Джигит зад волана? Колите сами ще спазват пътни знаци

Прогнозите са интелигентна система да намали катастрофите с 30%
Обновена: 4 мар 2019 17:31 | 4 мар 2019 17:30, Анисия Иванова
30
Джигит зад волана? Колите сами ще спазват пътни знаци
Снимка: Pixabay

След 3 години в страните в ЕС автомобилите най-вероятно ще бъдат снабдени със системи, които сами да спазват ограничителните знаци по пътя. Това планира европейският съвет за безопасност на транспорта, като сложи ограничители на скоростта във всички нови автомобили. Това все още е проект, който обаче е получил одобрение на “група влиятелни членове на Европейския парламент”, съобщава Ройтерс.

С други думи, целта на Европейската комисия е автомобилът да спазва правилата на движение, ако те се пренебрегват от шофьора.

Системата се нарича Intelligent Speed Assistance (ISA) и ограничителят на скоростта ще използва GPS данни и функцията за разпознаване на пътните знаци, за да определя ограничението на скоростта във всеки участък. След това ограничителят автоматично ще намалява скоростта на колата до позволеното от ограничението. Тези, които стоят зад законопроекта, предвиждат да има възможност за преодоляване на това ограничение с по-рязко подаване на газ, въпреки че системата ще се активира всеки път, когато водачът запали двигателя.

"Ако водачът продължава да кара със скорост, по-висока от разрешеното, в продължение на няколко секунди, системата ще започне да излъчва предупредителни сигнали, докато скоростта не се върне в рамките на разрешеното”, се казва в проекта. Предупреждението ще е като да се опитате да карате без предпазен колан.

Според вносителите на законопроекта новите ограничители на скоростта ще намалят катастрофите с 30%, което означава 25 000 по-малко загинали в Европа за 15 години.

Европейската комисия вече обяви, че от 2021 година стават задължителни 11 системи за сигурност и екстри при производството на нови автомобили и камиони.

Така базовото оборудване на колите, което се предлага сега, ще остане в историята, както и сегашните по-ниски цени.

Според Европейската комисия въвеждането на тези екстри ще спаси 7300 живота и ще предотврати 38 900 сериозни наранявания между 2020 и 2030 г.

Сред задължителните асистенти при вграждане в новите автомобили след 3 години са системата за автоматично спиране, камера за заден ход (или парктроник), система за разпознаване на умората у водача, подобрени предпазни колани и повишена защита при страничен удар.

Освен това в ЕК замислят в автомобилите да бъде вграден задължителено алкохолен тестер, който ще проверява състоянието на шофьора и ако е пил, автоматично ще блокира двигателя. Предвижда се задължителни да са и системата за защита на пешеходците и велосипедистите при удар, функцията за оставане в лентата на движение и предупреждение за превишение на скоростта, както и специален регистратор на повредите.

Това ще са специални устройства за записване на данни за произшествия, като след всеки сблъсък ще се получава информация за това как е станал той, т.е. нещо като “черна кутия”, но за коли, а не за самолети, пише "24 часа".

Автономното аварийно спиране (AEB) също се очаква да стане задължително за новите автомобили.

Системата, която автоматично натиска спирачките на автомобила, ако водачът не успее да реагира, се смята, че намалява ударите с 38%. Камерите за задно виждане пък наскоро станаха задължителни за новите автомобили, продавани в Америка, и се очаква да спасят 95 живота годишно в Щатите.

Приемането на новите стандарти със сигурност ще доведе до повишаване на цената на автомобилите. Ако се запазят сегашните цени на асистиращите системи и екстрите, базовата цена на новите коли ще скочи с поне 3000 евро, пресмятат експертите.

Най-евтиният модел преди 10 г. - 9 хил. лв., а днес 14 290 лв. За 10 години цените на най-евтините автомобили - тези до 20 хиляди лева, са скочили с 30%. Ново поскъпване ще има и когато станат задължителни все повечето системи за сигурност в страните от ЕС.

Ако преди 20-ина години на родния ни пазар е можело да се купи автомобил и за 9000 лева, като мъника Daewoo Tico, днес няма нова кола под 14 290 лева, колкото струва Dacia Sandero.

Преди 8 години Fiat Panda в базовото си оборудване е струвал малко над 15 000 лева, докато сега е с почти 5 хиляди лева отгоре. Подобна е и ситуацията с Toyota Aygo. Японският градски автомобил, който се прави в Чехия заедно със Citroen C1 и Peugeot 108, преди 8 години е струвал 15 200 лева, сега тойотата е от 18 990 лева.

Най-евтин нов автомобил продължава да е Dacia Logan - 14 490 лева, както и хечбек вариантът на модела - Sandero. За 8 години румънската кола с базовото си оборудване е поскъпнала с 1500 лева, т.е. с около 10 процента. Трябва да се отбележи обаче, че за тази цена нямате почти никакви екстри (страничните огледала се местят ръчно, а електрически са само предните стъкла. За версията с климатик цената скача на 21 390 лв. Двигателят е бензинов еднолитров с мощност 73 к.с.

В колите до 20 000 лева най-добро съотношение между цена и оборудване предлага Citroen C3. С данъчен кредит колата струва 17 190 лв., като в серийния вариант влизат и въздушни възглавници тип завеса.


