Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите

Според тях и електрическите коли представляват проблем
12 ное 2021 21:33, Нели Христова
157
Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите
Снимка: БГНЕС

По време на Cop26 в Глазгоу, компаниите и производителите на автомобили се обединиха около нови цели за драстично увеличаване на използването на електрически превозни средства. Но активистите на срещата на върха поставиха един по-фундаментален въпрос – какво ще стане, ако просто се откажем от всички видове автомобили?

С новата цел за постепенно спиране на новите продажби на бензинови и дизелови автомобили в рамките на 20 години, десетки страни и автомобилни компании са използвали Cop26, за да възхвалят възхода на електрическите превозни средства като начин за намаляване въглеродните емисии.

"Това е огромна трансформация", каза Омар Алгабра, министър на транспорта на Канада, една от 24-те държави, които ще подпишат новият договор. Алгабра говори в сряда пред панел от държавни служители и бизнес лидери в огромния конгресен център в Глазгоу, където многоцветен състезателен автомобил Envision Formula-E бе кацнал на преден план на подиума. "Виждаме това като огромна възможност за създаване на работни места", добави той.

Синтия Уилямс, мениджър по политиката за околната среда във Ford - един от производителите на автомобили, които се присъединиха към споразумението, призова за подкрепа от правителството, за да помогне за разпространението на нова вълна от електрически превозни средства по света.

"Нуждаем се от тези превозни средства сега, имаме нужда от действия, които да отговарят на нашите амбиции", каза тя. "Едно от ключовите неща, от които ще се нуждаем, за да ускорим революцията в електрификацията, са стимулите. Имаме нужда от инфраструктура, инфраструктура, инфраструктура. Това е необходимо, за да вкараме повече хора в превозните средства, без да оставяме никой след себе си.”

Макар че тази грандиозна визия би намалила емисиите,  транспортът е отговорен за около една пета от замърсяването с въглерод в света, а електрическите превозни средства са много по-чисти от автомобилите, задвижвани от изкопаеми горива – борците за климата призоваха правителствата да преосмислят по-дълбоко ролята на автомобилите.

На поредица от протести, проведени в сряда, активисти призоваха за по-голямо финансиране на обществения транспорт и пешеходни и велосипедни алеи, като твърдят, че обещаната "зелена революция" далеч от автомобилите по време на пандемията от COVID-19, не успя да се осъществи в повечето градове.

Нанси Хендерсън, протестираща, която живее в Глазгоу, казва, че колоезденето е процъфтяло по време на локдауна, но и че много хора са се върнали обратно към колите, тъй като не чувстват, че карането на колело в трафика е безопасно.

"Това ще е проблем и при електрическите автомобили - хората все още ще се чувстват несигурни около тях", на мнение е тя. "Ел. колите няма да променят въпроса със задръстванията и броя на колите по нашите улици. Преминаването към електричество не променя вредата на автомобилите в нашите градове. Все още ще сме изолирани в нашата малка кабина, не общуваме, не се срещаме с други хора."

Хендерсън казва, че много граждани на Глазгоу са недоволни от пропуските за обществен транспорт със смарт карти, дадени на делегатите на Cop26, които позволяват неограничено използване на влакове и автобуси по време на конференцията. "Никой друг тук не е имал такава смарт карта", обяснява тя. "Това маргинализира хората, когато нямате добър обществен транспорт."

Екологичните критици на електрическите автомобили твърдят, че те все още задръстват градовете и са опасни за велосипедистите и пешеходците. Въпреки че са значително по-малко замърсяващи от традиционните автомобили, литият за батериите се добива при често противоречиви обстоятелства, а прахът от автомобилните спирачки и гуми все още отделя известно количество замърсяване на въздуха.

На отделен протест за велосипедисти, проведен в сряда, определеният ден за фокусиране върху транспорта по време на разговорите на Cop26, активистите държаха табели с надпис "Електрическите автомобили са отбиване на номера" и "Кола кола кола бла бла бла".

Йона Шепърд от парламентарните групи GoBike и Pedal, които организират протеста, посочи, че "активното пътуване дори не е на масата за дискусии" на срещата на върха за климата. "На конференцията електрическите автомобили заемат централно място, докато нашата устойчива форма на транспорт – най-евтиният и лесен начин за намаляване на емисиите от транспорта – дори не се споменава", казва тя. "Нуждаем се Cop26 да договори по-добри инвестиции и политическа воля за устойчиви видове транспорт, ако те са сериозни по отношение на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий.

