Любовта на германците към колите – изправена пред изпитание

Да спасим климата или автомобилите?
25 май 2019 19:55, Нели Христова
44
Любовта на германците към колите – изправена пред изпитание
Снимки: Reuters

Любовта на германците към автомобилите е изправена пред изпитание – според социологическото проучване на Deutschland Trend, най-голям процент от жителите на страната са притеснени от глобалното затопляне. А кой е вторият най-голям причинител на замърсяване? Автомобилите.

За 48% от германците, главният проблем не само на страната, но и на света, е глобалното затопляне. Именно вариантите за решаването му ще определят, за кой ще гласуват те на предстоящите избори за Европейски парламент. Но въпросът разделя Германия.

От една страна са младите, които настояват за по-нисък въглероден отпечатък. От другата – възрастното поколение, израснало в икономика, задвижвана от въглища и автомобилостроене.

Германия вече е обещала, че ще намали емисиите с 40% от следващата година, в сравнение с тези от 1990 година, до 2030 г. те трябва да са с 55% по-малко, а до 2050 г. - с 95% по-малко. Не е ясно обаче как страната ще постигне подобни резултати.

За сега най-големият замърсител е производството. За да спази обещанието си, Германия ще затвори всички централи, които работят на въглища и ще ги замени с възобновяеми източници на енергия зо 2038 година. Но следващият проблем е транспортът... и той удря директно в сърцето на германците и техните политически и културни виждания.

Германия е домът на BMW, Volkswagen и Daimler-Benz. През 2017 година, там са произведени близо 5,5 милиона автомобила, а работещите в отрасъла са 820 хил. Производството на коли генерира 20% от промишленото производство в Германия. Аутобанът без лимит на скоростта е рай за всеки шофьор, обичащ високите скорости и бързите автомобили.

Но индустрията в последните години бе ударена силно – не само от активистите в борба за климата, но и от Дизелгейт. Спада на продажбите на замърсяващите дизелови автомобили бе посочен като причината за свиващия се брутен вътрешен продукт на Германия, който докара страна на прага на рецесия.

"Много хора разбраха, че климатичните промени са най-голямата заплаха. И тъй като света се старае да намали емисиите, производителите на автомобили трябваше да променят старите си модели и да се отдалечат възможно най-много от старите си методи“, казва автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер пред CNN.

“VW, BMW и Mercedes твърдят, че искат да са "климатично неутрални“. Ние нямаме друга опция, освен да преминем напълно към електричеството“, допълва той.

В плана за действие до 2050 година, правителството обещава, че ще намали замърсяването от транспорта с 95 милиона тона до 2030 г.  Но той не включва краен срок за това, кога колите на германците трябва да са напълно природосъобразни. Липсват му и предложенията за по-строги правила и контрол върху емисиите на новите автомобили. Според плана, този въпрос ще бъде решен не на национално ниво, а от Европейският съюз.

Но за активистите тези действия са прекалено малко и са дошли прекалено късно. Според младите хора, бъдещето им далеч не е по-голям приоритет на правителството, пред бъдещето на VW. А това кара все повече и повече хора да гласуват за "Зелената“ партия, която само до преди няколко години бе изключително непопулярна в Германия.

Ала докато обществото подкрепя действия за спиране на климатичните промени, последните социологически проучвания показват, че германците не знаят по кой път да поемат.
Според ARD, 84% от хората са "за“ действия относно вредните емисии, но само 34% подкрепят въвеждането на въглеродна такса.

Не всички са убедени, че промените в климата са проблем – кампанията на крайно-дясната партия AfD за Европейските избори обещава, че ще спаси дизела, а не климата.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


44
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
38
1
 
5
 
! Отговори
NN преди 4 години
А Китай , Индия, Русия ............ ще си намалят ли вредните газове? Ограниченията трябва да важат за всички .
37
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Екоглупостите са просто машина за пари за рекетьорските зелени НПО-та. Зелените живеят комфортно от насаждането на масова психоза за една митична заплаха. Земята е на 4,5 милиарда години, а видът "Homo" - на два милиона, и отлично са се справяли при всякъкъв климат. Периодично хората изпадат в състояние на ирационален страх, около хилядната година са чакали края на света, сега темата е климата, а от това се възползват само зелените бандити.
36
3
 
