"Автомобилен европакет": Винетките – на километри, а не на време!

Гласуват промените до средата на годината
12 фев 2018 09:10, Петя Славова
82
"Автомобилен европакет": Винетките – на километри, а не на време!
Снимка: архив, Булфото

При пътуване в страните от Европейския съюз водещо да бъде изминатото разстояние вместо таксата време. Промени, наречени "автомобилен пакет", предвиждат изменения при таксуването при пътуване на територията на Съюза. С гласуването им от евродепутатите до средата на годината може да се наложи нов принцип на плащане - замърсителят и ползвателят плащат.

"Нека уточним, че когато става дума за "евровинетка", която ще гласуваме през пролетта в Европейския парламент, не става въпрос за винетка, която ще важи за Европейския съюз. Това ще остане в прерогативите на отделните държави-членки сами да избира колко да струва пътната такса. Така ще се постигне уеднаквяване, хармонизация на методологията, по която се ценообразуват", коментира въвеждането на новите правила евродепутатът от ГЕРБ/Европейска народна партия Андрей Новаков.

Още по темата

Идеята е от 2026 г. винетките в целия Евросъюз да се образуват в зависимост от това колко разстояние е изминало превозното средство и колко е замърсявало околната среда, а не за време, уточни евродепутатът. По думите му цените ще се определят от всяка една страна, но методологията ще бъде една и съща, пише "Монитор".

Новаков ще настоява мотоциклетите и градския транспорт да не бъдат включени в промените на директивата.

"Има колеги, които смятат, че всички трябва да плащат солидарно. Това се отнася и за хората с мотоциклети, но аз смятам, че основната тежест трябва да пада върху хората, които най-много замърсяват околната среда и най-много рушат пътищата. Как един мотоциклет руши пътя или колко замърсява околната среда?", коментира още той.

През декември м.г. министрите на транспорта в държавите от ЕС дебатираха проектите за директиви "евровинетка" и за оперативна съвместимост на електронните систем за пътно таксуване и улесняване на трансграничния обмен на информация относно наплащането на пътни такси в Съюза.

Предложенията вече са обект на дебати и от европейските избраници в регионалната комисия, на която член е Новаков. Предвижда се до 21 февруари да могат да се правят изменения и допълнения, след което предложенията се гласуват през март в комисията. Очаква се разискването и гласуването на промените в пленарна зала да бъде през първата половина на годината.

Дали старите автомобили у нас ще трябва да плащат по-скъпи винетки още не е ясно. Има държави-членки в съюза, които в зависимост от категорията, определят цената на винетката.

"Преди да кажем, че старите коли трябва да плащат повече, трябва да отчетем и социалният фактор. Има много хора, за които това означава, че ще трябва да се разделят с колите си", смята Новаков.

Последните промени в директивата за "евровинетката" депутатите на Съюза приеха през 2011 г. Тогава те решиха тежките превозни средства да плащат освен инфраструктурна такса за ползване на пътя и допълнителна такса за покриване на разходите, породени от замърсяването на въздуха и шума. ЕС одобри новите екотакси след две години тежки преговори заради гнева на транспортния сектор.

В момента автомобили, които покриват високи екологични стандарти, Евро VI и камиони, ползващи "чиста енергия", ползват преференции – за тях таксата за замърсяване е по-малка. За да регулират задръстванията страните-членки имат възможност да променят тарифите на таксуване, като ги увеличават до 175% в пиковите часове спрямо по-ненатовареното движение.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
50
2
 
3
 
! Отговори
винетка ли ? преди 6 години
Цената на винетка за автомобил един тон и 2,5 тона е еднаква. Изминаващия за една година 5000 клм. и другия изминаващ 30000 клм. плащат еднаква цена за винетка. Справедливос,т та дрънка.
49
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Винетките са за пътищата, а не за екология. Какви ги приказва тази калинка от ГЕРБ?!Колкото до замърсяването - основната борба, която се води от години е против замърсяването с СО2. Засега целта е леките автомобили да не замърсяват повече от 100 г/км с СО2, а вановете с до 147 г/км. При СО2 замърсяването при бензиновите коли е по-голямо от това при дизеловите и вече се приближават като ниво, но все още са над 100 г/км.
48
3
 
5
 
! Отговори
До 51 Верно преди 6 години
Трябва да се спре митът, че бензиновите коли не замърсяват с фини прахови частици.Какви са нормите за ФПЧ:ЕВРО 5 - дизелови и бензинови двигатели с директно впръскване - 0.005 г/кмЕВРО 6 - дизелови и бензинови двигатели с директно впръскване - 0.005 г/кмПо-старите коли са на доизживяване и "утре" няма да ги има. При това замърсяването няма нищо общо с цената на винетките, т.е. с рушенето на пътя.
47
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Явно са решили, че на европейците шофирането им излиза евтино и са почнали много пъуват.....!!!
46
4
 
5
 
! Отговори
До 51 Верно преди 6 години
Винаги бензиновите коли са били по-проблемни от дизеловите, заради въглеродния двуокис и въглеродният оксид. Само в последните 8-9 години се започна да се говори и за фините прахови частици, когато и бензиновите двигатели започнаха да замърсяват с тях. За да се "докаже", че дизеловите повече за мърсявали, винаги се сравняват някакви стари коли, а не коли по модел от последните 9 години, при които замърсяването е еднакво малко, както при дизеловите, така и при бензиновите.
45
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нека все пак и да кажем, че някои мотоциклети които харчат повече от половината автомобили!
44
4
 