Броят на електрическите превозни средства все още е по-нисък от тези на бензин и дизел по света, но продажбите се покачват през последните години и експлодират след избухването на пандемията. Очаква се глобалните продажби да надхвърлят 5 милиона тази година, увеличение от над 80% през последното десетилетие.

Покупките на електрически превозни средства в Китай, САЩ и Европа – първите три автомобилни пазара – нараснаха със 160% през първата половина на 2021 г. спрямо година по-рано, подпомогнато от ентусиазираната подкрепа на политически лидери. Джо Байдън настоява половината от всички продажби в САЩ да бъдат електрически до 2030 г. и очаква следващата седмица да подпише огромна сметка за разходите, която ще насочи милиарди долари в потребителски отстъпки за закупуване на нови автомобили с нулеви емисии.

Трябва да има преосмисляне на тази стратегия, казват активисти извън срещата на върха. "Въпреки че признаваме важния принос, който електрическите превозни средства ще имат за намаляване на въглеродните емисии в бъдеще, ние трябва да намалим емисиите сега", казва Пол Туохи, главен изпълнителен директор на Кампания за по-добър транспорт. "Убеждаването на повече хора да заменят поне някои пътувания от автомобили с обществен транспорт ще има незабавни ползи за климата."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Така е по план. После ще ядете пържоли от скакалци, докато "елита" си хапва телешко.Ама блейте Офци, нали сте от най-умните и ГянЯ ве ги разбира нещата
15
0
 
11
 
! Отговори
Натовеца преди 2 години
Аз зова да се откажем от активистите!
14
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Какво по-приятно изживяване от това да отидеш в студено и дъждовно време с колелото до магазина, и да се върнеш криволичейки с 3 тежки торби, мокър с пневномия.. Т.нар активисти често нямат никаква връзка с реалността, а често и с главния си мозък.
13
1
 
11
 
! Отговори
МНЕНИЕ преди 2 години
Въпроса е Риторичен - ако се откажем от Автомобили ще дойде Ердоган с Танкове и Милиони Арабски Бойци от ИДИЛ - Танковете ще се движат с Бензин - и ще се наложи Русия да Спасява Европа за Н-ти Път от Откачалки .
12
0
 
16
 
! Отговори
И аз така! преди 2 години
Предлагам да се върнем в 10ти век!
11
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Мда. Накрая само богатите ще карат коли и ще летят със самолетите, а плебеите ще пазим чисто.
10
5
 
5
 
! Отговори
Край преди 2 години
Няма как 7 миллиарда мравки да притежават по един вехт Х5 и света да не се отрови.Земята може да понесе много малки и еко автомобилчета но не и много 2-3 тонни шлепове направени да компенсират ниското самочувствие и малкото мъжко достоинство на собствениците си.
9
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ми отказвайте се. Не излизайте от маалата, вечер да свети по една крушка само, по малка нужда не пускайте вода, така ще има повече от всичко за тези, които ви пробутват тези идеи.
8
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Най-голямото замърсяване идва от САЩ и то не от т.н. леки автомобили, а от големите СУВ-та и мини-траковете като Ф-150, които се карат масово от хора с една единствена цел да имат предимство при челен сблъсък. Транспорта на САЩ и Канада е заложен на големи камиони, които сноват континента, умишлено са разбили железопътния транспорт защото около камионите са на хранилка сервизи, бензиностанции, мотели и няколко милиона дебели шофьора с техните фирми, босове и т.н.
7
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
днес от колите, утре от частната собственост
6
11
 
6
 
! Отговори
Край преди 2 години
За достатъчно комфортно, бързо и безопасно превозване е достатъчна колица под 1т. и под 100 к.с. Всичко нагоре от това трябва да се обложи с огромен АКЦИЗ.И това трябва да стане още сега.
5
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
берете си лайката и си карайте тротинетките
4
1
 
38
 
! Отговори
няма да мине преди 2 години
Да бе. Откажете се от месото, после децата, после автомобилите, технологиите, дрехите, личната собственост после от фитнесите. Направо всички да станем безразлична маса мравки. Нео-комунизма изтрещя
3
1
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
не може всички да сме НПО-та на държавна хранилка
2
1
 
32
 
! Отговори
Philips преди 2 години
Да си гледат работата!
1
2
 
41
 
! Отговори
Асан преди 2 години
Грета Тумберг и тя рева докато не взе 1 милион награда от Нобел тротила :)))