От София до морето с новите тол такси: Колко ще поскъпне пътят?

28 лева би струвал пътя за малък камион
Обновена: 9 апр 2019 07:28 | 9 апр 2019 07:00,
98
От София до морето с новите тол такси: Колко ще поскъпне пътят?
Снимка: архив, Bulphoto

28 лева би струвал пътя от София до Бургас при новата тол система, изчисляват от Института за пазарна икономика. Според предложените тарифи за новата система таксата ще зависи от големината на камиона и евростандарта и би варирала от 28 лв. за малък камион до 12 т с висок евростандарт до 323 лв. (над 12 тона с 4+ оси с най-ниския евростандарт).

Дори при най-лош евростандарт малък камион (до 12 тона) би заплатил 56 лв., или двойно на сегашното. Най-разпространеният случай – камион над 12 тона (2-3 оси) с евростандарт III или IV, би заплатил 132 лв. За камион пак над 12 тона и същия стандарт, но вече 4+ оси, таксата би се удвоила. Дали тази прогресивна скала не е твърде изострена в опит да се постигнат повече приходи, питат от института.

Още по темата

Предложената тол такса за малките камиони е ниска в сравнение с други примери в ЕС - това са въпросните около 10 ст. на км (от 8 до 15 ст. в зависимост от евростандарта), които са чувствително под таксата в Австрия и с малко под таксите в Полша, посочва "24часа".

При по-големите камиони - за тези над 12 т с 2-3 оси, таксата скача почти 3 пъти, а при тези с 4+ оси - още два пъти. Подобна стръмност не се наблюдава в другите страни - и там тежките плащат повече, но разликата не е в пъти.

Дори при тази стръмна прогресивност да се е целяло да се таксуват повече транзитните камиони и да се облекчат местните, то едва ли всички са под 12 т.

Толтаксуването цели да обърне пирамидата на приходите - по-голямата тежест да се носи от камионите. При очаквани приходи от над 1 млрд. лв. и запазване на тези от винетките за леките коли, съотношението е - 75% от приходите ще идват от камионите и около 25% - от леките автомобили.

Предложената тарифа, в търсене на над 1 млрд. лв., залага твърде голяма прогресивност и оскъпяване за тежките камиони.

Няма пълна яснота защо се гони този 1 млрд. лв. и какво би се случило, ако при промени в тарифата се постигнат по-малки приходи. Остава открит и въпросът за общинските пътища, които са извън системата и няма да получат нищо от очакваните приходи, заключват от института.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


98
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
63
7
 
24
 
! Отговори
Пипи преди 5 години
Цитат: Няма пълна яснота защо се гони този 1 млрд. лв. и какво би се случило, ако при промени в тарифата се постигнат по-малки приходи. 1 млрд. лв. се гони за да може Цв. Цв. да си купи поредния апартамент.
62
9
 
20
 
! Отговори
haha преди 5 години
Еми да ето, Бойко построи магистралата, за народа и сега народа почва да бере плодовете от това.
61
4
 
37
 
! Отговори
1 преди 5 години
Само дето транзитиращите камиони са масово Евро 5 и нагоре защото карат в Западна Европа, накрая ще го отнесат наще малки превозвачи дето карат стари курници само в БГ.
60
35
 
10
 
! Отговори
Кой ви е набил преди 5 години
в очвчите мозъци че камионите чупят пътищата !!!???пътищата се разрушават от старите коли *** мозък !от старите коли постоянно нещо капе, капне ли на пътя разтваря асфалта и се получава малка дупка, зимата тази дупка се пълни с вода и когато водата замръзне разбива настилката и на пролет имаме огромна дупкане си мисли че Турските камиони не плащат - плащат и то многонаште камиони плащат много по-големи данъци нали до сега това ни обясняваха - тези данъци отивали за строежа и ремонта на п
59
24
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До плюещите комунисти: На Меркел трябва да и целувате гъзa, защото ако не са парите от ЕС в БГ нямаше да се построи и 1 км път. И блока ви е саниран с пари от ЕС, а вие и това плюете!!!
58
4
 
