С над 400 км/ч: Кои са най-бързите съветски коли?

Руското автомобилостроене винаги е изоставало от водещите производители
31 яну 2017 20:00, Мария Захариева
38
С над 400 км/ч: Кои са най-бързите съветски коли?
Снимки: Motor

Руското автомобилостроене винаги е изоставало от водещите производители в света, но това по никакъв начин не се е отразявало на амбициите на управниците на бившия СССР. Част от тях са опитите да се постигне световен рекорд по скорост, като те започват още през 30-те години на миналия век и завършват безуспешно близо 40 години по-късно. Ето петте най-бързи машини от този период.

ГАЗ-ГЛ-1

През 1938 г. под ръководството на Евгений Агитов фирмата ГАЗ подготвя състезателен автомобил ГЛ-1. Проектът е утвърден от ръководството на партията, след като Героят на Съветския съюз Михаил Громов с подарения му Cord-812 развива скорост от 141,565 км/ч. Самият ГЛ-1 представлява "спайдер", използващ шасито и двигателя на ГАЗ-М-1. Благодарение на поставените му нови клапани и глава на блока на цилиндрите мощността на мотора е увеличена от 50 на 65 к.с. По време на изпитания в Киев и Москва машината успява да развие последователно 143 и 147 км/ч.

Вторият вариант е на ГЛ-1 е подготвен през 1940 г. Той е "закрит", като в основата му е по-мощната версия ГАЗ-М-11. От 3,4-литровия двигател са измъкнати 100 к.с., което позволява скорост от 161,87 км/ч, постигнати на 22 септември същата година. Това е рекорд за времето си за автомобили, произведени преди войната. Планира се и трета версия, но нападението на Германия и самоубийството на Агитов слаагат край на проекта.

"Харков-6"

След войната съветските инженери започват детайлно да изучават легендарните състезателни коли Auto Union, но никой не помисля да направи нещо подобно. В крайна сметка състезателят Владимир Никитин, който се оказва и талантлив конструктор, прави сам състезателна кола, като използва ходовата част на М-1 и двигателя на "Победа". Именно тази машина става рекордьор на СССР.

Напълно променен е само двигателя ГАЗ-М-20, който получава 2 разпределителни вала, два кабруратора и турбокомпресор. Мощността му е увеличена 4 пъти, а първият опит е направен през 1952 г. С него рекордът на СССР е подобрен, но Никитин не е доволен и поставя втора турбина на мотора. На специално трасе "Харков-6" развива 282 кч/ч през 1953 г. Две години по-късно скоростта вече е 284 км/ч, но този резултат не е записан официално заради проблеми с документацията на колата.

"Пионер-2М"

Отговор на опитите на Никитин идва от Мсоква, където местния Градски автомобилен клуб под ръководството на Иля Тихомиров създава автомобила "Пионер". В неговата основа е друг рекордьор на СССР - "Харков Л-1", който с 218 км/ч държи най-доброто постижение за автомобили в СССР с двигатели до 350 куб см. Неговият 2-цилиндров двигател е сменен с 2 газови турбини - с по 50 к.с. всяка. Предимствата са огромен въртящ момент в целия диапазон и отсъствието на скоростна кутия.

Първият опит за рекорд е направен през 1961 г., но той не успява. Година по-късно е представена подобрената версия "Пионер-2М", при който турбините вече развиват по 67 к.с. На соленото езеро Баскунчак автомобилът постига 311,4 км/ч, като постижението е потвърдено и от международни наблюдатели. Този рекорд и досега не е подобрен, но затова си има причини.

