Дунав мост 2 - 100-годишна сбъдната мечта

Проектът е резултат от работата на няколко правителства, отбелязва Михаил Миков
Обновена: 5 юни 2013 14:45 | 5 юни 2013 07:14, Петя Славова
101
Дунав мост 2 - 100-годишна сбъдната мечта
Снимка: Булфото

За първи път в далечната 1909 година депутати от Видинско правят официално предложение до Народното събрание и Министерския съвет за изграждането на мост при Видин-Калафат. Оттогава до днес е изминал повече от век, а стотогодишната мечтае на път да се сбъдне. Дългоочакваното откриване на моста при Видин - Калафат е предвидено за 14 юни.

След като новоизбраното 42-ро Народно събрание започна работата си с ратификация на споразумението между правителствата на България и Румъния за създаване на съвместна търговска структура-оператор на новия комбиниран /пътен и железопътен/ мост между Видин и Калафат, отпадна и последната пречка пред официалното му откриване. Законът за ратификация беше публикуван във вчерашния брой на "Държавен вестник" и влезе в сила в деня на обнародването му.

Председателят на Народното събрание Михаил Миковкоментира пред БТА, че така се ускорява изграждането на смесеното дружество и в средата на месец юни ще може да бъде открит Дунав мост 2 при Видин - Калафат. И както България се отваря към Европа, така много се надявам, видинският район да се отвори към България, заяви председателят на парламента. "Дунав мост 2 е резултат от работата на няколко правителства и никой не бива да си го присвоява - той е на гражданите, на България", каза Михаил Миков.

От фирмата изпълнител на обекта - испанският консорциум "FCC", уточниха, че смесеното дружество ще приеме с акт 16 новопостроения мост над река Дунав. А след създаването на дружеството е предвидено по-голямата част от печалбата да постъпва в България, тъй като разпределението на средствата от таксите ще се извършва правопропорционално на вложените от всяка от двете страни средства - 83 процента за българската страна и 17 на сто за румънската.

На Дунав мост 2 се подготвят за официалното откриване на обекта. Работници извършват дребни довършителни работи по трасето, касаещи настилките, парапетите, видеонаблюдението и сигнализацията. Полага се последен, трети пласт на асфалта на автомобилния път в двете посоки, както и маркировката. Довършва се заскаляването на румънския бряг, който е много-по-висок от българския на мястото, където е стъпил втория мост. Денивелацията между двата бряга е близо 30 метра. Монтират се последните противоударни диафрагми, които предпазват стълбовете от разрушаване при удар на кораб в тях.

От строителния надзор на обекта са категорични, че Дунав мост 2 е готов за експлоатация. Гаранция за това са успешно приключилите преди дни изпитания за сигурността на конструкцията на съоръжението. Мостът беше проверен, както за максимално натоварване, така и за последиците от скоростта на движение.

Двудневните тестове започнаха със статично натоварване на моста в различните му части. Локомотив и вагони с товари, както и 30-тонни ТИР-ове провериха какво ще бъде провисването на конструкцията в резултат на тежестите. Апаратурата регистрира отклонение в рамките на около 80 процента от предвиденото, т.е. сигурността е гарантирана. Динамичните натоварвания бяха измерени при различна скорост на движение, уверяват от офиса на испанския строител FCC.

"С подобни изпитания целта е да се провери поведението и риска в самата връхна конструкция на моста по време на експлоатация - да не се получат специфични резонансни явления, които биха били най-малкото вредни за самата конструкция. Но такава опасност не съществува", каза след изпитанията инж. Константин Жипонов, представител на консорциум "Скот - Уилсън", извършващ надзор на Дунав мост 2.

Строителите са категорични, че конструкцията на моста е стабилна и надеждна, а сигурността на съоръжението е 30 на сто по-висока от предварително заложената в проектната документация. Това според експертите гарантира устойчивост на конструкцията.

Камиони и жп вагони, пълни с тонове камъни, тестваха натоварването на моста. Изпитания бяха направени и за скорост по железопътното трасе. Пробите са извършени от испанската фирма "Eнтеса", подизпълнител на строителя на моста "ФСС Конструксион", съобщиха от пресофиса на Дунав мост 2.

Тестовете за максимално натоварване на моста са проследявани със специална апаратура за евентуално провисване и завъртане на конструкцията. По жп трасето са направени три проби за скорост от 5, от 30 и от 70 км/ч в три различни участъка - по жп естакадата и по моста в плавателния и в неплавателния участък на Дунав.

