Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите

Според тях и електрическите коли представляват проблем
12 ное 2021 21:33, Нели Христова
157
Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите
Снимка: БГНЕС

По време на Cop26 в Глазгоу, компаниите и производителите на автомобили се обединиха около нови цели за драстично увеличаване на използването на електрически превозни средства. Но активистите на срещата на върха поставиха един по-фундаментален въпрос – какво ще стане, ако просто се откажем от всички видове автомобили?

С новата цел за постепенно спиране на новите продажби на бензинови и дизелови автомобили в рамките на 20 години, десетки страни и автомобилни компании са използвали Cop26, за да възхвалят възхода на електрическите превозни средства като начин за намаляване въглеродните емисии.

"Това е огромна трансформация", каза Омар Алгабра, министър на транспорта на Канада, една от 24-те държави, които ще подпишат новият договор. Алгабра говори в сряда пред панел от държавни служители и бизнес лидери в огромния конгресен център в Глазгоу, където многоцветен състезателен автомобил Envision Formula-E бе кацнал на преден план на подиума. "Виждаме това като огромна възможност за създаване на работни места", добави той.

Синтия Уилямс, мениджър по политиката за околната среда във Ford - един от производителите на автомобили, които се присъединиха към споразумението, призова за подкрепа от правителството, за да помогне за разпространението на нова вълна от електрически превозни средства по света.

"Нуждаем се от тези превозни средства сега, имаме нужда от действия, които да отговарят на нашите амбиции", каза тя. "Едно от ключовите неща, от които ще се нуждаем, за да ускорим революцията в електрификацията, са стимулите. Имаме нужда от инфраструктура, инфраструктура, инфраструктура. Това е необходимо, за да вкараме повече хора в превозните средства, без да оставяме никой след себе си.”

Макар че тази грандиозна визия би намалила емисиите,  транспортът е отговорен за около една пета от замърсяването с въглерод в света, а електрическите превозни средства са много по-чисти от автомобилите, задвижвани от изкопаеми горива – борците за климата призоваха правителствата да преосмислят по-дълбоко ролята на автомобилите.

На поредица от протести, проведени в сряда, активисти призоваха за по-голямо финансиране на обществения транспорт и пешеходни и велосипедни алеи, като твърдят, че обещаната "зелена революция" далеч от автомобилите по време на пандемията от COVID-19, не успя да се осъществи в повечето градове.

Нанси Хендерсън, протестираща, която живее в Глазгоу, казва, че колоезденето е процъфтяло по време на локдауна, но и че много хора са се върнали обратно към колите, тъй като не чувстват, че карането на колело в трафика е безопасно.

"Това ще е проблем и при електрическите автомобили - хората все още ще се чувстват несигурни около тях", на мнение е тя. "Ел. колите няма да променят въпроса със задръстванията и броя на колите по нашите улици. Преминаването към електричество не променя вредата на автомобилите в нашите градове. Все още ще сме изолирани в нашата малка кабина, не общуваме, не се срещаме с други хора."

Хендерсън казва, че много граждани на Глазгоу са недоволни от пропуските за обществен транспорт със смарт карти, дадени на делегатите на Cop26, които позволяват неограничено използване на влакове и автобуси по време на конференцията. "Никой друг тук не е имал такава смарт карта", обяснява тя. "Това маргинализира хората, когато нямате добър обществен транспорт."

Екологичните критици на електрическите автомобили твърдят, че те все още задръстват градовете и са опасни за велосипедистите и пешеходците. Въпреки че са значително по-малко замърсяващи от традиционните автомобили, литият за батериите се добива при често противоречиви обстоятелства, а прахът от автомобилните спирачки и гуми все още отделя известно количество замърсяване на въздуха.

На отделен протест за велосипедисти, проведен в сряда, определеният ден за фокусиране върху транспорта по време на разговорите на Cop26, активистите държаха табели с надпис "Електрическите автомобили са отбиване на номера" и "Кола кола кола бла бла бла".

Йона Шепърд от парламентарните групи GoBike и Pedal, които организират протеста, посочи, че "активното пътуване дори не е на масата за дискусии" на срещата на върха за климата. "На конференцията електрическите автомобили заемат централно място, докато нашата устойчива форма на транспорт – най-евтиният и лесен начин за намаляване на емисиите от транспорта – дори не се споменава", казва тя. "Нуждаем се Cop26 да договори по-добри инвестиции и политическа воля за устойчиви видове транспорт, ако те са сериозни по отношение на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий.

Броят на електрическите превозни средства все още е по-нисък от тези на бензин и дизел по света, но продажбите се покачват през последните години и експлодират след избухването на пандемията. Очаква се глобалните продажби да надхвърлят 5 милиона тази година, увеличение от над 80% през последното десетилетие.

Покупките на електрически превозни средства в Китай, САЩ и Европа – първите три автомобилни пазара – нараснаха със 160% през първата половина на 2021 г. спрямо година по-рано, подпомогнато от ентусиазираната подкрепа на политически лидери. Джо Байдън настоява половината от всички продажби в САЩ да бъдат електрически до 2030 г. и очаква следващата седмица да подпише огромна сметка за разходите, която ще насочи милиарди долари в потребителски отстъпки за закупуване на нови автомобили с нулеви емисии.

