Дунав мост 2 - 100-годишна сбъдната мечта

Проектът е резултат от работата на няколко правителства, отбелязва Михаил Миков
Обновена: 5 юни 2013 14:45 | 5 юни 2013 07:14, Петя Славова
101
Дунав мост 2 - 100-годишна сбъдната мечта
Снимка: Булфото

За първи път в далечната 1909 година депутати от Видинско правят официално предложение до Народното събрание и Министерския съвет за изграждането на мост при Видин-Калафат. Оттогава до днес е изминал повече от век, а стотогодишната мечтае на път да се сбъдне. Дългоочакваното откриване на моста при Видин - Калафат е предвидено за 14 юни.

След като новоизбраното 42-ро Народно събрание започна работата си с ратификация на споразумението между правителствата на България и Румъния за създаване на съвместна търговска структура-оператор на новия комбиниран /пътен и железопътен/ мост между Видин и Калафат, отпадна и последната пречка пред официалното му откриване. Законът за ратификация беше публикуван във вчерашния брой на "Държавен вестник" и влезе в сила в деня на обнародването му.

Председателят на Народното събрание Михаил Миковкоментира пред БТА, че така се ускорява изграждането на смесеното дружество и в средата на месец юни ще може да бъде открит Дунав мост 2 при Видин - Калафат. И както България се отваря към Европа, така много се надявам, видинският район да се отвори към България, заяви председателят на парламента. "Дунав мост 2 е резултат от работата на няколко правителства и никой не бива да си го присвоява - той е на гражданите, на България", каза Михаил Миков.

От фирмата изпълнител на обекта - испанският консорциум "FCC", уточниха, че смесеното дружество ще приеме с акт 16 новопостроения мост над река Дунав. А след създаването на дружеството е предвидено по-голямата част от печалбата да постъпва в България, тъй като разпределението на средствата от таксите ще се извършва правопропорционално на вложените от всяка от двете страни средства - 83 процента за българската страна и 17 на сто за румънската.

На Дунав мост 2 се подготвят за официалното откриване на обекта. Работници извършват дребни довършителни работи по трасето, касаещи настилките, парапетите, видеонаблюдението и сигнализацията. Полага се последен, трети пласт на асфалта на автомобилния път в двете посоки, както и маркировката. Довършва се заскаляването на румънския бряг, който е много-по-висок от българския на мястото, където е стъпил втория мост. Денивелацията между двата бряга е близо 30 метра. Монтират се последните противоударни диафрагми, които предпазват стълбовете от разрушаване при удар на кораб в тях.

От строителния надзор на обекта са категорични, че Дунав мост 2 е готов за експлоатация. Гаранция за това са успешно приключилите преди дни изпитания за сигурността на конструкцията на съоръжението. Мостът беше проверен, както за максимално натоварване, така и за последиците от скоростта на движение.

Двудневните тестове започнаха със статично натоварване на моста в различните му части. Локомотив и вагони с товари, както и 30-тонни ТИР-ове провериха какво ще бъде провисването на конструкцията в резултат на тежестите. Апаратурата регистрира отклонение в рамките на около 80 процента от предвиденото, т.е. сигурността е гарантирана. Динамичните натоварвания бяха измерени при различна скорост на движение, уверяват от офиса на испанския строител FCC.

"С подобни изпитания целта е да се провери поведението и риска в самата връхна конструкция на моста по време на експлоатация - да не се получат специфични резонансни явления, които биха били най-малкото вредни за самата конструкция. Но такава опасност не съществува", каза след изпитанията инж. Константин Жипонов, представител на консорциум "Скот - Уилсън", извършващ надзор на Дунав мост 2.

Строителите са категорични, че конструкцията на моста е стабилна и надеждна, а сигурността на съоръжението е 30 на сто по-висока от предварително заложената в проектната документация. Това според експертите гарантира устойчивост на конструкцията.

Камиони и жп вагони, пълни с тонове камъни, тестваха натоварването на моста. Изпитания бяха направени и за скорост по железопътното трасе. Пробите са извършени от испанската фирма "Eнтеса", подизпълнител на строителя на моста "ФСС Конструксион", съобщиха от пресофиса на Дунав мост 2.

