Безплатен транспорт в Люксембург: Да, но колко ще струва?

Критиците смятат, че е правилното време за подобна идея
29 фев 2020 22:00, Красимир Ангелов
93
Безплатен транспорт в Люксембург: Да, но колко ще струва?
Снимка: БГНЕС

От 1 март Люксембург въвежда безплатен обществен транспорт, съобщиха през изминалата седмицата световните информационни агенции.

С население от едва 614 000 души Великото херцогство е eдна от най-малките страни в ЕС и идеята не е безпрецедентна, пише в свой анализ BBC. През седмицата държавата привлече внимание с идеята си за "безплатна мобилност". Автобуси, трамваи и влакове вече ще са безплатни и няма нужда от билет, за да пътуваш с тях.

Още по темата
Една от целите е да се облекчи трафика, но критиците на идеята виждат в инициативата PR акция.

"Правителството иска Люксембург да стане лаборатория за мобилност", посочи министърът на мобилността Франсоа Бош, който изтъкна, че населението на страната се е увеличило с 40% за 20 години.

Около 200 000 работници, почти половината от работната сила, идват от Белгия, Франция и Германия, привлечени от високите заплати и силната икономика. А безплатният транспорт ще бъде отпразнуван подобаващо днес с концерти на 4 жп гари и с други прояви.

Маркус Хесе, професор от Люксембургския университет обаче заяви, че решението е погрешно за сложния проблем. А въпрос, който се задава е, дали безплатният обществен транспорт наистина ще бъде безплатен?

Колко ще струва?

Пътуването ще бъде безплатно и за жители и за посетители, освен за ползващите първа класа във влаковете.

Цената на проекта е около 41 млн. евро годишно, като това ще е цената на билетите, която ще бъде поета от данъкоплатеца. "Разбира се, само защото го наричаме безплатен транспорт, това не означава, че никой няма да плаща", заяви Бош, който е час от местната Зелена партия.

Общите разходи за изпълнението на услугата обществен транспорт е над 500 млн. на година, така че правителството вижда в липсите на билети сравнително малка загуба. Заетите в сферата няма да изгубят работата си, а просто ще губят по-малко време за проверка на билети.

Всъщност, до днес цените не на твърде високи – 2 евро за билет и €4 за еднодневна карта. Много от работещите имат годишни карти, за които получават помощи, така че реално малко хора харчат за транспорт.

Защо се прави тази промяна?

По данни на Евростат Люксембург има 670 автомобила на 1000 души население, което е най-високият дял в ЕС. Целта на промяната е да има 20% повече пътници в обществения транспорт в рамките на следващите пет години.

Освен това промените целят да предупредят жителите на Люксембург за екологичните проблеми пред страната им.

Експертите признават, че Люксембург има ужасен проблем с трафика. Големите пътища са почти блокирани в пиковите часове, автобусите са стари, а железопътната система е известна със закъсненията си.

Разходите за дизел и бензин не са високи в Люксембург в сравнение със съседите
, така че много от пристигащите в страната идват на работа с автомобили. А има и "бензинови туристи", които идват да си напълнят резервоарите.

Безплатният транспорт няма да реши проблема с колите, смята професор Хесе, защото Люксембург има "високи заплати и ниски цени на бензина, така че хората купуват коли".

Освен това, по думите му, правителството не е избрало точния момент.

Критиците смятат, че дори и новата транспортна схема няма да се справи с липсата на жилища, което принуждава хиляди жители на Великото Херцогство да емигрират извън границите на страната, като същевременно запазват работните си места.

BBC припомня, че естонската столица Талин също въведе безплатен обществен транспорт през 2013 г., но само за местните жители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


93
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
73
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
При соца автобусното билетче беше 6 ст., а за трамвай 4 ст.------Ако беше живял тогава, щеше да знаеш, че никога не е имало разлика между автобусни и трамвайни билети. Така че не използвай думата "беше".
72
2
 
1
 
! Отговори
До ха ха ха преди 4 години
Що така говориш глупости за България? Кой те лъже теб, че всичко е зле в България я кажи ?
71
0
 
6
 
! Отговори
Как тъй преди 4 години
И там предадоха капитализма. Ах, само ние останахме верни. Навсякъде дават големи заплати, народът работи малко часове. Ама нека да фалират, пък ние ще сме си добре. Няма ли някой наш мастит либерален финансист да ти заклейми и отлъчи от прогресивните сили? Ние научихме на акъл англичаните-че грешат за Брекзит, американците-за грешен избор на президент и въобще...
70
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Явно по времето на соца в България са осъзнавали това, което чак сега осъзнават в Люксембург за цената на обществения транспорт и влиянието й върху трафика. Затова преди 1989 година цената на билета за градския транспорт в София беше колкото сегашни 14 ст., а не тогавашните 60 ст. което отговаря на сегашната цена от 1,60 лева.
69
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Че кой каза, че в Софето не е безплатен? Возим си се без билет, както го правят по-умните с тъмен цвят на кожата. Ще й дупчим ама на кукуво лято.
68
0
 