Трябва да има преосмисляне на тази стратегия, казват активисти извън срещата на върха. "Въпреки че признаваме важния принос, който електрическите превозни средства ще имат за намаляване на въглеродните емисии в бъдеще, ние трябва да намалим емисиите сега", казва Пол Туохи, главен изпълнителен директор на Кампания за по-добър транспорт. "Убеждаването на повече хора да заменят поне някои пътувания от автомобили с обществен транспорт ще има незабавни ползи за климата."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
1
 
8
 
! Отговори
до 56 преди 2 години
Да представям си го, просто си пусни едно клипче от улиците на Амстердам. С костюм за 2000 евро, на едно старо колело с щайга отпред и отзад. На всяка щайга по едно дете и до него жена му пак на колело с още една щайга. А зимата припадат с колелата по улицата и минават с бус да ги събират лекари
55
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
до Анонимен - при комунизма частната собсвеност беше гарантирана и целта на системата беше постоянно подобряване на материалното положение на населението. И го постигнаха - от нулата със собсвени сили почти настигнаха запада за 30 години това което на запад градиха 300 години с ужасни престъпления и кражби на ресурсите на колониите. Това което става сега при комунизма не можеше да стане.
54
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Производстото на запад се срива. И те го разбират. Тренират си материала отдавна да кара колелета и тротинетки - представяте ли си, 55 годишен мъж със семейство, деца и внуци и ходи на работа с костюм, вратовръзка, чиновническата чанта и на ... тротинетка. Смехория, подигравка! Не - реалност на запад. И дори така ги обработват, че те се радват да карат тротинетки. По старото поколение - представете си вашия баща да ходи на работе с тротинетка - как ще гледате на него?
53
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Единствения начин това да се случи е да се въведе тотален комунизъм и ББД (безусловен базов доход). Ако се подобри обществения транспорт да е безплатен и всеки месец дават по 2000 лв за всеки над 18г. тогава все ще намерим начин да живеем без коли.
52
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Специално в градска среда колите трябва наистина да се забранят и транспорта да бъде изцяло публичен, вижте какво се случва в големи мегаполиси като Лондон, там е невъзможно да се ползва кола - няма къде да се паркира, придвижването само на няколко километра отнема часове.
51
1
 
5
 
! Отговори
Щирлиц преди 2 години
Всички да се качим на ролкови кънки!И по-бързо,че глобалното затопляне е на една ръка разстояние,мъжете знаят защо!Сега в София,скоро и в други градове.
50
3
 
11
 
! Отговори
Додо преди 2 години
Това не са никакви "активисти", а климатични терористи, използващи неолиберасткия конструкт "Глобално Затопляне" като оръжие във войната срещу европейската раса и християнската цивилизация.
49
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Познайте кой им плаща на тия "активисти". Ами режисьорите на ковид цирка. Мерките срещу "климатичните промени" са второ действие на същия цирк.
48
1
 
0
 
! Отговори
Чичо Пешо преди 2 години
До Помнещ - Аз пък се питам : Как си карал 300 км. с изтекла книжка и лична карта , и как ще се върнеш , защото те няма да ти ги направят до 12ч. нали ?! От кое село си ти бе ?!
47
2
 
5
 
! Отговори
Идеално преди 2 години
А дали някои се замисля в нашата родна действителност как ще се случи това?. Всички искаме да ни е удобно, близо до нас има всичко, представете си го доставено с колело, или електричка.Колко ще струва тогава? Искате да получите услуга, оглед, монтаж на нещо... Хората зад тези услуги искат да получават добри заплати, а тези, които ги плащат имат разходи, а и трябва да се гони производителност. Пример 70км в София на ден с колело!!! Половината персонал няма да е на работа след месец.
46
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тези активисти да си забият кучето отзад и да ходят на пръсти като балерини.Умопомрачени тъпоъгълници.
45
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
На запад вече е почти невъзможно да си купиш нов автомобил. Доставка - 2023, и няма гаранция, ако изобщо успеят да го произведат. А някои атомобилни производители вече започнаха да затварят подразделения и заводи.
44
0
 
8
 
! Отговори
Чичо Пешо преди 2 години
Хубаво , ще махнем колите ( аз зор нямам ) , но ми е много интересно - Вие от форум на форум с кервани ли ще ходите , или ще живеете в каруците като по каубойските филми ?!
43
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Преди беше много просто, капитализма работеше безотказно - печаташ много пари, с една нищожна част от тях купуваш суровини - газ, нефт, метал, материали, с другата огромна част даваш заем на бизнеса и те произвеждат - така тези пари от въздуха се превръщат в реален продукт. Сега вече не е така - печаташ много пари, с почти всички купува газ, нефт и суривини, и с малкото което остане се опитваш да оцелееш. Става дума на запад, Русия и Китай го нямат този проблем.
42
15
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Най после разумно предложение!Хем природата пазим,хем вървенето е здраве!Алоооо щадете природата!По скромно живейте!
41
4
 
9
 
! Отговори
не е нужно преди 2 години
Няма нужда активистите да зоват, и няма нужда на запад да се отказват. Като спре автомобилната индустрия тогава така и така няма да могат да ползват автомобили, а вече започнаха да затварят автомобилни заводи. С печатане на пари вече не се прави производство, както каза Путин на форума Валдай, това вече не работи.
40
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 37 Тия Немци техническа нация братче,ама знаят ли с какви ресурси разполага Русия?-:)) Оооо знаят знаят-:) Те за това 1941 тръгнаха да я превземат!-:)))
39
0
 
0
 
! Отговори
Байдън потвърди преди 2 години
До хаха Еми не пишат техните *** дали е имало и жълто оцветяване по гащите.А нашите *** въобще не коментираха световната новина!
38
3
 
16
 
! Отговори
Помнещ преди 2 години
Днес сутринта примерно,си палнах фолксвагена в 5 часа и в 8 часа си бях в родния град.Изтече ми книжка и лична карта.В 11 00 бях приключил с подаване на документите за подмяната им? Питам се,с колелото ако бях тръгнал, в 5 часа,от 300 км,до 11 часа колко щях да измина?-:((
37
4
 
0
 
! Отговори
няма страшно преди 2 години
До Анонимен - Магнезий в аптеките колкото искаш !!