На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
324
3
 
17
 
! Отговори
до 334 преди 6 години
разбрал си нищо,акциз на всеки литър гориво плащаме ли?еко такса плащаме ли?редиш ли се в кат с часове за това удоволствие? данъци плащаме ли,винетки плащаме ли?гражданската поскъпва ли на всеки 2 месеца с *** обяснения? и като ни одрусат двойно по чист въздух ли ще дишаш ?
323
25
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Някак е смешно на заплата 1000 лв данъка да ти е 18 лв, а когато бях студент в щатите, при доход от 2000 долара да плащат по 140 $ на месец или 1600$ годишен данък и застраховка... Е добре господа за нищо няма да плащаме , ама искаме околна среда и т.н.Е няма как да стане , изумен съм на моите 27 години да съм го разбрал , а повечето тук продължават със клишетата.
322
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
нека вдигат още ,после електората да се насочи в друга посока понеже не се наякоха
321
2
 
20
 
! Отговори
Някой преди 6 години
Първо да изравним заплатите с германските после да изравним и данъците
320
17
 
6
 
! Отговори
Exec преди 6 години
До 21г.Не е необходимо да имаме заплати като на Германците, за да направим сравнение със методиката на определяне на данъците.Базовата цена може да бъде по-ниска тук, но прогресията в данъчното облагане може да се наложи и при нас. И вместо 500Евро на година, да плащаме 500лв или дори 250лв, но все пак трябва да има стимул хората да заменят старите си автомобили с нови.
319
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Каква поредна драма драги зрители и радиослушатели, пореден автогол за отбора на шайката отбелязва нападателят на шайката Владко - Тарикатко
318
4
 
34
 
! Отговори
21г. преди 6 години
Да когато заплатите ни стигнат Германските тогава сравнявайъе данъци и години на колите!
317
17
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ще си купувам колело. Хем здравословно, хем евтино.
316
33
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
за 1200 евро квадратен метър панелно жилище имат софиянци, а за нова кола нямат, как така?
315
3
 
15
 
! Отговори
Лъжа преди 6 години
Цитат: Така например за малък градски модел Опел Корса 1,0 Екотек с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.*Истината. Новата Корса е с 60% отсъпка за Евро 5 или 6 и данък 50,40 лева. Корсата между 5 и 14 години е с Евро 3, 4 или 5 и данък 27 или 33,75 лева, а ако нямат тапия, с отстъпката за катализатор, данък между 40,50 лв. и 54 лв.
314
1
 
21
 
! Отговори
sport преди 6 години
До ФактЗначи трябват законодателни промени, паркинги и измити улици, както и глоби за тия дето карат с кални гуми.Все неща, които са в ръцете на общинската и изпълнителната власт. Ама НЕ, важното е разни палиативни мерки да се взимат. Дреме ни за хората, замазваме им очите, взимаме им парите и всичко е точно.
313
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Който иска да се смени автопарка, да ни осигури "американски лизинг". Примерно Владко Горанов казва, Банката за възстановяване и развитие финансира покупката на нов малолитражен автомобил при 0,02% лихва.Съжият се освобождава от данък за една година.Другото е популизъм. Къде отиват парите ми? В тъпите полюцай или както е модерно сега Джендар.меристи!Нещо здравеопазване, инфраструктура,училища, дане изброявам..Няма детска градина за детето...
312
0
 
34
 
! Отговори
Владислав преди 6 години
Докато цените на стоки и услуги растат под различен претекст, в София ще става само по-зле.все повече хора, все повече мръсотия и коли.Вдигат заплатите с 50-60-70 лв ама пропорционално вдигат и парното и водата и тока, и данъци и такси!?!??! Е за хората от провинцията с 500лв заплата какво правим?Дай да не живеят тия хора и да не раждат деца?! И после що няма прираст на населението и защо българите се топим като нация?!??
311
0
 
21
 
! Отговори
???? преди 6 години
ТЕЦ-овете, Нефтохим и други подобни дейности не замърсяват ли!? Що не пишете, какво стана с ТЕЦ-овете, НЕОТГОВАРЯЩИ на Европейските норми!? Направиха ли им нужните инсталации за пречистване или този въпрос го "забравихте" и медии и правителство!?
310
1
 
19
 
! Отговори
77777 преди 6 години
Една 18 годишна кола по Евро 3, замърсява въздуха само с около 16% повече, в сравнение с електрическа кола. Голямото замърсяване идва от самото движение на колата, което вдига във въздуха ФПЧ10. 12 годишна кола с Евро 4 замърсява с 9% повече от ел.колите, а 9-10 годишна кола с Евро 5 замърсява с 1% повече от ел.коли.След 5-10 години почти няма да има разлика в замърсяването между ел. колите и колите с ДВГ на движещите се в България коли.
309
0
 
26
 
! Отговори
Владислав преди 6 години
А именно,защо се стигна и позволихме София да стане икономически център на държавата? Защо няма инвестиции в другите части на България? Защо няма работа за хората там? Защо всичко се приватизира и всичко пустее и народа гладува? Решим ли това, тогава нито трафик ще има нито замърсяване нито конфликти между "софиянци" и "пришълци"Никой не иска да емигрира в собствената си държава, да остави бащината си къща,но нещо трябва да се яде нали?
308
2
 
20
 
! Отговори
Владислав преди 6 години
Мисля, че много се отплеснахме от темата.В крайна сметка аз лично се издразних на някакви крайни коментари от типа на "който няма пари да не кара" Толко ли сме оскотяли? Такова мислене? Е това е една от основните свободи на човек, свободата да се придвижва.Всички знаем защо в София има проблем със въздуха и задръстванията.Нека спрем да обвиняваме провинциалистите и да даваме такива крайни присъди. Тук тези проблеми се коренят в един много по-голям и належащ.
307
1
 
18
 
! Отговори
77777 преди 6 години
Голямата лъжа е, че колите замърсявали много и от там следва, че щом старите коли замърсявали много повече от новите, то трябвало данъка за старите коли да се увеличи и да е по-висок от данъка за новите коли. Намаление на данъка за новите коли не се предлага, предлага се само увеличение и трябва да си мазохист, за да се хванеш на въдичката на Горанов и сие. Наднормено замърсяване в България има само с ФПЧ10 през зимата, дължащо се на отопление с твърдо гориво. Колите са малък замърсител.
306
0
 
9
 
! Отговори
???? преди 6 години
Да попитам, а данъците за къщата, апартамента ... не ми е ясно и те за какво са? И пред двата имота пътищата не са пипани през моя живот - на 37 години съм! Едно камъче не са преместили!
305
0
 
13
 
! Отговори
До 313 Край преди 6 години
Дали е скъпа винетката ли? Ако излизаш 12 пъти в годината на 5 километра извън населено място, за което ти трябва винетка, това са 120 километра (отиване и връщане) на цена 97 лева и разбити пътища. Много ли е, малко ли е, в сравнение с 40 евро в Гърция за 500 километра? Хайде помисли поне веднъж преди да пишеш!

Спонсорирани публикации