Генетично откритие води до нови методи на лечение на мозъка

Идентифициран ген влияе на роля за развитието на стволовите клетки
27 сеп 2010 14:27,
Генетично откритие води до нови методи на лечение на мозъка
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Британски учени са открили генетичен механизъм в развитието на нервната система, който един ден може да бъде част от нови методи за лечение на удар, Болестта на Алцхаймер или при мозъчни тумори.

В изследването, поместено в списание Nature Neuroscience, специалистите от Медицинския изследователски съвет са идентифицирали ген, наречен Sox9. Той играе ключова роля в развитието на нервните стволови клетки в човешкия ембрион – главните клетки, от които произлизат мозъчните и гръбначните тъкани.

Учените смятат, че е възможно с помощта на този ген да се подменят или възстановяват увредени мозъчни клетки при хора, предаде Ройтерс.

При експерименти с мишки изследователите установили, че с използването на гена те са в състояние да дадат началото на развитието на тези клетки, увеличавайки шансовете един ден те да бъдат в състояние да заменят или да регенерират увредени мозъчни клетки при хората.

"С познанието, че генът Sox9 играе централна роля в развитието на нашата нервна система, ние сме с една стъпка по-близо до това да бъдем в състояние да контролираме стволови клетки в мозъка и да регенерираме различни видове нервни клетки", според Джеймс Бриско от Британския медицински център за изследвания и ръководител на изследването.

"Да бъдем в състояние да коригираме увредени нервни клетки би бил огромен скок напред за милиони хора с Алцхаймер, свързани със стволовите клетки, мозъчни тумори или при хора, пострадали от удар", отбелязват учените.

Независимо от това, е възможно да изминат много години, преди да бъдат разработени подобни методи на лечение за хора.

Учените са установили, че ген, известен като Shh, е необходим за функционирането на Sox9. Човешките ембриони започват да развиват нервната си система едва две седмици след зачатието, поясняват учените.

От този момент до около 5 седмици след това нервната система се състои главно от така наречените невроепителиални клетки, които нарастват бързо и полагат основата на мозъчните и гръбначни връзки.

Още по темата: Генетика

А вирусите ? преди 13 години
Според някои американски биолози, Алцхаймер се причинява от вирус. Затова канибалите не изяждат мозъка на възрастни пленници. Щом тези диваци знаят, че ще се разболеят от такова заболяване, как тогава ще подменяме клетките. Все някакъв останал вирус ще зарази и новите. Е, наистина ще има някакво удължаване на живота, но ще е за кратко.

понеделник преди 13 години
След като прочетох материала за Световната здравна конспирация,не вярвам,че открития се правят да добро

neuromedic преди 13 години
И какво точно е нарушено в правилата на сайта???

БРАВО! преди 13 години
Да беше само този ген та да се зарадвам че учените са постигнали нещо!А те всеки си си избрал генче, човърка го и се радва че то вклучва или изключва нещо някъде из сложната био-машина 'Човек' и си мисли че знае как може би работи всичко.Да ама НЕ!За всичките комбинации дестия и взаимодействия времето за същесвуване на галактиката няма да им стигне!