Стреза е съсипана след трагедията с лифта, при която загинаха 14 души

Местните не могат да си обяснят как се е случил инцидентът
30 май 2021 17:05, Нели Христова
32
Стреза е съсипана след трагедията с лифта, при която загинаха 14 души
Снимка: БГНЕС

Две недели, преди четиринадесет души да загинат при най-тежката катастрофа с кабинковия лифт в Италия за повече от 20 години, стотици маратонци са се втурнали по планинска пътека зад езерото Маджоре. След като достигнат върха на Монте Мотароне, те се връщат надолу с лифтове, които на всеки 20 минути тръгват към крайбрежния курорт Стреза отдолу.

"Трудно е да се повярва, че само преди две седмици толкова много хора - може би 800 - са се изкачили по планината и всички са се спуснали безопасно с този лифт", казва Риналдо Пирачини, който седи пред L'Idrovolante - бар и ресторант до входа на лифна с приятеля му Даниеле Саки в понеделник следобед.

Сред жителите на Среза от около 5000 души, маратонът се разглежда като оживен предшественик на така очакваната промяна и връщането към нормалността, след като зимният ски сезон беше загубен заради пандемията на коронавируса.

Вместо това общността тъгува за живота, изгубен в неделя, докато се мъчат да разберат какво е довело до инцидента.

Пирачини и Саки, които са родени в Стреза, се срещат в бара всеки ден. Те са били там и в неделя сутринта, наслаждавайки се на първия ден на хубаво време, откакто Италия облекчи ограниченията за пътуване, докато гледаха семейства и групи приятели на опашка за лифта.

"Вчера беше красиво, днес е меланхолично", казва Пирачини пред The Guardian.

Саки, който е на 66 години, каза, че е пътувал нагоре и надолу по въжената линия безброй пъти и си спомня, когато лифта отваря за първи път през 1970 г., замествайки по-стара система, която е била в експлоатация от началото на 60-те години.

"Това е красив пейзаж - в един наистина ясен ден можете да видите няколко езера и дори до Милано", казва той. "Никога не сме очаквали да се случи нещо подобно. Това е невъобразимо, цялата общност е разбита."

Алесандро Барбиери, който управлява бара и ресторанта с изглед към езерото Маджоре, казва: "Всички ние скърбим за загиналите хора и техните семейства, както и за хората, които работят в кабинковия лифт. Започнахме да виждаме повече туристи, идващи през последната седмица, вчера сутринта беше особено натоварена."

Само един човек - петгодишно момче, за което в понеделник следобед бе съобщено, че е в стабилно състояние в болница Реджина Маргарита в Торино - оцеля след трагедията, за която се смята, че се е случила, когато се е счупил оловен кабел, вследствие на което кабината е паднала 20 метра в гориста местност отдолу. Убити са родителите на детето, израелски граждани, пребиваващи в Италия, по-малкият му брат и сестра и прабабите му. Останалите жертви, включително шестгодишно момче, са италианец и един мъж, който е роден в Иран, но е живял в Рим.

Кабината е само на няколко метра от Монте Мотароне -  дестинацията й на почти 1500 метра надморска височина, когато се случва бедствието. Планината е популярна както сред скиори, така и сред туристи, като много семейства водят децата си до увеселителен парк Alpyland.

Властите, които разследват предполагаемо неволно убийство и небрежност, заявиха, че ще проучат защо механизмът за безопасност на въжената линия не се е задействал. Аварийните спирачки би трябвало да задържат кабината стабилно, след като кабелът се къса.

"Изхождаме от емпиричните доказателства. Скъсаният кабел и системата на предпазните спирачки очевидно не са работили", казва Олимпия Боси, главният прокурор на Вербания.

Междувременно спирачната система се активира в кабинковия лифт, движещ се в обратна посока, като спира кабината, превозваща група с подобен размер. Пътниците са подпомогнати от спасителите, за да се спуснат безопасно от кабинката.

Обикновено кабините могат да побират до 40 души, но пътническият капацитет е намален поради коронавируса.

