Амстердам е на път да се срине във водата, ще го спасят ли?

Дълги години властите решават да не обръщат внимание на проблема
18 авг 2020 17:15, Нели Христова
76
Амстердам е на път да се срине във водата, ще го спасят ли?
Снимка: БГНЕС

Пукнатини и дупки се появяват по улиците в Амстердам. Велосипеди падат в реката, алеите покрай каналите изчезват под гумите им. Стените на кейовете се срутват върху лодките. Мостовете са изправени пред голям проблем.

Да, COVID-19 помогна на нидерландската столица да се освободи от тълпите туристи, които толкова много тормозеха местните жители. Но изглежда Амстердам е изправен пред по-голяма екзистенциална криза - да се срине във водата, върху която е построен. Само ремонт в огромни мащаби би могъл да го спаси. За щастие все още никой не е пострадал, но ако не се измисли бързо план, който да отговори на въпроса как ще се извършат деликатните, но скъпи ремотни дейности, част от красивата средновековна архитектура може да бъде изгубена завинаги.

Amsterdam, die grote stad / Die is gebouwd op palen / Als die stad eens ommeviel / Wie zou dat dan betalen?

Ситуацията, в която се намират жителите на столицата на Нидерландия, едва ли е изненада за тях. Още съвсем малки децата научават тази поговорка, която грубо преведено означава: "Амстердам, голям град / Построен върху колове / Ако градът се срине / Кой ще плати за това?

Амстердам се струтва, холандците плащат за това

През 12-ти и 16-ти век, когато Амстердам започва да расте, сградите се строят върху дървени трупи, подобни на тези във Венеция. Бетонните идват по-късно. Коловете дават стабилност в блатистата и нестабилна земя край реката Амстел. В същата тази почва са изкопани канали и са построени техните стени. Като се вземе предвид, че тези структури вече са на близо 500 години, неминуемо много от тях да се нуждаят от преглед от време навреме. Но в продължение на дълги години общината е пренебрегвала мониторинга на някои от най-важните си структури. В резултат на това близо 1600 мостове и 200 км канали трябва да бъдат проверени и ако е нужно - да бъдат подменени. 

И докато сега на надвисналата опасност се обръща голямо внимание, преди да настъпи 2020 г. властите в Амстердам са предпочитали да запазят мълчание и да се надяват на най-доброто. През януари новинарският канал AT5 съобщи, че длъжностни лица многократно са предупреждавали за лошото състояние на водните пътища през последните пет години. Призивът им обаче не бил чут от властите в града, поне не и до тази година. Медията също така цитира притесненията на водолаз, който отказва да се гмурне за проверка под един от мостовете, защото се страхува, че той ще се срути върху него.

В отговор на репортажа властите в Амстердам обявиха, че ремонти се правят когато е наложително. Те увериха, че всяка стена, кей и мост се проверяват, но не могат да гарантират безопасността на хората на 100%. Но от януари до днес нещата се променят. Сега градът е на прага на това, което може да се окаже едно от най-големите инфраструктурни предизвикателства.

Начело е Алдерман Шарон Дийксма, избран служител, който има наблюдения над трафика и транспорта. След няколко инцидента, свързани със срутени стени на канала, тя поиска независим доклад, от който става ясно, че най-малко 5% от 200-те километра тухлени стени около каналите на града са в лошо състояние и се нуждаят от спешен ремонт. Те могат да пропаднат всеки моменти.

Докладът на Дийксма даде и някои препоръки, които ще променят начина, по който съвремения град съществува съвместно с древната инфраструктура, върху която е изграден. Където е необходимо ще бъдат изсечени дървета, ще бъдат премахнати паркоместа, а някои пътища ще бъдат затворени за превозни средства над 3,5 тона. Оттук нататък 22,5 милиона евро годишно ще бъдат предоставени за работи по поддръжката. Отблизо ще се следи състоянието на най-критичните места и ако се установи, че вече не са безопасни, ще се вземат незабавни мерки.

