Ракията задължителна, ала суджукът - лукс

НСИ сочи, че сме пили и пушили повече, но сме яли по-малко
9
Ракията задължителна, ала суджукът - лукс
Снимка: Булфото, ахрив

Според данните на НСИ за потреблението в страната, българинът все още е далеч от здравословното хранене. През изминалата година, въпреки минималното поевтиняване на храните, сме купували по-малко плодове и зеленчуци, риба, мляко, сирене, яйца в сравнение с 2013 г. За сметка на това обаче по-често в хладилника сме изстудявали бира и ракия. Купували сме и повече цигари, независимо че цената на алкохола и тютюневите изделия през миналата година се повиши.

Все пак в потребителските навици има проблясъци на стремеж към по-здравословно хранене. Например, продължаваме да ограничаваме яденето на хляб и тестени изделия. През 2014 г. всеки е изял средно по 93 кг, или с близо 5 кг по-малко от предходната година. В сравнение с 1999 г., откогато са най-старите данни, ядем с 47 кг по-малко хляб на година. В тон със съветите на диетолозите сме ограничили употребата на сланина, мас, сол и захар. Почти не се купуват и прочутите в миналото консерви с месо, обобщава в. "Труд".

През миналата година всеки е изял средно по 32,5 кг месо. Това е с 300 грама повече спрямо 2013 г. Най-често на масата сме слагали свинско и пилешко. За сметка на това сме купували по-рядко риба. Основната причина е по-високата й цена. Присъствието на агнешкото в пазарската кошница е повече от символично. За цялата минала година на човек в домакинство се пада по едва 1 кг, колкото и през 2013 г. Основната причина е, че в масовия случай хората купуват агнешко само за да уважат празниците Великден и Гергьовден.

Луканките и суджуците също са лукс. Вероятно заради високата цена. През 2014 на човек се падат по 3,9 кг трайни колбаси, което прави по около 10 грама на ден. Потреблението на по-евтините малотрайни салами е двойно по-голямо. През миналата година сме купували по-малко прясно и кисело мляко. Намалили сме и консумацията на сирене, яйца и олио.

По-рядко сме слагали на трапезата плодове. Изключение правят ябълките. През 2014 г. всеки е изял средно по 12,6 кг от този плод, или с 600 грама повече от предходната година. Купували сме обаче по-малко дини и пъпеши, а грозде почти не сме вкусвали. Ограничили сме и зеленчуците. За миналата година на човек се падат по 20 кг домати, което е с 1,3 кг по-малко в сравнение с 2013 г. При зелето тенденцията е същата. Най-голям спад има в потреблението на картофи. През 2014 г. на човек се падат по 28,5 кг - с над 2 кг по-малко спрямо предходната година.

Изпушените цигари и чашките алкохол обаче са се увеличили. Според данните на НСИ през миналата година средностатистическият българин е изпушил 603 цигари и е изпил почти 20 литра бира. Консумацията на ракия се е увеличила до 2,4 литра на човек, или с 300 грама повече от 2013 г.

Пазарът на дрехи и обувки се е съживил през 2014 г. И мъже, и жени са заделяли повече пари за обновяване на гардероба си и са купували повече връхни дрехи, обувки, панталони, ризи, рокли, показват данните на НСИ. През 2014 г. 100 домакинства са купили средно 22 мъжки палта и якета за средно около 60 лв.

Мъжете обаче продължават да дишат праха на дамите. Когато става въпрос за купуването на блузи и ризи, жените пазаруват 5 пъти повече. Това далеч не означава, че са разточителни в покупките си. В масовия случай дамите харчат до 17 лв. за един артикул.

Статистиката потвърждава страстта на жените към купуването на обувки, но показва още, че дамите харчат с 4 лв. по-малко за един чифт от мъжете. През 2014 г. на 100 домакинства се падат по 166 дамски чифта кожени обувки със средна цена 38 лв. При мъжете бройката е 106 със средна цена 42 лв.

След огромния срив през последните години продажбите на телевизори са се възстановили. Данните на НСИ показват, че през миналата година на 100 домакинства се падат 4,2 приемника със средна цена около 500 лв. за брой. Статистиката не е отчитала толкова интензивни продажни от 2007 г. насам. Възможна причина за ръста е Световното първенство по футбол през миналата година. Търговците отчитат, че големите спортни прояви водят до увеличаване на продажбите.

Съдомиялната машина продължава да е най-рядката птица в кухнята на българските домакинства. Според данните на националната статистика едва 11,7% от семействата в градовете и 4,2 в селата притежават подобен уред за пестене на време и труд.

Над 55% от семействата вече имат компютър. Почти всеки от тях има връзка с интернет. У нас семействата без телевизор са около 1%. Рядкост са и домакинствата, които не ползват хладилник, автоматична пералня и мобилен телефон. Малко над 40% ползват стационарен телефон. Делът им намалява всяка година, показват данните на НСИ.


9
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
0
 
1
 
! Отговори
Баста с рецепти преди 5 години
Белчинска, пичка лелино, колко получаваш - много нали. А питаш ли бедняка що да чини, след като се чуди, как да стъкми семейния бюджет, за да оцелее семейството му. Става въпрос за оцеляване, госпойце или госпожо. И спрете да ни навирате тия ваши здравословни рецепти. Избършете си задника с тях. Писна да ме поучават, как и каво да ям. БАСТА, нахални устатници.
6
0
 
8
 
! Отговори
Гошу преди 5 години
Нирваната ще е пълна, ако се научим само да пием и пушим, без да ядем
5
0
 
11
 
! Отговори
ЦК на либерастите преди 5 години
Домашната ракия не влиза в НСИ! Нито домашния суджук!
Това което се продава в немските бакалии не е никакъв лукс само цените са високи защото производителите слугуват и пълнят гушите чужди банкери!
4
1
 
4
 
! Отговори
П.Петров преди 5 години
Алкохолът и цигарите потискат чувството за глад. Изводът е, че сме намалили дори и яденето, за да вържем двата края!
Колкото до здравословното хранене, аз го разбира с увеличаване консумацията на полезни храни- риба, плодове, зеленчуци, храни богати на антиоксиданти, витамини и микроминерали.
3
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен №1

Пълни глупости..
2
1
 
5
 
! Отговори
еврогейски толераст преди 5 години
Нали заплатите са се повишили! За това и стъкмистиката е такава.
1
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Obicham da pusha po malko da piq :)