ЕК в помощ на климата с революционни промени, как ще бъде засегната България?

Повишава се цената на бензина и нафтата
15 юли 2021 13:20, Петя Славова
111
ЕК в помощ на климата с революционни промени, как ще бъде засегната България?
Снимка: БГНЕС

Повишаване на цените на бензина и нафтата - това е само част от новото законодателство, което Европейската комисия предлага. Но как ще бъде компенсирани най-бедните европейци, които ще платят най-голямата цена?

Европейската комисия планира революция в защитата на климата. Комисията е подготвила пакет от законодателна инициативи, озаглавен "Готови за 55". Името насочва към целта до 2030-а година да бъдат постигнати 55 процента по-малко вредни емисии в сравнение с 1990-а. Следващата стъпка е "Готови за 100". Европейският съюз иска Европа да стане първият климатично неутрален континент до 2050-а, предава "Дойче Веле".

Корабите, както и вътрешните полети, трябва да станат част от търговията с въглеродни емисии - поощренията и наказанията за бизнеса, целящи ограничаване на замърсяването. Все още не е ясно дали Комисията иска да включи също градския транспорт и сградите. Някои държави членки като Полша определят подобен ход като "самоубийство".

"Разпределянето на тежестта", т.е. националните климатични цели за всяка страна членка, трябва да бъде предоговорено. Тази система отговаря за около 60 процента от емисиите в Европейския съюз. Около 40 процента се регулират от Схемата за търговия с емисии. Спорно е как правителствата в отделните държави могат да бъдат накарани да спазват резпределението. Всяка държава в ЕС може сама да реши как да добива енергия.

Екоданък по външните европейски граници и стимули за електромобилността

Фирмите, които произвеждат алуминий, цимент и торове, както и тези, които произвеждат електроенергия, трябва да бъдат защитени от конкуренцията от трети страни, където изискванията за опазване на климата не са толкова стриктни. Освен това трябва да се попречи на фирмите в Европа да изнасят продукцията си в по-слабо регулирани трети държави. САЩ, Китай и бързоразвиващите се страни са против подобен нов данък, понеже той може да противоречи на правилата на Световната търговска организация.

Данъчното облагане на нефта, газта, бензина и електроенергията, което засега все още е в полза на твърдите горива, трябва да се промени. Това гласи предложението на ЕК. Потребителските цени на газта, бензина и нефта може да се увеличат, но пък електроенергията - основен двигател за електромобилите - може да поевтинее. За целта обаче членките на ЕС трябва да гласуват единодушно, което през последните години не се е случвало.

Двигателите с вътрешно горене засега няма да бъдат забранени, но използването им ще стане толкова скъпо, че от 2030-а година те де факто ще станат непродаваеми. ЕК възнамерява да регламентира и намерението за намаляване с 60 до 90 процента на емисиите въглероден двуокис, които се изпускат от автомобилите - нещо, което би могло да се постигне само с преминаването към електромоторите. До 2050-а година не би трябвало автомобилите да отделят вредни емисии и най-късно тогава производството на двигатели с вътрешно горене може да бъде преуставено, освен ако не ползват алтернативни горива, като например на растителна основа. Използването на водород и алтернативи на керосина трябва да бъде насърчавано.

До 2030-а година броят на общественодостъпните колонки за зареждане с електричество и водород трябва да достигне три милиона.

Пътуванията със самолет ще поскъпнат

Разработването на устойчиви или "зелени" заместители на керосина постепенно трябва да стане задължително за европейските полети. До 2050-а година техният дял трябва да надхвърли 60 процента. И тъй като тези заместители поне засега са пет пъти по-скъпи от керосина, цените за пътуванията по въздуха ще нараснат рязко. Еврокомисарят по опазването на климата Франс Тимерманс заяви, че не иска да забрани вътрешноевропейските полети, а да ги направи непривлекателни. Разширяването на железопътната мрежа трябва да предложи алтернатива.

Нови разпоредби в строителството и земеделието

ЕК възнамерява да заложи и обвързваща цел за ограничаване на използването на енергия с 32,5 процента до 2030-а година чрез изолация на сградите, енергийно неутрално ново строителство и по-ефективни инсталации за отопление и климатизация. Намеренията са на първо място да бъдат санирани обществените сгради, болниците, училищата и социалните жилища.

А на земеделието и на горското стопанство предстои да се възложи в най-скоро време да започнат да функционират "климатично неутрално". Селските и горските стопанства ще трябва да могат да докажат, че компенсират всеки произведен тон въглероден двуокис. За обикновения животновъдец това означава: за всяка крава, която отделя метан, трябва да се засадят три дървета, които да компенсират вредните емисии.
Животновъдите трябва да компенсират вредните емисии, които кравите им отделят.

