У-лицата: Да оцелееш с детска количка в София

Как майки поканиха кметовете да повозят бебета из столицата
Обновена: 28 юни 2016 15:35 | 7 авг 2015 13:11, Петя Славова
37

Ул. "Денкоглу". Снимка: Велислава Петрова

 И Днес Dnes.bg ще ви срещне с интересни личности в рубриката ни У-лицата. Това са хора, правещи любопитни неща. Хора, на които не им пречат политиците и останалите, за да създадат какво са си наумили. Лица, които ще срещнем в парка на улицата. С две думи: Лица от улицата.

Красимира

Преди да стане майка, Красимира е регистрирала състоянието на инфраструктурата, но понеже разчита и на собствените си два крака, тя не й е създавала проблем. Всичко било преодолимо. Но откакто се появява синът й, още на второто излизане с бебешкия кош, тя вижда колко е абсурдно състоянието на тротоарите, т.нар. рампи и релси в подлези. Всичко това, накуп с прибавянето на невъзможността да ползва и по-голямата част от градския транспорт, я карат да започне всекидневна битка, за да стигне до нужната й дестинация, която уви не е далеч. Краси осъзнава, че незаинтересоваността на държавните институции е отказ на достъп - човек да ползва елементарни права за придвижване. След няколкомесечна борба с уличната настилка и дупките по нея, тя решава, че или ще напише нещо или ще снима репортаж.

 За борещите се да се придвижат от точка А до точка Б

Така се появява текстът й в нейния блог. В същото време вижда групата, направена от нейна позната – Елисавета Белобрадова, която е също доста активна в социалните мрежи. Така се включва и тя. Групата е съставена от няколко млади майки, които се борят за всичко онова, за което се борят хората с малки деца. И само в рамките на няколко дни избухва медийната истерия в групата. "У нас е рядкост да срещнеш човек в инвалидна количка, но не, защото няма, а защото му е нарушено правото да се придвижва свободно", отбелязва Красита, както й викат на галено. "На практика не му се дава никакъв шанс! Децата ни явно трябва да знаят, че всичко е непрестанна борба още от самото раждане. Гледа се надолу в земята, броят се дупките и неравностите одрусват живота им. Да не си правят илюзии от невръстна възраст!"

Държавата

Естествено от новосъздалата се група не очакват някой друг да им свърши работата и се свързват с държавните институции. "Сдобихме се с мнението на зам.-кмета по транспорта и инфраструктурата Любомир Христов, който обясни, че: "Реконструкцията на стара инфраструктура е почти невъзможна", каквото и да значи това. И че "вината е в частните строежи и в паркиралите по тротоарите автомобили". Само че това не е вярно, тъй като на много места няма частни строежи и паркирали автомобили, а просто инфраструктурни решения, направени от съответната община по райони".

Примерите са много. Сред тях е снимка, изпратена от майка в групата. Там се вижда как жената тъкмо се е зарадвала, че е преодоляла препятствието на тесен тротоар, заобикаляйки стълб, за да види, че на метър по-нататък има друг, поставен по средата на мястото за пешеходци, откъдето се оказва напълно невъзможно за преминаване с количка. Така "победата й" се е оказала кратка, наложило се да връща на заден ход.

По големи и важни улици, каквато е "Свети Наум" в Лозенец, освен, че тротоарът на места е нагънат до невъзможност да се пребориш с него, на места е толкова тесен, че количката трябва да се придвижва по оживената улица срещу насрещното движение, където освен засиления трафик, минават и няколко автобусни линии. Може би само, ако стане трагедия и някой прегази някого, ще се обърне внимание и ще се реши проблема, но до тогава държавните институции не правят нищо.

Докато ремонтират НДК, строителната фирма не си прави труда да сложи поне една дъска, за да могат хората с колички да се придвижват. "Може да продължим да си говорим и цял ден. Същият зам.-кмет обясни в един репортаж, че е наясно с проблема, тъй като и той има 10-месечно дете", обясни Красимира.

Идеята

Целта на групата е да инициира широка кампания по проблема, включваща консултации с юристи, публично разясняване на гражданите как и къде да подават сигнали при съществуващи нарушения и дори завеждане на съдебни дела за отказ от достъп до градски транспорт или в подлезите. В момента на сайта на Столичната община има възможност за подаване на жалба за конкретен тротоар. "Понякога проблемът е неописуем и не може да се опише в рамките на една жалба", обяснява Красимира, тъй като освен за дупки на съседния ъгъл, трябва да се подадат още 50 такива само за шахтите в същия район", допълва тя.

Ако някога някой спечели дело заради това, че му е отнето правото да мине отнякъде, то това ще е победа – отбелязва Красита и допълва, че държи общините да поемат ясни ангажименти кога ще бъде оправена съответната улица с точен срок, който да бъде спазен.

