У-лицата: Научихме институциите да работят под медиен натиск!

Да живееш в България, защото ти харесва, а не защото трябва
Обновена: 28 юни 2016 15:27 | 12 окт 2015 17:52, Петя Славова
9
У-лицата: Научихме институциите да работят под медиен натиск!
Снимка: Личен архив

И днес Dnes.bg ще ви срещне с интересни личности в рубриката ни У-лицата. Това са хора, правещи любопитни неща. Хора, на които не им пречат политиците и останалите, за да създадат каквото са си наумили. Лица, които ще срещнем в парка, на улицата. С две думи: Лица от улицата.

Един от първото поколение фенове на софийското метро: Гергин Борисов

Има хора, които предпочитат да живеят в България не, защото се налага, а защото искат и им харесва. Гергин Борисов е от тях. Млад човек, завършил информационни технологии, сега следва магистратура. Междувременно работи като графичен дизайнер. И все пак това не му стига. Иска улиците в столицата да са достъпни за всички, иска тротоарите да не изглеждат като раздрани кратери, иска транспортът да е удобен и достъпен не само за здравите хора. Иска ли много, не знае, но от 2009 г., заедно с още двама познати решават да се обединят под идеята "Спаси метрото". Включват се в направата на трети метродиаметър, който вече е М3.

"Идеята ни беше да подобрим неговото трасе, тъй като проектите на общината залагаха скоростен трамвай, а ние искахме да се върне първоначалната идеята за метро. Успяхме да се преборим за това и да направим корекции с Метрополитен на трасето. Проектът стана предимно подземен и е класическо метро", разказва ни Гергин, който също така е сред първото поколение любители на метрото у нас. Продължава да се интересува от неговото усъвършенстване. В момента работи по още предложения за изменения с Метрополитен, а именно - въвеждането на нов стандарт за визуалната информация. До няколко седмици трябва да се появят в метростанциите първия транш табели, които ще улесняват навигирането в метрото за хората, които не го познават. Това ще става още в касовата зала, всеки ще може да се ориентира дали отива на правилния перон. Също така ще показват трансферите по по-удобен начин. Визуалната информация в метрото постепенно ще започне да отговаря на европейските и световни стандарти за навигиране на метросистемата.

Хора и улици

Сред другите проекти, по които работи Гергин и колегите му в неформалната засега група, е и тази за бус лентите. "Успяхме да променим наредба на регионалното министерство, която ги регулира. Тя вече важи за 20 града в България". С времето започват да се появяват нови теми, по които да работят и за да не разбиват фокуса на "Спаси метрото", решават да се нарекат "Спаси София". Новото начинание стартира в началото на февруари.

Разширяват се, вече не са само трима, все повече хора се включват в идеята, че искат страната да стане по-удобно и красиво място за живеене. До този момент работят с институциите на принципа на гражданското участие, но вече виждат, че им е нужно да имат официално име и са в процес на регистриране. Всичко до този момент се случва на доброволни начала.

"Така ще е и занапред", убеден е Гергин. Появява се и проекта им за подобрение на Улицата – платно за идеи, чието представяне бе миналата седмица. В нея привличат млади архитекти, които са усвоили най-новите практики в световен и европейски мащаб. Идеята им е да се разработи наръчник за единен стандарт за компонентите на една улица  -т.е. велоалеите да изглеждат по еднакъв начин навсякъде, тротоарите да имат еднакви параметри.

"Ако един велосипедист тръгне от "Люлин" към "Младост", му се налага да минава през твърде различни видове велоалеи, а е важно да са еднакви и по този начин разпознаваеми. Същото важи за паркоместата. Основният учител на градско поведение е инфраструктурата, ако тя е различна в различните краища на града, тя не може да наложи ефективно единен стандарт и начин на поведение", обяснява Гергин.

Обаче...

Въпреки че са добронамерени в идеята за града, групата не успява да се сработи леко с Общината. Често работещите там регистрират проблема и разговорът просто приключва. Общинските служители не се заемат със срокове кога ще се променят нещата, а това, че се знае за определен недостатък, не означава, че нещо се предприема.

"Обяснявали сме колко е важно да се случат тези промени, не защото ние сме разработвали проектите, а защото е доказана практика на Запад. Но досега сме срещали изключителна липса на желание за разбиране и даже враждебност, което не е подобаващо поведение за общински служители, работещи за гражданите. Искаме проблемите да се решават, но често не виждаме разбиране". - отбелязва младият човек и допълва, че "критиката към общината често се възприемат като персонална, което е недопустимо при положение, че си отишъл да работиш в името на обществото. Когато си на такава длъжностна позиция, трябва да си подготвен, че работата ти ще бъде критикувана и подлагана на непрекъснат анализ".

Оказва се, че макар и неформална, групата им получава по 50-60 сигналана седмица. "Много хора остават с впечатлението, че сме тяхна последна надежда, а ние всъщност не искаме да изземваме функциите на общината по контрол на качеството, но липсата на адекватна комуникация между гражданите и институциите е нещо, което отчайва повечето хора и те прибягват до група като нашите, за да се оплачат. Много лошо си възпитахме институциите да работят само под медиен натиск".

И така към групата, тръгнала от трима, се присъединяват специалисти по туризъм, архитекти, адвокати – голям кръг от млади експерти, които са загрижени за мястото, където живеят. И като че ли идеята от "Спаси София" ще прерасне в "Спаси България". Причината, обяснява Гергин: "За да имаме потенциал да работим и за другите градове с местни хора, които имат същия ентусиазъм и търпение".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


9
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
0
 
0
 
! Отговори
gost преди 8 години
по простата максима саздадоха и големите центрове искам да попитам нее ли срамно за един такав голям центар класен предприемач да ползва местните ни кварлани пиянки икакво постига лажеики биновенните хора задавала лисие вапроса поставял ли сее на мястото от другата страна самнява ме за него е важно пиенето живота а другото кога му доде времето та тия големи фирми с вразки на обувките докопали институции знаино и незнаино как е време или някои да им стапи на врата като борисов и ли самия народ
5
0
 
0
 
! Отговори
5рее5ръуе преди 8 години
София не е България !!!
4
1
 
2
 
! Отговори
ОК си е метрото преди 8 години
До АнонименИ за какво ти е по-конкретно да кара със 120 метрото, нали трябва да има разумен времеви интервал между влаковете, а не да пътуват празни и да ревеш после, че се хабят пари нахалост за тях, щото никой не ги позлвал видиш ли, щом винаги имало само по 5 човека на вагон. А няма станции логично, където вече има достатъчно развит транспорт, то целта на метрото е да облекчи пътя по маршрути, където няма такъв, а не да е 86я вид транспорт на Плиска..
3
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Пътнически влак на БДЖ от 1960 г. е по-бърз от софийското мутро а и няма спирки на ключови възли в София като хотел Плиска, Сточна гара и гара Захарна фабрика.
2
2
 
1
 
! Отговори
непукист преди 8 години
Ха-ха вЕрвайте си на политиците изобщо не им пука при такива услужливи медии вие сте незабележими за тях и ,ако изобщо чуят нещо то им минава покрай ушите като неприятно бръмчене от нахална муха.
1
1
 
2
 
! Отговори
браво преди 8 години
а други живеят тук, защото нямат друг избор. земя като една човешка длан... буквално, скоро научаваш положението на всеки храст и клек