Бъдещето при колите ще е по-скоро еклектично, отколкото електромобилно

България се нуждае от автомобилна екосистема, не от собствено производство
20 май 2022 22:00, Анисия Иванова
38
Бъдещето при колите ще е по-скоро еклектично, отколкото електромобилно
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

През последните 30 години правителствата в България пренебрегват автомобилния сектор и не разбират значението на остарелия автомобилен парк като елемент от националната сигурност. Няма среда, която да благоприятства обновяването на автомобилния парк, а в новата икономическа ситуация ще има спад на средствата за насърчаване на електромобилност - процес, който в България дори не е започвал. Макар да има стремеж за развиване на местно производство, не може да има реалистични очаквания за големи външни инвестиции в сектора. Това коментира автомобилният експерт Калоян Желев в ефира на предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.

"Имаме нужда от модернизация и обновяване на автомобилния парк и най-вече започване на промяна, защото промяна няма - досега има по-скоро продължаване на бездействието.", смята гостът.

Данните за продажбите през първите месеци на 2022 г. (около 6 хил. нови автомобила, около 60 хил. втора ръка; 50% от колите на възраст над 20 години) отразяват нулевата политика и разбиране за ролята на държавата, каза Желев.

"Няма ги макро предпоставките, за да очакваме сериозен инвеститор. Не можем да не отчетем, че секторът на автомобилните доставчици по нашите български стандарти в последните десетина години забележимо нарасна. Това обаче съвсем не ни прави потенциален автомобилен производител - производството на компоненти и сглобяването на крайния продукт по един икономически обоснован и печеливш начин са много различни задачи. Далече сме от създаването на екосистема, която да благоприятства подобно производство, а и не мисля, че би трябвало да се стремим към това. Нека създадем качествена среда и добра екосистема и [инвеститорите] сами ще дойдат."

Напускането на Renault на Русия е емблематично за някои от предизвикателствата пред световната автомобилна индустрия в настоящата ситуация, каза Желев.

"Никой не смята да си тръгва от Русия завинаги. Това е индикатор за отношението на всички към Русия - напускат панически, най-вече по репутационни причини, а и в момента руският автомобилен пазар е в тежък колапс с близо 80% спад през април... Това паническо напускане ще бъде обект на развитие - след като се уталожи конфликтът, производителите ще започнат един по един да се връщат", прогнозира той.

Спадът в продажбите на автомобили е не само в Русия, но в световен мащаб той е заради липсата на коли в дистрибуторската мрежа и производствен капацитет. Това е другата страна на медала, която се вижда в Китай и производството на Tesla в страната. Заради Covid ограниченията на работниците е забранено да напускат заводите на компанията в Шанхай и на практика спят до поточните линии, коментира Желев.

"На това се гледа като на временна мярка, която да не преустанови производството... Tesla е пример за страданията в друг регион на света, които отново влияят на тази сложна индустрия и в крайна сметка резултират върху множество кризи, които ще променят и нея и нас като потребители и може би света около нас.", допълни Желев.

Дефицитът на нови коли вдига цените на употребяваните автомобили, тъй като пренасочва търсенето към вторичния пазар.

Проблемите с чиповете започнаха още през 2020 г. и очакванията, макар и неубедителни, са за излизане от тази криза през 2024 г., коментира другата криза в сектора Желев. "Няма бързи краткосрочни решения, защото производството на полупроводници е бавна индустрия с дълъг цикъл", каза той и добави, че автоиндустрията се конкурира все по-ожесточено за чипове с умните устройства. Потреблението расте диспропорционално на новите мощности за чипове, които се нуждаят от високо квалифицирани кадри и достъп до сериозни водни ресурси, така че не може да се очаква скорошно разрешаване на кризата.

По думите му една от причините за кризата с чиповете е необичайната суша в Тайван, където е концентриран най-големият процент от производители. Една такава верига от наглед случайни и несвързани помежду си събития доведоха до дългосрочна тежка криза, която пък доведе до по-високи печалби за автомобилните производители, както видяхме от финансовите резултати за първото тримесечие.

Компаниите са преориентирали компонентите си към колите с най-висока добавена стойност в момента - електромобилите - които са силно субсидирани от държавите в световен мащаб. Някои от производителите са постигнали дори исторически рекордни финансови резултати с тази стратегия, коментира Желев. "Хем е страдание, хем прилича малко на пир по време на холера.", оцени той.

Променливите в индустрията са толкова много и толкова разностранни, че не може да се правят прогнози за бъдещето, каза Желев. Европейската комисия все още държи на целите си за премахването на двигателите с вътрешно горене, но с наближаването на крайните дати става все по-любопитно дали ще успее да ги изпълни.

"Дефицитите и рисковете са навсякъде - суровини, ресурси, енергоносители в контекста на военния конфликт в Украйна. Моята прогноза е, че бъдещето ще бъде по-скоро еклектично, отколкото електромобилно или фосилно. Ще надделее здравият разум, че за различни транспортни цели най-висока емисионна ефективност имат различен вид задвижване.", смята гостът.

Може ли България да се надява скоро да има собствено автомобилно производство, какво се случва с големите концерни като Volkswagen, Toyota и Stellantis може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
15
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Украински защитници и защитници от групата на Съвместните сили отбиха днес 11 вражески атаки. Нашите смели воини нанасят загуби на руските нашественици в жива сила и техника", се казва в доклада.
12
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
???
11
1
 
19
 
! Отговори
Ин и Ян преди 1 година
Не разбрах защо бяха тези локуми в статията. Трябваше да каже само това : ''Променливите в индустрията са толкова много и толкова разностранни, че не може да се правят прогнози за бъдещето.''каза Желев.
10
1
 
9
 
! Отговори
L. преди 1 година
Ако знаеше и какво искаш да кажеш...
9
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До AlexНе бе брат. Просто смешно изглежда всично това. Бъдещето при колите ще е по-скоро еклектично... Ние говорим за това, че ще даваме 25 стинки бонус на бензина (и ремонтираме кошници от преди 20 години), тоя ни говори как щяли колите да са по електични в България някой ден, ръйш ли...
8
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Вижда ми се, че бъдещето няма бъдеще.
7
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Бъдещето на колите: Като тази на Флинтстоун.
6
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Бизнесмените на коне, простолюдието на магарета ......
5
1
 
19
 
! Отговори
Асан преди 1 година
Тоз да не иска на 5 години да сменям колата Голф на 20 години нищо му нема :)))
4
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
С коньове ще бъде! Кон бе, кон!
3
1
 
2
 
! Отговори
голям преди 1 година
кеф
2
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Точно решиха да забранят каруците в градовете, пък тя каква стана ...
1
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
По един панел на покрива! :)