На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.


365
Още от
Напиши коментар Коментари
338
3
 
5
 
! Отговори
Митко преди 3 месеца
Данъците и таксите за старите коли над 5годишни трябва да се вдигнат многократно. Колкото по-стара ти е колата толкова по-висок данък трябва да има. На който му е скъпо да си ползва транспорта ! Облекченията трябва да ги има за новите коли, а не за старите !
337
3
 
3
 
! Отговори
Коки преди 3 месеца
Откакто не карам кола съм много щастлив... Не търся паркоместа, няма данъци, граждански, масла...
Стигам до работа за под 20 минути, в радиус от 300 метра около мен има всичко...
336
3
 
6
 
! Отговори
ognyanz преди 3 месеца
До Exec: Какви стимули за закупуване на нови коли ще подействат според теб? При средна заплата 1000 лева (според Националният статистически институт) и цена на нова кола от по-масово закупуваните модели от порядъка на 22000 лева. Нямаме избор: Ще си караме старите коли, а който се реши да качва прекомерно данъците има начин да му се покаже, че не е венчан за властта.
335
2
 
6
 
! Отговори
Толо преди 3 месеца
Това не е вярно! Живея в Испания и данъка зависи от това какъв ще го гласуват местните градски депутати. Така че един нов автомобил в голям град плаща повече от стар в малко село. Само в Бг има значимите мощност и кубици нещо ненормално. Защото старите коли са на бедни а те карат на газ който изхвърля вода. А в Европа коли над 10г. Газ не можеш да поставиш. Защото не изнася на петролната мафия.
334
1
 
6
 
! Отговори
до 334 преди 3 месеца
разбрал си нищо,акциз на всеки литър гориво плащаме ли?еко такса плащаме ли?редиш ли се в кат с часове за това удоволствие? данъци плащаме ли,винетки плащаме ли?гражданската поскъпва ли на всеки 2 месеца с идиотски обяснения? и като ни одрусат двойно по чист въздух ли ще дишаш ?
333
9
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Някак е смешно на заплата 1000 лв данъка да ти е 18 лв, а когато бях студент в щатите, при доход от 2000 долара да плащат по 140 $ на месец или 1600$ годишен данък и застраховка... Е добре господа за нищо няма да плащаме , ама искаме околна среда и т.н.
Е няма как да стане , изумен съм на моите 27 години да съм го разбрал , а повечето тук продължават със клишетата.
332
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
нека вдигат още ,после електората да се насочи в друга посока понеже не се наякоха
331
1
 
10
 
! Отговори
Някой преди 3 месеца
Първо да изравним заплатите с германските после да изравним и данъците
330
8
 
4
 
! Отговори
Exec преди 3 месеца
До 21г.

Не е необходимо да имаме заплати като на Германците, за да направим сравнение със методиката на определяне на данъците.

Базовата цена може да бъде по-ниска тук, но прогресията в данъчното облагане може да се наложи и при нас. И вместо 500Евро на година, да плащаме 500лв или дори 250лв, но все пак трябва да има стимул хората да заменят старите си автомобили с нови.
329
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Каква поредна драма драги зрители и радиослушатели, пореден автогол за отбора на шайката отбелязва нападателят на шайката Владко - Тарикатко
328
3
 
27
 
! Отговори
21г. преди 3 месеца
Да когато заплатите ни стигнат Германските тогава сравнявайъе данъци и години на колите!
327
12
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ще си купувам колело. Хем здравословно, хем евтино.
326
23
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
за 1200 евро квадратен метър панелно жилище имат софиянци, а за нова кола нямат, как така?
325
2
 
10
 
! Отговори
Лъжа преди 3 месеца
Цитат: Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.
*
Истината. Новата Корса е с 60% отсъпка за Евро 5 или 6 и данък 50,40 лева. Корсата между 5 и 14 години е с Евро 3, 4 или 5 и данък 27 или 33,75 лева, а ако нямат тапия, с отстъпката за катализатор, данък между 40,50 лв. и 54 лв.
324
0
 
15
 
! Отговори
sport преди 3 месеца
До Факт

Значи трябват законодателни промени, паркинги и измити улици, както и глоби за тия дето карат с кални гуми.
Все неща, които са в ръцете на общинската и изпълнителната власт. Ама НЕ, важното е разни палиативни мерки да се взимат. Дреме ни за хората, замазваме им очите, взимаме им парите и всичко е точно.
323
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Който иска да се смени автопарка, да ни осигури "американски лизинг". Примерно Владко Горанов казва, Банката за възстановяване и развитие финансира покупката на нов малолитражен автомобил при 0,02% лихва.Съжият се освобождава от данък за една година.Другото е популизъм. Къде отиват парите ми? В тъпите полюцай или както е модерно сега Джендар.меристи!Нещо здравеопазване, инфраструктура,училища, дане изброявам..
Няма детска градина за детето...
322
0
 
26
 
! Отговори
Владислав преди 3 месеца
Докато цените на стоки и услуги растат под различен претекст, в София ще става само по-зле.все повече хора, все повече мръсотия и коли.Вдигат заплатите с 50-60-70 лв ама пропорционално вдигат и парното и водата и тока, и данъци и такси!?!??! Е за хората от провинцията с 500лв заплата какво правим?Дай да не живеят тия хора и да не раждат деца?! И после що няма прираст на населението и защо българите се топим като нация?!??
321
0
 
18
 
! Отговори
???? преди 3 месеца
ТЕЦ-овете, Нефтохим и други подобни дейности не замърсяват ли!? Що не пишете, какво стана с ТЕЦ-овете, НЕОТГОВАРЯЩИ на Европейските норми!? Направиха ли им нужните инсталации за пречистване или този въпрос го "забравихте" и медии и правителство!?
320
1
 
15
 
! Отговори
77777 преди 3 месеца
Една 18 годишна кола по Евро 3, замърсява въздуха само с около 16% повече, в сравнение с електрическа кола. Голямото замърсяване идва от самото движение на колата, което вдига във въздуха ФПЧ10. 12 годишна кола с Евро 4 замърсява с 9% повече от ел.колите, а 9-10 годишна кола с Евро 5 замърсява с 1% повече от ел.коли.
След 5-10 години почти няма да има разлика в замърсяването между ел. колите и колите с ДВГ на движещите се в България коли.
319
0
 
22
 
! Отговори
Владислав преди 3 месеца
А именно,защо се стигна и позволихме София да стане икономически център на държавата? Защо няма инвестиции в другите части на България? Защо няма работа за хората там? Защо всичко се приватизира и всичко пустее и народа гладува? Решим ли това, тогава нито трафик ще има нито замърсяване нито конфликти между "софиянци" и "пришълци"Никой не иска да емигрира в собствената си държава, да остави бащината си къща,но нещо трябва да се яде нали?

Спонсорирани публикации