Над 18 100 души годишно умират от мръсен въздух в България

Пловдив, Плевен, Пазарджик, София и Перник - 5-те най-мръсни града у нас
30 яну 2017 22:25, Анисия Иванова
37
Над 18 100 души годишно умират от мръсен въздух в България
Архив: Булфото

Над 18 100 души умират в България годишно заради дишане на мръсен въздух. 1% от населението на Европа е у нас, а сме отговорни за 2,5% от замърсяването с фини прахови частити (ФПЧ). Това съобщи доц. Ваня Юрукова, специалист по вътрешни болести и пневмология и фтизиатрия, член на Управителния съвет на Българското дружество по белодробни болести и зам.-директор на  Специализираната болница за лечение на белодробни болести "Света София” в столицата.

По думите на доц. Юрукова според статистика, изнесена в сп. "Лансет", 5-те най-запрашени български града са Пловдив, Плевен, Пазарджик, София и Перник. При тях има увеличение на фините прахови частици, в които се абсорбират вируси, полени, бактерии.

Малките ФПЧ, веднъж попаднали в долните дихателни пътища, могат да проникнат в кръвообръщението и много трудно могат да бъдат изчистени от него, обясни тя.

Освен използването на твърдо гориво /като въглища/, автомобилният трафик и някои производства, допълнителен принос към замърсяването с прахови частици в това време на годината оказва и влиянието на неблагоприятните климатични условия в страната като образуването на мъгли и ниската скорост на вятъра.

През последните месеци еколози и лекари в цял свят изразиха тревогата си от завишаване на замърсеността на въздуха. Над Пекин е обичайна гледката на смог и мъгла от производство и автомобили. В Париж и доста други европейски градове също бяха отбелязани тревожни стойности на наситеност с ФПЧ, азотен и серен диоксид.

Според Световната здравна организация 7 млн. души на година загиват от замърсен въздух, допълни доц. Юрукова, цитирана от БНР.

В началото на годината и в София бяха регистрирани високи концентрации на атмосферни замърсявания във всички станции, които контролират фините прахови частици – в районите "Младост, "Надежда", "Дружба".

Шалът е механична преграда пред ФПЧ, но в дни с повишена запрашеност е по-добре да не стоим дълго на открито. Марлените маски не бива да се носят с часове, защото концентрират замърсители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


37
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
0
 
0
 
! Отговори
Разбирач преди 6 години
(продълж.) Да не говорим за редицата негативи на гр.тр. - да те ръгат, да ти смърди, да ти вдигат шум, да се ръгаш като не знам какво, да се добереш до апарата да си продупчиш билета, да го чакаш ще дойде ли, няма ли да дойде въобще трамвая, да зъзнеш по спирките, както и от спирката до локацията, да хабиш време да чакаш и да ходиш пеша до локацията, да се цапаш с киша, да рискуваш да се хлъзнеш(асфалта поне се поддържа), да рискуваш да те преджобят в трамвая, да се приближаваш до неприятнихора
33
0
 
0
 
! Отговори
Разбирач преди 6 години
(Продълж.) Защото храната, която си купувате от магазините нямате нищо против да се кара с трошки, които замърсяват - за да имате какво да ядете. Там лошия въздух не е проблем, нали ? А ние шофьорите много лесно може да ни зачеркнете и да сме слизали от колите. Комунистите са на същия принцип - харесват си комунизма, защото нямат човешките ценности и критерии да различат негативите и затова зачеркват демокрацията. И аз не знаех колко ВЕЛИКО нещо е да имаш автомобил, преди да започна да карам.
32
0
 
0
 
! Отговори
Разбирач преди 6 години
(продълж.) Бъдещето е в колективните пътувания и ел.автомобили. Самия гр.тр. е вид колективно (споделено) пътуване (spodeleno-patuvane. Ще намалеят задръстванията, разходите за път ще паднат в пъти, ще се отворят повече паркоместа, стига хората да могат да се групират по локация, раб.време и да си допаднат, като компания. Защо ние шофьорите не сме си били купували по-нови коли ? А защо вие - нешофиращите, не си купите автомобил - плюсовете са доста над мръсния въздух.
31
0
 
0
 
! Отговори
Разбирач преди 6 години
(продължение) Освен това автобусите също замърсяват, а само те отиват до по-далечните точки в сф, освен маршрутките. Проблемът идва оттам, че хората виждат колата просто, като екстра, каприз едва ли не. Защо личното пространство се уважава в апартаментите (не можеш да живееш със семейството на съседа), а в гр.тр. не е проблем ? А и с колата си независим, а и имаш транспорт 24 часа (гр.тр. е до 23.00).А с колективните пътувания, които набират популярност, се пестят в пъти пари.
30
0
 