30
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
0
 
0
 
! Отговори
Гoшу преди 1 месец
До Пешо

"мозъци" като мен "бягат" за да правиме 6 цифрени суми на година с интересни технологии в тлъсти проектчета и стаааме финансово красиви
27
0
 
0
 
! Отговори
Пешо преди 1 месец
До Гoшу

Добре, че и такива мозъци като теб бягат от България!
26
3
 
2
 
! Отговори
Гoшу преди 1 месец
НЕ мжеш да ползваш GPS по простата причина че има голям диапазон на отклонение, понякога до 100 метра. Демек караш по път с 80 и прекосява пресечка на път с 40 и GPS-a заради отклонението решава че си завил в локалното и трябва да караш с 40 вместо 80 и какво наковава ти спирачките и завършваш в канавката по таван.
И като бонус, има GPS джамари за $40 правят радуис 30 метра пълен блокаж на всички честоти...
поздрави oт Sydney Australia
25
2
 
0
 
! Отговори
Милен Илиев Минков преди 1 месец
През, 1997година....

Никой, не- слизаше, във- подлезите,...
И, на- президента,...

Тогава, от- телефон,...
Беше- решено,...
Да- се- шофира, по, цял- свят....
24
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Най-евтиният модел преди 10 години - 9000 лева. АААА, за Лада Нива ли говорим. Защото кола под 30000 лева нова, не ми я хвали.
23
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 3

Не знам за "развалящите се неща". Имам Макбуук от 2009-а вкъщи и още си върви като пушка.
22
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До ДртПрч

"Автомобилът е удоволствие, страст. Ако исках просто превоз от точка А до точка Б, щях да си хвана автобуса. Ужс! Потръпвам само като си го помисля."

Не всички сме богати чичковци, които си купуват автомобил с цел "кеф". Хубаво си казал за автобуса, но автобуса не ме чака на паркинга, не ме кара в 3 през нощта и е пълен с тотално непознати, често луди и болни хора. Ако ти е кеф, ок! Карай си на воля, само че си спазвай правилата.
21
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"В резултат е формират индивиди, които нямат инстинкти за оцеляване. Неуверени и без познания за света"

От автомобили, които спазват знаците? Какви исловни процеси те доведоха до този брилянтен извод? Честно? И познавам доста,д ето се мислят за "много способни", но са на 8мия си автомобил, защото редовно се блъскат.
20
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Йеееее! Нека новите автомобили станат по 50000 лева нагоре, за най-евтината метър и двайсе бракмичка, дето ти отказва да качи хълма, ако се кача две жени в колата....
19
1
 
10
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 1 месец
Ахаа, GPS данни эначи! А те четаха ли эа германеца, чиято GPS-навигация щеше да го удави в канала??!
18
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Проклети да са ЕС и ЕК. Дано се разпаднат преди тези безумия да станат факт! И не, не съм джигит, но особенно у нас някои ограничения са безумни и не липсват забравени от години знаци.
17
5
 
13
 
! Отговори
Кратун преди 1 месец
Малко по малко ни скопяват. Най-лошото не е това, че автомобилът поема някои функции, а това, че в главите на хората постоянно се набива, че те са неспособни да се грижат за себе си. В резултат е формират индивиди, които нямат инстинкти за оцеляване. Неуверени и без познания за света. Есктраполиран този процес води до един ***, който бива обслужван във всяка област от машини.
16
2
 
10
 
! Отговори
Ибн ебн ал Булгар преди 1 месец
А защо GPS a не подава данните към КАТ. на всеки 5 минути глоба превишен скорост и т.н. Когато автомобилите са автономни, не ми трябва личен автомобил. Ще има UBER без шофьор.
15
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Вчера подминах пътен знак 80, ама лявата половина на осмицата ми се стори някак дорисувана. Пък и една единица дописана отляво на всяко двуцифрено ограничение ще свърши работа.
14
1
 
15
 
! Отговори
риголето преди 1 месец
КАТ ще трябва да си оправи обърканите знаци, че електрониката ще лудне и колата ще се върти в кръг, ще спира ще тръгва....
13
1
 
6
 
! Отговори
Стоянов преди 1 месец
До Това е само началото

Аз понеже съм паралия, може ли в моята кола да се сложи 65-ица примерно ? 30-40 инча са ми малки.
12
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До ДртПрч

Само ли си?
11
3
 
15
 
! Отговори
НСО преди 1 месец
Интересно джигитите от НСО как ще карат като еничари
10
5
 
14
 
! Отговори
Това е само началото преди 1 месец
Истинския план е един ден автомобилите да бъдат напълно автономни а ръчното управление по обществените пътища ще бъде забранено със закон.

В бъдеще, след 15-20г автомобилите вероятно дори ще се произвеждат без волан и прибори за ръчно управление. Вътре на "таблото" ще има само един огромен екран като телевизора в къщи. 30-40 инча. Автомобила ще се управлява чрез GPS системата или директно от смартфонт/мобилно устройство. Просто задаваш адрес или GPS кординати и автомобила отива там.
9
6
 
17
 
! Отговори
ДртПрч преди 1 месец
Ако се оставяме и на вещите си да ни контролират в името дори на благородна идея като пътната безопасност, тогава вече съвсем ще сме си загубили ума.

Автомобилът е удоволствие, страст. Ако исках просто превоз от точка А до точка Б, щях да си хвана автобуса. Ужс! Потръпвам само като си го помисля.