Как една търговска марка може сама да се погуби?

Продуктите могат да откраднат името на създателя си
1 юни 2014 07:36,
37
Как една търговска марка може сама да се погуби?
Снимка: Архив Reuters

Има много предмети в нашето ежедневие, които са кръстени на бранда, към който принадлежат. Това може и да изглежда като мечта за производителите, но по този начин се обезличава марката. Хората започват да наричат продуктите с името на марката.

Такива примери са Hoover, Jacuzzi, Frisbee, пише Би Би Си.

Хората наричат тези вещи с имената на брандовете им и те са станали като нарицателни в нашето ежедневие. Никой не казва, че е бил във вана за подводен масаж или че е играл с летящ диск.

Това изглежда, че е неволна лингвистична грешка на потребителите да бъркат бранда с продукта. Може да се разчете и като комплимент за компанията, че е създала толкова силно име, но също така може да означава, че брандът е в предсмъртна агония. Когато потребителите не правят разлика между търговската марка и името на продукта, брандът губи своята отличителност.

Конкурентни производители могат да докажат в съда, че брандът е станал нарицателен за предмети, които използваме в бита, и така да погребат една марка.

"Това може да се окаже голям проблем, защото някой бранд може да спре да бъде търговска марка и да се превърне просто в дума", казва Алън Пултър, занимаващ се със законодателството в сферата на интелектуалната собственост. "Марката е най-ценното нещо за една компания. Това е нейната изключителност, която я отличава."

Бижутерийната верига "Tiffany&Co" е по средата на дело с "Costco", които търгуват на едро. Обвиняват ги, че са нарушили техните права, като продават "Тифани сватбени пръстени". Търговците на едро обаче са отвърнали на удара, като твърдят, че тифани вече не е търговска марка, а вид пръстен - с един диамантен камък. За съжаление на "Tiffany&Co", съдията е поставила въпрос за дебат дали наистина търговската марка не се е превърнала в обикновена дума.

Делото ще се разглежда отново през юни и ако съдът реши в полза на "Costco", най-известната компания за бижута ще загуби своята търговска марка. Това няма да бъде първият "погребан" бранд. В "гробницата" за брандове отдавна "лежат" марки като Escalator, Yo-Yo и Thermos.

Германската фармацевтична компания Bayer е била принудена да се откаже от правата си над търговската марка Aspirin във Версайския договор от 1919 г. Наказанието било приложено само в страните победителки - САЩ, Великобритания и Франция.

"Това наистина е марката, която има най-много нужда от защита", казва Кристина Керстен, една от съветниците по правните въпроси на компанията. "Компаниите не разбират, че нещата не са едни и същи за различните държави. Имаме много случаи на нарушения в Южна Америка, където медикаментите са внесени от САЩ, но те не могат да се продават под марката Aspirin в страни като Бразилия и Колумбия."

Кристина Керстен обяснява, че това е най-важният и популярен продукт на Bayer и те хвърлят много усилия да бранят неговите права.

В онлайн пространството да загубиш идентичността на бранда е още по-лесно. Така Google например се притеснява заради употребата на бранда като глагол. Twitter се бои, че думичката "туит" ще се превърне в синоним на всякакво кратко текстово съобщение, публикувано в интернет.

Не е чудно, че брандовете бранят така имената си. Бранд като Apple например е на стойност над 100 милиарда долара.

Но как може един бранд да се предпази от това името му да бъде заличено? Някои компании са подели кампании срещу това. Така например Xerox прави реклама през 2003 г, която гласи: "Когато използвате Xerox, както използвате "аспирин", нас ни заболява главата."

