С над 400 км/ч: Кои са най-бързите съветски коли?

Руското автомобилостроене винаги е изоставало от водещите производители
31 яну 2017 20:00,
38
С над 400 км/ч: Кои са най-бързите съветски коли?
Снимки: Motor

Руското автомобилостроене винаги е изоставало от водещите производители в света, но това по никакъв начин не се е отразявало на амбициите на управниците на бившия СССР. Част от тях са опитите да се постигне световен рекорд по скорост, като те започват още през 30-те години на миналия век и завършват безуспешно близо 40 години по-късно. Ето петте най-бързи машини от този период.

ГАЗ-ГЛ-1

През 1938 г. под ръководството на Евгений Агитов фирмата ГАЗ подготвя състезателен автомобил ГЛ-1. Проектът е утвърден от ръководството на партията, след като Героят на Съветския съюз Михаил Громов с подарения му Cord-812 развива скорост от 141,565 км/ч. Самият ГЛ-1 представлява "спайдер", използващ шасито и двигателя на ГАЗ-М-1. Благодарение на поставените му нови клапани и глава на блока на цилиндрите мощността на мотора е увеличена от 50 на 65 к.с. По време на изпитания в Киев и Москва машината успява да развие последователно 143 и 147 км/ч.

Вторият вариант е на ГЛ-1 е подготвен през 1940 г. Той е "закрит", като в основата му е по-мощната версия ГАЗ-М-11. От 3,4-литровия двигател са измъкнати 100 к.с., което позволява скорост от 161,87 км/ч, постигнати на 22 септември същата година. Това е рекорд за времето си за автомобили, произведени преди войната. Планира се и трета версия, но нападението на Германия и самоубийството на Агитов слаагат край на проекта.

"Харков-6"

След войната съветските инженери започват детайлно да изучават легендарните състезателни коли Auto Union, но никой не помисля да направи нещо подобно. В крайна сметка състезателят Владимир Никитин, който се оказва и талантлив конструктор, прави сам състезателна кола, като използва ходовата част на М-1 и двигателя на "Победа". Именно тази машина става рекордьор на СССР.

Напълно променен е само двигателя ГАЗ-М-20, който получава 2 разпределителни вала, два кабруратора и турбокомпресор. Мощността му е увеличена 4 пъти, а първият опит е направен през 1952 г. С него рекордът на СССР е подобрен, но Никитин не е доволен и поставя втора турбина на мотора. На специално трасе "Харков-6" развива 282 кч/ч през 1953 г. Две години по-късно скоростта вече е 284 км/ч, но този резултат не е записан официално заради проблеми с документацията на колата.

"Пионер-2М"

Отговор на опитите на Никитин идва от Мсоква, където местния Градски автомобилен клуб под ръководството на Иля Тихомиров създава автомобила "Пионер". В неговата основа е друг рекордьор на СССР - "Харков Л-1", който с 218 км/ч държи най-доброто постижение за автомобили в СССР с двигатели до 350 куб см. Неговият 2-цилиндров двигател е сменен с 2 газови турбини - с по 50 к.с. всяка. Предимствата са огромен въртящ момент в целия диапазон и отсъствието на скоростна кутия.

Първият опит за рекорд е направен през 1961 г., но той не успява. Година по-късно е представена подобрената версия "Пионер-2М", при който турбините вече развиват по 67 к.с. На соленото езеро Баскунчак автомобилът постига 311,4 км/ч, като постижението е потвърдено и от международни наблюдатели. Този рекорд и досега не е подобрен, но затова си има причини.

Останалите най-бързите руски автомобили вижте в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари

Спонсорирани публикации