно потребление и зареждането на един автомобил след години да е страшно скъпо и самия автомобил да е неизгоден за средната ръка .Защо си мислите ,че сега и след години когато ел автомобилите ще са единствени акцизите за авто тока по станциите няма да се променят драстично .
67
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Русия е водеща в зелената енергетика и зелените технологии. Русия прилага концепцията за "Зеления квадрат" в енергетиката - 26% атомна енергия, 20% - хидро електроцентрали, 40% - газ, общо 86% нисковъглеродни енергийни източници. САЩ - 77% нисковъглеросни източници. Германия - 64% нисковъглеродни енергийни източници. Останалите в ЕС са много под тези цифри. ЕС похарчиха 2 трилиона за Зелена сделка, а днес Русия е повече C02-free от ЕС, докато ЕС съсипа енергетиката и икономиката си, и пак отделят повече CO2 емисии.
66
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Една малка-- Европа мърси въздуха много повече от Русия. И какво иска сега Европа - ние мърсихме въздуха 100 години за да изградим индустриално общество, а сега вие няма да мърсите въздуха, ще стоите изостанали и ще ни слугувате.
65
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Оффффф аман от тъпотиии
64
0
 
3
 
! Отговори
Читател преди 2 години
Канадеца ОМАР : ))
63
0
 
7
 
! Отговори
Хм преди 2 години
ако работното ми място в наблизо , да речем до до 7-8 км, няма никакъв проблем да ходя дотам с колело. От почти 6месеца точно това правя ,карам колело до работа и обратно. и не искам да чувам за кола. Почти на 50год. съм, имам и кола, и мотор. Колоезденето подобрява тонуса и здравето неимоверно,
62
0
 
3
 
! Отговори
Една малка-- преди 2 години
Европа срещу огромна Африка Индия ,Ирак Иран ,Сирия Русия 50 % от Китай-- тези кога ще се електрифицират или ние на ток те на каквото си искат --- Ние ограбихме тях и ги направихме на нищо сега те със бедността си ще ни унищожат ,или трябва да ги премахнем за да не мърсят възгуха на няколко човека взели всички пари на света ,притежателите на света май се притесниха ,защото настъпи ли хаос тогава не се знае .А засушаването ще отнеме храната и глада ще докара хаос.
61
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
При социализма в България във всеки град имаше по няколко завода.
60
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Специално в градска среда колите трябва наистина да се забранят и транспорта да бъде изцяло публичен, вижте какво се случва в големи мегаполиси като Лондон" - това се случва защото се деиндустриализираха, всичко се произвежда в Китай, а на запад работят само в услугите, и разбира се - големите градове. Ако почти всеки си работеше в града нямаше да има задръствания, а сега всички се ориетнират към мегаполисите, типично е в България - всеки в София и в София трафика е лудница.
59
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
След призива на COP26 за намаляване на CO2 емисиите, Китай обяви построяването на най-малко 150 ядрени реактора за зледващите 15 г. - повече отколкото в целия свят за последните 35 г., и ще задмине САЩ по ядрена електроенергия. Ядрената енергия не отделя CO2 емисии, Китай става въгеродно неутрален. Това е масова енергийна трансформация за която западните демократи с техните ограничени бюджети, политическа воля и обществено мнение за вятърни мелници могат само да мечтаят. И в Китай ще продължават да карат коли.
58
0
 
5
 
! Отговори
при комунизма преди 2 години
в Китай при комунизма не зоват за отказване от автомобилите. Напротив, западът фалира и вече не може да купува производството на Китай, за това зове, а при комунизма полагат усиля да стимулират вътрешното потребление и да увеличат ползването на автомобили.
57
2
 
12
 
! Отговори
Спокоен преди 2 години
В момента, пробег км/кНч с напълно електрически автомобил е по-скъп в сравнение с автомобил оборудван с метанова уредба. И то без да се квлючват "екстри" като парно или климатик. А електричеството тепърва ще поскъпва. И изобщо не е вярно, че електричките имат по-ниски експлоатационни разходи. Смяна на батерии прави абсолютна глупотевина инвестицията в електромобил.