На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
304
0
 
11
 
! Отговори
???? преди 6 години
До КрайИ къде е тоя сфалт, че не го видях. До града, който пътувам, над 10 години асфалта не е пипан! Маркировки - ХАХАХАХАХА, това "животно" не съществува. Това не е магистрала! Само да те питам - в Гърция колко са пенсиите!? А заплатите? Гъркините ли идват да работят у нас ....?
303
0
 
3
 
! Отговори
Мастър оф трошляк преди 6 години
Влади всичко е въпрос на дълбочина на джоба.Карам стара C klasa и по точно W202 C43 AMG с Lorinser компресор."Научих" инженерите от Инголщат как да правят бързи комбита, ама при Мерца не ми се получава, и затова си го пазя в гараж и не наказвам Поршета по светофарите.Колата е с 50 коня по-малко, но се представя по-добре от много други автомобили.Аудито е евтино за тунинг, при Мерцедес, забравяш да пипаш, а не е като да няма желание.
302
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Остави го Край! Той си живее в свой измислен свят и непрекъснато пише как било еди-къде си, без изобщо да има понятие как е наистина. Плащал се еди-какъв данък, ами докажи го. Аз сега като напиша, че не 500 евро, а 50 евро е данъка някъде си по света, ще звуча също като Край - въздух под налягане.
301
10
 
2
 
! Отговори
Край преди 6 години
До този дето пита. 100 лв. винетка ти се струва много - Атина -Солун е 500 км. и тол таксата в едната посока е 40 евро. Сега още ли мислиш че винетката е скъпа.Асфалта в Гърция си струва колокото и в България и там сняг не се чисти - Никога.
300
0
 
8
 
! Отговори
???? преди 6 години
Абе тези нови Дачии да не са по хиляда лева? Е, па с 1000 лв. заплата сметките ли да си плащам, храна ли да си купувам, транспорта до работа ли да си плащам, дрехи ли? Че и за НОВА ДАЧИЯ да отделям? Сега пак опипват почвата за ново дране на данъци! Направо ни съдират от европейски стандарти в данъците, наредбите .... а заплащането - като в Африка!
299
0
 
8
 
! Отговори
Владислав преди 6 години
До:крайЗначи в нормалния или реалния свят, ще плащам по 500 евра данък, тюф и каквото се сетиш,ще плащам и ще пея.Но тогава ще взимам поне 1500Евро заплата и отделно ще знам за какви пътища ги плащам.И там или тогава и сега и тук в София паркирам в двора си не на тротоара, защото живея в къща,и ще живея в къща.А авточастите който слагам на всичките си коли досега може да не са на vw,audi,opel и т.н но са от лицензиран вносител и са 100% LUK,ATE,TRW,CATROL И т.н а не ментата.
298
0
 
14
 
! Отговори
???? преди 6 години
Аз не живея в София, не замърсявам "свещения" софийски въздух! Карам кола на 20 години на газ и НЕ Е ТРОШКА - поддържам я! Плащам винетка 100 лв. - пътищата по които ми се налага да пътувам са в ужасно състояние, плащам и данък към 160 лв. Колко трябва да ми е данъка - 1000 лв. ли? И този не е нисък за доходите в България!
297
0
 
6
 
! Отговори
Petroff преди 6 години
Да не забравяме че в повечето места в България на всеки десет човека двама са с доходи над 1000 лв.
296
10
 
4
 
! Отговори
Край преди 6 години
Влади с това провинциално мислене - до тука. В момента нищо не плащаш. Тая А6 в нормалиня свят ще е с 500 евра данък, гражданската още толко и за да мине Тюф трябва да и вкараш едни 4-6 хил евра за ремонти с ОРИГИНАЛНИ части.Отделно сега на тротоара ти е без пари - а в големите градове по света паркирането ти е платено НАВСЯКЪДЕ. Гюнтер от Берлин не смее и да си помисли да си купи такава "кола" - купува си новичка дачия.
295
0
 