Животновъдите трябва да компенсират вредните емисии, които кравите им отделят.

От теорията към практиката

Преди да влязат в сила тези разпоредби трябва да получат одобрението на Европейския парламент и на Европейския съвет. Като още отсега по всички въпроси има спорове между министри, депутати, лобисти и климатични активисти. Очаква се законодателната процедура да продължи една година, след което ще минат още две, докато законодателството на националните държави бъде напаснато спрямо европейските рамки. Същевременно предстои създаването на социален климатичен фонд, който да подпомогне държавите при реализацията на заложените в програмата на ЕК цели.

Още по темата

По този повод "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" отбелязва: "С пари може да се разреши всеки конфликт, гласи една брюкселска мъдрост. И създаването на социалния фонд би трябвало да убеди критично настроените към "разширяването на обхвата" на емисионната търговия по отношение на сградите и транспорта. 20 процента от приходите от емисионната търговия ще бъдат предоставени на бедните домакинства и на бедните държави за смекчаване на социалните последици - тъй като именно те ще бъдат най-засегнати от повишените цени на бензина и нафтата за отопление. Накрая ще стане така, че българинът ще трябва да плаща за нафта за отопление повече, тъй като богатият германец му е изкупил правата за въглероден двуокис за своя джип, изтъкват критиците. При това българският обитател на имот би трябвало да има по-голям потенциал да спести повече въглероден двуокис, поради което е правилно с високи цени за въглеродния двуокис да бъде стимулиран да си купи ново отопление."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
2
 
1
 
! Отговори
ной преди 2 години
Що ми се струва, че цялата галимация с космическите кораби на Мъск, май е един модерен Ноев ковчег, с който елитни екземпляри като Байгон и другарката му, всякакви двойки животни и птици, ше имат шанс да се размножават на Марс и да създадат ново човечество...Щото при тия бедствия на към потоп вървим май? Може и Тръмпи да вземат с неговата другарка..
76
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Работата на учените е да подобряват това което имаме за да живеем по добре - всички уреди, домове, коли, транспорт, а не да се занимават с неща които не са от тяхнвата власт като промяна и контрол на климата, и не учените откриват новите технологии, толкова ли не могат да го разберат това, че технологиите се дават на хората когато е нужно. А засега няма нови технологии от десетилетия вече, и няма да стане с декрети от Брюксел.
75
1
 
11
 
! Отговори
AcOrP преди 2 години
Тия са загубили всякаква връзка с реалността.
74
0
 
9
 
! Отговори
ковашки преди 2 години
Коректния въпрос е - "Как ще бъдат засегнати интересите на КОВАЧКИ И ДОГАН, щото те са крупни енергетици на бълващи мръсни емисии централи"?Които мнооого отдавна трябваше да са затворени или с монтирани супермодерни очистващи инсталации, а не да плащаме милиарди за губещата Марица - 2 и американските централи!
73
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До До 70 "Човешки род винаги е повлиявал на природата, ние сме най-успешния вид на тази планета, именно защото изучаваме всичко което случва около нас и променяме заобикалящата ни среда така че да процъфтяваме". - Като гледам как процъвтявате - колко хора гладуват и колко живеят в бедност, болестите постоянно се увеличават и учените са напълно безпомощни, от 70 години вече ме е имало нови технологии, много сте изучили.
72
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И как бегаме като спре тока при бедствие или война? Те електрокарите кой знае колко не могат на самоход. И що забравят , че електрокарите не замърсяват в града, обаче навън си е същото , даже и по-зле . Една станция днес ще зарежда около 20-30 коли цял ден и то с 80 киловата мощност поне, за една София ще трябва да се заредят около 200 000 коли на ден , това си е примерно пети блок на Козлодуй, и да вкараш допълнително цялата му мощност в града без изградена специална мрежа??
71
4
 
1
 
! Отговори
До 70 преди 2 години
Човешки род винаги е повлиявал на природата, ние сме най-успешния вид на тази планета, именно защото изучаваме всичко което случва около нас и променяме заобикалящата ни среда така че да процъфтяваме. Ползите за нас хората от научния-технологичния ни напредък е смешно да ги коментираме, а бедите са временни явления, от които научаваме много и ставаме по-силни. Ако не "пипаме" природата, ние няма да сме хора, а някакви *** водещи безцелен животец, наш дълг е да "пипаме".
70
2
 
2
 
! Отговори
Gyzar до 74 преди 2 години
Да разбирам ли се си от гъзарите с пробитите Ремуси? И хиперскоростен тунинг на М3 ката? Въртиш ли геврека, въртиш ли хахаха
69
2
 