"При изпитанията апаратурата не е отчела т. нар. резонансни явления, при които трептенето и вибрацията на самия мост да съвпаднат със скоростта на влаковата композиция и да доведат до неприятни последици", поясниха от пресофиса.

Тестовете завършват с подписването на акт 14. Предстои подписване и на акт 15 с предаване на собствеността на моста от строителя на възложителя. Дунав мост 2 - има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар  велосипедна алея, едно аварийно платно. Дължината на целия мост е 3 598 м, а над реката - 1 791 метра.

В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо. В плавателната част на реката има 4 стълба, в тях има по 24 пилота, които се намират на дълбочина 80 метра в коритото на река Дунав. Всеки от тях представлява железен цилиндър с диаметър от 2 метра, който е пълен с желязо испециален бетон. "Трябва земята под Дунав мост 2 да се отвори, за да падне мостът, категоричен е Михай Малиученцо, представител на фирма Арматек за България и Румъния, доставила желязото за мостовото съоръжение и инфраструктурата.

Всичките осем пътни и железопътни надлези към момента са отворени за движение. На пътните възли са монтирани общо 117 осветителни тела, разположени на 9-метрови стоманотръбни стълбове. Общо 178 сегменти с тегло до 240 тона изграждат тялото на Дунав мост 2 над реката. В неплавателната част техният брой е 650.

По 19 двойки от защитните елементи са монтирани при четирите колони на моста в плавателния участък на реката. Елементите, всеки с тегло от 80 до 120 тона са произведени в производствената база на фирмата изпълнител на проекта FCC Construccion, разположена в Свободна Безмитна зона -Видин.

Видин и Калафат очакват с нетърпение откриването на Дунав мост 2, който със сигурност ще помогне за развитието на граничните райони.

Проектът и самият мост са много важни за цяла Европа. Това е връзка между севера и юга, между две европейски страни - Румъния и България. Проектът свързва два бедни района в Европа - Видин и Калафат, и районът наистина се нуждае от него, каза Рафаел Фернандес, ръководител на проекта за Калафат, който наблюдава последните приготовления.

Двата километра над Дунав ще спестят много километри отклонение към единствения досега мост между Румъния и България при Русе. Новото съоръжение ще даде възможност на над 100 000 превозни средства да прекосяват разстоянието Видин -Калафат всяка година, показват изчисленията на транспортното ни министерство.

Шофьорите на ТИР-ове, които чакат на опашка, за да се качат на ферибота между двата бряга, са доволни, че по моста ще се преминава много по-бързо. Сега по този маршрут те могат да разчитат само на фериботната платформа, отнемащо им понякога часове.

"С новия мост между Румъния и България ще се минава много по-бързо. Няма да се чака - само плащаш на съответната станция и караш. Така е много добре", каза за БТА Дитер Михай, немски шофьор и допълва, че би било отлично, ако мостът бъде свързан с магистрали.

Първата копка на обекта бе на правена от премиера Сергей Станишев през май 2007 г. Грубият строеж на Дунав мост 2 бе приключен през октомври 2012 г., а в края на май2013 г.- мостът и пътната инфраструктура са готови. Изграждането на Дунав мост 2 струваше на България над 225 млн. евро - собствени и евросредства, а на Румъния - 48 млн. евро. Според договора за изграждането мостовото съоръжение се финансираше изцяло от държавния бюджет, ИСПА, ЕК и безвъзмездна помощ от немска и френска агенции и безлихвени заеми.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


101
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
16
 
2
 
! Отговори
е преди 10 години
Правилно е да се каже - ГЕРБ довърши проекта и то защото искаха да приватизират БДЖ товарни превози и да почнат далаверките през бурсенското пристанищеи щял да се развие региона бля-бля с преминаващи камиони,коли и влакове и велосипеди фантазии
35
0
 
22
 
! Отговори
4235 преди 10 години
Дано с откриването на моста се посъживи малко видинският район, че най-бедният в България.
34
17
 
7
 
! Отговори
Славянка преди 10 години
Много ми допада сутрин като отворя информационните сайтове, да чета интелигентни и примерени изказвания :) Разбира се, че подобни мащабни проекти, са резултат от работата на много хора и много правителства. Не е само "АЗ", "АЗ", "АЗ", както кънтеше до преди няколко месеца от устата на Бойко.
33
21
 
7
 
! Отговори
GiveMeFive преди 10 години
Съоръжението е построено от този, който му пререже лентичката. Все пак това беше мотото на предишното 3,5 годишно управление. :)
32
1
 
