На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
1
 
53
 
! Отговори
гого преди 6 години
стига с тез платени статии обслужващи нечии интереси. Хайде забранете автомобилите над 10 г. Да видим колко ще останат и колко нови ще се закупят на тяхно място. Колко данък ще съберете, колко вибетки ще продадете и колко гориво ще се ородаде, а от там и акциз и данък печалба ще прибере държавста. Най много 1/3 от сегашното. Бойко да си озапти министрите и особено малкото Дянковче че ще му изяде сапуна от банята.
23
0
 
52
 
! Отговори
niki преди 6 години
Едва ли има човек, който не иска да кара нов кола. Българинът обаче, няма пари за такава. И вместо да мислят как да му бръкнат по - дълбоко джоба, да вземат да помислят как да му осигурят по - добри условия и стандарт, за да може и той да си купува нови коли. Сигурен съм, че никой няма да откаже да си купи нова кола, стига да има възможност.
22
1
 
17
 
! Отговори
88888888 преди 6 години
""На 10 коли едва 2 са под 15 г.""Aaaaaa нидейти писа така , ся пак ши наизлязът тия , дет викат , чи кулите ни замърсявът въздуха , чи в София са карът саму нови кули
21
0
 
51
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тръгнала Горанката да ни сравнява с Германия! Този до толкова се е отделил от реалността, че цепи вятъра в някоя паралелна вселена. Няма да се учудя на следващите избори и професор Константинов да не може да ги спаси от последното място.
20
3
 
48
 
! Отговори
Сотир преди 6 години
Работещите бедни сега и коли няма да могат да карат.Средна класа няма ,а червените олигарси и ратаите им само некви тупалки карат.А колите с газ са най-екологични да махат стария дизел и толкова.Тока е надвишен и ако се топлиш на ток или парно 50% от дохода се обира от енергийната мафия.
19
5
 
59
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Сега другари, не разбрахте ли, че у демокрацията само богатите имат право да замърсяват въздуха? Вие бедните като не можете да си купите чисто нов джип 5000 кубика, който замърсява колкото три стари трошки от по 1000 кубика, ще ходите пеш. Като не можете да си позволите скъпия ток, за да не замърсявате въздуха с ***, ще се топлите попръцвайки под юргана.Честита ви демокрация в която демоса е 2% останалите са тор и лош матриал.
18
1
 
67
 
! Отговори
eve1 преди 6 години
Проблема на всички проблеми в България е ниските заплати.
17
0
 
43
 
! Отговори
Stonewall Jackson преди 6 години
До Веселина Йорданова - А стандарта на живот у нас и в белите държави един и същ ли е ? Или ако Вие вземате 1800 лева си мислите че всички взимат по толкова ??????????????? Мислете преди да се излагате така госпожице ! Може и да имате проблясъци - не се знае !
16
2
 
52
 
! Отговори
работещ бедняк преди 6 години
И хиляда лева да ми направят данъка, пак няма да си купя нова кола щото няма с какво. Че си карам трошляка нелегално доде може, ама нъцки ще гласувам за тиквун.
15
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
дали колата е трошка не зависи от годините.от самото заглавие си личи че статията е тенденциозна.автора е пропуснал да спомене че България е на първо место в Европа по брой работещи бедни и не работещи такива.остават само богатите ни пенсионери които могат да си позволят нова кола.
14
19
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не взимаме европейски заплати, ама в Студентски град не можеш да се разминеш от коли.Аз толкова моторизирани студенти не съм виждал никъде.
13
2
 
71
 
! Отговори
Бай Иван преди 6 години
около 15 хил. лева струва нисък клас автомобил на 9-10 години.Много лесно е да кажеш че автомобилите са стари но много трудно е да признаеш в ефир че това е резултат от беднотията.В никоя друга страна в ЕС човек със средна заплата не мизерства.
12
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ние не взимаме европеѝски заплати
11
1
 
62
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Единствената полза за бедняка ,който си живее в България бяха евтините трошки ...След като проблема е само зимата и то само в Шопландия е ясно за кво иде реч заради непропорционално скъпия ток спрямо доходите народа гори квото докопа.АЕЦа дава тока 5 ст. а бирниците от запада ни го дават по 24ст . ,а са инвестирали замо за офиси и лимузини.....
10
2
 
52
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
СЪгласен съм ,ама държавата да даде по 7-8000 субсидия на всеки шофьор за да си закупи кола на под 10 години
9
4
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Мерцедес Е класа цетириочка бензинка с газово е 1000 -1200 лв . Билетчето е 1,60 лв . Да паркирам на улицата е безплатно, за поддръжка пъри не давам..... Кое ми е по-изгодно ? Нова кола за 30 000 лв с 287 лв данък щото е с катализатор или 21 годишна с данък 60 лв и вози по-евтино от градския транспорт ?
8
6
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Бензинов 4 годишен SUV 303 коня го внесох в Германия от България като се преместих. В Германия плашам с 30% по-малък данък отколкото плащах във Варна. А пък все няма пари за улиците във Варна. Германците от къде намират пари за магистрали и улици в града?
7
1
 
67
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Обработката на обществото продължава от Суджуците прости и крадливи. Колите били "трошки"??? Има коли произведени през 1977 които са в пъти по-здрави от тези произведени през 2007. Суджуците си отиват, защото са лакоми гъ//зове, нищо освен ограбване на българина не правят. Нищо за икономика, производство, образование, професионална подготовка.Само крадене и изнасяне в офшорки. Миграцията продължава с пълна сила, както и Миганизацията. Читав българин не остана. Не удрят ***, удрят работещите
6
1
 
58
 
! Отговори
едно преди 6 години
проятно намигване към данъчната администрация, която винаги има готовност да вдигне някой данък и да дооглозга кожата и месото от костите на бедния народец български. И отново зелените ще са виновни,"зелената мафия" както "управляващата мафия" ги нарича. Нищо, че годините на колата нямат много голяма връзка със замърсяването, а поддръжката. Нищо, че преди 20 години хората си правеха труда да правят коли, които да имат технобогичен живот 30 години, а днешните "новите" на петата вече са руини
5
4
 
53
 
! Отговори
Марин преди 6 години
Истинското активно мероприятие е дето повече от 25 години по корем се помъкнаха докато ни направят най-бедни в цяла Европа, а сега ни критикуват и ще ни наказват за това. Наистина ли никой няма да попита ЗАЩО колите в България са такива?

Спонсорирани публикации