Летиш с колата (мотора) – на трупчета в наказателен паркинг?

Алекси Стратиев иска по-солени глоби за нарушителите на пътя
53
Летиш с колата (мотора) – на трупчета в наказателен паркинг?
Снимка: Булфото, архив

В Европа, както и в България, се забелязва тенденция на намаляване на загиналите в катастрофа, като има едно изключение - инцидентите, станали с двуколесните превозни средства, където произшествията се увеличават. Това обясни Алекси Стратиев, експерт по пътна безопасност пред в. "Монитор".

Още по темата

Коментарът му идва след клип в интернет, на който се вижда как моторист кара с 240 км.

Стратиев апелира да се помисли за сериозни санкции, които да се налагат и да се изтърпяват, когато те нарушават правилата за движение. Той смята, че в случаи, като този с джигига на мотора, е много важно да се наложи санкция и нарушителят да я изтърпи.

Оказва се обаче, че много трудно се доказва точно кой е летял по магистралата с мотор.

"По принцип камерата ги заснема, но мотористите много често си крият номерата. Има си начини, разбира се. В момента се изнасят някакви данни, които посочват колко нарушители има, но не се конкретизира всъщност колко от тях са изтърпели наказанията си", обясни Стратиев.

Според него мярката, която действително ще даде ефект, е превозното средство на нарушителя да се задържи на платен паркинг, където собственикът да заплати едновременно както глобата, така и за престоя. Проблемът обаче е, че у нас това е изключително трудно за реализиране. Така че остава вариантът с глобите.

"Глобите наистина са значим фактор, който влияе на поведението. Дори и да са малки, ако редовно се събират, всеки ще се замисли за поведението си на пътя. Важно е да се следи и дали има повторяемост на нарушението. Изнесените данни в публичното пространство обаче показват, че едва половината нарушители изтърпяват санкции, какво става с другите половина тогава?", коментира експертът.

Според него би било добре мотористите да минават на психотест.

В момента има проект на Закона за движение по пътищата и предстои неговото второ четене в пленарна зала, така че биха могли да се добавят такива текстове.

"Трябва да се въведе и правило, когато някой е извършил три или четири груби нарушения, да се взема свидетелството му и да се праща на психопреглед и проверочен изпит, защото тези хора ежедневно създават проблеми и на другите участници в движението", смята Стратиев.

Той добави, че положението с велосипедистите също е много проблемно, защото те непрекъснато апелират за правата си, за изграждането на велоалеи, но в същото време си позволяват много фриволно поведение по улиците.

Заради това Стратиев призова за по-високи санкции и за тях.

Оказа се още, че зад волана има много повече хора без книжки от тези, които шофират след употреба на алкохол.

"Заради алкохол в България загиват около 1,5%, а заради неправоспособност - около 10-11% от хората. Тоест много по-голяма опасност се крие в това да си неправоспособен, отколкото да си употребил алкохол.

"За съжаление всеки гледа да завиши санкциите за алкохол, а не се обръща внимание на санкциите за шофиране без книжка. А те са смешни - от 100 до 300 лева. В същото време за движение в обратната посока се предлага глоба до 3000 лева", посочи Стратиев.

Той апелира за повече камери на пътя и припомни, че преди години драстичният спад на броя на загиналите - от 1060 на 600, се дължеше точно на видеонаблюдението.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


53
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
0
 
1
 
! Отговори
ДИНГИ БИ преди 7 години
защо тогава данъците са на конска сила като правилата за разрешена максимална скорост са еднакви за всички ?
42
1
 
2
 
! Отговори
а преди 7 години
някъде, просто ги кофискуват ... ама кои са те да ни казват ние как да се оакваме, я у лево
41
1
 
5
 
! Отговори
CBR 900 преди 7 години
Стига с тия "по-сериозни" глоби - само това дъвчете а ефекта е = 0. Размърдайте си малко мозъците и започнете да мислете иновативно, стига сте копирали закони от тук от там.
40
7
 
1
 
! Отговори
Yordan mukov преди 7 години
Kavali ne sa ni nujni novi zakoni, akcii, aktove fishove i tn, trqbvat ni mesta za karaneeee razberete go, dokato nqma pisti , shte ima trupovee
39
0
 
18
 
! Отговори
26 години е така преди 7 години
26 години, по искане на КАТ, глобите се увеличават, а нарушенията се увеличават. Сега пак същото. Не се ли разбра най-накрая, че КАТ трябва да изпълява закона, а не да го пише. Сега е обратното - КАТ пише закона, но не го изпълнява.
38
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
С такъв КАТ и с такива "експерти" като Стратиев (бивш катаджия), все така ще си бъде по пътищата, че и по-лошо ще става.
37
4
 
