Открити са нови мутации в раковите клетки

29 яну 2013 10:31,
Открити са нови мутации в раковите клетки
Снимка: Reuters

Учени от Института за ракови изследвания „Дана Фабър“ са открили две нови мутации, които присъстват в 71% от случаите на меланом – най-агресивната форма на рак на кожата. Това може да се окажат най-честите мутации в меланомни клетки, открити до днес.

Откритието е ключова стъпка към разгадаването на туморогенния процес при меланом. Това са първите мутации, открити в некодираща част от ДНК молекулата. По-точно, те се намират в участък, наречен промотор. Тези участъци контролират генната регулация в клетките. В случая с меланом мутациите засягат промотора на ген, който кодира ензима теломераза. Свръхпродукцията й, дължаща се на двете мутации, прави клетките практически безсмъртни, защото деленето им излиза извън контрол и клетките никога не умират.

За да проверят тази хипотеза, в условията на клетъчни култури учените преместват мутантния промотор до ген, кодиращ белтъка луциферин, който излъчва светлина при облъчване с инфрачервени лъчи. При облъчване на клетъчните линии изследователите установяват многократно усилване на синтеза на луциферин.

Учените анализират и други видове ракови образувания, при което установяват, че същите мутации присъстват средно в 89% от злокачествените клетки.

По данни на Световната здравна организация около 8 000 000 души умират от злокачествени новообразувания всяка година, от тях около 50 000 са меланоми.

Още по темата: ракмеланоммутации