ЕК в помощ на климата с революционни промени, как ще бъде засегната България?

Повишава се цената на бензина и нафтата
15 юли 2021 13:20, Петя Славова
111
ЕК в помощ на климата с революционни промени, как ще бъде засегната България?
Снимка: БГНЕС

Повишаване на цените на бензина и нафтата - това е само част от новото законодателство, което Европейската комисия предлага. Но как ще бъде компенсирани най-бедните европейци, които ще платят най-голямата цена?

Европейската комисия планира революция в защитата на климата. Комисията е подготвила пакет от законодателна инициативи, озаглавен "Готови за 55". Името насочва към целта до 2030-а година да бъдат постигнати 55 процента по-малко вредни емисии в сравнение с 1990-а. Следващата стъпка е "Готови за 100". Европейският съюз иска Европа да стане първият климатично неутрален континент до 2050-а, предава "Дойче Веле".

Корабите, както и вътрешните полети, трябва да станат част от търговията с въглеродни емисии - поощренията и наказанията за бизнеса, целящи ограничаване на замърсяването. Все още не е ясно дали Комисията иска да включи също градския транспорт и сградите. Някои държави членки като Полша определят подобен ход като "самоубийство".

"Разпределянето на тежестта", т.е. националните климатични цели за всяка страна членка, трябва да бъде предоговорено. Тази система отговаря за около 60 процента от емисиите в Европейския съюз. Около 40 процента се регулират от Схемата за търговия с емисии. Спорно е как правителствата в отделните държави могат да бъдат накарани да спазват резпределението. Всяка държава в ЕС може сама да реши как да добива енергия.

Екоданък по външните европейски граници и стимули за електромобилността

Фирмите, които произвеждат алуминий, цимент и торове, както и тези, които произвеждат електроенергия, трябва да бъдат защитени от конкуренцията от трети страни, където изискванията за опазване на климата не са толкова стриктни. Освен това трябва да се попречи на фирмите в Европа да изнасят продукцията си в по-слабо регулирани трети държави. САЩ, Китай и бързоразвиващите се страни са против подобен нов данък, понеже той може да противоречи на правилата на Световната търговска организация.

Данъчното облагане на нефта, газта, бензина и електроенергията, което засега все още е в полза на твърдите горива, трябва да се промени. Това гласи предложението на ЕК. Потребителските цени на газта, бензина и нефта може да се увеличат, но пък електроенергията - основен двигател за електромобилите - може да поевтинее. За целта обаче членките на ЕС трябва да гласуват единодушно, което през последните години не се е случвало.

Двигателите с вътрешно горене засега няма да бъдат забранени, но използването им ще стане толкова скъпо, че от 2030-а година те де факто ще станат непродаваеми. ЕК възнамерява да регламентира и намерението за намаляване с 60 до 90 процента на емисиите въглероден двуокис, които се изпускат от автомобилите - нещо, което би могло да се постигне само с преминаването към електромоторите. До 2050-а година не би трябвало автомобилите да отделят вредни емисии и най-късно тогава производството на двигатели с вътрешно горене може да бъде преуставено, освен ако не ползват алтернативни горива, като например на растителна основа. Използването на водород и алтернативи на керосина трябва да бъде насърчавано.

До 2030-а година броят на общественодостъпните колонки за зареждане с електричество и водород трябва да достигне три милиона.

Пътуванията със самолет ще поскъпнат

Разработването на устойчиви или "зелени" заместители на керосина постепенно трябва да стане задължително за европейските полети. До 2050-а година техният дял трябва да надхвърли 60 процента. И тъй като тези заместители поне засега са пет пъти по-скъпи от керосина, цените за пътуванията по въздуха ще нараснат рязко. Еврокомисарят по опазването на климата Франс Тимерманс заяви, че не иска да забрани вътрешноевропейските полети, а да ги направи непривлекателни. Разширяването на железопътната мрежа трябва да предложи алтернатива.

Нови разпоредби в строителството и земеделието

ЕК възнамерява да заложи и обвързваща цел за ограничаване на използването на енергия с 32,5 процента до 2030-а година чрез изолация на сградите, енергийно неутрално ново строителство и по-ефективни инсталации за отопление и климатизация. Намеренията са на първо място да бъдат санирани обществените сгради, болниците, училищата и социалните жилища.

А на земеделието и на горското стопанство предстои да се възложи в най-скоро време да започнат да функционират "климатично неутрално". Селските и горските стопанства ще трябва да могат да докажат, че компенсират всеки произведен тон въглероден двуокис. За обикновения животновъдец това означава: за всяка крава, която отделя метан, трябва да се засадят три дървета, които да компенсират вредните емисии.
Животновъдите трябва да компенсират вредните емисии, които кравите им отделят.

Животновъдите трябва да компенсират вредните емисии, които кравите им отделят.

От теорията към практиката

Преди да влязат в сила тези разпоредби трябва да получат одобрението на Европейския парламент и на Европейския съвет. Като още отсега по всички въпроси има спорове между министри, депутати, лобисти и климатични активисти. Очаква се законодателната процедура да продължи една година, след което ще минат още две, докато законодателството на националните държави бъде напаснато спрямо европейските рамки. Същевременно предстои създаването на социален климатичен фонд, който да подпомогне държавите при реализацията на заложените в програмата на ЕК цели.