"Не искаме да влизаме в ролята на "Господари на ефира", поставяйки щампа: "обещано" – "спазено", но явно това е единственият начин нещата да се получават".

Тя подчерта, че новосформиралата им се група не е обвързана политически с никого и това не е тяхната цел. Но е важно съответните кметове по райони, които ще дойдат след изборите, да се ангажират с ясни срокове.

"Не вярваме на празните обещания за "общо подобряване на градската среда и пешеходната инфраструктура", държим да се поемат ясни ангажименти със срокове. Представям си го: до два месеца ще бъде оправен еди кой си тротоар, до месец ще бъде сложена адекватна рампа или асансьор на метростанцията на Сердика. Не може една от най-централните метростанции в София – европейски град, да няма адекватна рампа или асансьор. Как може такова нещо да не е проектирано, след като е създадена в последните месеци на 20-ти век с европейски средства! Може ли да сме малко по-предприемчиви и предвидливо да се правят нещата?"

Всъщност на метростанцията има релси, които обаче са сложени проформа. "Няма кой да си спусне детето и да рискува живота му, а за човек в неравностойно положение си е чисто самоубийство да си пусне количката от там. Уморително е да се бориш за това всеки ден. Не съм съгласна да се гледа на родителите като на хора без работа, решили да се борят сега за някаква кауза. Ние сме активни хора, много от нас, освен, че си гледат децата, и работят. Граждани сме на този град", настоява младата майка

Красимира е наясно, че майките с колички са малцинство. Децата порасват и хората забравят. Идват следващите, които се сблъскват със същия проблем. Примиряват се, и техните деца също порасват. Но още по-сложното е, че самите хора забравят, че са имали малки деца и не са толерантни. Спират автомобилите си, където им падне.

"Не бих лепила стикери по колите на такива шофьори, защото това е чужда собственост, но бих апелирала хората да влагат малко повече мисъл и да осъзнаят, че не са единствените в дадения град и ако има някъде поставен знак, то той сигурно има смисъл".

Направи си сам

Създаването на тази група и вдигнатият шум около нея отговарят на Красимира на въпроса колко много хората са способни да търпят и да трупат недоволството си. "В момента буквално ни заливат със снимки. Денонощно! Този проблем е тлеел в хората, но никой нищо не е предприемал. Малко ме изненадват и изявления в групата от хора, които явно не живеят в столицата. Те обясняваха: "Стига с тази София, елате да видите при нас какво е". Само че ние не сме държавен орган, не сме властимащи. Апелирам всеки да проявява гражданската си позиция и като иска нещо, да се обедини със съмишленици в своето населено място и заедно да дадат гласност на проблемите си. Стига сме чакали, сами трябва да променяме. Всеки от нас има възможност да се оплаче, ако нещо, на което има право, му е отказано", категорична е Красимира.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


37
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонименти очевидно или нямаш кола, или си много зле, че да твърдиш, че е ама много хубаво за хората с автомобили. Такава отвратителна бутаница и толкова *** кръстовища няма просто. Да не говорим, че всичко е в дупки и си трошиш колата, ако е по-ниска нямаш къде да я паркираш никога, а по центъра е толкова тясно!!!
20
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
За бебета ми се тая, ама заради тия пътища половината ми хубави обувки си седят за украса в гардероба или трябва да ги нося само като съм с колата или такси от врата до врата. Две крачки не можеш да направиш на висок ток, само в краката трябва да си гледаш!
19
1
 
1
 
! Отговори
онбашията преди 8 години
До Злостърда, оня ден минах през преслав - бившата столица - наистина е чудесно градче без пълчищата прииждащи селяни.
18
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
София е град за коли не и за хора. Градския транспорт е зле организиран, няма бус-ленти, няма адекватни велоалеи, строят се подлези, за да се натъпчат хората в тях и да минават колите без проблеми, кръгови, булеварди с по 3 ленти Резултатът е видим хората предпочитат кола, пред това да си трошат нервите с друг начин на придвижване. Официални парко места в София 130 000, официално средно брой автомобили в града 700 000. Честито ви достъпна градска среда!
17
1
 
10
 
! Отговори
Борете се! преди 8 години
Стига бе хора! Стига се деляхте на червени и сини, на софиянци и провинциалисти! Всички живеем на едно място! Всички ползваме една инфраструктура! Защо се поддавате на троловете, които изместиха веднага дискусията?! Разделят ви в момента, не осъзнавате ли? Трябва да се борим за правата си! Това с тротоарите е една малка борба, но е борба. Знам, че звучи изтъркано и нереално, но ако хората се Обединяваме за повече неща, няма да тънем в тази мизерия вечно!
16
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Любомир Христов, който обясни, че: "Реконструкцията на стара инфраструктура е почти невъзможна", каквото и да значи това. И че "вината е в частните строежи и в паркиралите по тротоарите автомобили".Тоя вярно ако го е казал това значи си е за разстрел. Няма такова *** съждение като това!
15
7
 
