Последиците от Brexit: Ягуар, БМВ, Еърбъс аут от Великобритания?!

Британците вече осъзнаха какво ще се случи с икономиката
7 юли 2018 09:30, Петя Славова
69
Последиците от Brexit: Ягуар, БМВ, Еърбъс аут от Великобритания?!
Снимка: Reuters

Цели сектори на британската индустрия ще бъдат направо заличени, ако Лондон не остане в митническия съюз с ЕС. Настъпи моментът, в който британците най-сетне осъзнаха какво ще се случи с икономиката им след Brexit-а, предава Дойче Веле.

Колкото повече наближаваше съдбовният ден (6.7), в който Тереза Мей представя на кабинета новия си компромис за Brexit-а, толкова по-нервно реагираше британската индустрия. Групата "Ягуар Ленд Роувър" (ЯЛР) открито заплаши правителството с последици в случай на "лош Brexit". От години концернът е собственост на индийската стоманена компания "Тата", но „душата и сърцето на фирмата все още се намират във Великобритания", заяви мениджърът Ралф Шпет в специално становище: „Нас и нашите партньори-доставчици ни очаква несигурно бъдеще, ако на преговорите за Brexit не бъде постигнато споразумение за безпрепятствен граничен транспорт към ЕС.

В този случай през идните няколко години ще се окажат под заплаха инвестиции на стойност от 80 милиарда британски лири". Автомобилният концерн осигурява работа на 40.000 души в своите заводи и на още 260.000 души при различни поддоставчици. Концернът се опасява от милиардни загуби заради евентуални продължителни гранични контроли вследствие на "твърд" Brexit.

Големите фирми се бунтуват

Миналата седмица още два големи концерна ("Еърбъс" и БМВ) отправиха подобни заплахи към правителството. В доклад за "оценка на риска", ръководството на "Еърбъс" заяви, че ако Великобритания напусне митническия съюз и единния европейски пазар, това ще доведе до "сериозно прекъсване на производството". В такъв случая концернът щял да преразгледа "своите дългосрочни инвестиции и производствени мощности" във Великобритания.

Самолетостроителната компания "Еърбъс" има 14. 000 служители във Великобритания. Концернът осигурява и още няколко хиляди работни места във фирмите на своите поддоставчици. БМВ Великобритания също изрази подобни опасения. Автомобилният концерн произвежда в Оксфорд главно модела „Мини" и настоява за яснота по отношение на бъдещите контакти с ЕС. Шефът на БМВ Великобритания Йън Робертсън заяви, че британската автомобилна индустрия ще загуби своята конкурентоспособност, ако не се намери положителен изход от преговорите за Брекзит.

Производството на Мини във Великобритания също е застрашено. Предупреждението се отнася както до изнасянето на производствени мощности извън Великобритания, така и до спирането на бъдещи инвестиции. Шефът на "Сименс" Великобритания, в чиито заводи работят 15.000 души, произвеждащи части за електроцентрали и други енергийни съоръжения, също се опасява от последиците от "твърд" Brexit. Той призова правителството да остави страната поне в митническия съюз със ЕС, ако не бъде намерено някакво по-добро решение.

Бившият министър на икономиката Винс Кейбъл смята, че предупрежденията на „Еърбъс“ са били ключовият момент, който е накарал хората стреснато да си кажат „Боже мой!“, защото най-сетне са осъзнали какво се случва в действителност. Пол Дрекслър, председател на Конфедерацията на британската индустрия CBI, заяви през юни, че цели области на местната индустрия ще бъдат буквално заличени, ако страната не остане в митническия съюз с ЕС.

Сега хората осъзнаха какво се случва

Все повече фирми споделяли своите опасения, защото почти всички били силно зависими от наличието на свободен търговски обмен с ЕС. Дрекслър нарече политиката на правителството в Лондон по отношение на Брекзита "идеологически порой".  Учудващо дълго британските фирми гледаха безучастно на преговорите за Брекзит. Повечето от тях явно се страхуваха да не бъдат въвлечени в идеологическите битки на правителството. Освен това поддръжниците на Брекзита постоянно подчертаваха големите глобални предимства от излизането от ЕС. Те явно все още не са проумели до каква степен е обвързана британската икономика с континентална Европа. А от друга страна явно надценяват и собствената си мощ. Поддръжниците на Брекзита постоянно твърдят, че ЕС щял да им предложи всичките предимства на митническия съюз и вътрешния европейски пазар безплатно, защото зависел в голяма степен от британския пазар.

