Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година

Икономиката на България се оказва печеливша от дефицита
21 юни 2021 22:00, Елка Василева
201
Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година
Снимка: архив, БГНЕС

Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5% средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители, цитирани от “24 часа”.

Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година.

Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.

Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.

Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.

В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови до около две години, но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.

Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.

За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България около 10-12% от брутния вътрешен продукт се правят от производителите на авточасти, които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници.

Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.

Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти, направи световен пробив преди година и половина. Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.

От 28 области у нас в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа. На компаниите от този бранш се падат почти половината от обявите за свободни места в момента.
 


201
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
156
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
И на мен ми се е.. мамата до като чаках Майбаха.
155
0
 
4
 
! Отговори
Аууу преди 2 месеца
Да ги съжали човек, чакали по половин година за нова кола.... И сега? Какво ще правят?
154
2
 
2
 
! Отговори
до 160 преди 2 месеца
Е не си учил както трябва, то новите коли са за отлиници.
153
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Това са глупости, кола по поръчка се чака 6-9 месеца в зависимост от екстрите. За сметка на това има сносни нови автомобили по шоурумите които не са топ модели и могат да се вземат веднага ... Какъв комунизъм ви гони ... ***
152
0
 
7
 
! Отговори
INFO преди 2 месеца
То аз от 30 години откакто работя чакам за нова кола ама парите все не стигат :)
151
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Чакали са балъците през комунизма, който имаше долари директно си взима кола от корекома без да чака, някои имаха и западни дори.
150
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
На всеки 2-3 години сменяме двете семейни коли със следващ модел. Разни празни приказки из коментарите са излишни. Не чакаме поръчки, взимаме това, което е налично. Сигурно, ако поръчаш определен цвят по каталог, ще чакаш доста. В момента цените са по-ниски от всякога. Точно преди месец сменихме едната кола, сега наесен сменяме и другата. Доста по-евтино е човек да има нова кола, повярвайте ми. За всички тези години нито един път не се е налагало която и да било да влиза в сервиз, освен обслужва
149
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Какъв недостиг на чипове? Ако искате чип, има ваксинационни центрове под път и над път. Като пуснат 5G и сте в играта.
148
0
 
9
 
! Отговори
изостоноли преди 2 месеца
Като не слушат заветите на Тодор Живков " Тая година полупроводници до година цели". сега да сме челници в автомобилостроенето
147
0
 
11
 
! Отговори
Я па я..! преди 2 месеца
И тогава се чакаше и сега. Разликата е в чакането. Едно е да чакаш без кола , друго е да имаш кола на която да се возиш , докато чакаш за нова. Не боли толкова.
146
4
 
1
 
! Отговори
До 150 mgs преди 2 месеца
Леко ни манипулираш. Даваш пример с родителите си, които са получавали под средната заплата за България, след което даваш средна за София, а не за България и то бруто. Масата народ е с под 800 лева бруто При това от тези 2000 лева бруто, остават 1550 лева след осигуровки и данъци. Лихвата по лизинга сега е в пъти по-висока от онези 2% лихва преди 1989 година. Колкото до Запорожеца, един съсед си купи три подред и си ги караше с двамата си сина и бяха много доволни от тази марка.
145
0
 
3
 
! Отговори
я гледай... преди 2 месеца
Закъсахме я здраво.Няма да отида това лято в Гърция с нова кола.
144
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Преди около 4 години близо две години чака един приятел за новата си кола, защото колата му била поръчкова - червена на цвят, а не от това, което имат на склад. В началото на 1987 година си купих Вартбург при първата доставка след като направих вноската за кола, което беше след 11 дни.
143
0
 
5
 
! Отговори
отива преди 2 месеца
Отивам при горублянските джамбази и след един час се прибирам с немски премиум от края на 90-те, дет днешните и срещу него да тичат няма да го стигнат по качество и здравина
142
2
 
18
 
! Отговори
mgs преди 2 месеца
До Да 162При соца най-евтината кола в началото на 80-те беше ЗАЗ - 3500 лева, майка ми и баща ми (вишисти с добри и уважавани професии по това време) получаваха около 350 месечно, заедно. Тъй че само това бе колата, която можеха да вземат и от 81 имахме Жожо виелицата. Не можеше и 200 км да изкара без да се повреди и не вдигаше повече от 90.Не правя реклама на Дачия но около 20000 за Саднеро и при 2 средни заплати от 2000 лв в София е точно 2 пъти по-достъпно като пари.Тъй че аре стига
141
5
 
12
 
! Отговори
хаха преди 2 месеца
До Да - по соц-а също те опандизваха ако разказваш вицове и никога не знаеш дали някой твой познат не е доносник в МВР. Да не говорим, че нямаш никаква идея какво се е слагало в храните. А за колите - те пък едни коли са били ... Айде по-добре задръж си соц-а в миналото.
140
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Коя зодия ще чака най-много за кола?
139
12
 
13
 
! Отговори
Да преди 2 месеца
През соца се чакаше много и не бяха евтини спрямо заплатите, но все пак обикновенните хара си копуваха някакси нова кола. Да не говорим, че това беше преди 32 години. Сега 95% от хората никога през живота си няма да имат щастието да махнат найлона от седалките на новата си лична кола. Цъфнали сме и завързали, само това чакане ни е кусура.
138
1
 
7
 
! Отговори
3 преди 2 месеца
Имах вноска за Лада. След 10г. баща ми я смени за Шкодичка. След 10г. взе син Москал 12 с атмосферен двигател.
137
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Същото е като в соца, едно към едно. Баща ми, 85г. внесе вноската и се записа за волга, защото беше "паралия". 2002 г. трябваше да си получи Волгата, тогава му беше реда, ама то си е като половин година, същото е. С две думи имахме жигули, купена от роднина, който си купи шкода, докато не дойде демокрацията и 92г. си купихме vw. Та абсолютно същото е.