1
 
! Отговори
Mamaligov преди 10 години
Ha da e chestit mosta na balgarite! I za drugia most ne barzaite tolkova mnogo pak 100 godini, ne se napavaite tolko mnogo! yavash - yavash ! Jivota e dalag! Nablyagaite na rakiata, birata, vinoto, vodkata!
31
2
 
9
 
! Отговори
Левски преди 10 години
Има джелезо за мангалити. Поне за половин година.
30
6
 
38
 
! Отговори
:) преди 10 години
Простата червена *** умира от мъка :)
29
5
 
44
 
! Отговори
Shop преди 10 години
Не знам кой колко е построил, знам само, че 4 години ревахте в този форум, че асфалт не се яде и че строят мост в нищото. Това е положението.
28
5
 
47
 
! Отговори
... преди 10 години
Милите социалисти :) Никакви заслуги нямате за този проект, червени ***! По ваше време проекта беше спрян!
27
8
 
13
 
! Отговори
само герб преди 10 години
добро утро.***
26
0
 
8
 
! Отговори
Буревестников преди 10 години
Браво браво.... за 100 години правим един мост :) Не е зле.... ха ха ха ;) ! Ако понамалят "краденето и прибирането" от средствата,заделени за едно такова съоражение могат да "свалят" срока с има няма 70-80 години.... хе хе хе хе :) ;) :)
25
0
 
2
 
! Отговори
ля ля преди 10 години
браво най-накрая за завършения дългосрочен план който имаха нашите управници в последните 30 години да кажем!
24
11
 
39
 
! Отговори
Пич преди 10 години
"след като проекта е приет и направен от БСП-то, с осигурени плащания"Ама защо говорите глупости бе, лапета с червени ***!? Ако става въпрос за проект и някакво финансиране, то тогава да се върнем при Милен Велчев. Комунистите не правят нищо по този проект, повтарям - НИЩО! Те само подписват един договор с Румъния и толкова! 2 години драпане на червени топки, при което дори испанците си вдигнаха чуковете, и се говореше, че този проект загива. Хората от ГЕРБ направиха главното. Демагози!
23
16
 
7
 
! Отговори
BGN преди 10 години
Най- после се направи нещо положително в таз България, северозападния регион има шанс леко да живне, тука тиквите реват как било тяхна заслуга. Ами осигурете ми парите и аз ще го построя !!!! ЛЕСНО ТАКА НАЛИ ???
22
29
 
13
 
! Отговори
до 19 преди 10 години
Значи заслугата била на ГЕРБ щото БСП не го е завършила за 2 год., а ГЕРБ успя за 4 и то след като два пъти удължаваха сроковете? И за всичко това била виновна Русия, нищо че строителите са испанци? Е, не е лесно да си ***!
21
28
 
13
 
! Отговори
ббб преди 10 години
след като проекта е приет и направен от БСП-то, с осигурени плащания, единствената заслуга на тиквите е, че не окрадоха парите и оставиха на испанците да го построят, благодаря тикви!
20
9
 
42
 
! Отговори
Пич преди 10 години
Е да Михов, много правителства ПРИКАЗВАХА за много неща. Вярно е. Да не забравяме, че този мост беше спрян и испанската фирма си беше заминала по ваше време, Михов! Този мост ще го има благодарение на усилията на правителството на ГЕРБ. Толкова късопаметни не сме, не ни правете на ***. ГЕРБ това, ГЕРБ онова, ама хората направиха много неща. Аз съм софиянец, и специално за София свършената работа е огромна. Мога само да поздравя хората от ГЕРБ и Фандъкова. *** червени ...
19
17
 
8
 
! Отговори
fsb преди 10 години
алоо, тиквии, аре млък, заслугата е на българския народ, че вади пари за финансирането, както и на ЕК за безвъзмездните пари, както и на испанската фирма, която го е построила, стига с тея мутри от герб, не съм видял тиквата да ходи да го строи собственоръчно и да заварява, както строеше магистралите.... Важното е че вече го има, тикви!
18
13
 
1
 
! Отговори
KOSTAS LINKE преди 10 години
*** ТРЯБВА ДА СЕ ИЗОЛИРА...ОТ РОМАНИА ПРЕЗ СЕРБИА ЗА ЕЛЛАДА.ТОЗИ МОСТ НЯМА ДА СИ ИЗБИЕ ПАРИТЕ НИКОГА...ЗАЮОТО СЕРБИТЕ И РОМАНИТЕ ИМАТ ДРУГА ДОГОВОРКА.
17
7
 
34
 
! Отговори
инженер преди 10 години
БСП нямат заслуги. Гадни червени пумяри!

Спонсорирани публикации