Тестовете за максимално натоварване на моста са проследявани със специална апаратура за евентуално провисване и завъртане на конструкцията. По жп трасето са направени три проби за скорост от 5, от 30 и от 70 км/ч в три различни участъка - по жп естакадата и по моста в плавателния и в неплавателния участък на Дунав.

"При изпитанията апаратурата не е отчела т. нар. резонансни явления, при които трептенето и вибрацията на самия мост да съвпаднат със скоростта на влаковата композиция и да доведат до неприятни последици", поясниха от пресофиса.

Тестовете завършват с подписването на акт 14. Предстои подписване и на акт 15 с предаване на собствеността на моста от строителя на възложителя. Дунав мост 2 - има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар  велосипедна алея, едно аварийно платно. Дължината на целия мост е 3 598 м, а над реката - 1 791 метра.

В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо. В плавателната част на реката има 4 стълба, в тях има по 24 пилота, които се намират на дълбочина 80 метра в коритото на река Дунав. Всеки от тях представлява железен цилиндър с диаметър от 2 метра, който е пълен с желязо испециален бетон. "Трябва земята под Дунав мост 2 да се отвори, за да падне мостът, категоричен е Михай Малиученцо, представител на фирма Арматек за България и Румъния, доставила желязото за мостовото съоръжение и инфраструктурата.

Всичките осем пътни и железопътни надлези към момента са отворени за движение. На пътните възли са монтирани общо 117 осветителни тела, разположени на 9-метрови стоманотръбни стълбове. Общо 178 сегменти с тегло до 240 тона изграждат тялото на Дунав мост 2 над реката. В неплавателната част техният брой е 650.

По 19 двойки от защитните елементи са монтирани при четирите колони на моста в плавателния участък на реката. Елементите, всеки с тегло от 80 до 120 тона са произведени в производствената база на фирмата изпълнител на проекта FCC Construccion, разположена в Свободна Безмитна зона -Видин.

Видин и Калафат очакват с нетърпение откриването на Дунав мост 2, който със сигурност ще помогне за развитието на граничните райони.

Проектът и самият мост са много важни за цяла Европа. Това е връзка между севера и юга, между две европейски страни - Румъния и България. Проектът свързва два бедни района в Европа - Видин и Калафат, и районът наистина се нуждае от него, каза Рафаел Фернандес, ръководител на проекта за Калафат, който наблюдава последните приготовления.

Двата километра над Дунав ще спестят много километри отклонение към единствения досега мост между Румъния и България при Русе. Новото съоръжение ще даде възможност на над 100 000 превозни средства да прекосяват разстоянието Видин -Калафат всяка година, показват изчисленията на транспортното ни министерство.

Шофьорите на ТИР-ове, които чакат на опашка, за да се качат на ферибота между двата бряга, са доволни, че по моста ще се преминава много по-бързо. Сега по този маршрут те могат да разчитат само на фериботната платформа, отнемащо им понякога часове.

"С новия мост между Румъния и България ще се минава много по-бързо. Няма да се чака - само плащаш на съответната станция и караш. Така е много добре", каза за БТА Дитер Михай, немски шофьор и допълва, че би било отлично, ако мостът бъде свързан с магистрали.

Първата копка на обекта бе на правена от премиера Сергей Станишев през май 2007 г. Грубият строеж на Дунав мост 2 бе приключен през октомври 2012 г., а в края на май2013 г.- мостът и пътната инфраструктура са готови. Изграждането на Дунав мост 2 струваше на България над 225 млн. евро - собствени и евросредства, а на Румъния - 48 млн. евро. Според договора за изграждането мостовото съоръжение се финансираше изцяло от държавния бюджет, ИСПА, ЕК и безвъзмездна помощ от немска и френска агенции и безлихвени заеми.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


101
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
76
0
 
0
 
! Отговори
тцЪ преди 10 години
До НиколаМоже и така да е. Но по този начин за тях приоритет стана изграждането на връзката от Констанца до Унгария. Така че мост си имаме. Въпросът е кога ще го вържем :) И кога мамалигите ще са готови. Дотогава си оставаме с прекрасното съоръжение и 25 км приходяща инфраструктура. А как ще се стигне до моста и от двете страни...
75
0
 