Още по темата

В действителност е точно обратното. Статистиките са безпощадни. 44 процента от британския износ отиват в ЕС. Други 14 процента - в трети страни, които са свързани с Европа по силата на търговски договори. След Брекзита Великобритания ще загуби тези предимства и ще трябва да сключва нови споразумения. Обратно, само 8 процента от износа на страните-членки на ЕС са предназначени за Великобритания. Освен това европейците демонстрират пълна сплотеност в преговорите и отклоняват всички британски искания за извънредни "творчески" решения, които да са "по мярка" на британците.

Днес Тереза Мей ще предложи нов начин за това как Великобритания да сключи търговски споразумения с трети страни, като едновременно с това запази и своя свободен граничен транспорт с ЕС. Предложението ѝ се базира на преработено техническо решение за бъдещите гранични контроли. Досега ЕС постоянно отхвърляше подобни идеи. В Лондон се говори, че Тереза Мей иска възможно най-мек Брекзит. Тя вече е потърсила подкрепата на холандския премиер Марк Рюте и на федералната канцлерка Ангела Меркел.

Как обаче може да бъде договорен "soft" Brexit, при положение, че е предвидено излизането на Великобритания от митническия съюз и от вътрешния европейски пазар, остава загадка. ЕС предлага на Великобритания само две опции: Норвежкият модел с оставане във вътрешния европейски пазар, който според британското правителство ще бъде най-безболезнен за британската икономика. Или сключване на споразумение за свободна търговия по примера на споразумението между ЕС и Канада. Ако се стигне до второто решение, това ще бъде сигнал за част от британската индустрия, че трябва да се изнася от Острова.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


69
Още по темата: бизнесестереза мейBrexit
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
61
0
 
0
 
! Отговори
§ преди 5 години
Е и? Да ревеш за чужд гроб за какво?
60
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 61Ти какво очакваш да чуеш от повечето знаещи българо? За тяхно добро и самочувствие са оставени на произвола да сравняват Англия с Каспичан! Нека се радват!
59
4
 
4
 
! Отговори
Име преди 5 години
цензурата на медяпул и розовобузкото съвсем се изпонасраа от зелени балони... :-))))
58
1
 
5
 
! Отговори
Име преди 5 години
абе, икономическата цензура от аоунсу, стига с тия шебешки теории! ти, негpамотната, дето ме преследва по всички форуми да ме трие се изразяваш икономически? не ме учудва! запомни едно, палава компресорке на надужаеми играчки! НИКОЙ! Никой в тази система нямат задълженя към теб, освен ние данъкоплатците, към вас, асоцялната орда на асоцялните дъбили! ъелени, цоциалисти, ***, нпо, конгломерати, политици, европейски комунисти и други глиcти! не спа
57
12
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
бла бла, производствените мощности които са за вътрешния пазар трябва да се намалят в случая вътрешния пазар става от ЕС намалява до Британия, а част от тези мощности трябва да се прехвърлят в Ес за да бъде за вътрешния пазар там.Това е ясно на всеки англичанин не са толкова ***.Идеята им е независимост управление държава , с жертва част от икономиката.Ясно е че ако се отделиш като държава без задължения към другите и другите нямат задължения към теб.Ако имаш вторите привилегии държавата зависим
56
1
 
