Брюксел маха винетките в ЕС, пуска данък "задръстване"

Предложението сега ще бъде изпратено в Европейския парламент
31 май 2017 12:15, Никола Димитров
59
Брюксел маха винетките в ЕС, пуска данък "задръстване"
Снимка: архив, Reuters

Цената за използването на платените пътища в ЕС трябва да се изчислява въз основа на изминатото разстояние, а не на времето, през което превозното средство е  на пътя. Това е принципът в нов законодателен пакет за мобилността, който Европейската комисия подготвя.

Брюксел смята, че винетките като възможност за плащане трябва да бъдат отменени от 1 януари 2018 г. както за товарните автомобили над  3 тона, така и за автобусите и за леките автомобили, и да бъдат заменени с тол система.

Държавите, в които винетки в момента има, ще получат право да ги запазят до  1 януари 2024 г. за ТИР-овете и до 1 януари 2023 г. за леките коли, за да имат време да се организират да преминат към тол системата на заплащане.

Освен че е по-справедлива, тол системата – заплащане според изминатото разстояние, ще позволи на ЕС да се представи по-добре и в борбата срещу затоплянето на климата и срещу замърсяването на въздуха, защото хората ще ползват магистралите, когато наистина им е необходимо, ако трябва да плащат на километър, смята Еврокомисията.

Така принципът "замърсителят плаща", който е водещ в екологичната политика на ЕС, ще може да се приложи на практика.

Брюксел смята, че при определяне на цената на тол таксите за леките автомобили трябва да се вземат предвид въглеродните емисии и други замърсители според описанието в документите на автомобила, като по-чистите и по-старите модели, хибридните, електрическите и дизеловите, се отделят в различни категории.

За товарните машини освен СО2 емисиите значение за цената трябва да има и пътния данък, който фирмите плащат на държавата. Това разпределение ще замени сега съществуващата класификация на ТИР-овете  EURO.

Новата система за заплащане ползването на магистрали от леки коли трябва да се въведе от 1 януари 2022 г., казва Брюксел.

Държавите, които не изискват заплащане за ползването на най-бързите си пътища, няма да бъдат задължени да въведат тол бариери, се казва в предложението на Еврокомисията. Тези, които решат да ползват тол системата, ще трябва да я прилагат не само върху магистралите, но и в участъци от други пътища, които преминават пред защитени или силно замърсени зони.

Директивата ще позволи на властите да въведат и данък "задръстване" за онези пътища, които през определени периоди са силно натоварени и трафикът по тях е затруднен. Такъв от години се прилага в Лондон, за да се намали градският трафик в европейския мегаполис.

Законодателният пакет се занимава и с условията на труд на шофьорите на ТИР и продължителността на работното им време. Западноевропейските държави от години се оплакват от социален дъмпинг на шофьори от новите страни, включително български, които са готови да работят по-дълго за по-малки заплати и социално осигуряване, измествайки така на пазара местните водачи. Задължителното време за почивка от 45 часа седмично на всеки 2 седмици се предлага да се намали на 24 часа, като го замени с друг начин на изчисление.

Предложението сега ще бъде изпратено в Европейския парламент и на страните членки, които ще преговарят с Комисията за това как и дали ще бъде прието и приложено.


59
Още по темата: ЕСвинеткитол система
Още от
Напиши коментар Коментари
51
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Ганю не е свикнал да плаща.
Той е свикнал само да гепи.
50
2
 
7
 
! Отговори
абе пичове преди 11 месеца
Коментиращи тука. Турските тирове и гастарбайтери натоварват най често нашите матистрали (всички сте ги виждали) а им взимаме стотинки. Няма как без бариери да им съберем парите и да си поддържаме пътищата
49
2
 
4
 
! Отговори
Navi преди 11 месеца
Защо да бъде лесно и просто като, може да е трудно и сложно? А?
48
2
 