4
 
! Отговори
Gyzar преди 2 години
Това ми е ясно, че са ракети. Това със изстрелването едно на ръка. Дразня се на шумните пърдящи и ревящи безсмислено и смешно трошки. И гледащите нагло през прозорците им ***.
68
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До GyzarЕто го типичния зелен сектант, тръгнал на кръстоносен поход с неверниците. Той е най-великия, всички трябва да му се кланяме и възхищаваме, защото е хипи неудачник с два грама мозък, останал след многодишна терапия с пушене на трева - освен простотия и злоба, друго не може да предложиш, нека бъден честни.
67
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Gyzar - електрическите коли ускоряват по-бързо от двигателите, ел колите се купуват предимно от богати "гъзаpчета" да се покажат на светофара как бързо потеглят и как откъсват другите.
66
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До до 67 - Споко, те учените знаят всичко, ще изучат природните закони, нали науката е всемогъща и ще управляват климата, планетите, слънчевата система, галактиките, вселената, цялата природа, учените са велики, ще управляват всичко.
65
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За да има добър стандарт трябва да има производство, а всяко производство консумира въздух и отделя CO2. A за консумация на въздух има данък вуздух, конто произвежда плаща висок данък въздух, така наречения зелен данък за CO2 емисии, това е трилионен бизнес с продажбата на CO2 сертификати, само развитите страни могат да си го позволят, страните като България винаги ще внасят и ще живеят бедно и ще слугуват на развитите и ще им служат за пазар. Русия, Индия, Китай няма да участват, впрочем Русия може и да я излъжат както ги излъгаха 90те години.
64
1
 
5
 
! Отговори
до 67 преди 2 години
Не мисля, че дори и да съществува теоретична възможност да повлияем на Природата е разумно да пипаме там. Всички досегашни опити са ни донесли повече беди, отколкото ползи.
63
3
 
7
 
! Отговори
Gyzar преди 2 години
Умирам от кеф как ще гинат от яд гъзарчетата, дето сега се изцепват по светофарите, и кихат с тъпите си клапани за освобождаване на налягане. Това им е най - голямото постижение в живота, което са постигнали - да се научат да въртят геврека на 20 год. AMG . Друго си и не могат. Или с моторетките. Сега с какво ще се репчат по улиците не знам ... залез на простотията ли ще е забраната на ДВГ или ще се измисли друго
62
0
 
11
 
! Отговори
до 61 преди 2 години
А ти нали си даваш ясна сметка, че от миналата година "социалният договор" по дефиницията на Русо, Магна Харта, Джеферсън и пр. е скъсан на малки парченца и изгорен за по-сигурно? Светът, какъвто беше вече не съществува! Време е да се вдигнем срещу тиранията, но кой-кой-кой от обърканите и демотивирани млади хора ще го направи?
61
2
 
5
 
! Отговори
До 62 преди 2 години
Всичко е въпрос на познаване на природните закони. Само до преди 150 години хора като са се смеели на онези които са се опитвали да създадат машина способна да осъществява контролиран полет, а онези мислещи как да достигнем космоса и кацнем на Луната или други космически тела за напълно луди, но ето че днес всичко това е реалност и ние го приемаме за константа. Няма пречка да създадем механизъм за контрол на земния климат, всичко е въпрос на време и желание.
60
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Поради недостига на синьо гориво, увеличеното търсене се разпространи и върху мpъcните въглища. Европейците изведнъж забравиха за мисията си да спасят света от замърсяване с традиционни въглеводороди и започнаха да омитат всички въглища от пазара, за да ги изгорят в електроцентралите. Цените на въглищата също достигнаха рекордно високо ниво: на 29 юни фючърсният договор за доставка на въглища в центъра в Ротердам достигна 113,5 долара за тон.
59
0
 
11
 
! Отговори
до Анонимен преди 2 години
"разработки за глобален механизъм за контрол на климата". Абсурдно е човечеството да се надценява чак толкова. - Ти само да чуеш какви ги приказват и за какви се мислят в Брюксел, Урсула и всичките висши чиновници от ЕС, те са богове, юбермeншен, те ще управляват климата и слънцето и галактитака с амдинистративни актове и глоби, в тях е властта.
58
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Въглища, нефт, газ и атимна енергия - това е което ни е дала прородата и земата. Ако се използвт разумно и балансирано колкото ни е нужно да живеем добре и в конфорт, а не за лукс, няма да има никакви проблеми. Зелената енергия е една голяма лъжа, такова нещо няма, няма и да има.