10
 
! Отговори
Име преди 5 години
кофти, наистина. и заразният газ "новичок" няма кой да им вкарва без мита! дойче веле, какво става с режима на щазито на меркел, който управлява вече над десетилетие европа и няма за него не само алтернатива, но и референдуми. страхуват ли ви референдумите, а либерасти с болшевишки уклон на правата, която цепи задната ви част на две? :-)))
55
0
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Без имигранти, без ягоди и малини, без водопроводчици и каналджии, без автомобилна индустрия, без банки, без самолети. Стават клоаката край Европа. Един задръстен малък остров, който отдавна са изтърбушили и изсекли горите. Всичко са изяли и изпили. Китай ще им праща помощи стоки за 1 евро, САЩ ще им праща ГМО царевица и соя, за да не умрат от глад.
54
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
УжасТ!
53
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
...Сега хората осъзнаха какво се случва...Abe inteligentna nacia sa si. Uchudvasto inteligentna i prozorliva. Ofuzialnia ezik v EU da e nemski i frenski ot tuk natatuk.
52
21
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дойче веле, Швейцария като не е в ЕС, как оцелява? Защо не избягаха фирмите още навремето?СТИГА СТЕ ПЛЮЛИ ! Решението за Brexit не е взето "от вчера за днес". Хората са обмислили нещата далеч преди това.
51
4
 
16
 
! Отговори
Име преди 5 години
пехотинец, но не знаеш колко си прав в *** разсъжденята си. велика британя ще пропадне не след брекзит, а след скъсване с отношенята си с руся! все пак дойче велевци построиха сверен поток 2, а не короната на лузърите! или не е така? прасни ми три минуса от името на "медяпул", ако не верваш :-)))
50
2
 
8
 
! Отговори
Име преди 5 години
пехотинец, как е цензурата на радан? успява ли да се развива в лабораторната среда на драгалевскя малцар?
49
21
 
5
 
! Отговори
пехотинец преди 5 години
Не ги мислете. Само Бритиш Петролиум може да изхранва цялата страна. БП вади нефта и газа даже на пияните мужици в Раша. Диктаторът там знае че БП не трябва да се тормози защото като си изнесат сондите и диктаторът ще копае нефт и газ с високотехнологична кирка произведена в Раша.
48
0
 
13
 
! Отговори
вуйчо преди 5 години
Еми ние кво да направим така си го гласуваха
47
2
 
13
 
! Отговори
Име преди 5 години
накратко: когато дойче веле ни се похвали с референдум в германия, да дойде и да ни поучава какво е демокрация! оки????
46
2
 
9
 
! Отговори
Име преди 5 години
дойче веле следващят път да ни обясни, как тези големи/протестиращи фирми създават работни места само чрез фирмите на концерните, които наемат работна ръка. и как т.нар. "лай-фирми", създадени от времената на "небоядисващя си косата" цоциалист -шрьодер и зелените разбиха всичко соцялно у пазара и го поставиха на безрелсието на култа към "свободня пазар", който на практика е управляван извъндържавно и извънизборно. за референдуми да не говорим, че на дойче велевци/ наѝ/демократим е забранено това
45
3
 
8
 
! Отговори
Име преди 5 години
дойче веле този път е взело баданарката с черните краски и праска ли праска черногледство в световни размери. бунтът на малкия човек от гей-прайда и големите фирми са рамо-до-рамо в тази неравна борба на дойче велевците със света на онези, които трябва да решават в една "демокраця" - мнозинството, което плаща данъци, а не концерните и асоцялните, които само ползват благата, без да са ползотворни за обществото и се крият по офщорните зони.
44
4
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аз съм изненадан, че все още фирмите не са се преместили. За какво стоят във Великобритания едва ли и те сами могат да обеснят - плащат по-високи заплати, бизнеса им е под огромен риск, работниците далеч не са най-добрите...
43
9
 
7
 
! Отговори
sifd преди 5 години
ние сме втора ръка хора, защото се възприемаме и действаме като такива, носейки втора ръка европейски дрехи и даже се радваме на белгийските футболни успехи...какво е общото между черният двуглав орел и черните цветове на германия и белгия, с нас...ние сме тяхната африканска провинция...доста голяма гнусотия се оформи в тоя ес....но нали сте си жендъри.....кога друг път българин е викал за белгия????!!!!!!! подсъзнателно се работи вече 10 години
42
0
 
4
 
! Отговори
Защо да те напада преди 5 години
ме бе? Слез от тия облаци. Ние сме почитатели на театър " Мамбо номер пет" и "Мои партии любими". Защо да ви нападаме?