2
 
! Отговори
Шаран -БГ преди 10 години
Написалият горното няма понятие от строителство, нито се е опитал да вникне в нещата за които пише. Като всеки журналист /или медия/ гледа, дори не представлението, а ШОУто! Интересни са коментариите на очевидците и тези които са работили като роби на този строеж. И си правете изводи, какви корумпирани типове ни управляват! А всяко построено нещо по принцип е ДОБРО!
74
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
ПРОСЪЛЖЕНИЕ:НЕКВАЛИФИЦИРАН ОТ 9400 ЛВ И ПОСЛЕ ЩЕ МИ ГОВОРЯТ ОТ ГЕРБ И ПО ТОЧНО ТОТЪО МЛАДЕНОВ ЧЕ НА МОСТА НЯМАЛО ДИСКРИМИНАЦИЯ. И НЕКА ДА ГОВОРЯТ ПОСЛЕ НИЕ ТАКА НИЕ ОНАКА, ДОБРЕ ЧЕ БЯХА БЪЛГАРЧЕТАТА ЧЕ ИНАЧЕ МОСТА ОЩЕ ЩЕШЕ ДА ГО СТРОЯТ ИСПАНЦИТЕ КОИТО НЕ СИ ДАВАТ МНОГО ЗОРПО ВРЕМЕ НА РАБОТА.ДА ИМ *** МАЙКАТА И ***.... А ЗА МОСТА НЕЗНАМ КОЛКО ЩЕ ИЗДЪРЖИ В ПРЕДВИД НА ТОВА ЧЕ ЦЯЛАТА ПЛОЧА НА МОСТА Е НАЦЕПЕНА МОЖЕ ДА СЕ ВИДИ КАТО СЕ ЗАСТАНЕ ПОД НЕГО......
73
0
 
3
 
! Отговори
работник от моста преди 10 години
Сега слушайте внимателно!МОСТА ГО ПОСТРОИХА РАБОТНИЦИТЕ И ПО ТОЧНО БЪЛГАРИТЕ,ТАКА ЗАЩО?ЗАЩОТО ИСПАНЦИТЕ БЯХА САМО СВИДЕТЕЛИ ИМАЙКИ В ПРЕДВИД ЧЕ ПОЛОВИНАТА РАБОТЕХА В ОФИСИТЕ НА ФИРМАТА А ДРУГИТЕ БЯХА ТЕХНИ РОДНИНИ И Т.Н...АЗ И КАКТО МНОГО ДРУГИ НАШИ СЪНАРОДНИЦИ СЪМ РАБОТИЛ ОТ 8 СУТРИНТА ДО 8 ВЕЧЕРТА МИНИМУМ ДА НЕ КАЖА ЧЕ Е ИМАЛО ДНИ И ТО СИСТЕМНО ДО 12 ВЕЧЕРТА И ДО 5 СУТРИНТА.ЗА СРАВНЕНИЕ БЪЛГАРИТЕ ВЗИМАХ МЕ 1200 ЛВ А ИСПАНЦИТЕ 8000 ЛВ И НА ГОРЕ АЗ ЛИЧНО СЪМ ВИЖДАЛ ФИШ НА РАБОТНИК НЕ КВАЛИФИЦИР
72
0
 
15
 
! Отговори
Бдинец преди 10 години
100-годишна сбъдната мечта, до всички който плюват Видин, много здраве и аре у лево, моста гледа къммммм Европа и след-дд това е България, да сме си наясно ...
71
3
 
9
 
! Отговори
44 преди 10 години
Искаме още 2 моста за 5 години срок не за 100 години 1.Европа да помага .Как може в Лондон да са 17 по Темза а при нас да няма повече от два.Абсурд ,министрите да не се вглъбяват само в това как да ограбват собствената си държава а да се запретнат и да работят за нея ето още два моста е работа за доброто на страната.
70
12
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Малеее, ми са какво ще праи банкянският ленторез? Да не вземе да му са качи кръвното, че този път няма да има ни партирарх, ни мюфтия, ни равин при него...Мъка, голяма мъка!
69
15
 
9
 
! Отговори
Кире преди 10 години
Вие в ред ли сте бе? Може ли толкова да са ви промити мозъците? Какво е построил герб бе, изперкалци, мостът се строи от три правителства(без новото), а първата копка е 2007г.
68
4
 
