Два самолета едва не се сблъскали след грешка на ръководителя на полети

Инцидентът се случва в Париж на 20 юли миналата година
21 юли 2021 18:35, Нели Христова
25
Два самолета едва не се сблъскали след грешка на ръководителя на полети
Снимка: БГНЕС

Грешка на един от ръководителите на полети едва не е завършила с голяма трагедия. Самолет на United Airlines е щял да бъде блъснат от Airbus на easyJet, секунди преди да прекрати кацането си в Париж, разкрива официален доклад.

Потенциално бедствие е било предотвратено едва когато пилотите на easyJet Airbus A320 са видели United Boeing 787 да се спуска към пистата им. Машината е била на около 90 метра, а самолетът на нискобюджетната компания тъкмо се отправял към същата писта, за да излети, според Бюрото за проучване и анализ (BEA), клонът за разследване на въздушни произшествия.

Инцидентът на 20 юли миналата година започва, когато контролерът от кулата съобщава на United Flight 57, който превозва 73 души от Нюарк, Ню Джърси, че може да кацне на писта 09 на летище Шарл де Гол. Самолетът вече е бил ниско при подхода към успоредната на изток писта 09 вляво, но пилотите предполагат, че им е било наредено да "отстъпят" отдясно.

Вторият пилот, който е родом от Обединеното кралство, отговоря с молба за потвърждение с английски израз, който не е приет от контролера. "Разбрано свободно е за кацане на 09 вдясно, отстрани на 9 вдясно", казва пилотът. Това беше искане за потвърждение, но администраторът не реагира. Пилотът на Boeing-а изкбючва автопилота и насочва самолета ръчно към паралелния подход. Маневрата, наречена "правене на щик" на френски, понякога се използва на оживени летища.

Контролерът, без да знае, че е направил грешка, изпраща самолета на easyJet към същата писта за излитане. Пилотите виждат Boeing-а, но предполагат, че той все още се стреми към паралелната писта на 250 ярда, където се провеждат повечето кацания. Едва когато вече са на пистата, осъзннават опасността. Boeing-ът е на по-малко от една миля, спускайки се на 300 фута към тях, летейки с около 160 мили в час.

Копилотът на полета easyJet казва по радиото: "Трафик, кацнете на 09 вдясн"“ и казва на Boeing-а: "Обиколи 09 вдясно! Заобиколи!"

Големият самолет, на който е пълен само на една четвърт от целия си капацитет заради пандемията, увеличава мощността, за да прекрати кацането. Неговите пилоти току-що също са забелязали самолета easyJet Airbus. Boeing-ът е на 80 фута от земята, само на 250 метра от края на пистата, преди да започне отново да се изкачва.

Администраторът е казал на разследващите, че "е направила грешката, защото е била фокусирана върху ПИК 09 точно с Boeing 787 на Air France, който току-що е кацнал там", се казва в доклада. "Тя обясни, че контрольорите редовно правят подобни приплъзвания на езика".

Администраторът обвини липсата на скорошна практика заради забавянето на въздушния транспорт при коронавирусната криза.

Докладът също така обвинява пилотите от Обединеното кралство, че не използват по-ясен език. Те е трябвало да поискат от администратора да "потвърди" инструкцията си. Те отбелязаха обаче, че не съществува международен стандарт за фразата и че "разбирам" се използва често от американските пилоти.

Нефренски пилоти от години се оплакват от потенциалните опасности, причинени от използването на френски и английски на летищата в Париж. Френските самолети използват френски, оставяйки повечето други пилоти на тъмно относно това какви инструкции им се дават. Повечето други страни изискват само английският да се използва на големите летища. Веднъж пилотите на Air France заплашиха да стачкуват, когато от тях се изискваше да комуникират само на английски.

Точно преди да премине на английски, за да даде грешна инструкция, контролерът беше използвал френски, за да позволи на Boeing на Air France да кацне на дясната писта.


25
Още от ЕС
Орбан използвал шпионския софтуер "Пегас", за да смачква независимата журналистика
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
0
 
0
 
! Отговори
Ако баба ти... преди 4 дни
Има подобен случай с объркване на полосата от екипаж на ИЛ 14 . Преди 60-тина години За малко да кацне нощем на Ботевградско шосе.Добре .че инструктотът е бил по-як в ръцете от обучаемия .
24
0
 
0
 
! Отговори
Ако баба ти... преди 4 дни
До АсанНа кола е 100 пъти е по-рисково за фатален случай. На 100 загинали в автокатастрофи ,се случва 1 загинал в авиокатастрофа.Ако пътуват 1000 000 със самолет и 1000 000 с автомобил загиналите са 1 към 100
23
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Самолетите са само за ваксинирани пилоти и пътници. През всеки 6 месеца ваксинации. И така ще е докато свят светува ! И това е само малка част от новия световен ред. А ако забраните на децата си трансджендър обучение в детските градини, живота ще ви стъжни. Щото има голямо търсене на трансджендър деца. А както знаем дървото се огъва докато е младо.
22
0
 