Останалите най-бързите руски автомобили вижте в Automedia.bg


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
5
 
5
 
! Отговори
Чичо ви Митьо преди 1 година
Цялата съвеЦка електроника се произвеждаше в Сърбия, България, Чехословакия и ГДР, защото руснаците бяха крайно некадърни и стоките им бяха с лошо качество, нормално за пиянници.
Напълнихме СССР с ТА-28, Телефонен Апарат модел 28, изработен от удароустойчива пластмаса, по лиценз на BASF, в СИВ нямаше толкова корава пластмаса за граждански продукти, а електрониката му си беше наша, военна сглобка.
Русия винаги е била и ще си остане догонваща страна, не може народ от алкоххолици да бъде водещ...
20
5
 
8
 
! Отговори
Ивелин Славов преди 1 година
На Русия никой не може да и се опре.Видно и в сегашно време.
19
8
 
7
 
! Отговори
... преди 1 година
До тоя с уникалните руски танкове...
Даже няма да споменавам какво се случи с нет аналог руски танкове в Ирак, където 3000 руски танка отидоха за скрап, за отрицателно време, защото ще квичиш, като ***, че битката била неравностойна.За това ще те насоча към така наречената 6дневна война, където Израел е нападнат от 3 страни вкл. и Египет, който е 10 пъти по-голяма държава и всички тея държави са въоръжени с руско оръжие вкл. танковете.Руските танкове такъв бой ядат, че ти е бедна фантазията..
18
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Бързина ли?...Ти часовниците им да видиш.
17
12
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
квито им са колите такава им е и държата. глупави му.р.зилки :)))))))))))))
16
19
 
13
 
! Отговори
Влади преди 1 година
Най-хубавите съветски танкове ядоха бой в Ирак и Югославия. Бързи уж, ама... Всички руски коли са копие на нещо западно или японско. А колкото до ракети и пр., те никога не са били изпробвани в действие(ако са им като колите и самолетите, мале, мале!) А няма как да са по-добри. СССР и сега Русия имат добра дезинформация - плащат на рубладжии да разправят какви хубави оръжия и неща има Русия. Е, няма, всичко е дървено и изостанало. Ако бяха пуснали ядрени ракети, сигурно щяха да се изтърсят тук.
15
17
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Русия и технологии ... няма такова нещо!
Коли, танкове, самолети, кораби, ракети... във всяко отношение руснаците са назад със 150 години след Запада.
Руското е зле копирано западно.
Затова руснаците купуват западни и източни коли, който може де.
Затова руснаците бягат в ЕС и САЩ.
Питайте кУрнелия Нинова и Лавров - децата им живеят в омразните САЩ :)))
Що не отидат в Матушка Русия, а ?
14
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До izh

В САЩ само 2-3 % са милионери а останалите обедняват.
13
7
 
16
 
! Отговори
izh преди 1 година
Всяка държава може да намери екип конструктори и пари за производство на страхотен автомобил, но само в един екзампляр. За другото трябват ТРАДИЦИИ. ТЕХНОЛОГИЯ и ТРУДОВА ДИСЦИПЛИНА. Русия е най богатата държава, с невъобразимо количество ресурси и едно от най бедите населения на замята. ПРОСТО - КОМУНИЗЪМ
12
22
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Карал съм Волга Москвич дванадесетак и Лада 1600. От тезе по добри и надеждни коли не съм имал макар че в момента карам 5 годишно БМВ. Когато казвам за надеждна кола имам предвид че каквото и да се повреди винаги сам можеш да си го поправиш насред път. Докато съвременните боклу.ци първото което е нямаш достъп до двигателя всичко е затворено в капаци които докато ги свалиш ще се мръкне. А като ги свалиш ще гледаш като теле в железница защото е бъкано с каБели и електроника. Пълен ***.
11
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Сена се преби на 34 г. с 296 км/ч,
10
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Имат най-много влакове.
9
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен

Къде се продава "грътска" кока кола?
8
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Жигули и Лада с толкова съветски, колкото Кока-Кола Грътска;)
7
4
 
9
 
! Отговори
свинаря преди 1 година
до 7

Така са програмирани,видят ли статия за нещо руско започват да дрънкат едно и също
6
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Напишете статия за най-проходимите, та поне да си почешем езиците като хората.
5
14
 
18
 
! Отговори
пенсионер преди 1 година
Прочетох статията по диагонал. Наслушал съм се на техните ,,успехи".
4
1
 
12
 
! Отговори
Лотос преди 1 година
То с колите ясно,но да опитат с танкове!
3
11
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Путин-оидите са във възторг от таз консерва. Да умреш от смях.
2
3
 
8
 
! Отговори
Чибурашка рашка преди 1 година
Много яка кола, сигорно струва цяло сьстояние?