8
 
! Отговори
пич от ВИДИН преди 10 години
И к'во правим сега с тоя мост ?? Каква е файдата от него,след като власите,които имат земи около моста са вдигнали нереално цените за имотите си ? Какво правим,след като нито един инвеститор не иска да дойде в нашия град ? НАЛИ НЕ МИСЛИТЕ,ЧЕ ЕЙ ТАКА ХОП И АЙДЕ ГРАДЪТ НИ ЩЕ СЕ ОПРАВИ ? Това само в приказките го има.Според мен трябва да се изготви 10-15 ако щете 20 годишен план за поетапното оправяне на Видин.На 28 години съм и ми е писнало всеки следващ кмет само да лъже народа.
67
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
ако пък знаеш колко са построили буквално сринатите държави по време на Втората СВ направо ум ще ти зайде,обаче не са им подарили хуманния соцмодел какоооо или батко не знам какво си и как на гладните шведи и финладци сега им гледаме номера на фланелката,социализма е осакатил психиката на българите направил е един работен народ в мрънкащо вечно от всичко и всички ***,което чака "да го оправят"или "бега"на запад да измекярува и плюе по тия които успяват тук
66
1
 
3
 
! Отговори
Опа преди 10 години
Още по-впечатляващо щеше да е, да напишете 23 млрд. грама желязо!!!"Виж как звучи!" - Тъпанчев.Ама това сега чисто желязо ли е или има и примеси на въглерод и някои други метали.Щото ако е чисто, бая скъп ще да е тоя мост...
65
0
 
0
 
! Отговори
TT преди 10 години
До 77777Пълни глупости!
64
1
 
19
 
! Отговори
denis преди 10 години
vsichki mn dobre znaqt koi ima nai -goliama zasluga za stroeja na Dunav most 2.Dami i gospoda komunisti sprede da se hvalite che vie ste go zapochnali zashtoto ako zavisieshe ot vas toi i led oshte 20 godini niamashe da bade gotov.Nali triabva da se palni partiinata kasa
63
1
 
28
 
! Отговори
ММ преди 10 години
И в крайна сметка защо да приписваме разните проекти на определени правителства или партии като това си е постижение за България и българският народ. Не е колко знае много в сравнение с други държави но все пак е платено от нашият джоб и въпреки мизерията на държавата успяваме да строим нещо.
62
19
 
3
 
! Отговори
река дунав преди 10 години
Вместо да изградим пет моста с тия пари изградиха един/около милиард живи лева ограбени от българския народ струвал .. а камиони и вагони з а него няма да има щото пътя през оряхово е со сто и косур километри по къслуди и корумпирани политици има но луди превозвачи и водачи няма .те държат изпити по няколко преди да почнат д а управляват камион.лъжата че от гърция ще потече ако не чисто злато то направо гола вода с лъсна няма ни един вагон готов д а с е блъска из дефилета чак до видин .
61
26
 
5
 
! Отговори
MM преди 10 години
До ПлавникСамо не започвай да хвалиш ГЕРБ защото въпреки че довърши няколко проекта започнати от други, най-много е построило тъй омразното ви социалистическо упревление след втората световна война. Кое нужно и кое не но пътищата и линиите както и градовете са изградени от тях. Бойко се опита да вземе да примера на Бай Тошо но не му се получи напълно.
60
7
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Имало и *** значи ! И децата знаят , че "започнаха", "осигуриха финансиране" и "направиха първа копка". В България не означава абсолютно "нищо". Печели този който докара нещата до край. А това определено не е станишев нито орешарски. Мотото на изборната борба беше "какво толкова са построили Герб" "асфалт не се яде" Сега да бъдат така добри да поканят Бойко. Да направят един банкет за всички преки участници и да почерпят!
59
4
 
47
 
! Отговори
Червените юнаци преди 10 години
Като не ядете асфалт,сега ще ядете на местан....................!!!!!!!!!!!!
58
0
 
22
 
! Отговори
Никола преди 10 години
До тцЪВидин -Калафат беше най-неизгоден за румънците и бе важно именно той да се построи първо , защото сега за евентуални други мостове те няма вече да се опъват. Сега остава и да се изгради адекватен път до София- Кулата /Промахон и да тръгне трафика към Гърция по този коридор.
57
8
 
38
 
! Отговори
BG.BG преди 10 години
Комунистическата наглост край няма. Пътници сте! Ще ви свалим съвсем скоро.

Спонсорирани публикации