Японските автомобили, които оцеляха след търговската война

И се превърнаха в най-обичаната марка на американците
30 юни 2019 21:30, Нели Христова
21
Японските автомобили, които оцеляха след търговската война
Снимки: Reuters

През 1979 година 22-годишният Нийл Вининг забелязва странна обява във вестника – автомобилната компания „Хонда“ търси да наеме работници за своята първа фабрика в САЩ, Преди 79-та, град  Марисвил, щата Охайо, има население от едва 7000 души, едно училище, няколко магазина и шепа ресторанти. Но за отрицателно време се превръща в новия Детройт, а „Хонда“ става важна част от автомобилостроенето в САЩ.

Днес, „Хонда“, „Тойота“, „Нисан“ и „Субару“ имат заводи из цяла Америка. А „Тойота и „Мазда“ планират да отворят нов завод в Алабама, струващ 1,6 милиарда долара.  През 2018 година японските автомобилни компании са отворили 1,6 милиона работни места в САЩ. Те  произвеждат една трета от автомобилите в страната, имат поръчки за 61,3 милиарда долара на автомобили, построени главно с вносни японски части на стойност 16 милиарда долара.

Естествено, подобно на нарастващата сила на Китай, Доналд Тръмп вижда и японските автомобили като проблем.

Той ги определи като заплаха за сигурността и заплаши да вдигне таксите на вносните части и коли с над 25%. Това кара бъдещето на японските автомобилни компании в Америка да изглежда на пръв поглед несигурно. Но това не е първия път, в който това се случва.

През 80-те САЩ обявява търговска война на японските автомобилни компании и вдига тарифите за тях.

Ала тези мерки не спират „Хонда“. Само й помагат по пътя на възхода.

Когато автомобилната компания пристига за пръв път в Америка, етикета „направо в Япония“ не носи нищо добро. Той често е асоцииран с некачествена работа и машини, тъй като след края на Втората световна война, страната имала слаба икономика.

Всички се подигравали на „направено в Япония“, докато през 50-те, качествените камери Minolta и Pentax не залели пазара и не променили изцяло мнението на американците.

През 1959 г. в Лос Анджелис е основана American Honda Motor Co., която започва да внася малки моторчета като „Хонда 50“. Само за няколко години продажбите на компанията буквално се изстрелват – от 500 хил. долара за 1960 г. до 77 милиона долара за 1965 г.

„Срещаш най-приятните хора в „Хонда“ се превръща в рекламния слоган на марката и вдъхновява дори песен на Beach Boys, носеща името Little Honda (“Малка хонда“).

През 1973 година обтегнатите отношения на САЩ с Арабските емирства предизвика ембарго върху петрола и цените на горивата скачат изключително много. Американците започват да търсят по-малки и икономични коли... и тук на помощ идва „Хонда“. И до ден днешен това е един от главните фактори за високите продажби на японската марка – тяхната икономичност.

През 70-те се появява и Договорът за чист въздух. През 1974 година инженерите на „Хонда“ изобретяват нов двигател, който превръща Honda Civic в първият автомобил, който отговаря на стандарта за вредните емисии.
След толкова много успехи, „Хонда“ решава да разшири бизнеса си и не просто да внася продукти в Америка, но и да ги сглобява там. През 1979 г. фабриката в Марисивл отваря врати. Японците избират точно този град, заради това, че всички там са сплотени и трудолюбиви.

Когато рецесията удря Щатите през 80-те, Япония е втората най-голяма икономика в света. Много американци се страхуват, че азиатската държава ще ги задмине, включително и Белия дом. И подобно на Тръмп днес, Роналд Рейгън започнал да налага санкции и ограничения над японските компании. Цените на „направените в Япония“ коли трябвало да скочи. Но от „Хонда“ не се оставили – те сключили договори с местни автомобилни компании и построили още фабрики на територията на Щатите. „Нисан“ последвал този пример и отворил първата си фабрика през 1983 година в Тенеси. „Тойота“ се позиционирала в Калифорния и сключила договор с General Motors. И за да завоюват още територия, компаниите започнали да продават по-големи и луксозни коли, конкурентни на обичайните американски автомобили. Така се появили Honda Acura и Toyota Lexus.

Въпреки санкциите, японските автомобили преуспяват – до 1991 година една на всеки три коли е „направена в Япония“. До 2007 г. „Тойота“ превзема General Motors и се превръщай в най-големия производител на автомобили в света.

12 години минават бързо и японските автомобилни гиганти отново са под дулото на пистолета. Но този път високите такси няма да наранят само компаниите, но и ще костват много работни места и ще засегнат не само американските потребители, но и фирми. Ала този път изходът от тази война може и да не е положителен.

Санкциите, които администрацията на Тръмп се готви да приеме, обидиха собствениците на „Тойота“, които заявиха, че „те изпращат послание, че инвестициите на компанията в САЩ не са добре дошли и че приносът на всеки един служител в Америка не се цени“.