5
 
! Отговори
До 77 преди 4 години
Хайде сега замени соца с Люксембург и излей гнева си отново по същия начин. Кой в Люксембург е роб, кой субсидира, кой на какво е свикнал, колко си бездарен, колко реално струва билета в Люксембург - би трябвало да е към 60-70 евро по "логиката" ти.
67
4
 
2
 
! Отговори
1234 преди 4 години
люксмбург е град държава с най високите доходи в ес. те не са пример за нищо
66
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
При соца автобусното билетче беше 6 ст., а за трамвай 4 ст. Все едно сега билетчето да е 14 ст.-------------------------------------Щото в соца, другарю, билетчето ти е субсидирано, другарю.... Плащаш 14ст ама останалите 1.34лв ти ги плаща данъкоплатеца или по точно социалистическия роб. Ама ти така си свикнал да живееш на чужд гръб, някой друг да ти плаща масрафите, като всеки бездарен ***
65
0
 
5
 
! Отговори
минувач преди 4 години
тия си немат Фъндъчкова - да им направи зелено билетче да го пуска на петък 13ти ако има облаци...
64
1
 
9
 
! Отговори
До 74 преди 4 години
При соца автобусното билетче беше 6 ст., а за трамвай 4 ст. Все едно сега билетчето да е 14 ст.
63
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В България при социализма всичко беше безплатно или на символични цени.С 2 лв се пътуваше цял месец, обядът в столът беше 50ст,почивка на море 25лв.При заплати 150лв това беше нищо.Все едно сега почивката 14 дена на морето да е 150 лв.
62
1
 
16
 
! Отговори
Софиянец преди 4 години
А на нас Фандъкова по 6 кожи ни дере, за да има пари за бежанци и роми. За първите - Европа натиска Боко и той кляка, а за вторите - нали с техните гласове менте печели избори.Народе???
61
1
 
8
 
! Отговори
РОМЕЛИЯ! преди 4 години
В България от 60 години имаме безплатен транспорт в София автобусна линия номер 79 от както е създадена линията преди 50-60 години никой не си купува билет и пътуват безплатно! Както и безплатен ЖП транспорт по линията от Ихтиман до София от 30 години се возят безплатно, така че Люксембург е с 60 години назад от България
60
0
 
4
 
! Отговори
В България преди 4 години
дори трябва,да поскъпне билетчето.Не може само храни и лекарства,да поскъпват и билетчето,барабар с месечните абонаментни карти също.Горивата отдавна не са поскъпвали,водата я повишиха още на 01.01,но сега лятото може да е суша и,ще бъде честно още един път да поскъпне наесен.Електроенергията от юли и тя.Все пак,тези бежанци от Турция,трябва някъде да живеят,като се обезлюди още България,ето територия за бежанци.PS: Новата Тол Система,е много яка за 200 метра,купуваш винетка.
59
4
 
6
 
! Отговори
мисирките не са това преди 4 години
Щото в София десните софиянци са си менте и са издънка на левите селски каскети от близките села , в Канада и Ирландия водата е без пари ??? , това да го четат перничани , за що питайте мисирките.....!!!
58
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До фактиВъншния дълг няма нищо общо с държавния, а държавния дълг на Люксембург е един от най-ниските в ЕС, около 23 % от БВП
57
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Прогнозни цени на билет за градския транспорт в София, ако режимът на ГЕРБ продължи да управлява.2020 - 2,50 лева2026 - 4 лева2030 - 7 лева
56
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Последните цени на билети за градски ъранспорт в СофияПрез 2003 година Мафиянски повиши цената от 40 на 50 стотинки за 1 билет, след което ни подхвана ГЕРБ:2006 - 70 ст.2008 - 1 лев2016 - 1,60 леваЗа 17 години повишение 4 пъти от 40 ст. на 1,60 лева.А в Люксембург правят безплатен обществения транспорт.
55
4
 
3
 
! Отговори
Аише от чистота преди 4 години
Тия сега откриват топлата вода у София отдавна се возим безплатно.
54
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вместо нормален градскитранспорт в София, който може и да е безплатен, Фандъкова унищожава трамвайни и други линии, изменя по безумен начин маршрути, увеличава интервала между превозните средства на градския транспорт и вдига цените за пътуване.

Спонсорирани публикации