Но за тези, които не обръщат внимание, има "брандова полиция". Организацията NetNames представя повече от 2000 компании по света и следи за неправомерната употреба на търговски марки. Работата им расте, защото се оказва, че много от брандовете са застрашени. Най-уязвими са онлайн сайтовете за пазаруване и социалните мрежи.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


37
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
3
 
2
 
! Отговори
azz преди 9 години
ацетил-салицилова киселина!откъде ли идва името?!:-))
27
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
В България до 90-те смело се произвеждаше Аспирин. Една от гордостите на индустриалния шпионаж на ДС. После Баер ни осъдиха и сега се казва ацетизал.
26
1
 
6
 
! Отговори
скептик преди 9 години
Не вярвам на тези глупости.Това което интересува хората е качеството на продукта а не името.На времето Крайслер платиха не малка сума на Форд за да ползват името Джип за вседеходите си,което вече беше утвърдено като синоним за пълноприводен автомобил за тежки терени.
25
8
 
4
 
! Отговори
86679 преди 9 години
"потребителите да бъркат бранда с продукта" През комунизма няма брандове , запазаени търговски мари и т.н. всичко е едно типно , някой бачкатор прочел "феродо" и айде феродо кво туй феродо .... иначе виетнамците такова системата яко внасяха дънчен плат от Азия и шиеха скъпи джинси без бранд , но по мярка на цената на костюм по мярка , ха , могат правят го , щот малко бг шивашки предприятия де ха ха ха ха ха виетамските капиталистаи и шинелите на Леви-Станишеф ха ха ха ха ха ха ха ха ....
24
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До еднавъпросния "ксерокс" е фотокопир---------------Тъпотии на буци, не по врат, а по шия. Фотокопир да не би да е руска дума?
23
1
 
3
 
! Отговори
vd преди 9 години
Пейчева май изобщо си няма идея примерно защо и как преди годнини Байер принудиха Упса да преименуват предлагания от тях разтрворим Аспирин с витамин Ц на Упсарин с витамин Ц...
22
1
 
23
 
! Отговори
Sebastian преди 9 години
"Никой не казва, че е играл с летящ диск..."Да бе, да..... в България всички играят на "ЛЕТЯЩА ЧИНИЯ"!!!
21
0
 
8
 
! Отговори
хмм преди 9 години
Горките марки. Дълги години са се гушили от това, че са лидери и че продукта им е създал цяла нова категория. А сега немили недраги сигурно са пред фалит. :-D
20
2
 
9
 
! Отговори
tarbuh преди 9 години
До TulskiДобре, че няма марка Jeep, особено в САЩ, и при това са популярни. Марка на Крайслер е това.
19
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Xerox zagubi liderskata si pozitzia zashtoto ne uspia da se prebori s inovativnite kompanii-konkurenti i ne razvi produktite si...predlagashe ednoobrazni i ednotipni rpodukti vmesto da zalaga na raznoobrazie i inovatorstvo i v drugi nasoki
18
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Как една търговска марка може сама да се погуби?.....Тъй както българите погубват себе си и България !
17
0
 
17
 
! Отговори
ined преди 9 години
Всъщост Xerox сами са си виновни затова, когато пускат първия си копир под името Xerox 914 името на компанията е Haloid - само че продукта станал толкова популярен, че решили да се прекръстят.
16
6
 
11
 
! Отговори
една преди 9 години
Това идва от простотия о невежество. И докато няма регулиращи органи, простотията ще се шири. Защо обаче в руския това явление не е толкова силно? въпросния "ксерокс" е фотокопир, "памперс" е подгузник, "джип, джипка" е внедорожник, ...мисля, че няма смисъл да продължавам. Във френския е същото....
15
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Браузър и рутер не са търговска марка, а просто чуждици.
14
24
 
0
 
! Отговори
хаха преди 9 години
Ами например : "БРАУЗЪР" или "РУТЕР" - но пък като му кажеш на някой електронен четец или маршрутизатор и те гледа като извънземен :)Има и още много примери, за които се сещам но не ми се изброяват
13
1
 
6
 
! Отговори
Шоп преди 9 години
Делкото вече е в отстъпление, но бендикс и феродо още държат фронта при колите.
12
2
 
8
 
! Отговори
anoniмишок преди 9 години
Дааа,примери бол. В Румъния,примерно на кецовете им казват "адидаши" или всяка моторна резачка - 'дружба" ;)
11
4
 
14
 
! Отговори
йованчо преди 9 години
Израза "трябва да си ксерокопирам нещо..." използван главно от лелки в държавната администрация винаги ме втрещява.
10
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Те затова от френската област Шампан регистрираха "шампанското" като запазено търговско име.
9
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Също Веро и Швепс.

Спонсорирани публикации