Компанията добавя, че се надява преговорите по въпроса за вноса и търговията да се преобърнат бързо.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
4
 
! Отговори
отговор преди 4 години
"Reanult Megane sedan автоматик 40 000лв.Toyota Corolla sedan автоматик 42 000лв.Honda Civic sedan автоматик 56 000лв.Защо така бе, господа от Бултрако?"Карал ли си Honda, да я сравниш с Рено, че задаваш такива глупави въпроси? Това къде се произвежда, няма отношение към качествения контрол. iPhone също се прави в Китай както и Alcatel.Ти виждаш 3 марки и три цени, твоите очаквания са да има една и съша цена защото се сглобяват в Турция ли?Няма оправия за българския гений!!!
16
5
 
4
 
! Отговори
младен преди 4 години
Хонда бяха добри като цена качество преди 15 години. Сега са неистово надути, все едно купуваш....майбах.
15
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Reanult Megane sedan автоматик 40 000лв.Toyota Corolla sedan автоматик 42 000лв.Honda Civic sedan автоматик 56 000лв.Всички призведени в Турция със сходни характеристики, мита и акцизи... И хондата с 15 000лв. отгоре.... Защо така бе, господа от Бултрако?
14
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До АнонименТакива коли като тези на снимката не вървят много в САЩ.Точно такива коли в САЩ вървят много.Акорд 10 години подред е най-продавания седан, а ЦР-В най-продавания СУВ.При тръковете Форд Ф150 е най-родаван, но това не е клас СУВ.
13
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До НикиЗащо третирате Мазда, като японски автомобил, като си е чист Форд. Само разстоянието на дупките на джантата е единственото японско в нея.Съюзът между Мазда и Форд приключи с Мазда 6 от 2008г.Новите Мазди с Кодо дизайн са чисто японска разработка.
12
0
 
1
 
! Отговори
House M.D. преди 4 години
От статията излиза, че японците имат автозаводи не само в САЩ, но и на цялата територия от Аляска до Тиера дел Фуего. Заглавието също е подвеждащо, защото не уточнява, че не става дума за търговска война в Япония.
11
7
 
4
 
! Отговори
Така е .. преди 4 години
Американците ще имат същия подход и към китайците. Китай ще се развива толкова , колкото им позволят американците.
10
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Такива коли като тези на снимката не вървят много в САЩ. Може да се купуват в големите градове от "американци" дошли от Европа или Азия, но онези истинските американци купуват големи коли, наричани тръкове, пиша го така защото не са камиони както ние го разбираме. Даже хора работещи в офис купуват големи коли защото при катастрофа и челен сблъсък им дава предимство когато се бухнат с колите на снимката. Дивият запад си още там.
9
18
 
1
 
! Отговори
Ники преди 4 години
Защо третирате Мазда, като японски автомобил, като си е чист Форд. Само разстоянието на дупките на джантата е единственото японско в нея.
8
0
 
6
 
! Отговори
V преди 4 години
Има неточности;)Соичиро Хонда изобретява евтината,,конструкция,,от два залепени листа ламарина познати сега като скутер с 50 кубик.Но той се усеща че патентите в САЩ са всемогъщи и Хонда почва да купува патенти.Подобряват триенето на ризите ,нагара и така при тогавашните двутактови моторчета е задължително да си купиш Хонда за да не сменяш всяка година ризи бутала сегменти .Сега времената са други .Моторите са четиритактови или ел. А от лицензи не може да се печели толкова много.Има и много друг
7
4
 
22
 
! Отговори
ШикагоЗавинаги преди 4 години
Американците още през 80-те усетиха мекото на баницата и не искат да карат доместик коли...особено богатите. Всичко кара Лексъс или Германско...само при ЕсЮВитата GMC държи първо място..но при колите са голa вода..А нормалния човек си бичи Кемрито, Акорда, Алтимата или Сонатата и си барa фара..или ако е с повече хора къщата тогава е Сиената, Одисея или Кия Седона..Детройските *** никой не ги иска тука...вярвайте ми
6
15
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Интерсно какво ли могат да произведат оядените кравари и то да бъде конкурентно способно?*** които се изявяват все още като незаменими,свърши ви времето англо- саксонска ***!
5
2
 
11
 
! Отговори
Факт преди 4 години
До Анонимендо 2Тойотите са по-вървежни сред тия потребители-били те умерени,неумерени или ИД.
4
11
 
8
 
! Отговори
Мда преди 4 години
САЩ се самозабравиха и е нужен един финансов и политически Йелоустоун да ги разтърси за да станат нормална държава като другите.Е,явно обаче американците залагат на войната във всичките и форми за да запазят господството си.Както се казва-идва бой последен!Не може да се отрече,че САЩ имат доста добри шансове да успеят-около 1/3,ако започнат веднага,което и правят.Какво пък-в близките 5 до 10 години всичко ще се реши окончателно.
3
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
То да беше само рибата. Един автоматичен коректор би им свършил добра работа, ама все пак някой да беше седнал да прегледа какво и как се пише. В интерес на истината това не им е най-лошо списаната статия.
2
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Джихадист без Нисан пикап,не е никакъв джихадист
1
1
 
29
 
! Отговори
Хахахахаахххх.... преди 4 години
" Направо в Япония" изби рибата!

Спонсорирани публикации