Още по темата

По този повод "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" отбелязва: "С пари може да се разреши всеки конфликт, гласи една брюкселска мъдрост. И създаването на социалния фонд би трябвало да убеди критично настроените към "разширяването на обхвата" на емисионната търговия по отношение на сградите и транспорта. 20 процента от приходите от емисионната търговия ще бъдат предоставени на бедните домакинства и на бедните държави за смекчаване на социалните последици - тъй като именно те ще бъдат най-засегнати от повишените цени на бензина и нафтата за отопление. Накрая ще стане така, че българинът ще трябва да плаща за нафта за отопление повече, тъй като богатият германец му е изкупил правата за въглероден двуокис за своя джип, изтъкват критиците. При това българският обитател на имот би трябвало да има по-голям потенциал да спести повече въглероден двуокис, поради което е правилно с високи цени за въглеродния двуокис да бъде стимулиран да си купи ново отопление."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
1
 
17
 
! Отговори
потенциален емигрант преди 2 години
Българите сме що-годе добре - има къде да емигрираме, Турция, Сърбия, Маке... Северна Македония (дано не ги приемат до тогава)....Няма ли някаква петиция, да се подпиша против тези безумия!!!!Какво ще се произвежда в Европа изобщо? Стомана, бетон - енергоемки (скъпи), а тези фотоволтаици и перки, инфраструктурата за тях, преносни мрежи, зарядни станции от какво ще ги правим? От дърво? ама и то не е екологично... Не самопрострелване в крака, ами в главата на ЕС! Безумия!!!!
16
0
 
13
 
! Отговори
д-р Делтова преди 2 години
Ще гледаме циркове и гърчове . Само търпение и добро настроение е нужно.
15
0
 
5
 
! Отговори
Куфьо преди 2 години
До 1ПОДДЪРЖАМ! и уловител на метан. Уловеният метан да се събира и изпозва като гориво, а оделяните со2 да се дакопават дълбоко в земята.
14
0
 
24
 
! Отговори
123 преди 2 години
А извън Еврогейския съюз? Какво се случва? Европа е само един континет от всички останали....Поредното масово ограбване....Африка, Азия бълват, ние плащаме....
13
0
 
17
 
! Отговори
Скоро преди 2 години
Във огромната ЕК администрация от 40 000 експерта на заплати от по 30 000 евра на месец трябав да им се купи по едни розов вибр.атор за да си го ангажират както си искат.Скоро ще е.....скоро
12
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Щом такива е цената излизаме от Европейския съюз само богатите да карат коли оня ден даваха за гробище на, електромибили във Франция на тях им излиза по ефтино да, си купят нова кола отколкото батерията а за нас това е невъзможно ефин електрически струва над 30 бона в Евро кой може да, си го позволи
11
0
 
10
 
! Отговори
👤 преди 2 години
До Вуйчо Ваньо-Сърдитата Гретка,ако се е загаджила,хормоните вече не и дават ядове.Приоритетите и стават други...
10
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Пълни глупости, ветровете и въздушните маси си обикалят както искат земното кълбо! Континентът Европа да не би да се намира на някоя друга планета, та да диша отделен въздух?
9
1
 
24
 
! Отговори
123 преди 2 години
Поредното извращение в сатанинския ЕС. Нови такси за гражданите за да може ЕС да прибира повече пари и да налага все повече ограничения.
8
1
 
22
 
! Отговори
. преди 2 години
Референдум за излзане от ЕС. Тези мерки богатите някак ще ги преглътнат, но ние - най-бедните в ЕС направо погиваме!
7
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ето защо вдигнаха цената на боба.
6
0
 
24
 
! Отговори
Grom преди 2 години
И един ден ще бъдат изметени, както е било през Октомврийската революция и после при Мао. Да - не е станало по-добре, но такива самозабравили се управляващи само до такова развитие на нещата могат да доведат. Хитлер така случайно е дошъл на власт.
5
0
 
22
 
! Отговори
Вуйчо Ваньо преди 2 години
Поредния соросоидски обир.... Онова врешящото рептилче Грета няма ли да я пуснат и нея в атака на някой безсмислен форум на О О НЕ или на ЕС?!?
4
7
 
5
 
! Отговори
Dinosaurus преди 2 години
А в българия се закрива Министерството на екологията, щото сме най-богатите в ЕС и трите бронирани джипа на СлТр са електрически (или бяха с атомни двигатели?). А 15-годишната жипка на ББ я изчегъртаха, барабар с АМ "Хемус".
3
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
ЕК с революционни промени?! Най-бедните европейци ще платят най-високата цена.
2
24
 
9
 
! Отговори
Тялото преди 2 години
В Копенхаген само 5% от домакинствата имат автомобил. Тук на практика имат всички.Задръствания, супер мръсен въздух, паркиране на тротоари и градинки. Пълна ***.Данъците трябва да скочат с толкова че 2/3 от хората да не могат да си позволят кола.А с парите да се направи супер градски транспорт като в Лондон.
1
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Предлагам на изхода на всеки от нас да сложат катализатор.