0
 
! Отговори
РазбирачМногознайков преди 6 години
Ще кажа някои неща, за които хората може би не се сещат.Автомобилът е изключително висока духовна ценност. Той дава лично пространство на човек (което го няма в гр.транспорт, където се блъскаш, като бобени зърна), дава духовна свобода, дава нужната скорост на придвижване (градския тр.е по-бавен), може да се пренасят вещи, значително по-евтин е (на бензин прекосявам София за някъде 1.5, а с газ.уредба - за 0.70. А един гражданин я прекосява за 3-4, че дори и 5 лв близо, в зависимост колко сменя.
29
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Всъщност дизеловите коли замърсяват колкото и димящата цигара с фини прахови частици, като някои дизелови "екодвигатели" замърсяват близо 12 пъти по-малко от една цигара. Все пак колите не са голям замърсител през зимата - основния замърсител с фини прахови частици е отоплението на дърва и въглища. За горенето на гуми да не говорим.
28
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Прочетох нещо интересно в нета. Направили експеримент в затворено помещение кой замърсява повече с фини прахови частици - дизелов автомобил или пушенето на цигара. Оказало се, че цигарата замърсява повече ....
27
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Освен, че трябва да се забрани отоплението с твърдо гориво в големите градове, трябва да се забрани и отсичането на дървета, които са естествен пречиствател на въздуха. Шумът около колите е явно за отвличане на вниманието и противопоставянето на едни хора на други (Разделяй и владей!). Ясно е, че примерно в София, даже и всичките МПС-та да спрем, замърсяването през зимата с фини прахови частици на практика ще си остане същото - няколко пъти над нормата.
26
2
 
1
 
! Отговори
Крадна-лев преди 7 години
Глупусти супер си е въздуха това е пропаганда на Швейцарски ***,които не искат да сме им конкуренти.Имаме да сечем и строим още много.По добре сажди и олово отколкото бактерии във въздуха.
25
1
 
5
 
! Отговори
Да бе преди 7 години
През лятото, когато има много повече коли по улиците, количеството на фини прахови частици (ФПЧ) е в нормата. Идва зимата, колите намаляват, започва отоплението на твърдо гориво и хоп, замърсяването с ФПХ е 5-10-20 пъти над нормата. Китайците си го казаха: замърсяването в Пекин се дължи на ТЕЦ-овете на въглища близо до Пекин, работещи на пълни обороти заради повишената консумация на ток и на отоплението с твърдо гориво.
24
0
 
10
 
! Отговори
Факт преди 7 години
Факт е, че никъде не публикуват някаква статистика кое колко замърсява примерно в София. Това означава,ч е пак нещо ни лъжат и манипулират и най-вероятно замърсяването идва от неизмитите улици и вятъра, както и от отоплението с дърва, въглища и гуми.
23
0
 
6
 
! Отговори
Истината преди 7 години
След Големият смог в Лондон през декември 1952 година, заради който умират хиляди хора, в Лондон забраняват отоплението на твърдо гориво, а не автомобилите.
22
0
 
8
 
! Отговори
Истината преди 7 години
Истината е, че през зимата почти цялото замърсяване с фини прахови частици се дължи на отоплението с твърдо гориво, вкл. и горенето на стари гуми. Делът на автомобилите в това замърсяване е може би 1-2%, но странно защо, всички, от които зависи да се ограничи замърсяването, говорят само за колите, че замърсяват и не коментират основния замърсител. Може би целта е нищо да не се прави по осигуряването на нормална организация на движението, чрез използването на забрани за движение на коли.
21
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Няма и как да е като държавата нехае..ЯК ама ЯК контрол на техническите прегледи! Няма значение дали колата е на 12 години,мерят изгорели газове,ако е ок пускат,ако не или ремонт на двигател или спиране от движение!!!!80% от колите в момента тровят и пушат! Забрана на въглища и дърва за отопление в населениете места!Англия го е направила през 60-те, толкова е просто!
20
3
 
5
 
! Отговори
анонимен преди 7 години
Твърдо опонирам твърдението. Нека написалия статията да се обоснове, че толкова хора са починали точно от замърсен въздух. Това е леко преувеличено
19
4
 
5
 
! Отговори
Продължение: трошки преди 7 години
Та само трошките ли? Толкова не можаха общинарите да направят "Синя зона" в карето бул. Славейков, България, Гешов, Борис. Сега отварят Кауфланд, небостъргачите с молове, и се строят две нови сгради на "Манов" и "Ами Буе" - притока на трошки и човекопотока ще се увеличат. Какви мерки взехте освен да вдигате данъци и такси?Освен мръсния въздух, мръсотията е непоносима, нечовешка, въпрос на време е когато ще плъзне епидемия. Мръсните купчини със сняг 1 месец не са извозени от тротоарите. Повръщам!
18
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Че, то в Бг не остана промишленно производство, бе!Де що беше фабрика и завод с комин се закри!Откъде този лош въздух!Автомобилите?Е София е милионен град, но за сравнение си представете Ню-Йорк!?Между другото - туберкулозата и пневмонията са болести на бедните!
17
0
 
8
 
! Отговори
За трошките преди 7 години
Улицата ми, до Пирогов "Ами Буе" - не е мита 30 г. - пълна с ***, фекалии, фасове, ***, плъхове.Оправданието на община "Красно село" е: "че не можела да се измие от колите" - извинявайте г-да общинари, какво правят коли паркирали на еднопосочна улица от двете страни, включително и на тротоара? Тотално беззаконие, толкова са нагли, че за да паркират на тротоара газят пешеходците. Да не говорим, че на завои масово паркират по две редици автомобили - на ъгъла на Каниц и Буе. Писна ми!!!
16
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
19, Аз не обвинявам българите, че карат трошки които замърсяват въздуха, а държавата че няма контрол над това. Ако имаше контрол и бяха спрени тия трошки от движение, тези които не могат да си позволят примерно до 5 годишна кола да се возят на метро, автобус, трамвай. Аз ли съм виновен, че те нямат пари за хубава кола, че да им дишам гадните газоиве или държавата? А?
15
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Решението е просто - навсякъде синя и зелена зона (както е в Прага, например) и поощряване на пътуването с градски транспорт или велосипед.Не е нормално хората масово да ходят на 1-2 километра разстояние до работа с автомобил.