5
 
! Отговори
Никой преди 4 дни
Разследването на случая е приключило вчера, така че новината е прясна. Друг е въпроса, че журналистите могат да се консултират с професионалисти, преди да пишат глупости. Вместо да рзреши кацане на 9 лява, авиодиспечерът казал 9 дясна. Там са 4 успоредни полоси. В Щатите такава смяна не е необичайна, затова пилотът не е питал за потвърждение. Ако беше европеец, щеше поне да пита. После са видели другия самолет и са минали на втори кръг. Опасно, но се случва. Разминали са се с уплах, слава богу.
21
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Много шум за нищо. Такива грешки стават редовно. За това винаги се оглежда за приземяващи се самолети преди runway line-up.Преди няколко години когато бях в Барселона един руски пилот така спаси от потенциална катастрофа като изпълни "emergency aborted landing" като прелетя на метри над испански самолет на който му бяха разрешили да пресече пистата, без да се огледа.За това си има пилоти в самолетите и затова ни учат да внимаваме.
20
5
 
4
 
! Отговори
Handel преди 5 дни
Но в общи линии е ясно. Неграмотни фанцета, но пък връзкари ги назначават за диспечери, тъй като е "елитна" и много добре платена професия. Естесвено на английски знаят само "мерси" да кажат (шегичка) въпреки че по цял свят диспечери и пилоти задължително общуват на английски. А те направили стачака защото трябвало да научт 100 англисйки думи. Въпресът се рашава елементарно - докато францетата не започнат да говорят човешки френски самолети не се приемат и готово.
19
0
 
3
 
! Отговори
Handel преди 5 дни
До Анонимен 15Ами "преводачката" е Нели. Въпрели че може би понякога по погрешка Нели някой път не прави грешка. Но едва ли. Грамотните хора не итиват в агенция ПИК.
18
0
 
6
 
! Отговори
Идеалист преди 5 дни
Колкото по-малко се лети толкова по-чести ще са грешките. На само военните пилоти и ръководителите им губят тренинг, когато не летят.
17
2
 
20
 
! Отговори
Пепи - програмиста преди 5 дни
Нищо не разбрах - контролери мили футове ...близки разстояния - 90 метра.Ама самолета маа *** с 110 в секунда.Отделно аз ти той тя - някой думи при смяна на езика си сменят пола . Тя - той то .А бре ....ниво а1 - начинаещ.
16
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Така са оцапали обясненията с милите и футовете че не разбрах за какво става въпрос. Освен това като са толкова проблемни езиците да преминат на български с много "мамата" и ще се разбират перфектно отведнъж.
15
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Къф е тоя "контролер" ? Може би сте искали да кажете общоприетото "диспечер", но някак си не ви се е отдало ?
14
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
До 1 рубла = 1 стотинка.Е па не работим в гражданската авиация г-син Гуньо, но все пак донякъде сте прав - от обща култура някои неща трябва да се знаят ако разбира се те интересува да имаш обширни познания и да не се чумариш. От друга страна бремеността на поредната "звезда" не е чак обогатяване на познанията.
13
0
 
14
 
! Отговори
3467итйк преди 5 дни
Авторът да беше понаучил малко английски,че така с преводача е "една гаща плява'.
12
0
 
6
 
! Отговори
sherlock преди 5 дни
изкбючва(??!!!) автопилота
11
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Много прясна новина.
10
1
 
3
 
! Отговори
Принцип преди 5 дни
Този е трябвало да бъде уволнен и да му бъде забранено да работи в индустрията. Да върви да продава картофи на пазара, там няма да застрашава човешки животи.
9
5
 
8
 
! Отговори
1 рубла = 1 стотинка преди 5 дни
Интернет е едно благо но си има и лошите страни. Всеки единМалоумник, чел-недочел, учил-недоучил може да си напише мнението и да ни укорява колко сме прости а той или тя умния. КатоМалоумника от коментар #6 например. Вземи се ограмоти - международно приетата мярка за височина в гражданското въздухоплаване е фут. Чети преди да пишешПодлого!
8
0
 
2
 
! Отговори
бг смешки 2 преди 5 дни
щяло е д а стане мазало .....
7
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Инцидента е от Юли миналата година?!?!?!?
6
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Футове-мили?!?!?! ...........алоУУУУ, да не сме UK вееее????...............Имате ли идея че под 1% от бай Гнюювците знаят тези мерки.?!?!?!................отделно, тези специфични термини около рълиране - кацане не говорят НИЩо на 100% от аудиторията!!!както и на автора на материала.