Докато текат разследванията, жителите на Стреза са объркани как е настъпило произшествието в система, която е била редовно проверявана.

Единственият друг инцидент, засягащ кабелната система в миналото, е през 2001 г., когато 40 туристи трябваше да бъдат спасени, след като кабината блокира малко след напускането на Стреза.

Системата беше затворена през 2014 г. за основни ремонтни дейности, извършени от базираната в Алто Адидже фирма Leitner di Vipiteno, преди да бъде отворена отново през 2016 г.

В изявлението на компанията се казва, че през последните седем месеца са извършени редица проверки, като се започне с ежегодните магнитни инспекции на първичните кабели на лифта през ноември 2020 г., последвани от допълнителни проверки на предпазните компоненти и спирачните системи между края на март и началото на май.

"Системата беше безопасна, никой от нас не се поколеба да я използва", казва жител на Стреза, който иска да остане анонимен. "Има много теории, но в момента ни е много трудно да разберем как се е случило. Всеки си задава едни и същи въпроси.“

Последната трагедия с кабинковия лифт в Италия беше през февруари 1998 г., когато 20 души загиват, след като самолет на морската пехота на САЩ, който лети твърде ниско, отряза кабел, поддържащ кабината, в която пътуваха, преди да се разбие близо до ски курорта Доломити Кавалезе. През 1976 г. при инцидент, засягащ същата система на кабинковия лифт, загиват 41 души.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
0
 
0
 
! Отговори
Поручик Ржевски преди 2 години
Талянците не стават за инжинери. Моста над Генуа падна, такива неща не се случват в нормални европейски държави. Там спагети, пици, кафе, аморе такива работи само от тях.
10
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В Италия контрол няма. Спирачките не работили от година. Защото лифта не е работил заради Ковид и пари нямало за ремонт. Колко още заложени бомби има в Италия, Испания и други мутренски страни.
9
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ех, тоз английски .. .Скъсал се "оловен кабел" ? А не е ли "главното (или водещото) въже"? Защото "lead " има друго значение освен "олово", а "cable" освен кабел значи "стоманено въже" ( даже и котвена верига).Впрочем излиза, че броят на инцидентите и жертвите не са никак малко и властите би трябвало досега да вземат мерки. Може при лифтовете да е различно, но въжетата на много повдигателни механизми се сменят задължително на 2 до 5 г. дори и да изглеждат здрави.И тестване под пълен товар
8
9
 
16
 
! Отговори
АнонимеН преди 2 години
ЛИФТА ТАМ Е НА 50 ГОДИНИ, НО БАШ ПРИ ЕВРЕИТЕ СЕ СКЪСА ВЪЖЕТО! НЯМА НИЩО СЛУЧАЙНО , СЪДБАТА СИ ДЕБНЕ
7
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всичко македонско е фалшиво хвърлих хладилник и готварска печка от съседите
6
6
 
9
 
! Отговори
Според преди 2 години
проучване на гените от Харвард, Станфорд и още 2 университета в продължение на 4 години стигат до извода, че италианските и българските генни са най-сходни-корено различнин от английски, испански, френски, и тн. Ето до какво води това все абсурдни трагедии в Италия - не бяха мостове, лифтове, сгради!!! Аз не съм чул за такова нещо в друга Западна държава!!! Мафиотския и лаховски манталитет в Италия и България е много сходен
5
9
 
11
 
! Отговори
АнонимеН преди 2 години
САМО ДА ВИ СТАНЕ ЯСНО ,ТОЧНО КОЛКО БОГ ОБИЧА ПРЕДАТЕЛСТКИТЕ ЕВРЕИ!
4
1
 
19
 
! Отговори
Alex преди 2 години
Оловен кабел?
3
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Италия - европейския Китай.
2
4
 
9
 
! Отговори
Иван преди 2 години
По новините казаха, че е манипулиран механизмът за блокиране при скъсване на водещото въже... това не е случайност...
1
22
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тези талянци един лифт не могат да направят. Тръгнали да се бият с мъжете във Формула 1. Една кола като хората не могат да направят. Масово хората ползват Мерцедес най-добрата и стабилна кола на пътя.