От София до морето с новите тол такси: Колко ще поскъпне пътят?

28 лева би струвал пътя за малък камион
Обновена: 9 апр 2019 07:28 | 9 апр 2019 07:00,
98
От София до морето с новите тол такси: Колко ще поскъпне пътят?
Снимка: архив, Bulphoto

28 лева би струвал пътя от София до Бургас при новата тол система, изчисляват от Института за пазарна икономика. Според предложените тарифи за новата система таксата ще зависи от големината на камиона и евростандарта и би варирала от 28 лв. за малък камион до 12 т с висок евростандарт до 323 лв. (над 12 тона с 4+ оси с най-ниския евростандарт).

Дори при най-лош евростандарт малък камион (до 12 тона) би заплатил 56 лв., или двойно на сегашното. Най-разпространеният случай – камион над 12 тона (2-3 оси) с евростандарт III или IV, би заплатил 132 лв. За камион пак над 12 тона и същия стандарт, но вече 4+ оси, таксата би се удвоила. Дали тази прогресивна скала не е твърде изострена в опит да се постигнат повече приходи, питат от института.

Още по темата

Предложената тол такса за малките камиони е ниска в сравнение с други примери в ЕС - това са въпросните около 10 ст. на км (от 8 до 15 ст. в зависимост от евростандарта), които са чувствително под таксата в Австрия и с малко под таксите в Полша, посочва "24часа".

При по-големите камиони - за тези над 12 т с 2-3 оси, таксата скача почти 3 пъти, а при тези с 4+ оси - още два пъти. Подобна стръмност не се наблюдава в другите страни - и там тежките плащат повече, но разликата не е в пъти.

Дори при тази стръмна прогресивност да се е целяло да се таксуват повече транзитните камиони и да се облекчат местните, то едва ли всички са под 12 т.

Толтаксуването цели да обърне пирамидата на приходите - по-голямата тежест да се носи от камионите. При очаквани приходи от над 1 млрд. лв. и запазване на тези от винетките за леките коли, съотношението е - 75% от приходите ще идват от камионите и около 25% - от леките автомобили.

Предложената тарифа, в търсене на над 1 млрд. лв., залага твърде голяма прогресивност и оскъпяване за тежките камиони.

Няма пълна яснота защо се гони този 1 млрд. лв. и какво би се случило, ако при промени в тарифата се постигнат по-малки приходи. Остава открит и въпросът за общинските пътища, които са извън системата и няма да получат нищо от очакваните приходи, заключват от института.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


98
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
5
 
57
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Несвободни журналисти, напишете в заглавието, че това са цените за камиони, които рушат пътищата! Повечето от тях са турски! Чупят, избиват хората и не плащат!
2
3
 
60
 
! Отговори
Елемаг преди 5 години
Като знам колко турски товарни камиона преминават през България на ден,искам да видя:Къде ще са тези милиарди след 2-3 години за какви пътища ще се използват?
1
6
 
13
 
! Отговори
ГЕРБ преди 5 години
Гарантирано ще ги чуят тия цени и в Европпа!

Спонсорирани публикации