5
 
! Отговори
Stamat преди 11 месеца
Bruksel DGD!
47
1
 
18
 
! Отговори
Аз преди 11 месеца
"... защото хората ще ползват магистралите, когато наистина им е необходимо..."
Ами кой изобщо ходи безцелно на магистралата?
46
3
 
27
 
! Отговори
МРАВКА преди 11 месеца
БАВНО И СИГУРНО НИ ПРЕВРЪЩАТ В РОБИ.НЕ Е ДАЛЕЧ ВРЕМЕТО КОГАТО ЩЕ НИ ПОСТАВЯТ ЧИПОВЕ И ЩЕ ПЛАЩАМЕ ДАНЪК СЛЪНЦЕ И ВЪЗДУХ.
45
20
 
3
 
! Отговори
Я и Он та двама! преди 11 месеца
До Бахуракис

Абсолютно верен коментар! ГанЯ, иска да кара кочина на 30 години, да не плаща данъци и да си джитка с умрелеца до моренцето с една винетчица... Е, няа а стане, братоци! Че си плАтите за гяволукО!
44
2
 
33
 
! Отговори
Потърпевш преди 11 месеца
Една от причините за замърсяването е лошите горива. Странно защо, но това не се споменава и няма воля да се пресече.
43
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
В Бг и тол- такса и винетки. За по- сигурно!
42
3
 
42
 
! Отговори
аха преди 11 месеца
А бе,голям бизнес е това ,,глобално затопляне''. Очаквайте-данък-,,дишане'' и данък-,,пърдене'' ,заради въглеродните емисии и т.н.
41
8
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Дори и да ги махнат това важи за истинските членове а не за нас. Ние сме фиктивен член на ЕС тука командва шефа и неговите прислужници
40
4
 
29
 
! Отговори
Иван Пешев преди 11 месеца
до 2023 ами парите дотогава какво , ще ни дерат както си знаят навремето като пуснаха винетките казаха че с тези пари ще строя пътища сегга излиза че парите зап ътища идват от друго място е ккъде са тогава парите от винетките и какво ще се случи с лъжците които ни лъгаха тогава ?
39
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Те затова ли гепаджийте бърза да обявят поръчката за 200 милиона? И после анекси до милиярд!
38
3
 
21
 
! Отговори
ГЕРБЕРИН преди 11 месеца
Бързо! Винетката трябва да стане поне 500 лв. годишната за лек автомобил!
37
14
 
25
 
! Отговори
Hans преди 11 месеца
Брюкселските зелки не разбраха ли, че до 2025 няма да го има ЕСССР
36
23
 
17
 
! Отговори
Бахуракис преди 11 месеца
До Анонимен 33: Сега ще ти го обясня. Данъка е за цапащите. Колкото повече цапаш - толкова повече плащаш. Това, че на Ганьо му отърва да си купи 25 годишна морга за 1000лв и не го е еня за нищо друго, си е негов проблем. Колко си богат и колко си беден, няма нищо общо тук. Стига вече социални политики да се правят, за да отърва на някой. Не може една камара дърти дръгели да са с 20лв данък, а нова кола от завода с 102к.с. да трябва да плащаш стотици...
35
4
 
17
 
! Отговори
Язе преди 11 месеца
До До Язе

Карам доста повече от тия жалки 40-50 км. Не съм си потрошавал колата един път. Това обаче ще се промени ако се вземем в ръце. Сами сме си виновни. Навремето имаше еди виц. "В БГ има криза и хората си демонтират парното. В Унгария има криза и хората си демонтират политиците."
34
2
 
18
 
! Отговори
До Язе преди 11 месеца
Имам предложение за теб! Да ме вземеш с МПС -то си и по републиканския път да ме закараш от София до Ихтиман. Докато стигнем ще си се разревал за колата си, повярвай ми!
33
13
 
2
 
! Отговори
Язе преди 11 месеца
До Анонимен

Ще имаш алтернатива, казва се републиканска пътна мрежа.
32
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
моето наблюдение е,че ако е тол система на километър за леките коли ще е по-скъпо от сегашните винетки