Шест моста вече са частично или изцяло затворени и са предприети спешни мерки в някои уязвими точки по каналите.

Сред тях е Розенграхт, натоварен артериален път през квартал Йордана, над канала Лийнбаансграхт. Той вече е напълно затворен за автомобили.

До 2023 г. ще бъдат ремонтирани 27 моста и 800 метра стени, а други 3800 метра ще бъдат подготвени за ремонт. Разходите ще бъдат около 450 млн. евро.

"Мониторингът на стените и мостовете изостава през последните десетилетия, защото не му беше даден политически приоритет, който заслужава. Той не е приятна тема за разговор", казва Дийксма пред CNN.

"Възстановяването и поддръжката на структурите ще бъде сложна, мащабна и неотложна задача", допълва тя и казва, че за сега са затворени 20 места за интензивен трафик, но могат да последват и още. А процесът на ремонт ще е сложен, тъй като работното място е ограничено на сушата, както и във водата от лодките, които служат като дом за много хора. Преди години именно те забавяха дори и най-малките проекти за ремонт.

Ремонтите са едно, но Дийксма смята, че трябва да се обмисли и друго - когато градът е построен, по улиците му е имало само файтони. Сега по тях минават автомобили и камиони от по няколко тона.

"Това означава, че трябва да разгледаме логистиката на града и да я подобрим, например, като създадем хъбове в покрайнините му, откъдето стоките се внасят в него с по-лек и чист транспорт", категорична е тя. Но дори и тогава работата по структурите не трябва да спира, защото властите искат да удължат живота им с още 100 години.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


76
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
59
6
 
1
 
! Отговори
Христо Христов преди 3 години
До Анонимен/61Пич, когато проумееш, че в холандия всичко, ама абсолютно всичко става само и единствено за пари (по-зле и от плевнелиев и на-долния ни боядисан дисидент, готов да продаде майка си, баща си и дъщеря си заедно), тогаз ще разбереш и историята и може да говорим...
58
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Освен това не видях да имаш някаква теза.Някакви подмятания само.Натъртих на протестанти защото и холандците и Вилхелм са били такива във времената когато Испания ги е преследвала като еретици. Това е и причината Вилем да се обърне срещу Филип а холандците да се разбунтуват. И започва т.нар 80г война.А ти пишеш нова история
57
1
 
8
 
! Отговори
До Хр. Христов преди 3 години
П.п.Последното ти изречение говори каква жертва на Дънинг-Крюгер ефекта си.Протестанти обединява като общо понятие няколко вида деноминации на които общото е че се отделят от католицизма и не признават папата.Като такива са Англия,ХоландияПоловин Швейцария,цяла Скандинавия,половин Германия,създателите на САЩ,повечето канадци,австралийци,новозеландци. Все психопати а? Реално най-развитите държави в света.Вземи п0прочети Макс Вебер.Иначе може да си поговорим за Калвинизма и неговите крайности
56
8
 
0
 
! Отговори
Христо Христов преди 3 години
До Анонимен/57Виж сега, отвсякъде лъхаш, че си неподготвен. Да беше - да седна да си говорим.ПП. протестантите са психопати, нещо като уахабитите...
55
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Така, така Бог си знае работата поругание не бива...
54
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Пич, съвсем не си наясно по темата. Вилхелм е бил васал на испанския крал и какво.По това време често са се сменяли страните.Французи се бият на страната на ИспанияГерманци на страната на Франция. Даже има една битка при която от една страна се бият французи с един от командващите британец а на другата страна англичани с френски благородник н тяхна страна.И пак казвам Вилем се е ПРИСЪЕДИНИЛ.И не знам защо оспорваш борбата за независимост. Трябва ептен да не си чел. Само една дума ПРОТЕСТАНТИ
53
7
 