3
 
! Отговори
Скептик преди 4 години
Само преди 20 000 години глетчерите са покривали Европа. Това затопляне кой го е предизвикал. Светът отдаване е отрекъл устойчивото развитие, където всяка раса си знае ареала, за който е най-пригодна и всяко семейство своя дом, без да им е необходим технологичен напредък и борба за повече консумация. Няма как да се върне всичко обратно. Просто винаги има някой мързелив и алчен за чуждото. Дали се казва Чингиз или Доналд е все едно.
35
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Стига с тези глупости за климата, затоплянето, охлаждането, озона .... Автомобилите с перки ли ще ги правите или със соларки? А файтоните на дядовците си няма ли да изкарате?Що за малоумие - унищожаваме нещо работещо, за да пуснем неще не работещо на 4на цена! Защо не кажете как и колко екологично се утилизират акомълаторите на "електро"автомобилите? Да посочите метод за литиевойонните батерии, например?На всичко отгоре трябва да плащаме и акциз на горива и ток! Бе алтернатива!
34
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не се притеснявайте.Имате си НОВИ инженери и автомобилостроители,вносЖелая творчески успехи,подпомогнати от гостите,дето и каруца не са виждали.Вие ги поканихте на гости,нека Ви се радват
33
0
 
2
 
! Отговори
Един преди 4 години
До Анонимен това е при посткомунизма, демек сега!
32
1
 
15
 
! Отговори
Мда преди 4 години
Просто населението на Земята трябва да падне под 4млрд..Азия и Африка трябва да спрат да бълват некачествени хора.Ако не искат да вземат мерки,трябва да бъдат принудени,а не Европа да се пълни с ******!Естествено и развитите държави трябва да дадат своя принос-най-вече като намалят потреблението.Толкова много излишни неща има по света!
31
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
При евроатлантизма и демкрацията България е първа по смърност в света, бедна като африканска страна от Третия свят и населението и намаля с 4 милиона.
30
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Веднага да бъде забранено и изригването на вулканите. Вчера пак един, май на Бали, покри всичко със хиляди тонове сажди и пушек.
29
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Автомобилите са относително малък замърсител и малко допринасят за глобалното затопляне, особено дизеловите, при които три дизелови автомобила допринасят колкото два бензинови автомобила от същия клас.
28
6
 
9
 
! Отговори
Дизел преди 4 години
Знае се, че дизеловите са по чисти от бензиновите автомобили по отношение на въглеродния двуокис, който води до глобалното затопляне и затова е странно последното изречение в новината. Не случайно доскоро в Германия се насърчаваше покупката на дизелови коли, а не на бензинови, но .... по-голямото замърсяване с азотните оксиди при дизеловите доведе до истерията в последно време.
27
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На смешното от цялата работа е че разни политици и шефове на НПО-та кроят планове какво щели да направят до 2050г.Тия хора не се ли замислят че до 2050 повечето от тях няма да са живи, ще дойдат съвсем други поколения, ще има фантастични технологии които ние изобщо не можем да си ги представим какви ще са. А също има и вариант до тогава да се случат някакви глобални промени или войни след които изобщо няма да има останала цивилизация. Ще има малки групи оцелели и те ще живеят като индианци.
26
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
След ВСВ в Германия се изливат милиарди за възстановяване и развитие на индустрията . На Германия е забранено да има армия - нула разходи за армия. В това време САЩ планират ядрени удари срещу Русия, единсвеното ги спира, че нямат достатъчно атомни бомби да унищожат изцяло Русия която може да реагира. Опустошената от войната Русия хвърля отчаяно средства в разработка на атомба бомба, вместо да реорганизира военните заводи в гражданска продукция, принудена е да ги разширява за нови оръжия.
25
1
 
8
 
! Отговори
хммм преди 4 години
Много неграмотно написана статия, както винаги копи пейст, за вас редактори няма ли? Или според вас е нормално да има запетая след всяка вотра-трета дума, абсолютни безсмислици. Тия припинателни знаци за нищо ги нямате.
24
8
 
15
 
! Отговори
КРАЙ преди 4 години
Автомобилостроенето е върха на пирамидата на други индустрии - химическа, металургия. В тях са заети милиони в ЕС и най-вече в Германия.Електрификацията на колите е страшен удар. Германците няма как да вземат завоя защото са много след САЩ/Китай/Ю Корея и Япония във високите технологии.Няма немски смартфон/телевизор/даже климатик. Индустрията напуска Европа - тук ще идват на екскурзии да разглеждат катедрали.
23
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Според ARD, 84% от хората са "за действия относно вредните емисии, но само 34% подкрепят въвеждането на въглеродна такса."Значи въвеждането на такса,т.е. "купуването" на вредни емисии ще реши проблема? Браво!
22
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Стига с това СО2 бе, аман не се научихте че водните пари са тези които имат затоплиски ефект, един написал една глупост и целия свят по нея. Отдавна науката доказа, че няма връзка СО2 - температура, ама цялата *** си трае и доят народа на воля!!
21
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Чета,и си спомням Анекдота за тримата студенти в САЩ които с гаражно оборудване "установиха"20 пъти по високи емисии на азотен окис.
20
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Хм!Хммммм .. май е време за редукцийка, а :)
19
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ще има глобално измръзване в електрическите коли. По една нафтова печка да оставят като екстра в електричките.