11
 
! Отговори
Владислав преди 6 години
До:Край Не, човече,не съм взел на някой шеф лимузината нито се мисля за такъв.Предишната беше пасат б5.5,пак комби по предишната беше Астра пак комби, а вече в тинейджърските ми години бмв 318 и голф 3 vr6.Просто имам дете и всеки месец пътувам до провинцията даже по два пъти.На мен градска кола не ми върши работа, и си плащам съответно за тоя кеф да карам по-голяма кола.Слава богу че имам сили и възможност да карам такава, защото помня много добре и на 111 маршрута.
294
5
 
9
 
! Отговори
И все пак преди 6 години
По-добре 20-годишен Мерцедес "трошляк", отколкото нова Дачия или Лада.
293
3
 
3
 
! Отговори
Владислав преди 6 години
До:Мастър оф трошлякДа, карал съм Мерцедес и то не един, и като фен на колите без да имам вобще претенции към марките, сериозно не съм фен на нито една.Но на теб мога да кажа, защото можеби ще ме разбереш, точно возията като кораб не ми харесва на Мерцедесите, Някак те предразполага към една лежевност,което няма лошо, аз не искам да съм състезател, минаха тия години, но някак са ми скучни, без душа, ако ме разбираш.
292
8
 
4
 
! Отговори
Край преди 6 години
Влади да си чувал че има градски коли. В големите градове по света нормалните хора имат и си ги карат. За дълъг път някой си наемат големи коли - щото реално излизат извън града 5-6 пъти в годината. За още по-дълъг път си взимат самолет.Да ама от от къде толко практично мислене. Взел си на някой шеф на банка лимузината, която преди тебе е минала през още 3-4 ръце и мислиш че ти си шефа на банката. Само си мислиш.
291
4
 
3
 
! Отговори
Владислав преди 6 години
До:крайМай на някой хора тук гроздето им е кисело.Без катализатор съм бил, пък махагона бил алуминиева лaйсна боядисана, пък салона бил изпърдян.Кажете вие кво карате бе айде като ще си ги мерим да ги мерим.Смешници, слагате гуми на 9 сезона и то само отпред а ми тръгнали да се подиграват на колата ми.Жалки бай Гаьовци.Вобще не мисля да се разправям повече с вас, карайте си там кошниците и се радвайте на живота. Въпроса тук беше за цените спрямо качеството, и за автопарка в БГ.
290
6
 
4
 
! Отговори
Край преди 6 години
Неккъв пък напира да се мият улиците в София. Ми тя Фандъкова също го иска. Мила не мила -превеждат едни пари на една фирма и след два дена не можеш да познаеш мито ли е - не ли. Идеална схема.1/2 от колите са паркирани в калните тресавища на бившите градинки и излизат от там като малаци -изнасят камъни и дърве камо ли финни частици.Диви хора от блатото на Шрек.
289
0
 
17
 
! Отговори
Обективен преди 6 години
Наскоро четох, че 40% от немците карат коли втора ръка, т.е. трошляци, но там никой не го прави на въпрос. Няма никакво смислено основание за спиране на старите коли в България или за по-висок данък за тях. Целият шум около замърсяването е заради това, че не могат да спрат замърсителите, които горят гуми, въглища, дърва или какво ли не, както и че не искат да мият улиците на София, за което трябва да се плаща и парите няма как да се откраднат.
288
14
 
2
 
! Отговори
Край преди 6 години
В София трябва да има само МАЛКИ и ЕКОЛОГИЧНИ ГРАДСКИ коли. 12-20 г. си шлепове можете да карате по баирите на село или директно в Надин.
287
7
 
3
 
! Отговори
Мастър оф трошляк преди 6 години
Има само една и тя е с трилъчева звезда!Ако някога си се докоснал, возил, карал такава ще споделиш моето мнение. Не забравяй, че говориш с човек притежавал първото Ауди Авант с 400 к. с.
286
5
 
4
 
! Отговори
gotti преди 6 години
защо никой не казва че на *** първата работа като си купи кола е да махне катализатора за да "въри" повече!
285
7
 
5
 
! Отговори
Край преди 6 години
От мен да запомните - лукс втора трета и пета употреба НЯМА.

Спонсорирани публикации