0
 
! Отговори
Христо Христов преди 3 години
До До Хр. Христов/54пич, не ми разправяй легенди, а прочети дълбоко историята как холандския "народ" се бил бил за свободата си...ПП. то и затова щот "народът" се бил бил , героят не е някой от народа, ами немец слуга на испанския крал, дет не знаел холандски, нали?!
52
0
 
7
 
! Отговори
До Хр. Христов преди 3 години
Какво значение има кой е първият монарх?Орански се присъединява към въстанието на холандския НАРОД.Който наистина си извоюва правото на независимост.ИАсеневци са най-вероятно кумани.Според румънците Влахи.Имаме още две династии с кумански произход.Ричард Лъвското сърце и прадедите му са говорили на френски.А Китай през огромна част от историята си е управляван не от китайци.Нито една от тези държави не измислена нито народът й.Това са народи за пример.А Де Рихтер е велик флотоводец.
51
1
 
7
 
! Отговори
До Хр. Христов преди 3 години
Какво значение има кой е първият монарх?Орански се присъединява към въстанието на холандския НАРОД.Който наистина си извоюва правото на независимост.ИАсеневци са най-вероятно кумани.Според румънците Влахи.Имаме още две династии с кумански произход.Ричард Лъвското сърце и прадедите му са говорили на френски.А Китай през огромна част от историята си е управляван не от китайци.Нито една от тези държави не измислена нито народът й.Това са народи за пример.А Де Рихтер е велик флотоводец.
50
7
 
1
 
! Отговори
Христо Христов преди 3 години
До Упич, ако си функционално неграмотен, няма смисътл да четеш по-нататък.Не става дума за пра-пра дядо на някой, а за основателя на холандия, от чието име е хима им и когото с гордост като герой наричат баща на татковината.ПП. ама ЦЯЛА година ли си бил? Въй.....
49
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Емиииии... ще си го преместя.Обещавам.
48
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Никой не му пука за такива, които си строят къщите под морското равнище и после се перчат. Никой не прави така.Заслужават си всичко, което им се случва.Приятно потъване.Благодаря за вниманието.
47
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
davali im koleleta.zakvo?da mogat da se priberat v balgaria li?
46
8
 
13
 
! Отговори
Завърнал се преди 3 години
Нидерландия е прокълната страна и скоро ще е изцяло под водата на океана. На никого няма да липсва тази клоака. Рюте пък не ни дава в Шенген. Да потъва и той. Кеф, кеф, кеф.
45
9
 
10
 
! Отговори
У преди 3 години
Оле малеее, не мога да повярвам!!! Холандия нямала фирми, производство, пра-пра дядото на някого не знаел език! Абе Вие от квартала излизали ли сте бе хора? Аз съм бил цяла година и никога не срещнах езиков проблем, всички са услужвали, помагали са ни с транспорт, дадоха колелета-ей така за ползване. В корабоплаването няма да казвам къде са. Не съдят човека предварително като българите. Там се доказваш и те уважават, но трябва да знаеш поне Англииски и да си разбираш работата.
44
8
 
6
 
! Отговори
До 28 преди 3 години
Тя и Полша е в северна Европа но там разните *** ги бият.
43
8
 
11
 
! Отговори
Христо Христов преди 3 години
До До 32Странно, че преувеличаваш за холандските фирми - не е нужно.Но сега да кажем за историята:Бащата на татковината холандия е немец, говорещ френски и служещ на испанския крал (не е говорел холандски).Най-големият им войник си е бил пират. Имат си цял институт да търси доказателства, че не е бил.Кралицата им заяви, че холандска идентичност не съществува...
42
8
 
1
 
! Отговори
Христо Христов преди 3 години
До КомисионерСпоко пич, това е докато почне... после х10.И холандците и немците имат опит в това.
41
10
 
13
 
! Отговори
Христо Христов преди 3 години
Голям прас. Нали си имат гей прайд?!
40
11
 
27
 
! Отговори
Комисионер преди 3 години
27 моста и 800 метра стени за 450 милиона... Ако е в БГ 10 милиарда няма да стигнат ...