Лектини и диети - За какво да внимаваме?

Наричат ги "новият глутен"
20 май 2017 21:55, Eкип на Puls.bg
4
Лектини и диети - За какво да внимаваме?
Reuters

Безглутеновите диети, особено популярни в западния свят, не бива да се насърчават при хора, които не страдат от цьолиакия или глутенова непоносимост. Това убедително се заявава от харвардски учени след проведено проучване с над 120 хиляди души, в което се заключва, че безглутеновите диети вредят на хората, които нямат медицинско основание да ги спазват.

Задава се обаче нова диетична мания, която ще заеме мястото на остаряващата вече безглутенова истерия. В набиращата популярност своя книга, „Растителният парадокс“, авторът д-р Стивън Гъндри разисква темата за отслабване чрез диети и твърди, че пътят към по-здравословния начин на хранене не трябва да включва премахване на глутена от хранителния режим, а премахване на лектините.

В книгата се разискват предполагаеми защитни механизми на някои растения, чрез които се предпазват от изяждане и как консумацията на растителни храни използващи тези защити уврежда човешкото здраве.

Лектините са въглехидрат, свързващи протеини, които се срещат изобилно в растителни храни като доматите, бобовите растения и някои млечни продукти. Твърди се, че свързват клетъчните мембрани на някои хранителни тъкани и не позволяват адекватното им храносмилане от хората, което води до затормозяване на храносмилателната система в допълнение към самата токсичност на лектините.

На лектините се преписват и някои токсични и провъзпалителни свойства, като някои представители на групата могат да доведат до повръщане, диария и коремни болки. Суровите бобови зърна, например, съдържат огромно количество от токсичния лектин фитохемаглутнин. Само в едно от тях могат да се намерят лектинови концентрации между 20 000 и 70 000 hau (единица за токсичност). 

След топлинната обработка при правилно готвене, нивата на фитохемаглутнин спадат до 200-400 hau.

Поглъщането на 3-5 сурови бобови зърна може да доведе до споменатите симптоми на лектиново натравяне, могат да продължат до 4 часа. Друг вид лектин – рициновото масло, е още по-опасен токсин, способен да убие възрастен човек в минимални дози.

 
 
 

4
Още от
Напиши коментар Коментари
3
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Перефразирайки какво е казало клатещото копие (Shakespeare), би прозвучало така: "Да ям или да не ям. В това е въпросът."
Кислорода е причината в тялото да се образуват някои "по-агресивни" радикали, но ние продължаваме да дишаме.
Ултра-виолетовата светлина помага за образуването на витамин D в активна форма, но и спомага за състаряването на кожата.
Хайде да дадем шанс на еволюцията да си изгради собствени механизми, а да не се правим на вогони-генни инженери.
2
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Пълна глупост. Никой никъде не е отрекъл вредата от глутена. Група учени, почнали изследване преди сума години, изобщо не са доказали, че безглутеновата диета е вредна, доказали само едно - че замяната на храните, съдържащи глутен, с такива, които не съдържат глутен, но и не съдържат полезните вещества на тези, които имат глутен е вредно.
Т.е. като не ядеш бял гляб, но праскаш бисквитки от царевица - нещата са още по-зле.
Прочетете изследването и анализите му от маса учени.
1
1
 
17
 
! Отговори
Gogo преди 8 месеца
То накрая да не стане като в поговорката "Точно научих магарето да не яде и то взе че умря"

Дрехи, които никога да не изхвърляте от гардероба си (галерия)
Дрехи, които никога да не изхвърляте от гардероба си (галерия)

Дрехи, които никога да не изхвърляте от гардероба си (галерия)

3 начина да дезинфекцирате четките за грим
3 начина да дезинфекцирате четките за грим

3 начина да дезинфекцирате четките за грим