2
 
! Отговори
Верно преди 6 години
А бе хора,какво сте се заяли за бензина и дизела(според който каквото има)!?Очевидно дизела е по-проблемен,поради естеството си.Ама не значи,че трябва да го изхвърлим,щото ще останем без транспорт.Просто трябва да се търсят решения и според наличните технологии,както и в бъдещите.Нека изберем евтините работещи и сега неща,а другото ще си дойде с времето.Примерно вариант е в града да се кара на ток,а извън-кой както иска.Хибридите са вече достъпна технология.
43
1
 
7
 
! Отговори
До 49 преди 6 години
Не е само токът за замърсяването при електрическите автомобили.
42
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Когато казваме, че електромобилите замърсяват, чрез тока който ползват, нека не забравяме, че е по-лесно да се регулира замърсяването на една топлоцентрала, отколкото на 100 000 автомобила. Тоест електромобилите прехвърлят проблема върху производителите на ток. Но това като цяло е добре.
41
2
 
3
 
! Отговори
До До 42 преди 6 години
В този ред на мисли, някой дава ли си сметка как се преработва отработеното ядрено гориво? И как тепърва ще трябва да си го чуваме во веки веков у нас си, щото транспортът му през ЕС до 3-ти страни е забранен? И ако го смятаме като полуразпад, колко са тия 100-ци хиляди, щото в най-добрия случай, животът на 1 депо за складирането му, е преко сили 100 г.Затова къде по-малко главоболящо за институциите ни е да се занимават само с 1 фракция на ФПЧ, като нарочат за виновен най-удобния за контрол
40
1
 
8
 
! Отговори
До 34 Верно преди 6 години
А какво ще кажеш за бензиновите двигатели с директно впръскване, за които също има норми за замърсяване с фини прахови частици по Евро 5 и по Евро 6? Тях да ги забраняваме ли? Кола с бензинов двигател по Евро 5 от 2009 година замърсяваща с ФПЧ - скоро ще направи 10 години - да я забраним ли?
39
5
 
7
 
! Отговори
До 42 преди 6 години
Прав си. Погледнато като цялостен цикъл - производство, експлоатация, вкл. поддръжка и унищожаване, електрическите коли замърсяват повече от колите с ДВГ. Най-развитите страни изнасят замърсяващите части на този цикъл в по-слабо развитите страни като България и за нас вредата от електрическите коли е огромна.
38
1
 
7
 
! Отговори
До 40 Верно преди 6 години
Хем си прав, хем не си.Няма медиен балон - замърсяването с ФПЧ е реален проблем в България и наистина когат има наднормено замърсяване, то е от отоплението с твърдо гориво, но ... През лятото замърсяването в София с ФПЧ е около 30-40 мкг/м3, което не е малко и се дължи главно на неизмитите улици, което Фандъкова приписва на колите - движат се, значи замърсяват, без значение какъв е двигателя или че вятъра също има голям принос. Проблемът при газовете е СО2, а NO нормите са близки за бензин и ди
37
3
 
3
 
! Отговори
До 35 преди 6 години
Към казаното от теб ще допълня, че в идеалния случай, когато се разглеждат и сравняват само превозните средства сами за себе си, да, електромобилите са по-екологични.Но ако се върнем към действителността, те са поредният ползвател на ел.ток, и тъй като няма начин той да е само и изцяло произведен от възстановяеми източници (въпреки, че и там има щети, но в пъти по-малки), идва като продукт от микса. Което означава, че част от този ток е произведен от централи на изкопаеми и ядрено горива...
36
1
 
6
 
! Отговори
До 39 Верно преди 6 години
Това е един от големите проблеми в България - да се мисли като теб, как е било вчера и да не се мисли, как ще е утре, когато започне да действа даден закон. Нормите за екологичност отдавна са толкова строги, че е безмислено колите да се облагат с някакви данъци и такси по степен на екологичност.
35
4
 
9
 
! Отговори
Верно преди 6 години
До До 34 ВерноКакви ФПЧ при коли на газ?Освен това проблемът при дизелите е и с азотните окиси,а фините прахови частици от колите са повече медиен балон,отколкото реален проблем.Печките/котлите на твърдо гориво и неизмитите улици имат много по-голям принос.Общината все още не може да накара да почистват гумите на камионите излизащи от строежите,ама прехвърля всичко върху изгорелите газове!
34
3
 
2
 
! Отговори
Верно преди 6 години
До До 34 ВерноА бе нещо не виждам изобилие от ел коли на пътя!Нека подминат 10-15% и тогава ще се мисли как да бъдат обложени.Няма да е скоро-серийни ел автомобили има от 1996г,а още не са масови.Може да им се сложи един пътен данък според масата,евентуално.
33
1
 
5
 
! Отговори
До 34 Верно преди 6 години
Защо се пънеш да пишеш за неща, от които май разбираш колкото и този от ГЕРБ?Явно не знаеш, че наднормено замърсяване в България има само с ФПЧ, а нормите за замърсяване с ФПЧ са еднакви за БЕНЗИНОВИТЕ И ДИЗЕЛОВИТЕ коли по Евро 6 и по Евро 5 и почти колкото дизеловите по Евро 4 и Евро 3. Евро 6 е от 2014/2015 години, Евро 5 от 2009/2010 години, Евро 4 от 2005/2006 години, Евро 3 от 2000/2001 години, като големите производители пускат коли по евростандата няколко години преди въвеждането му.
32
1
 
19
 
! Отговори
Ха-де преди 6 години
А кога ще плащаме винетки и ще получаваме нормални пътища срещу тях? Или това не е важно, важното е да се събират едни вноски, пък каквото стане
31
2
 
6
 
! Отговори
До 34 Верно преди 6 години
Нали се сещаш, че казваш и че токът трябва да поскъпне значиетелно, защото все повече ще са електрическите коли, а те също трябва да плащат за рушенето на пътя....