Брюксел маха винетките в ЕС, пуска данък "задръстване"

Предложението сега ще бъде изпратено в Европейския парламент
31 май 2017 12:15,
59
Брюксел маха винетките в ЕС, пуска данък "задръстване"
Снимка: архив, Reuters

Цената за използването на платените пътища в ЕС трябва да се изчислява въз основа на изминатото разстояние, а не на времето, през което превозното средство е  на пътя. Това е принципът в нов законодателен пакет за мобилността, който Европейската комисия подготвя.

Брюксел смята, че винетките като възможност за плащане трябва да бъдат отменени от 1 януари 2018 г. както за товарните автомобили над  3 тона, така и за автобусите и за леките автомобили, и да бъдат заменени с тол система.

Държавите, в които винетки в момента има, ще получат право да ги запазят до  1 януари 2024 г. за ТИР-овете и до 1 януари 2023 г. за леките коли, за да имат време да се организират да преминат към тол системата на заплащане.

Освен че е по-справедлива, тол системата – заплащане според изминатото разстояние, ще позволи на ЕС да се представи по-добре и в борбата срещу затоплянето на климата и срещу замърсяването на въздуха, защото хората ще ползват магистралите, когато наистина им е необходимо, ако трябва да плащат на километър, смята Еврокомисията.

Така принципът "замърсителят плаща", който е водещ в екологичната политика на ЕС, ще може да се приложи на практика.

Брюксел смята, че при определяне на цената на тол таксите за леките автомобили трябва да се вземат предвид въглеродните емисии и други замърсители според описанието в документите на автомобила, като по-чистите и по-старите модели, хибридните, електрическите и дизеловите, се отделят в различни категории.

За товарните машини освен СО2 емисиите значение за цената трябва да има и пътния данък, който фирмите плащат на държавата. Това разпределение ще замени сега съществуващата класификация на ТИР-овете  EURO.

Новата система за заплащане ползването на магистрали от леки коли трябва да се въведе от 1 януари 2022 г., казва Брюксел.

Държавите, които не изискват заплащане за ползването на най-бързите си пътища, няма да бъдат задължени да въведат тол бариери, се казва в предложението на Еврокомисията. Тези, които решат да ползват тол системата, ще трябва да я прилагат не само върху магистралите, но и в участъци от други пътища, които преминават пред защитени или силно замърсени зони.

Директивата ще позволи на властите да въведат и данък "задръстване" за онези пътища, които през определени периоди са силно натоварени и трафикът по тях е затруднен. Такъв от години се прилага в Лондон, за да се намали градският трафик в европейския мегаполис.

Законодателният пакет се занимава и с условията на труд на шофьорите на ТИР и продължителността на работното им време. Западноевропейските държави от години се оплакват от социален дъмпинг на шофьори от новите страни, включително български, които са готови да работят по-дълго за по-малки заплати и социално осигуряване, измествайки така на пазара местните водачи. Задължителното време за почивка от 45 часа седмично на всеки 2 седмици се предлага да се намали на 24 часа, като го замени с друг начин на изчисление.

Предложението сега ще бъде изпратено в Европейския парламент и на страните членки, които ще преговарят с Комисията за това как и дали ще бъде прието и приложено.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още по темата: есвинеткитол система
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
*** не е свикнал да плаща.Той е свикнал само да гепи.
48
2
 
7
 
! Отговори
абе пичове преди 6 години
Коментиращи тука. Турските тирове и гастарбайтери натоварват най често нашите матистрали (всички сте ги виждали) а им взимаме стотинки. Няма как без бариери да им съберем парите и да си поддържаме пътищата
47
2
 
4
 
! Отговори
Navi преди 6 години
Защо да бъде лесно и просто като, може да е трудно и сложно? А?
46
2
 
5
 
! Отговори
Stamat преди 6 години
Bruksel DGD!
45
1
 
18
 
! Отговори
Аз преди 6 години
"... защото хората ще ползват магистралите, когато наистина им е необходимо..."Ами кой изобщо ходи безцелно на магистралата?
44
20
 
3
 
! Отговори
Я и Он та двама! преди 6 години
До БахуракисАбсолютно верен коментар! ***, иска да кара *** на 30 години, да не плаща данъци и да си джитка с умрелеца до моренцето с една винетчица... Е, няа а стане, братоци! Че си плАтите за гяволукО!
43
2
 
33
 
! Отговори
Потърпевш преди 6 години
Една от причините за замърсяването е лошите горива. Странно защо, но това не се споменава и няма воля да се пресече.
42
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В Бг и тол- такса и винетки. За по- сигурно!
41
3
 
42
 
! Отговори
аха преди 6 години
А бе,голям бизнес е това ,,глобално затопляне''. Очаквайте-данък-,,дишане'' и данък-,,***'' ,заради въглеродните емисии и т.н.
40
8
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Дори и да ги махнат това важи за истинските членове а не за нас. Ние сме фиктивен член на ЕС тука командва шефа и неговите прислужници
39
4
 
29
 
! Отговори
Иван Пешев преди 6 години
до 2023 ами парите дотогава какво , ще ни дерат както си знаят навремето като пуснаха винетките казаха че с тези пари ще строя пътища сегга излиза че парите зап ътища идват от друго място е ккъде са тогава парите от винетките и какво ще се случи с лъжците които ни лъгаха тогава ?
38
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Те затова ли гепаджийте бърза да обявят поръчката за 200 милиона? И после анекси до милиярд!
37
3
 
21
 
! Отговори
ГЕРБЕРИН преди 6 години
Бързо! Винетката трябва да стане поне 500 лв. годишната за лек автомобил!
36
14
 
25
 
! Отговори
Hans преди 6 години
Брюкселските зелки не разбраха ли, че до 2025 няма да го има ЕСССР
35
4
 
17
 
! Отговори
Язе преди 6 години
До До ЯзеКарам доста повече от тия жалки 40-50 км. Не съм си потрошавал колата един път. Това обаче ще се промени ако се вземем в ръце. Сами сме си виновни. Навремето имаше еди виц. "В БГ има криза и хората си демонтират парното. В Унгария има криза и хората си демонтират политиците."
34
2
 
18
 
! Отговори
До Язе преди 6 години
Имам предложение за теб! Да ме вземеш с МПС -то си и по републиканския път да ме закараш от София до Ихтиман. Докато стигнем ще си се разревал за колата си, повярвай ми!
33
13
 
2
 
! Отговори
Язе преди 6 години
До АнонименЩе имаш алтернатива, казва се републиканска пътна мрежа.
32
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
моето наблюдение е,че ако е тол система на километър за леките коли ще е по-скъпо от сегашните винетки
31
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ако въведат "данък задръстване", познайте колко ще е ширината на пътищата в България. От еднолентови ще се превърнат в половинлентови.
30
3
 
28
 
! Отговори
Язе преди 6 години
А то това с плащането от бедняците винаги си е било така. Да вземем този измислен данък ДДС. Това се плаща само от последния по веригата производител-търговци-потрбител. На практика всички си връщат 20% но последния плаща и не си връща нищо. На практика това е начин за ограбване на най бедните. Така, че за хората трябва да има ДОД, за бизнеса Данък оборот. Чрез данък оборот може да се стимулира и стопира дадено нежелано производство или търговия, така се управлява по лесно икономиката.