7
 
! Отговори
Ангел преди 7 години
Не знам дали някога ще се справим с войната по пътищата но знам как ще се реши проблема с недостига на органи за трансплантации.Направете гражданската отговорност и данъка безплатни за водачите на двуколесни МПС-та в случай че подпишат докумен че органите им могат да бъдат използвани в случай че претърпят фатален инцидент.Така хем ще се спаси живота на много болни .Хем и водачите на Мотори ще се замислят когато подписват документа!!!
36
0
 
9
 
! Отговори
Stavri преди 7 години
За богатите дали ще се отнася закона
35
1
 
6
 
! Отговори
М преди 7 години
В Америка всяка година разходите за здраве растат, а хората стават все по-болни. Поразмислете за последните години от управлението на БОйко колко се вдигнаха глобите и до какво доведе това. Пример: винетка беше 100 лв. сега е 300 лв. глобата. Е, кой не иска да си сложи годишна винетка на стъклото? И кой не иска да е здрав? Обаче един въпрос се отбягва: КОЙ КРАДЕ ПАРИТЕ? Не може да крадеш с пълни шепи, хората да се самозапалват от мизерия и да искаш някой да ти спазва законите!
34
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До аре стига клишета!Идеята приятелю е медиите да ни деморализират и да ни настроят един срещу друг и да се изядем като кучета! Всяка година у нас се крадат по няколко МИЛАРДА от ДДС. Направете сметка колко магистрали може да имаме за 26 г. окрадени пари. Само незаконните дърва са 100 милиона на година. Ами акцизите? Ами данъците? ИМа ли екзекутиран за кражба на ДДС? Колко се увеличиха инфарктите? За това не се говори. Важното е народа да се граби и да се натиска да мирува!
33
5
 
1
 
! Отговори
аз преди 7 години
одобрявам! да се въведе веднага !
32
1
 
11
 
! Отговори
аре стига клишета! преди 7 години
То да беше само "Цариградското" аре , ама то "Фандъка" купи няколко цистерни бяла боя и ... дай газ на четките! Отделно, в цял свят махат светофарите, у нас сигурно са най-много на глава от населението, но пък за сметка на това напълно НЕсинхронизирани в зелена вълна!В Париж и малкото светофари са в тотална ЕЖЕМИНУТНО донастроиваща се зелена вълна, но масово са кръгови и надлези/подлези. А там мотористите са в много пъти повече (и по "недисциплинирани") от у нас, ама аре, друго си е да плюем!
31
6
 
5
 
! Отговори
Иван Пешев преди 7 години
Ако някой който идва с ненормална скорост спре на светофара на който пресичам, директно го зауквам по тъпата каска , като толкова обича адреналин.
30
0
 
13
 
! Отговори
Ефективност нулева преди 7 години
Видеонаблюдение като в "1984", а ефективност като при събиране на пари от роми -длъжници на ЧЕЗ !
29
2
 
15
 
! Отговори
КАТ да се закрие преди 7 години
Стратиев защо се прави на паднал от Марс? Няма проблем с събираемостта на глобите, проблем има с налагането им. Колкото са по-високи наказанията, толкова по-рядко ще се налагат от КАТ по понятни причини. Трябва закона да се промени така, че КАТ да си върши работата, а ако не може, най-добре ще е КАТ да се закрие, като структура особено вредна за безопасността на движението.
28
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До аре стига клишета!Абсолюност съм съгласен! Може ли на цариградско шосе (по 4 ленти във всяко платно) преди магистралата да сложиш ограничения 50 и 60 км/ч.??? Защо? Заради пешеходни пътеки! Ми направете пешеходни надлези, както в Унгария има на всеки градски скоростен път! Не*кадърници! Кой нормален пешеходец ще тръгне да пресича 8 ленти и то в края на София?!?!?!
27
15
 
16
 
! Отговори
M преди 7 години
Продължавам да недоумявам защо мотористите карат между колите в колоните спрели автомобили на светофар примерно, което е незаконно, и в същото време апелират да си гледаме в огледалата, защото видиш ли, трябва да ги пазим ?!?!?
26
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Техническо ограничение на скоростта явно е опасно, а и как ще се настройва ако пътуваш в различни държави с различно ограничение. Опасно е защото винаги може да се наложи да вдигнеш рязко скоростта, за да избегнеш примерно челен удар.
25
3
 
8
 
! Отговори
М преди 7 години
Ако се вземе под внимание качеството на инфраструктурата и нивото на автопарка в сравнение с ЕС, смъртността даже е ниска за БГ! Самата ни статистика е отчаваща като качество и не може да се направи добър анализ, напр. има данни за "Вид на ПТП", но по-интересно е да се знае чия е вината. Западната статистика соччи, че над 70% от катастрофите кола-мотор са по вина на 4-колесните и повече от половината от тези 70% - при неправилен ляв завой. Карам кола над 20г. и мотор от около 5 г.
24
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
човека си е *** милиционер. ху ав мотор е нормално градско да кара 150-200, извънградско 250 да речем е приемливо ограничение. дали са хората пара ще карат бързо, на който не му харесва да се маха.