25
 
! Отговори
Албанското ми то преди 5 години
До Анонименреотанче ...."Реално частния бизнес, ще вдигне ценитеза превоз"ами то това е целта на занятието - евреите с нокти и зъби се опитват да надуват цените идва евреиска фирма в корумпирана България и предлага на *** да плу плати 1 милиард на година ако им разреши да събира тол такса и *** се съгласява - западна инвестиция се вика товаевреите овладяват пътищата и почват да вдигат таксите и понеже цялата икономика зависи от пътищата евреите с един удар овладват икономиката
57
3
 
44
 
! Отговори
zxczxcvxzc преди 5 години
Нямам камион обаче ми е чудно защо тол таксата е обвързана с евро категорията на камиона? Това е чисто лобиране за продавачите на камиони. Колкото по тежък камион толкова повече чупи пътищата така че е нормално да плаща повече, обаче това е такса за ползване на магистрала не е такса за замърсяване на въздуха
56
2
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не забравяйте , че всипки такси върху частния бизнес ...накрая ги плащаме ние крайните потребители в магазина. Реално частния бизнес, ще вдигне ценитеза превоз от там стоките също . То и без да си учил икономика е логично.
55
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А гърците на практика събират такса до Кулата за нашата магистрала Струма.
54
7
 
31
 
! Отговори
Плащайте овчи преди 5 години
мозъци !плащайте такса за да ползвате пътищата построени с вашите данъци а занете ли кой е собсвеник на толовете !?точно така познахте - западна юдо-масонска фирма, която и пукната стотинка не е дала за пътищата в България
53
3
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Така ГЕРБ си осигуряват пари за присвояване. Вместо нормално да ремонтират разбитите пътища, ГЕРБ имитират ремонт и присвояват средствата. Вярно е, че тежкотоварните камиони разбиват пътищата и трябва да си плащат, но в България при ГЕРБ всичко е много изкривено.
52
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Я който е запознат да напише какви са таксите в Турция?
51
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много алчни комунистите, БЕ!!!!!Какво излиза, че тировете ще дават повече пари за такси, от колкото за гориво! А ИС горивото ушaНКИ те ни дерат като за световно.
50
11
 
14
 
! Отговори
Тиквоча преди 5 години
До noFreemanда така е - откато Англия не плаща на всички ни вдигнаха тихомълком вноската за гнусния ЕС !преди 2 години подари на жалкия хомосексуалист Ферхойген 600 милиона за "плана Ферхойген" от който план България получи сумарно около 5 милионаНАТО до сега ни деряха около 700 милиона на година, от тази година ще плащаме близо 3 милиарда !!!западните гадове ни дерат кожите !!!
49
12
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Сърбия от Белград до Ниш се плаща в момента за кола 15 евро.В България за 15 евро може да си купиш месечна винетка.А и не трябва да се заблуждава, защото само камиони и автобуси ще плащат на километър, а автомобилите са си с винетки за 97 лева на година.
48
9
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Е, драги ми червени смехурковци! Какво се оказа, че не Запада дере автотранспорта, А АЛЧНИТЕ КОМУНИСТИ С КОИТО Е ПЪЛНО ВЕЧЕ 30 г НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ!ако нямаше контрол от страна на ЕС, в БГ и въздуха щеше да се облага с такси.
47
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Почти никакви пари... А винетката?Освен това, ние какви точно пътища предлагаме?
46
11
 
8
 
! Отговори
noFreeman преди 5 години
членския внос на България за гейския съюз скочи на 1 милиард годишноооо - та какво ни дава европата - едно ограбване, но законно по техните закони, в които без да имаме желание влизаме и ние...
45
2
 
21
 
! Отговори
а преди 5 години
Преди два дни пътувах до пловдив и по магистрала Тракия беше ужас от турски тирове.Сигурно над 200 тира имаше и те не дават почти никакви пари в момента за поддръжката на нашите пътища.
44
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Предложената цена е 50% по-ниска от предложената от Световната банка, така че да не реват много много разните му там превозвачи! А препълнени тирове над допустимите норми направо да им свалят номерата. Без тарикатлъци!

Спонсорирани публикации