3
 
! Отговори
До 26 преди 8 години
Eйййй, ама защото на село докато си расла все на равно си ходила, а? Тука хем искате в София хем гадно! А?
14
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Даси, точно така е! Но сме на този хал, защото има много ***, като тези, които са ти сложили минус. И аз съм се чудил с какво тази провинциална даскалица, и послушница на Рапона, стана любимка на живеещите в столицата?! Направи един фонтан и два сандъка теменужки на тълпата, а останалото е пълна мизерия, като на снимките.
13
4
 
2
 
! Отговори
25, преди 8 години
25, аз не съм задължена да пхрелитам и да се препъвам върху изкопаните общински пътища и назъбени като крокодили тротоари. И не съм задължена за друго, освен да си плащам данъците. Моят блок е добре и общината ми дължи изпълнение на ангажиментите си в насрещност на редовното и качествено разпределение на моите.
12
8
 
3
 
! Отговори
До 19 преди 8 години
Е да де за това говорим, но като гледам как се праскат на воля минуси явно тука четат само такива новоизлюпени грожданчета и се засягат! Като доказателство за думите ти мога да кажа, че когато бях първи курс в университета всички провинциални дрипли в моя поток се омъжиха за момчета от София и надуха коремите още в първи курс! За да е по-сигурна, че ще остане в София. После ще плюят! Айде беж на село!
11
6
 
8
 
! Отговори
Даси преди 8 години
Някои смятат Фандъкова за успешен кмет. Но тя така и не реши за дългите години на власт поне един проблем, касаещ живота и битието на столичани. С малко лустро в центъра и ремонт на булеварди само хвърлят прах в очите на хората. Но какво всъщност може да се иска от една провинциална учителка.
10
2
 
1
 
! Отговори
до 14 преди 8 години
Теб там ли са те гледали ***
9
17
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Номер 12 е напълно прав! Цялата провинциална свалоч е в София цапа, рути и се размножава! А и ако майчинството у БГ беше като в Брюксел или както е в щатите между два и четири месеца нямаше тия майчета да мислят за глупости къде ще си извади цицата да кърми или защо улеите за колички в подлезите не пасвали. Ми хората няма да ги сменят заради всяка развъдила се кифла с модерна количка я!
8
4
 
4
 
! Отговори
Ив преди 8 години
Въпреки многото проблеми не може да се отрече, че през последните две-три години се направиха много нови тротоари.Най-после се отказаха от плочките и започнаха да ги правят с различни по форма естетични и здрави павета. Колкото до метрото вече на всяка станция има поне един вход с асансьор, както е в нормите, докато много чужди метра нямат такива на повечето станции- Лондон едва около 25% от станциите имат, в Париж под 20%, да не говорим за Москва и другите бивши соц. метра,където почти ги няма
7
1
 
21
 
! Отговори
онбашията преди 8 години
софия е най-неудобния за пешеходци град в който съм живял, а аз съм живял в 4 града.
6
0
 
9
 
! Отговори
мда преди 8 години
Пожелавам им успех в начинанието... Едва ли някой си дава сметка колко мнго работа чака тази инфраструктура за да придобие по нормален вид. А за тези които плюят ще кажа че на запад (от личен опит знам) има и по фрапантни неща, просто там са по малко и хората като ги видят ги поправят тука сме... Когато видиш нещо нередно сигнализирай...
5
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
браво за идеята, повече такива хора, инак никой няма да се заеме
4
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Как кога ще обърне внимание Фандъкова - ами никога, те тия пумияри по тротоарите не ходят, също и колелета не карат, те в лимузини се возят - трябва яко асвалт, яко ремонти на булеварди, само и само за колите да е широко. Не разбира тъпата кметица, че колкото повече устройва за автомобилите, толкова по-задръстено и тясно ще става. Не се научиха да взимат пример от белите държави нашите *** и това си е.
3
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Фандъкова, кога ще обърнеш СЕРИОЗНО внимание на тротоарите и техния КАЧЕСТВЕН ремонт?!Защо дясното платно на бул. "Сливница" до кръстовището с "Опълчевска" и спирката е в това окаяно с-ние?! За това ри само преди няколко години(дали има и 5) булеварда беше затворен и създаваше проблеми на софиянци и гостите заради ремонта?! За това ли ни отиват парите за данъци в общината?! КОЙ ЩЕ ПОНЕСЕ НАЙ-НАКРАЯ ОТГОВОРНОСТ ЗА ПРЕСТЪПНОТО РАЗХИЩЕНИЕ НА ПАРИТЕ ОТ ОБЩИНАРИТЕ???!!!
2
0
 
22
 
! Отговори
Кр преди 8 години
Напълно подкрепям!БРАВО!